Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!! | << 1, 2, 3 ... , 107, 108, 109 >> 47 besök idag (656377 totalt) |
Tråkigt med ras för dig men kul att du är på G igen och ser möjligheterna!
Jag har sett problem med pre-ignition som kommer från att tändstiftet tyvärr har blivit ett glödstift. Det blir också värre med högre etanolhalt och du kanske körde på GOAT 109R? Vår lösning har varit att köra NGKs stift med tillbakadragen centerelektrod (de röda kartongerna). Tändstiftet i den cylindern är säkert skadat så svårt att sia om när skadan skedde. Se till att koppla in knackgivarna när du lyfter i motorn igen! Det skadar inte att kika lite på dem också, även om jag tror att detta var pre-ignition och inte knack (så mappningen var inte fel heller). _________________ Erik Fyrk 997 turbo on Syvecs. Professionell motorkalibratör. |
||||
Kul med lite diskussion.
Erik: Det var olika cylindrar varje gång på N54an. 3an, 4an och 1an. Håkan: Ja, det kan han säga, men så är det inte. Det har gått varmt som fan pga för mycket effektuttag. Idag fick jag nästa jobbiga överaskning. Toppen är också skrot Den har spruckit mellan insugningsventilerna och tändstifthålet på alla cylindrar... Nu är det ju bara komiskt... Så det blir inga stålfoder. Jag fick dra i nödbromsen. Jag får köpa en ny motor och bygga den smidd från början. Inte riktigt vad jag hade räknat med, men samma peng ungefär. Det är inte skitbilligt att fodra heller. För jag gissar att ingen har en S55 topp liggandes? _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Är det inte dax att köpa en riktig motor (min motor). ? 870 hk @ 0.78 bar. Klarar lätt mer ladd... om man inte tycker det är nog. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Såg det. Men dubbla pengen så har jag en hel motor. Så det fick bli så. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Nej. Jag vill åka BMW 6a nu. Det är bäst i min kaross. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Jaa, här händer det grejjor.
Nya motorn ramlade in i fredags. Nästa steg för den är att plockas ner och mäta upp vevaxel och cylindrar. Sen ska den in på honing för de nya kolvarna. När jag var och lämnade in det dåliga blocket för borrning så hämtade jag också veven till min N54. Så idag började jag mäta in den och beställa lager. Den ska byggas ihop och säljas. Behöver finansiera nya motorn lite. När jag ändå var igång så började jag på en komplett blueprint. Det är lika bra, så får köparen en bra motor med full dokumentation _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Inte det minsta nöjd över att du med väldigt liten marginal hann haffa den motorn innan mig. Lycka till med nya motorbygget och hoppas den håller!
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Haha, ber om ursäkt för det... Men det blev lite panik när jag upptäckte att toppen var skrot Du får gärna köpa N54an när den är klar. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Haha jo... Jag har jobbat ihop en plan tillsammans med Janne på Custom Racing. Det blir Obehandlat oem block. Det gör att jag måste ha coatade kolvar. Så valet föll på JE. Janne gillar dom och då köper jag som han säger. ACL lager med lite mer spel än original. Samma spel som jag hade nu i denna maskinen. Stakar från Ogge/021 Motor. Alla bultar osv blir BMW original. Vill inte dra toppen med ARP ifall jag deformerar för mycket. OEM cylindrarna går ju inte att borra eller hona utan att lägga ny ytbehandling på. I framtiden kommer jag nog fortsätta med planen att stålfodra, men för nu ligger det på is. Det är tillräckligt dyrt som det är nu... När motorn är ihop åker jag till Ogge så han får mappa. Jag är sjukt nöjd med det jobbet han gjorde med N54an. I och med att jag inte ska bearbeta blocket något, så är det bara att smacka ihop allt så fort kolvarna och lagren kommer hem. Det är redan beställt. Lägger beställning på bultarna nu i veckan. Så motorn är troligen ihop om nån vecka eller 2. Jag rev isär den idag för att mäta upp och kontrollera. Inte färdig än, men det sitter ett rent longblock i stativet nu, så 2h till så är allt isär. Men ikväll blir det umgås med familjen och sen kolla F1. River imorgon. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Jag menade mer formen, tycker det ser sjukt högt ut från trågbotten till centrum vev? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Ja, det stämmer. Det är några cm djupare än N54 som är som M50. Det är också rakt på mitten. Ingen midja som på äldre motorer. Detta pga pickupen som går fram till vänstra hörnet. Kan ta lite bilder sen
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Tack men jag föredrar en orörd motor. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Tänkte att det kunde vara kul med en timelapse när jag plockade ner nya motorn. Den såg jättefin ut inuti. Har bara gått 3400 mil, så det var inte så oväntat. Nu ska jag bara göra rent allt och vänta på att kolvar och lager kommer hem. Sen bygger jag ihop den igen
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Det tog lite tid, men nu är kolvar och lager hemma.
Det blev JE kolvar, för de kunde leverera med den Coating jag behövde till S55 blocket. Det första jag gjorde var att väga alla kolvar och kolvbultar. Sen matchade jag ihop dem med stakarna. Det skiljer max 1gram på färdigt kit. Så det känns kanonbra. Jag har en onödigt bra våg. En laboratorie våg med 0.01g precision, men jag fick ihop det till slut. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Jäkligt fina bitar _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Sen var det dags att slipa in kolvringarna. Det är ett rätt kul jobb tycker jag. Synd att det inte blir så ofta. Efter en del räknande blev det 50 på topringen och 52 på ring nr2. Det tog nån timme, och sen var det bara att montera grejjerna i blocket. När jag ändå var igång åkte oljepumpen på också.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!! | << 1, 2, 3 ... , 107, 108, 109 >> 47 besök idag (656377 totalt) |