Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!! | << 1, 2, 3 ... 68, 69, 70 ... 107, 108, 109 >> 263 besök senaste veckan (656235 totalt) |
Knepigt, då styrstagsvinken och styrarmsvinken kan kompensera varandra. (sätt uppifrån) Tex styrstagen lutar framåt innåt då kan man öka styrarmsvinken(utåt framåt) för att kompesra det. (kuggstången framför framaxelen) Hmm när jag säger kompensera så menar jag går åt rätt håll, hjulen svänger ca som man vill typ. Riktmärke, titta på, ha i bakhuvet. Kuggstången framför framaxelen. Styrarmarna skall peka utåt framåt. Kuggstången bakom framaxelen. Styrarmarna skall peka inåt bakåt
Det knipiga i krånksången är när och hur man skall optimera mot. Tex snabb långa böjar eller korta långsamma? Pro Ackerman: Inner hjulet styr mer än från perfeket Ackerman. Kort långsamma kurvor Anti Ackerman: Inner hjulet styr mindre än från perfeket Ackerman (går mot paralell styring, inner och ytter hjul svänger lika mycket) Långa snabba kurvor Hoppas jag fick till det rätt nu (pro och anti) se tex https://www.youtube.com/watch?v=O2ON Cammo: Tycker du jag(vi) bajsar ner din tråd om Ackerman. Säg till så splitra vi det till en ny tråd. EDIT: Ändrat i texten lite (jag och skriva ) _________________ Johan Sjölinder |
||||
Det här med styrstagens vinkel på BMW....ingår i det jag brukar gillar med vinklarna på BMW.
(Edit: oj...vilken meningsuppbyggnad. Fick ändra lite) _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Fuling: ös på. Jag tycket sånt här är intressant.
Ska ta lite bilder sen och visa. Men det är som ni säger. Sett uppifrån vid raka hjul: innre styrleder är paralella med länkarmsinfästning. Styrstagets ledpunkt är något längre ut från centrum än spindelleden. Avstånden mellan spindelled och styrled är något längre än mellan innre led och länkarmsinfästning. Sett framifrån är innre led och länkarmsinfästning i samma höjd. Däremot skiöjer det lite i höjd längst ut vid spindeln. Jag har försökt kompensera med schims, men det skiljer fortfarande lite. Vid sväng blir det samma höjd. Om det ska vara så eller inte vet jag inte, men det är BMW E36 M3 spindlar, fast på en E46/E86 geometri. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Bilar med noll eller bakvänd Ackerman är hopplöst svårputtade i depån.
Det behövs ingen parkeringsbroms, det är bara att lägga om ratten lite så står den still. Sen kan man fila på hur mycket, men att få det fel har konsekvenser (som märks innan du kommit ut på banan). |
||||
Har inte mätt, men ackerman borde vara samma som original då styrväxeln sitter på samma ställe som original?? (Kan slå några millimeter...)
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Ackerman skulle jag inte bry mig om.
Bara kolla snabbt att ytterhjulet inte svänger mer än innerhjulet. Sannolikheten för det i Commo:s fall ser jag som minimal som jag ser det. En gissing ligger det en del åt Anti Ackerman std på BMW. Skall man optimera Ackerman behöver man vet en heldel om däcken. Eller ha bra loggdata, styring, sladdvinkel mm.
Fattar jag rätt nu så är det guppstyrningen vi är inne på. Detta skulle jag kolla med, typ se (ButterflyRacing metoden) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag skulle försöka nolla guppstyrningen om det går. (raka hjul) Niklas Falk: Aha racebilar är byggda för att puttas runt i depån. Alltid lär man sig något nytt _________________ Johan Sjölinder |
||||
Tack.
Håkan är inte så jävla dum. Ska testa detta. Inga problem alls för mig då jag har slätt golv och 2pelar lyft. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Jag förstår inte varför det skulle finnas ett Ackerman-problem...???
Lägg jobbet på att få bort ev bump-steer. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det är bumpsteer vi pratar om. I alla fall jag... _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Commo:
Kolla (tips och trix, guppstyrning) (se sista sidorna i tråden) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ni gör ju så jag inte kommer ut i garaget, fan måste läsa allt och minst 2 gånger typ
Härlig tips o trix |
||||
Formen är klar och jag har börjat vaxa den. Har gjort om den lite från originalutseende. Anpassat med för mitt nya system med fast lucka och öppningsbart lock.
Motorn börjar komma ihop. En bränsleslang och elsystem som ska monteras. Har även börjat med tryckrören lite smått. Här är det i alla fall inte så trångt. Alltid nått att glädjas åt. Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Ikväll blev det adapter till turbo. Alltså första biten av avgasröret. Att hålla på och tramsa med nya packningar och fastbrända M8 pinbult suger ju getpung. Nu är det en adapter till V-bands fläns.
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Bakluckan börjar se ut som något. Tyvärr är ytan tråkig. Min vacumpump var för klen, så det blev inget bra vacum i formen. Så jag har en del efterarbete att göra. Trist... men vikten blev bra. Det tillkommer nåt kilo eller 2 på en 3mm lexanruta sen.
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Ja, när man ser en skarv som inte ligger exakt tex. Då syns det att det är äkta. Jag fick.dock lite luftblåsor. Det måate fixas. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!! | << 1, 2, 3 ... 68, 69, 70 ... 107, 108, 109 >> 263 besök senaste veckan (656235 totalt) |