Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Lämplig körning första gången på banan
3 besök senaste veckan (6251 totalt)
bogserlinan
Karlshamn
Här sen Jan 2015
Inlägg: 7


Trådstartare
Jag har funderat i flera år på att prova köra bana. Åkt lite superstage och Teknikbanor, men saknar lite action.
Då är min fråga, finns det några klubbar som arrangerar körningar nära Blekinge där man kan få några varv utan att ha en bil som svansar en i baken tills man hittat rätt vad gäller spårval och bromspunkter. Så man slipper att ligga på för hårt samtidigt som man ska hitta rätt.

Jag har en ganska standard impreza -05.

Tips och råd när man gör i mitt läge?

Närmsta banor: Kinnekulle, Sviestad, Knutstorp

_________________
Josefin Stridh
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Det är prova på körning på sviestad den 20 April eller den 17 Maj (heldag sistnämda)

Vi kan ordna med instruktör som åker med och visar grundläggande spårval ett par varv

Edit: Jag har ändrat från 12 till 17 Maj som är korrekt datum för heldagen.

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Ett annat alternativ är att gå en licenskurs och slå två flugor i en smäll.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
bogserlinan
Karlshamn
Här sen Jan 2015
Inlägg: 7


Trådstartare
Finns länkar och mer info? Sviestad låter riktigt bra:)

_________________
Josefin Stridh
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



bogserlinan skrev:
Jag har funderat i flera år på att prova köra bana. Åkt lite superstage och Teknikbanor, men saknar lite action.
Då är min fråga, finns det några klubbar som arrangerar körningar nära Blekinge där man kan få några varv utan att ha en bil som svansar en i baken tills man hittat rätt vad gäller spårval och bromspunkter. Så man slipper att ligga på för hårt samtidigt som man ska hitta rätt.

Jag har en ganska standard impreza -05.

Tips och råd när man gör i mitt läge?

Närmsta banor: Kinnekulle, Sviestad, Knutstorp


många arrangörer har flera olika grupper, snabb med omkörning överallt, nybörjare med omkörning endast på rakor eller 'familjekörning i led efter instruktör tex. Det är nog inte omöjligt att klättra i grupperna under dagen.

_________________
Roland Johansson
Citera
bogserlinan
Karlshamn
Här sen Jan 2015
Inlägg: 7


Trådstartare
Mitt problem är att hitta några som arrangerar som släpper in bilar med olika märken m.m. Jag hade som sagt velat köra nåt varv för att lära mig banan. Känns ju lite dumt o behöva byta bil bara för att kunna köra på bana:)

_________________
Josefin Stridh
Citera
bogserlinan
Karlshamn
Här sen Jan 2015
Inlägg: 7


Trådstartare
trocade skrev:
Det är prova på körning på sviestad den 20 April eller den 12 Maj (heldag sistnämda)

Vi kan ordna med instruktör som åker med och visar grundläggande spårval ett par varv



Hur gör jag för att anmäla mig?

_________________
Josefin Stridh
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Ingen föranmälan behövs, det är bara att komma dit

Information kommer upp lite senare idag

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

bogserlinan skrev:

Hur gör jag...

Det finns många eftersnackstrådar här på rejsa som beskriver körningarna på Sviestad.
Kika efter Sviestad i denna listan: https://rejsa.nu/eftersnack.php

Hugg tag i någon av LMS'arna som är på plats så att de förklarar ordentligt hur körningen går till och kan hänga med några varv i bilen och "visa spåret".

Banguide finns här: https://rejsa.nu/bana_info.asp?sviestad

På tuben finns det en hel del filmsnuttar som visar banan...
Sök på Sviestad.


thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det här är nog bland de lugnaste och mest organiserade banmötena om man vill börja försiktigt.

gå in på http://www.alfaromeo.org/Aktiviteter/Banm%C3%B6ten.aspx och läs lite. Alla nybörjare får genomgång på morgonen, börjar i grupp C där det bara är tillåtet med omkörning på rakan osv. möte efter varje pass där man pratar med varandra om hur det gått om någon bettet sig illa osv med en "klasspappa" som hjälper till.

Som du kommer att se får man även åka andra bilar än alfaromeo i mån av plats.
Citera
bogserlinan
Karlshamn
Här sen Jan 2015
Inlägg: 7


Trådstartare
Hur håller jag mig uppdaterad? Ska värma upp med en SS innan. O vem frågar jag om jag vill veta om jag får plats? Är ju en bit att köra så det kan ju vara bra att veta:) Låter kanontrevligt!

_________________
Josefin Stridh
Citera
SuneK
Arboga
Här sen Jan 2013
Inlägg: 92



Det där med mån av plats är borta, anmälningssystemet klarar inte av att hantera det thumbs down

Så det är bara att anmäla sig och pynta 1295 (som icke-medlem) så är det klart. Om du reggar dig på alfaromeo.org dyker det upp en länk om anmälan till banmöten på http://www.alfaromeo.org/Aktiviteter/Banm%C3%B6ten.aspx där kan du sen anmäla dig till C-klassen. Du behöver också lösa en prova-pålicens om du inte redan har SBF racinglicens. Det gör du på plats och kostar 250.

_________________
Sune Karlsson
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Det finns många arrangörer där det går fint att komma och prova-på. På Knutstorp (som både är en väldigt rolig bana och relativt nära dig) arrangerar t.ex GRC och även MS-R sk track-days. MS.R har instruktörer som kan hjälpa till. GRC vet jag ej. Det är förvisso ganska dyra körningar, men det borgar för mycket bantid och lagom glest mellan bilarna. I de lugna grupperna behöver du inte vara nervös för att det ska gå för hett till. Ingen vill krocka sin bil, inte heller dom som eventuellt vill passera dig. Största risken är att du blir så taggad att du tar i för mycket själv Kanske kan kännas lite ensamt och nervöst första gången, men folk är snälla och hjälper till som regel.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Lämplig körning första gången på banan
3 besök senaste veckan (6251 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande