Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 68, 69, 70 ... 107, 108, 109   >>
263 besök senaste veckan (656235 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Jag reagerade mest på att styrstagen såg ut att peka väldigt mkt framåt sett ned
eller uppifrån vilket jag inte är van att se på bilar man jobbat på.


Knepigt, då styrstagsvinken och styrarmsvinken kan kompensera varandra. (sätt uppifrån)
Tex styrstagen lutar framåt innåt då kan man öka styrarmsvinken(utåt framåt) för att kompesra det.
(kuggstången framför framaxelen)
Hmm när jag säger kompensera så menar jag går åt rätt håll, hjulen svänger ca som man vill typ.

Riktmärke, titta på, ha i bakhuvet.
Kuggstången framför framaxelen.
Styrarmarna skall peka utåt framåt.

Kuggstången bakom framaxelen.
Styrarmarna skall peka inåt bakåt

Citat:

Vad skulle du uppskatta är en hälsosam Ackerman på en bil för detta ändamål?


Det knipiga i krånksången är när och hur man skall optimera mot.
Tex snabb långa böjar eller korta långsamma?

Pro Ackerman:
Inner hjulet styr mer än från perfeket Ackerman.
Kort långsamma kurvor

Anti Ackerman:
Inner hjulet styr mindre än från perfeket Ackerman
(går mot paralell styring, inner och ytter hjul svänger lika mycket)
Långa snabba kurvor

Hoppas jag fick till det rätt nu (pro och anti)

se tex
https://www.youtube.com/watch?v=O2ONv5MrpFg

Cammo:
Tycker du jag(vi) bajsar ner din tråd om Ackerman.
Säg till så splitra vi det till en ny tråd.

EDIT:
Ändrat i texten lite (jag och skriva )

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det här med styrstagens vinkel på BMW....ingår i det jag brukar gillar med vinklarna på BMW.



(Edit: oj...vilken meningsuppbyggnad. Fick ändra lite)

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Fuling: ös på. Jag tycket sånt här är intressant.

Ska ta lite bilder sen och visa. Men det är som ni säger. Sett uppifrån vid raka hjul: innre styrleder är paralella med länkarmsinfästning. Styrstagets ledpunkt är något längre ut från centrum än spindelleden. Avstånden mellan spindelled och styrled är något längre än mellan innre led och länkarmsinfästning.

Sett framifrån är innre led och länkarmsinfästning i samma höjd. Däremot skiöjer det lite i höjd längst ut vid spindeln. Jag har försökt kompensera med schims, men det skiljer fortfarande lite. Vid sväng blir det samma höjd.

Om det ska vara så eller inte vet jag inte, men det är BMW E36 M3 spindlar, fast på en E46/E86 geometri.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Bilar med noll eller bakvänd Ackerman är hopplöst svårputtade i depån.
Det behövs ingen parkeringsbroms, det är bara att lägga om ratten lite så står den still.
Sen kan man fila på hur mycket, men att få det fel har konsekvenser (som märks innan du kommit ut på banan).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Har inte mätt, men ackerman borde vara samma som original då styrväxeln sitter på samma ställe som original?? (Kan slå några millimeter...)

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Ackerman skulle jag inte bry mig om.
Bara kolla snabbt att ytterhjulet inte svänger mer än innerhjulet.
Sannolikheten för det i Commo:s fall ser jag som minimal som jag ser det.
En gissing ligger det en del åt Anti Ackerman std på BMW.
Skall man optimera Ackerman behöver man vet en heldel om däcken.
Eller ha bra loggdata, styring, sladdvinkel mm.

Citat:
Sett framifrån är innre led och länkarmsinfästning i samma höjd.
Däremot skiljer det lite i höjd längst ut vid spindeln.
Jag har försökt kompensera med schims, men det skiljer fortfarande lite.
Vid sväng blir det samma höjd.

Fattar jag rätt nu så är det guppstyrningen vi är inne på.
Detta skulle jag kolla med, typ
se (ButterflyRacing metoden)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62175
Jag skulle försöka nolla guppstyrningen om det går. (raka hjul)

Niklas Falk:
Aha racebilar är byggda för att puttas runt i depån.
Alltid lär man sig något nytt

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Tack.

Håkan är inte så jävla dum. Ska testa detta. Inga problem alls för mig då jag har slätt golv och 2pelar lyft.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag förstår inte varför det skulle finnas ett Ackerman-problem...???

Lägg jobbet på att få bort ev bump-steer.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag förstår inte varför det skulle finnas ett Ackerman-problem...???

Lägg jobbet på att få bort ev bump-steer.


Det är bumpsteer vi pratar om. I alla fall jag...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Commo:
Kolla (tips och trix, guppstyrning) (se sista sidorna i tråden)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=26155

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Ni gör ju så jag inte kommer ut i garaget, fan måste läsa allt och minst 2 gånger typ

Härlig tips o trix thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Formen är klar och jag har börjat vaxa den. Har gjort om den lite från originalutseende. Anpassat med för mitt nya system med fast lucka och öppningsbart lock.

Motorn börjar komma ihop. En bränsleslang och elsystem som ska monteras.

Har även börjat med tryckrören lite smått. Här är det i alla fall inte så trångt. Alltid nått att glädjas åt.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Ikväll blev det adapter till turbo. Alltså första biten av avgasröret. Att hålla på och tramsa med nya packningar och fastbrända M8 pinbult suger ju getpung. Nu är det en adapter till V-bands fläns.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Bakluckan börjar se ut som något. Tyvärr är ytan tråkig. Min vacumpump var för klen, så det blev inget bra vacum i formen. Så jag har en del efterarbete att göra. Trist... men vikten blev bra. Det tillkommer nåt kilo eller 2 på en 3mm lexanruta sen.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



grymt thumbs up

det är lite charm med inte helt perfekta kolfiber delar

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Nice!

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



När start.?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Babbe skrev:
grymt thumbs up

det är lite charm med inte helt perfekta kolfiber delar


Ja, när man ser en skarv som inte ligger exakt tex. Då syns det att det är äkta. Jag fick.dock lite luftblåsor. Det måate fixas.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
GustafB skrev:
Nice!


Inte som Nasa, men åt samma.håll

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Supramannen skrev:
När start.?


Så fort som möjligt. Samma plan sen i september.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Tänker att det bara är 2v kvar tills det är dags så ja känner stressen

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 68, 69, 70 ... 107, 108, 109   >>
263 besök senaste veckan (656235 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande