Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S2 Cup 240, 2006
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13   >>
24 besök senaste veckan (97998 totalt)
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



andlid skrev:
aldrig sett sådana bromsar körda på en lotus! fair play! Behövdes det verkligen? aldrig sett lotus nissarna med överhettade bromsar


Behövs är väl inte viktigaste frågan på en hobbybil?
Är det skoj att testa? JA! Då gör man det!

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
andlid
Stockholm
Här sen Feb 2015
Inlägg: 126



DJ skrev:
andlid skrev:
aldrig sett sådana bromsar körda på en lotus! fair play! Behövdes det verkligen? aldrig sett lotus nissarna med överhettade bromsar


Behövs är väl inte viktigaste frågan på en hobbybil?
Är det skoj att testa? JA! Då gör man det!

Ah precis men jobbigt med extra vikt

_________________
Anders Lidman
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3981


Trådstartare
Jaha, dags att ta tag i tråden lite så det inte blir knepig tempus...

Jo, var ju som sagt och körde konbana härom månaden, och det var någon Amelie som hade vänligheten att föreviga det hela thumbs up





Därefter var det dags för lite service efter årets första banträff. Snabb koll av bromsvätska etc...


Mer om banträffen i nästa inlägg!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tygtak!


_________________

Rice and shine
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



tygtak? på!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Lars Falk skrev:
Tygtak!



äsch, han har ju hjälm! thumbs up
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3981


Trådstartare
Ja, tog och kompletterade med en toppluva lagom till sommaren. Saknade frihetskänslan från taklösheten i min gamla Elise
Frågan är väl om/hur det påverkar laddluftkylningen. För lite konbanebus och nöjdesåkande så märker jag ärligt talat ingen skillnad.

Nåväl, banträff var det! Närmare bestämt Gelleråsen. Kul heldag med närmast perfekt väder och mycket körning thumbs up

Försökte under dagen få tillbaks känslan för bilen och labbade med en hel del olika spårval. Oavsett vad jag hittade på så hade jag dock svårt att få till några vettiga tider Tiderna diffade inte så mkt mot förra året, utan jag hamnar som bäst ner mot 1:19.30. Något fel gör jag!

Nytt för året var dock att jag spänt fast en kamera i kärran så att jag kan älta mina imperfektioner i imperfekt! En jäkla massa data att ta hand om när man kör en hel dag, och alla sessions funkade inte syncar och batterier. Av någon anledning så tyckte Harry's laptimer att det var lämpligt att lägga varvreferensen mitt i inbromsningen till Trösen också... jaja, jag får läsa på till nästa gång!

Lite film blev det iaf, och jag lägger här upp ett par exempelvarv:



Varmt välkommet med tips och åsikter om vad jag gör rätt och vad jag gör fel! Jag har själv några teorier baserat på hur det kändes att köra, men det är ju roligare att höra andras ev. åsikter innan jag går in på min egen analys.

Annars så flöt dagen på fint! Mina vänner i div sociala medier fick dock den här bilden, och den kan väl kanske kräva sin förklaring:

Jag klantade kort sagt till det... Tog med mig för mycket fart in i högfartsvänstern, och när jag började känna det som tveksamt om banan skulle räcka till så tog jag helt enkelt och rätade ut och släppte ut bilen på gräset. Gick på någon typ av undermedvetande, så jag kan inte förklara detaljerna, men det ser inte speciellt dramatiskt ut på film:


Kontentan blev en överkörd splitter och några små repor på nederdelen av fronten. Inget att gråta över, shit happens, och alltid lär jag mig något.

Framåt slutet på dagen lyckades jag även övertala mitt resesällskap och spårvalscoach att prova några varv. Inte speciellt lång eller svår process, men ändå... Nåväl, resultatet blev ett bra exempel på hur det kan gå om man är van vid fwd och inte fått tydliga instruktioner om de gyllene reglerna vid mittmotorkörning och gasuppsläpp i kurva:


Ingen skador på annat än självförtroende som tur var, och efter lite coaching så gick det bättre! Mittmotorträningslägret är numera också påbörjat.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 433



Då har Gelleråsen käkat två exige splitters. Min såg likadan ut efter att ha provat avåkningszonen i samma kurva.
Förstår inte varför avåkningszonerna måste vara så kuperade på vissa Svenska banor.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Kul med filmer tack - går ju fint, ser väldigt balanserad ut med tendens till understyrd ?

Spontant utan vara expert/kunnig på Gelleråsen eller hur det är att köra kompressor-exige

- Du drar inte till max, växlar tidigt - kanske inte man skall med kompressor-motor ?

- T2, skippa växla till 3:an

- T3, T4; gena hårdare/ta höjd över kurbs och räta ut -> bättre fart ut till hårnålen

- Sen ser det ut att gå långsamt i kurvan(or) ut mot rakan, den är svår men det ser ut som du står stilla där....

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Jag har inte mycket att säga om körningen (aldrig vart på Gelleråsen), men jag skulle vilja ha längre videos för att se och lära!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1248



Kul att se bilen på Gelleråsen i år igen! Ser fin ut!

Ang. körningen så skulle mitt tips först vara att växla klart innan du går in i kurvorna. Du växlar ibland mitt i kurvan (t ex Esset och Ejes) vilket är mindre fördelaktigt av flera skäl. T ex så får man ju då ta bort en hand från ratten men bilen kan också bli orolig om man kopplar ur helt plötsligt under lite sväng, drivningen försvinner ju, med sämre grepp som följd. Försök koppa så lite/så få gånger som möjligt så är det lättare att hålla bilen i balans och få ett jämt driv genom kurvorna. Då är det lättare att testa vart greppsgränsen ligger.

Från raksträckan sen är det också lättare att gå ner genom registret vid nedväxling t ex 5an, 4an, 3an under inbromsning istället för 5an -> 3an och därefter inleda svängen. Gå ner genom registret gör det lättare att anpassa farten och veta att man är "redo" att börja svänga så att säga. Motorbromsen hjälper även till en del för inbromsningen.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Tack Ragnar, håller själv på och lär mig köra mitt motor bil, så att se speciellt gasuppsläpp mitt i kurvan
kändes väldigt lärorikt. Du får tacka din andre chaufför.
Själv körde jag konbana förra året och snurrade 2ggr vilket var lärorikt, kinnekulle gick bra lite senare.

Tråkigt med front splittern på din fina bil.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Hmmm... Svårt att förmedla synpunkter och ge rättvis "kritik" på andras körning, i synnerhet om man inte sitter med i bilen.
Det är så mycket "mjuk" information som man missar om man inte sitter med.

Jag har ju lite erfarenhet av den där bilen. Jag har använt den en hel del på förarutbildningar som referensbil och skjutsat runt en del folk i den då vi jämfört med andra bilar.
Finns inte så mycket filmat material från just Gelleråsen, men iaf en gammal film (2012) som man kan jämföra med.
När jag filmade hade det regnat hela dagen och var lite småfuktigt, men ändå hyfsat torrt spår, duggregnet hängde dock fortfarande i luften. Det var lite halt på gamla A048'or.
Om man tittar på trösen kan man se att vi tacklar den på lite olika sätt. Jag inbillar mig att jag bygger upp sidkrafterna i däcken under längre tid, medan du i din film vrider rätt mycket på ratten väldigt fort och "mättar" framdäcken. Det känns också som jag håller betydligt högre fart i efterföljande kurva och som det skrevs tidigare skippar jag tvåan.



Stötdämparna var inställda enligt Öhlins "race"-rekommendation för Exige Cup och krängaren fram i sitt hårdaste läge, den stod så sedan senaste slalomkörningen då vi ville ha rapp initial instyrning. *lat*
Trots den settingen med hård krängare fram upplevde jag inte alls bilen understyrd mid-corner. (De flesta kurvorna är ju rätt "korta" på Gelleråsen)

Jag har inget emot att hoppa över växlar när man växlar ned inför en kurva. Ser inte riktigt hur det skulle "förstöra" så länge man håller sig inom rimliga gränser.

