Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
BMW M1 ?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (9993 totalt)
Briander
Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
BMW M1 ?

Har en plansch på en M1 på väggen här hemma som inte är av dags datum, har kollat lite på andra tävlings M1:or men dom ser inte riktigt ut som den på bilden.
Är det en prototyp kanske? Någon som vet? Eller känner igen den?

Mvh

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Ser ut som en M1 för Grp 5.

Edit: http://www.kormanfastbmw.com/m1.htm

Göteborg
Här sen Jul 2003

Kolla cambern fram

--VVTS--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Kan det vara en mockup?

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Kan det vara en mockup?

Det kan det ju vara då man man bara byggde tre st M1 för Grupp 5.

Har ett svagt minne av att vi behandlat det här på rejsa tidigare. Har för mig att vi kom fram till att endast två stycken fanns kvar (en brann väl upp?). En ska tydligen finnas i Finland.

Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Aah ja nog såg det ut som en sådan på den länken Kul att veta va det är för bil ja har på planschen egentligen hehe. Grymt snygg i min mening iaf
Planschen är tryckt 1988 iaf.

Karlstad
Här sen Jan 2004

Grymt fin bil på planschen.

Det finns dock enligt min mening väldigt få bilar som dänger en vanlig BMW M1 när det gäller utseende!

Mantorp
Här sen Nov 2002

HA! En sådan plansch har ju jag oxå i gömmorna.

Den får nog ligga. Räcker så bra med en 3.0 CSL i Gösser-skrud.
officiell plansch i hyffsat skick från BMW Motorsport anno 1977.
Nä, jag säljer den inte.

johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Vet att samma kille (Tuisku Urpiala) som byggde Sten Jarls Z3 körde M1:a innan, det kan vara den bilen ni snackar om ovan. (inte bilden, utan den Anders nämner). Den hade dock F1 motor precis som Z3:an när han tävlade med den.

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Bo Anckarman
Linköping
Här sen Sep 2004

BMW M1

Hej.
"Är det en prototyp kanske? Någon som vet? Eller känner igen den?"

oh ja, en kär gammal favorit.
Bilen på bilden har samma kaross som den Peter Sauber byggde för grupp 5, inför 1981 års säsong.
Vad jag vet byggde han två: den röda med de vita BASF-ringarna på (f.ö. den enda M1 som vunnit ett VM lopp) samt den vita med stora franska och italienska flaggor draperade över bilen. Bägge gick f.ö. på Le Mans det året.
Efter det såldes karossen vidare till ett antal PROCAR ägare, så det finns nog ett par gr5-lookalikes ute i världen. Schnitzer byggde ju dessutom sin turbo verison, baserad på samma kaross.
Nåväl, flaggbilen inhandlades inför säsongen 1986 av Jurg Bächi, för klassen Special Saloon. Han tävlade med den i fyra säsonger om minnet är med mig. Bilen såldes, tror t.o.m. den var i USA ett tag.
Inför 1986 års säsong dök även onni Kreivi (Göteborg) upp, med en gammal grC2 bil (GEPARD, ej att förväxla med Gebhardt) dock klädd i Saubers gr 5 klänning. Jodå, nog var det en riktig M88, och inte en ljuddämpare i sikte...! Denna bil brann tragiskt upp i Göteborgstrakten, varpå onni raskt lät bygga en likadan, men med (hemska tanke!!) en Volvo Turbo... Tror inte han körde mycket med den pys-snurran, utan rätt snart satt det en Cheva smallblock i den. Onni påstod att M88an inte fick rum framför den Arrows F1 låda han köpt.

Nåväl, håll ut, snart är jag framme vid säckens ihopknytande:
efter några krångliga V8 säsonger lånade onni så ut bilen till kompisen olli Virtanen, som vad jag förstod satte en BMW F1 snurra i den. Där tappade jag spåret, så jag kan inte bekräfta om Urpiala var inblandad eller inte.

