Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (9991 totalt) |
BMW M1 ?
Har en plansch på en M1 på väggen här hemma som inte är av dags datum, har kollat lite på andra tävlings M1:or men dom ser inte riktigt ut som den på bilden. Är det en prototyp kanske? Någon som vet? Eller känner igen den? ![]() Mvh _________________ Daniel Briander, Alfa Romeo 156 V6/ |
||
_________________ Anders Dauner |
||
Det kan det ju vara då man man bara byggde tre st M1 för Grupp 5. ![]() _________________ Anders Dauner |
||
Aah ja nog såg det ut som en sådan på den länken
![]() ![]() Planschen är tryckt 1988 iaf. _________________ Daniel Briander, Alfa Romeo 156 V6/ |
||
Grymt fin bil på planschen.
Det finns dock enligt min mening väldigt få bilar som dänger en vanlig BMW M1 när det gäller utseende! |
||
HA! En sådan plansch har ju jag oxå i gömmorna.
![]() Den får nog ligga. Räcker så bra med en 3.0 CSL i Gösser-skrud. officiell plansch i hyffsat skick från BMW Motorsport anno 1977. Nä, jag säljer den inte. ![]() |
||
Vet att samma kille (Tuisku Urpiala) som byggde Sten Jarls Z3 körde M1:a innan, det kan vara den bilen ni snackar om ovan. (inte bilden, utan den Anders nämner). Den hade dock F1 motor precis som Z3:an när han tävlade med den.
![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||
BMW M1
Hej. "Är det en prototyp kanske? Någon som vet? Eller känner igen den?" oh ja, en kär gammal favorit. ![]() Bilen på bilden har samma kaross som den Peter Sauber byggde för grupp 5, inför 1981 års säsong. Vad jag vet byggde han två: den röda med de vita BASF-ringarna på (f.ö. den enda M1 som vunnit ett VM lopp) samt den vita med stora franska och italienska flaggor draperade över bilen. Bägge gick f.ö. på Le Mans det året. Efter det såldes karossen vidare till ett antal PROCAR ägare, så det finns nog ett par gr5-lookalikes ute i världen. Schnitzer byggde ju dessutom sin turbo verison, baserad på samma kaross. Nåväl, flaggbilen inhandlades inför säsongen 1986 av Jurg Bächi, för klassen Special Saloon. Han tävlade med den i fyra säsonger om minnet är med mig. Bilen såldes, tror t.o.m. den var i USA ett tag. Inför 1986 års säsong dök även onni Kreivi (Göteborg) upp, med en gammal grC2 bil (GEPARD, ej att förväxla med Gebhardt) dock klädd i Saubers gr 5 klänning. Jodå, nog var det en riktig M88, och inte en ljuddämpare i sikte...! Denna bil brann tragiskt upp i Göteborgstrakten, varpå onni raskt lät bygga en likadan, men med (hemska tanke!!) en Volvo Turbo... Tror inte han körde mycket med den pys-snurran, utan rätt snart satt det en Cheva smallblock i den. Onni påstod att M88an inte fick rum framför den Arrows F1 låda han köpt. Nåväl, håll ut, snart är jag framme vid säckens ihopknytande: efter några krångliga V8 säsonger lånade onni så ut bilen till kompisen olli Virtanen, som vad jag förstod satte en BMW F1 snurra i den. Där tappade jag spåret, så jag kan inte bekräfta om Urpiala var inblandad eller inte. Skulle tro att herr Bächi vet var formarna till läckerbiten finns. Han byggde ju sin egen kolfiberversion för V8, som Stefan Pettersson tävlade med i GTR. Dessutom vet jag en till som enligt ryktet håller på och tar form i Sverige just nu, hoppas på fler. M1 hälsningar / Bo A _________________ Bo Anckarman |
||
Var och kollade på NSC "Nordic supercar challange" på Rudskogen i somras och där åkte en Grupp5 M1 runt med en cheva motor.. Vit samt kopper liknande färg på sidorna har tyvärr hjärnsläpp så kommer ej ihåg namnet på ägaren, Den har även kört i GT här i sverige. ... lite film o kort blev det allt och ett långt samtal med ägaren
![]() _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||
_________________ ![]() |
||
Min bror hade en sån planch.. men tyvärr så vet jag itne vart den tog vägen.. det här är ju en riktig dröm bil! huva huva.. har en liten film här på datorn där de kör sen tävlingsmodell i USA.. Jäkla fint ljud! Biturbon kall ha gått riktigt bra med
![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||
Bo A har helt rätt (vad jag kommer ihåg) vad det gäller Kreivis/Virtanens M1:a. Jag har sett den med både Volvo turbo, V8:a och BMW F1 motor. Jag vet inte heller var bilen finns nu. Det ryktades på 80-talet att Bächi hade kvar formarna till sin (breddade?) kaross men det vet jag inget om.
M1:orna är nog något av det hårigaste som har tävlat på de nordiska banorna ![]() ollis bil i depån i Ahvenisto ![]() olli Virtanen har tydligen skannat in lite bilder från sin racing karriär. Album 1 och 2 innehåller några M1 bilder, bla en krasch (i första kurvan på Ahvenisto?) http://kotisivu.mtv3.fi/olli.virtane _________________ Sten Isaksson |
||
Detta är vad jag vet om bilen:
År 1996 skaffade olli Virtanen M1:an som inte egentligen är en BMW. I M1-serien som kördes i Tyskland kunde man delta med en sk. klon, dessa ofta tillverkade av Sauber. I Sverige byggdes det två kopior av en sådan klon i rör-ram och med fiber-kaross. Olli köpte den ena av dessa och tog den till Finland. Bilen var utrustad med en V8, modell Barnes 400cid. Till säsongen 1997 byggdes en ny motor och V8:an byttes ut. Den nya motorn var baserad på en M3-motor och var turboladdad. Nästa säsong byttes motorn ut igen. Denna gång blev det en fd. F1-motor som Arrows använt under turbo-eran i F1. En Megatron-motor vidare utvecklad av Mader. Originalblocket på 1500cc förstördes i.o.m ett motorhaveri och ersattes med ett BMW M10 2000cc block. Effekten uppskattades till ca. 700hk. Kan lägga upp en bild på bilen i nästa vecka (hoppas jag). _________________ "Rust never sleeps" - Neil Young Matias Kantola |
||
Här fanns det kunskap minsann! Jättekul o få reda på va det var, och överhuvudtaget saker om M1
![]() ![]() Affischen får sitte uppe med gott samvete nu iallafall ![]() _________________ Daniel Briander, Alfa Romeo 156 V6/ |
||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (9991 totalt) |