Tycker generellt det ser ut som att du svänger in onödigt sent i kurvorna. (Nu är nog jag en smula tidig på flera ställen tycker många :P )
Jag tror att du kan köra fortare igenom kurvorna men med mer flyt och mjukare rattrörelser in i kurvorna. Behandla ratten mjukt och skjut ratten istället för att dra... På Exigerna är det viktigt att jobba med viktförflyttning. Transitionen från bromsning till att dyka in i kurvan måste ske så att man lastar över "vikten" på yttre framhjulet successivt för att få grepp. Bilen upplevs inte understyrd om man jobbar ordentligt med viktförflyttningen...

Hoppas mina synpunkter det känns som rimliga.


"Turning into a corner you must start by moving the steering a very small
amount, then increasing the lock progressively.... think of it as a clock face. The
first five minutes of the turn are slow and gentle, and then the next ten to
fifteen minutes progressively get faster... it's the same thing coming back.
Taking off the lock through the first five minutes is relatively gentle, then it
speeds up slightly and slows down again in the last five minutes as you are
completing the very last sections of the corner." -Jackie Stewart



_________________
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Jag håller helt med falk.

Jag körde den röda e36 M3an (mäktade med 1.18.4) och jag vann mycket på att inte växla mitt i mellan trösen och esset, ligg kvar på 3an där.

Sen vid vänstern efter hårnålen, ladda mer där, det ser ut som du inte riktigt litar på bilens grepp.

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Ett par saker.
Precis som Niklas skrev, skjut ratten i stället för att dra. Du byter rattfattning hela tiden och har inte kontroll över var du har ratten. Får du sladd då blir det jobbigt. Kanske sitta lite närmare också? Kolla Niklas och hans rattfattning. Samma grepp hela tiden och han hinner med när släppet kommer.

Var inte som en kobra med ratten, in i kurvan. Mjukare rattrörelser gör att däcken har lättare att göra sitt jobb, samma som Niklas var inne på.

Jag har också känslan av att det kan gå fortare hela tiden, men det är svårt att säga bara av att se på filmerna...

Det handlar mycket om att veta vad som kommer att hända nästa ögonblick. Att veta hur bilen uppför sig i olika situationer är väldigt viktigt, så nöt på så mycket du kan.

Använd och testa tips och råd och be andra åka med för att få inputs så kommer det att gå framåt!
thumbs up

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3981


Trådstartare
Kul med kommentarer, precis vad jag ville ha! thumbs up

Generellt sett så håller jag med er som tycker att jag kör för "ryckigt" och inte håller uppe farten genom de kurviga partierna. Niklas poänger om att jag har för hård övergång mellan broms och turn-in tycker jag låter mycket relevanta! thumbs up

Passagen mellan trösen och esset tycker jag är intressant. I klippen ovan så går jag upp på 3:an en kort stund då jag varvar ur 2:an på rakan efter trösen. Håller jag kvar 3:an genom esset känns det dock som jag får alldeles för dålig drivkraft. Men tittar vi på Niklas film så känns hans val av 3:an genom hela passagen mycket mer naturlig! Att gå på 2:an genom esset har dessutom nackdelen att jag gärna träffar varvstoppet på vägen ut, vilket lätt blir farligt. Nedan kommer två exempel:
I det första exemplet (varv 10) så träffar jag varvstopp på 2an precis i utgången på esset, vilket gör bilen instabil:


Till nästa varv vill jag därför undvika detta och försöker istället få till en uppväxling. Följden blir (såklart) ännu värre!


(för den som vill se denna sekvens bakifrån så finns den föredömligt filmad i Andreas tråd, ca 10:30 in i hans film)

Vad gäller nedväxlingar vid inbromsning så är detta något jag störde mig på när jag körde. Vi vardagskörning så har jag som vana att använda heel-and-toe och ge mellangas vid nedväxling. När jag kör på bana så bromsar jag dock så pass hårt att bromspedalen sjunker ner till en position från vilken jag inte har någon vana att dutta gas, och således blir detta inte gjort. Istället så släpper jag då bara upp kopplingen. Dels stör detta min kör-rytm, men efter långa rakan blir även följden att jag får svårt att gå på tvåans växel vid högt varvtal (=fart), då motorn ju sjunkit ner i varv under inbromsningen. Dumpar jag då i tvåan så låser bakhjulen upp, och entry till kurvan blir mycket intressant... Hade jag då istället försökt g på 3ans växel så får jag inget driv igenom kurvan. Samma fenomen störde jag mig förövrigt på även i hårnålen. Jag antar att det jag borde göra är att bromsa mindre aggressivt, och istället priortera att få till en vettig växling så att jag får med mig fart igenom kurvan?

Gällande ratthantering så håller jag med Niklas och Anders! Jag har väldigt långt ifrån någon skolboksrattfattning, utan som ni säger byter jag grepp lite hur som helst. Att det inte skulle gå att rädda situationer med sån här slaskhållning håller jag dock inte helt med om. Exempel nedan:


På långrakan försöker min co-driver tipsa mig om att det kommer rök från en bil på andra sidan banan. Jag uppfattar detta någorlunda och släpper av en smula (men inte så mkt som min co-driver tycker jag borde... ). Ungefär vid 0:23 i klippet åker jag därefter in i vad som senare visar sig vara kylvätskespill. Lärdomen är att jag borde lyssna mer på min co-driver, men det blev iaf en intressant studie på mina rattreaktioner.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Ragnar skrev:
Kul med kommentarer, precis vad jag ville ha! thumbs up

Generellt sett så håller jag med er som tycker att jag kör för "ryckigt" och inte håller uppe farten genom de kurviga partierna. Niklas poänger om att jag har för hård övergång mellan broms och turn-in tycker jag låter mycket relevanta! thumbs up

Passagen mellan trösen och esset tycker jag är intressant. I klippen ovan så går jag upp på 3:an en kort stund då jag varvar ur 2:an på rakan efter trösen. Håller jag kvar 3:an genom esset känns det dock som jag får alldeles för dålig drivkraft. Men tittar vi på Niklas film så känns hans val av 3:an genom hela passagen mycket mer naturlig! Att gå på 2:an genom esset har dessutom nackdelen att jag gärna träffar varvstoppet på vägen ut, vilket lätt blir farligt. Nedan kommer två exempel:
I det första exemplet (varv 10) så träffar jag varvstopp på 2an precis i utgången på esset, vilket gör bilen instabil:


Till nästa varv vill jag därför undvika detta och försöker istället få till en uppväxling. Följden blir (såklart) ännu värre!


(för den som vill se denna sekvens bakifrån så finns den föredömligt filmad i Andreas tråd, ca 10:30 in i hans film)

Vad gäller nedväxlingar vid inbromsning så är detta något jag störde mig på när jag körde. Vi vardagskörning så har jag som vana att använda heel-and-toe och ge mellangas vid nedväxling. När jag kör på bana så bromsar jag dock så pass hårt att bromspedalen sjunker ner till en position från vilken jag inte har någon vana att dutta gas, och således blir detta inte gjort. Istället så släpper jag då bara upp kopplingen. Dels stör detta min kör-rytm, men efter långa rakan blir även följden att jag får svårt att gå på tvåans växel vid högt varvtal (=fart), då motorn ju sjunkit ner i varv under inbromsningen. Dumpar jag då i tvåan så låser bakhjulen upp, och entry till kurvan blir mycket intressant... Hade jag då istället försökt g på 3ans växel så får jag inget driv igenom kurvan. Samma fenomen störde jag mig förövrigt på även i hårnålen. Jag antar att det jag borde göra är att bromsa mindre aggressivt, och istället priortera att få till en vettig växling så att jag får med mig fart igenom kurvan?