Skulle tro att herr Bächi vet var formarna till läckerbiten finns. Han byggde ju sin egen kolfiberversion för V8, som Stefan Pettersson tävlade med i GTR. Dessutom vet jag en till som enligt ryktet håller på och tar form i Sverige just nu, hoppas på fler.

M1 hälsningar
/ Bo A

Laholm
Här sen Nov 2002

Re: BMW M1

Bo Anckarman skrev:
En massa fantastisk information...

Wow!

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Påminner lite om Lancia Beta Monte Carlo

Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003

Var och kollade på NSC "Nordic supercar challange" på Rudskogen i somras och där åkte en Grupp5 M1 runt med en cheva motor.. Vit samt kopper liknande färg på sidorna har tyvärr hjärnsläpp så kommer ej ihåg namnet på ägaren, Den har även kört i GT här i sverige. ... lite film o kort blev det allt och ett långt samtal med ägaren

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Sundsvall
Här sen Sep 2003

Min bror hade en sån planch.. men tyvärr så vet jag itne vart den tog vägen.. det här är ju en riktig dröm bil! huva huva.. har en liten film här på datorn där de kör sen tävlingsmodell i USA.. Jäkla fint ljud! Biturbon kall ha gått riktigt bra med

Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

Bo A har helt rätt (vad jag kommer ihåg) vad det gäller Kreivis/Virtanens M1:a. Jag har sett den med både Volvo turbo, V8:a och BMW F1 motor. Jag vet inte heller var bilen finns nu. Det ryktades på 80-talet att Bächi hade kvar formarna till sin (breddade?) kaross men det vet jag inget om.

M1:orna är nog något av det hårigaste som har tävlat på de nordiska banorna

ollis bil i depån i Ahvenisto

olli Virtanen har tydligen skannat in lite bilder från sin racing karriär. Album 1 och 2 innehåller några M1 bilder, bla en krasch (i första kurvan på Ahvenisto?) http://kotisivu.mtv3.fi/olli.virtanen/

Finland / Åland
Här sen Nov 2004

Detta är vad jag vet om bilen:

År 1996 skaffade olli Virtanen M1:an som inte egentligen är en BMW. I M1-serien som kördes i Tyskland kunde man delta med en sk. klon, dessa ofta tillverkade av Sauber. I Sverige byggdes det två kopior av en sådan klon i rör-ram och med fiber-kaross. Olli köpte den ena av dessa och tog den till Finland. Bilen var utrustad med en V8, modell Barnes 400cid.
Till säsongen 1997 byggdes en ny motor och V8:an byttes ut. Den nya motorn var baserad på en M3-motor och var turboladdad.
Nästa säsong byttes motorn ut igen. Denna gång blev det en fd. F1-motor som Arrows använt under turbo-eran i F1. En Megatron-motor vidare utvecklad av Mader. Originalblocket på 1500cc förstördes i.o.m ett motorhaveri och ersattes med ett BMW M10 2000cc block. Effekten uppskattades till ca. 700hk.

Kan lägga upp en bild på bilen i nästa vecka (hoppas jag).

Matias Kantola
Citera
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003

Sten skrev:
Det ryktades på 80-talet att Bächi hade kvar formarna till sin (breddade?) kaross men det vet jag inget om.

Det stämmer...

Karlstad
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Här fanns det kunskap minsann! Jättekul o få reda på va det var, och överhuvudtaget saker om M1 Jag funderar på om det var en M1 som jag såg på ett Stcc race på Gelleråsen för några år sedan, tävlandes i GTR, den hade i vilket fall V8 för ja stod o dregglade ner i dom rakt uppstående trattarna

Affischen får sitte uppe med gott samvete nu iallafall

Finland / Åland
Här sen Nov 2004

Här är bilden jag lovade. Olli Virtanens "M1:a" i depån på Kemora.

Matias Kantola
Citera
Matias K
Finland / Åland
Här sen Nov 2004

Tänkte sticka in med två (dåliga) bilder på olli Virtanens M1a i action på KeMORa. Bilderna är tagna av min kompis Mico Wikström.

Matias Kantola
Citera
Bilder o videos
BMW M1 ?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (9993 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande