Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO -86->Parkerad i väntan. | << 1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12 >> 41 besök senaste veckan (64566 totalt) |
ok, så jag skall springa först ut på (min)fältet.... Kan vara ide att prata med dom!? http://www.leda.com/ Är det dessa vi pratar om.. Kontakt i sverige: Bodin Chassisteknik Enköping. Några som känner dill dom?? _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Känner väl till Bodin (duktig). Du kan PMa om du vill ha fler synpunkter.
Öhlins har faktiskt kit till "hyfsade" priser. http://www.nitron.co.uk är ett annat tips. 7-11 här på forumet har sådana på sin TVR & en polare i Australien (jag vet, men hans bil har faktiskt varit i Sverige till och med) har sådana på sin Caterham. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||||
Är det inte samma som till 944? Usch, tar bort ordet "kit", det är ju såna "sänkningsatser" som gärna kompletteras med grönt ljus under bilen ;-) Bakdämpare mod. coilover till 924/944 finns ivf, det vet jag. Skulle tro att fjäderben fram finns oxo, men är inte helt säker. Tror nämligen Edvin Persson hade kollat upp det (Eddie Varvstopp) _________________ Pär Hylander |
||||
Hallå Björne! Just det, tror att du nämde det för mig tidigare, i höstas/vintras när vi snacka chassimoddning! Återkommer... Skall kolla Öhlins oxå..har inte ens haft råd att tänka det ordet... _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
En annan grej...
Stödämpare brukar inte bli gradvis sämre (nåja) utan de brukar bara vakna en morgon & tänka "Jag tror jag drar på långlunch". _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||||
Tipset är annars att vi kör med Leda på våran 944 racebil. Funkar hur bra som helst. Hur det fungerar på gata har jag ingen aning om???
Det finns en tråd på forumet som behandlar "allt" om Leda och särskilt till 944. Sök på "leda" Sedan kan jag tipsa om(som ni kan läsa i den andra tråden), att det blir mycket billigare att köpa direkt från Leda UK. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Misstänker att du mena denna tråd!! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Låter intressant, skall undersöka det, tackar!! _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
jupp _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Tja.. jag har inte kollat upp det ordentligt, men jag vill minnas att innan årsskiftet såg jag på AVos hemsida framstötdämpare till 944/924 turbo listade. Nu har dock sidan updaterats... om nu inte Pär Hansson har läst detta så tjongar jag iväg ett PM till honom så får han reda ut det... _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||||
Som sagt tack för länken Björn! Det där ser ju ut o vara kalas.. undrar varför de inte har dämpare fram? Men du får gärna pm:a mig på 944sverige med de priser som du får! _________________ //Pierre Broberg Mercedes C180K |
||||
Därför att de antien är insatsdämpare eller hela fjäderben. Annars har AVo rätt låg kvalitet på sina billiga dämpare (enligt ryktet) Bodin säljer ju både koni,Leda och AVo, han rekomenderade absolut Leda framför AVo (som han inte rekomenderade alls) Själv har jag ingen erfarenhet av AVo så jag sprider bara rykten. Kör inte Locost i SLC med AVo som obligatorisk dämpare??? PM:a Rune och fråga om kvaliten. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Men okej, då jag inte kommer ha en renodlad banbil och inte hur mycket cash som helst så är ju frågan vilka dämpare som är "bäst" för en blandning av milt banåka och gatbruk ... Det finns väl egentligen inget mellanting, antingen är det ena eller det andra som gäller.
Dämpare bak och fram, fjädrar fram och torsionstavar bak.. Säg 8-10k .. Vad får man i den prisklassen?! om vi kollar på dämpare o fjädrar för "Milt" banåka, dvs inte värstingen men tillräckligt så jag inte flyger av banan. _________________ //Pierre Broberg Mercedes C180K |
||||
Jag tror att Gula Konisar skulle passa ändamålet utmärkt _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||
Anledningen till att AVo inte rekommenderas av Bodin längre är att de finns att köpa billigare via en annan källa i Sverige... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||||
Jag håller nog med, de ligger i min prisklass och de har gjort underverk på polarens ford så det får nog bli fyra sådana, och h&r fjädrar förmodligen och torsionsstav från 944s _________________ //Pierre Broberg Mercedes C180K |
||||
Hmm. när jag pratade med honom så tyckte han inte att de höll måttet kvalitetsmässigt. Men han menade på att han hade det för att kunna erbjuda en billig lösning. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Visst är de sämre, de är ju billigare. Man får vad man betalar för som vanligt. För att vara oljedämpare är de dock riktigt bra, duger bra i RS1800, Modsport, Roadsport mm... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||||
Nu är snart denna säsong över , har en körning kvar på Mantorp i slutet oktober.!!
Min första banåkarsäsong, och även bilens första som jag vet. och det hela har gått väldigt bra måste jag säga. Det började den 17 april, med licenskurs, både teori och lite körning, första intrycket var lite nervöst men fruktansvärt KUL!! Sen var det premier med PCS på Mantorp..skräckblandad förtjusning är nog en bra beskrivning!! Som när jag testkörde dom första carvingskidor som kom, och man kände hur man hade kontroll trots att det gick (som man tyckte) ohälsosamt fort. Sen rulla det på, ett antal körningar med ÖSK på Mantorp. Sviestad blev det två gånger, varav en gång vid Ungdoms-Bilsportdagen som chaufför. Körde runt på "ungar", rätt kul!! Första frågan var i 9 fall av 10.hur fort går den!!?? Även en av dom två tjejer som åkte med frågade. Men samtligas reaktion var "Jä*lar vad häftigt". Chikanen på rakan var nog det ställe där dom flesta höll andan..att se konerna fara förbi så nära.. Själv har man ju siktet en bit längre fram. Med PCS blev det totalt 4st, varav 3st var på Mantorp..(!!) och en på Gotland. Gotland var det mest bestående minnet av säsongen, vilken bana. Lägger med lite bilder som återger lite av det vi upplevde. Tyvärr inte så mycket åka-bilder, det vara svårt att få till dom på rakan, när man inte kunde stå så nära banan. Det blev ju ett litet uppehåll under juni pga topplocksrenoveringen. Fick även byta ett bakhjulslager, men annars har bilen gått som den skall, och det tycker jag är väldigt bra, med tanke på att bilen är 18år och gått 15kmil. Bromsarna höll ganska bra, PF97-beläggen imponerade mycket, men skivorna fram har tagit slut, skall byta det snarast om det skall bli åka av på sista banmötet med ÖSK. Planerna inför vintern är många. Skall se över den allmänt, bättra stenskott, tvätta rent, fixa lite rost som jag upptäckt i ett hjulhus. Dämpare och fjädrar skall ju bytas ut, undersöker vilket fabrikat det skall bli! Skall försöka förbättra kylningen av bromsarna fram, byta vätska såklart. Återkommer med en lista för att ha bättre koll. Laddade inför körning!! Björn, aka Tosse i PEAK-tröan. Den glamorösa depån!! Eva laddar på rakan. Nej, det var inte Paris-Dakar vi körde.. Ganska bra packningsförmåga för att vara en sportbil. (hade även med ytterligare två bagar som inte var med på bilden) _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO -86->Parkerad i väntan. | << 1, 2, 3, 4 ... 10, 11, 12 >> 41 besök senaste veckan (64566 totalt) |