Gällande ratthantering så håller jag med Niklas och Anders! Jag har väldigt långt ifrån någon skolboksrattfattning, utan som ni säger byter jag grepp lite hur som helst. Att det inte skulle gå att rädda situationer med sån här slaskhållning håller jag dock inte helt med om. Exempel nedan:


På långrakan försöker min co-driver tipsa mig om att det kommer rök från en bil på andra sidan banan. Jag uppfattar detta någorlunda och släpper av en smula (men inte så mkt som min co-driver tycker jag borde... ). Ungefär vid 0:23 i klippet åker jag därefter in i vad som senare visar sig vara kylvätskespill. Lärdomen är att jag borde lyssna mer på min co-driver, men det blev iaf en intressant studie på mina rattreaktioner.


Ja, intressant, för när du får det släppet håller du ratten precis rätt! Men visst, du har lite rätt om att rattfattningen inte är helt avgörande för utgången av en situation, men det bästa är att ta bort så många felkällor som möjligt.

Vad gäller växelval i s:et är det ganska uppenbart att det blir fel. I det läget är det bättre att växla upp tidigare och få en renare utgång.

Dina funderingar om inbromsning är bra, men du ska inte fundera på att bromsa mindre, eller mjukare.
Bromsa så hårt det bara går, det kan man tjäna mycket tid på, men du behöver inte koppla ur på en gång så att motorn går ner på tomgång, utan använd motorbromsen och låt den tappa varv och växla ner eftersom. Att växla ner under inbromsningen ska du inte ha så bråttom med. Allt detta ger in lugnare och stabilare inbromsning.

Jag kommer ihåg ett tillfälle när jag skruvade åt en person som sköt motorer utan någon vettig förklaring tills vi kom på att han växlade ner och motorbromsade alldeles för tidigt och i och med detta övervarvade motorn. Vi grubblade mycket på det för vi var två till som åkte med samma motorkoncept och aldrig hade några problem. Jag kom på det när vi satt i bilen på väg till Knutstorp. Väl på plats pratade vi om det och efter det höll motorerna....

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3981


Trådstartare
Det är sant, i det exemplet håller jag rätt. Då är nog egentligen utgången på esset på varv elva ovan ett bättre exempel. Nåväl!
Ja, jag måste jobba på min teknik under inbromsningarna. Som det är nu så känner jag mig som sagt störd och då blir det inget vidare.

Igår var det förövrigt slalom med Breakout igen. Fick tyvärr inte Harry att fungera, men lite film blev det iaf:


_________________
Ragnar Burenius
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Ragnar skrev:
Det är sant, i det exemplet håller jag rätt. Då är nog egentligen utgången på esset på varv elva ovan ett bättre exempel. Nåväl!


Kollar man noga på det varvet, 11, precis i utgången av esset, ser man att du håller ratten med tummen och pekfingret nere mellan benen, typ, när du växlar. Och dessutom släpper du det greppet (eller tappar) för ett ögonblick! vilket nog är orsaken till hela situationen. Rätt rattfattning hade nog gjort att det inte blivit så stökigt samt att du jobbar med höger hand innan vänstra behöver hjälpa till.

Som sagt, rätt rattfattning är viktigt, och att sitta nära ratten, för då kan man sitta avslappnat och blir samtidigt stark.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



https://www.facebook.com/wotracingteam/videos/vb.901917353165016/10173 . . . .
Film från vår långlopps Lotus.
mitt tips är att köra på högre växlar och ta med mer fart in i svängarna.
vi åker med gatdäck Tw 200

MVH Tommy Karlsson, Wot-Racing

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3981


Trådstartare
I väntan på nästa köptillfälle så har jag lagt lite tid på laddluftkylningen. Takscoopet ska enligt ett flertal mätningar inte fungera något vidare. Planen var därför att bygga om till sidointag. Har dessutom fördelen att det fungerar bättre med softtop.

Nåväl, till verket! Först lite CAD-templates:


Sen lite bandsåg:


...och lite svets:


Färdig installation:


Ska väl kladdas på lite färg tids nog, men vill utvärdera konceptet lite mer först. Ett första test gav max insugstemp på straxt över 50 grader om jag gör långa pull upp mot toppfart. Detta vid drygt 20 grader ute. Retar mig mkt på att jag inte gjorde någon före-mätning...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S2 Cup 240, 2006
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13   >>
24 besök senaste veckan (97998 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande