Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
EBC Bromsar.... igen?!
1, 2, 3, 4   >>
10535 besök totalt
MartinS
Tjörn
Här sen Nov 2002

Trådstartare
EBC Bromsar.... igen?!

Hej,

Efter att inte riktigt funnit svar i gamla trådar så postar jag ett nytt inlägg.

Då orginalbromsarna på min bruks-V40 är under all kritik har jag börjat titta på andra bromsar. De enda som verkar tillverka belägg och skivor som passar är EBC. Efter att ha läst att i stort sett alla här inne tycker EBC är skit på bana, så undrar jag om någon har några erfarenheter vid vardagsbruk avseende livslängd, pedalkänsla och fading.

Bilen rullar ju bara till vardags, till/från jobbet, till affären och på semesterresor. Så det är ju ingen utmattning att tala om. Men NÄR jag behöver bromsa vill jag att det skall bita ordentligt.

På hobbybilen har jag Ferrodo RS-23 belägg och dom anser jag vara guds gåva till bromsvärlden, men Ferrodo har tyvärr inga bromsar till Volvo V40.

Kom gärna med synpunkter hur greenstuffen har fungerat till vardags för er!

/Martin

Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag tycker du sammanfattat det mycket bra. Skit på bana men bra till vardags. En fördel är att de inte dammar ner fälgarna.

Mvh /Micke

Stockholm
Här sen Nov 2002

För mig bet de verkligen bra på bana men den höga temperaturen fick dem att bokstavligen pulvriseras. Det blev inte bromsdamm på fälgarna utan bromspulver! thumbs down

Däremot tror jag att de funkar utmärkt på gatan.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

johann skrev:
För mig bet de verkligen bra på bana men den höga temperaturen fick dem att bokstavligen pulvriseras.

Korrektion av mig. Bettet är bra men beläggen går åt ruskigt fort, det var det jag menade med "skit på bana".
+300 mil trp. Och 21 ringenvarv så var ett par splitt nya greenstuff helslut. De bromsar dock bra och skitar som sagt inte ner fälgarna...
Jag kommer nog faktiskt köra bana även i år på greenstuff trots allt som sägs om dem. De kostar nämligen "bara" 800:-

Mvh /Micke

Stockholm
Här sen Nov 2002

BTG skrev:
johann skrev:
För mig bet de verkligen bra på bana men den höga temperaturen fick dem att bokstavligen pulvriseras.

Korrektion av mig. Bettet är bra men beläggen går åt ruskigt fort, det var det jag menade med "skit på bana".
+300 mil trp. Och 21 ringenvarv så var ett par splitt nya greenstuff helslut. De bromsar dock bra och skitar som sagt inte ner fälgarna...
Jag kommer nog faktiskt köra bana även i år på greenstuff trots allt som sägs om dem. De kostar nämligen "bara" 800:-

Mvh /Micke

Mina räckte inte ens 6 varv, kör jag 3 ggr hårdare?
Det var med gatdäck, kanske skulle räckt 4 varv med R-däck.
Pagid Gul räcker 60-80 varv för mig med R-däck och kostar ca 2000 SEK och GreenStuff kostar ca 1000 SEK. Lätt val för mig med andra ord.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Mina räckte inte ens 6 varv, kör jag 3 ggr hårdare?

Det är jag övertygad om att du gör.
Eller så bromsar jag på ett "annat" sätt?

Mvh / Micke

Uppsala
Här sen Feb 2003

Hade dom på SAAB-en från helvetet.

Dom har snygg färg :-) , pedalkänslan är bäst men det är inte konstigt med tanke på hur mjuka dom verkar. Dammar ner mindre (det är "grövre" dammkorn). Glasserade dom på ett snabbt varv runt Uppsala på småvägar och slängde ut dom och tittade aldrig tillbaka.

Men som sagt, dom greppar finfint , vilket hårda/rejsbelägg inte gör. Är antagligen snälla mot skivor också...

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

på bana har jag ej kört med greenstuff men däremot använde jag det på scirocco och då tillsammans med rolle-slitsade skivor

trotts att jag hade små skivor, 239mm, så var jag nöjd med bromskraften.
jag bytta allt på min bil på en gång, hela bromssystemet utom bromsrör och handbromsvajrar. så jag kan inte säga att just greensuff gjorde hela förtjänsten..

slitage: jag körde bort 50% på 400 mil på gatan!!
känsla: jag tyckte de behövde några inbromsningar för att börja fungera helt 100% men sedan höll de länge innan fadning.
jag fick gansak bra känsla i pedalen (trotts trumor bak) pedalen var så stum jag ville ha den men jag tyckte de krävde ganska mkt pedaltryck..

eftersom din bil är tyngre kanske du ska välja redstuff istället..

eller om jag vore som dig så skulle jag ta en titt på mekonomens hemsida och se om de har de s.k. taxibeläggen till din bil. eller textar som de heter egentligen. det i kombilnation med slitsade skivor tycker jag är helt klart det mesta prisvärda alternativet.. .

nu vet in jag hur du bromsar vid hårdkörning. men mina erfarneheter är att textar håller LÄNGE om man inte missbrukar bromsarna..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
MartinS
Tjörn
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tack för alla svar, över lag låter det ändå som ett ganska okej alternativ för lugn vardagskörning!

LuddeR skrev:

slitage: jag körde bort 50% på 400 mil på gatan!!

Med vilken körstil?
Själv kör jag tvärlungt med Volvon, visst, lite snabba omkörningar då och då, men bromsarna används inte så friskt. Men jag vill KUNNA använda dom ordentligt när det behövs.

Höll på att köra in baken på en långtradare när han bytte fil, med orginalbeläggen monterade på min bil. Tryckte så hårt jag kunde på pedalen, men bilen bromsade rätt segt ändå upplevde jag. Det är DÅ jag vill ha bra bromsresurser..

/Martin

PS. Färgen är ju det sämsta med hela belägget!

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

jag hade inte så mkt motor i bilen på slutet. kanske 80hk.. enligt mig tyckte jag inte det blev några jätte bromsningar och inga farter att prata om.
men visst det smiskades mkt kurvväg, och det gick stundtals fort när de små vägarna erbjöd längre kurvor och bra sikt. vilket så klart resluterade i hårda inbromsningar..
det var ganska varmt ute oxå.
det är långtifrån bankörning

men jag tycker du ska prova texar och slitsade skivor..
har upplevt ett prblem med de bara, det är om man har abs. vissa tycker abs'en går in precis när bromsverkan är som best. detta är beroende på bil givetvis..
men bettet är bättre och den klara värmen och den håller i långa inbromsningar..
du kanske inte gillar uppsättningen, men jag tycker den är guld.

Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003

Kör också en V40 2.0T till vardags, men jag måste säga att mina original-bromsar fungerar bra, även vid hård inbromsning i relativt hög fart...
Kan iofs va så att dom har olika bromsar beroende på årsmodell, min är en -01, så kallad fas 2...

Tjörn
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jocke skrev:
Kör också en V40 2.0T till vardags, men jag måste säga att mina original-bromsar fungerar bra, även vid hård inbromsning i relativt hög fart...
Kan iofs va så att dom har olika bromsar beroende på årsmodell, min är en -01, så kallad fas 2...

Det skall vara samma bromsar från 98 och frammåt, så våra bromsar bör vara lika. Orginalbromsarna tar bra i låga farter och korta bromsningar. Men t.ex. 150-0 så är mina helt förkastliga. Redan vid 80-60 under inbromsningen känner man av att dom börjar få kämpa.

Kanske för att jag vet hur bra bromsar KAN vara?

Ja jag skall nog testa EBC grejjerna i allafall, så får jag väl se vad jag tycker efter ett tag. Hoppas skivorna är okej i allafall, för det är ju dom som är den större utgiften.

/Martin

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Låt Rolle slitsa skivorna! Biter IMo lite bättre just i höga farter.

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har testat Greenstuff på bruxbilen, en AWD-Volvo. En tung klump, 1800kg. Greenstuff fungerade klart bättre än originalbeläggen. I samma veva bytte jag från 286?mm skivor till R'ens 302mm, så det kan hända att det var skivbytet som gjorde skillnaden. Bettet i bromsarna blev mycket bättre. Greenstuff verkar slitas något fortare än originalbeläggen vid vanlig halvhård gatkörning. Det största problemet är kvaliteten på Volvos originalskivor. En enda hård inbromsning från "autobahnfart" och skivorna slår sig. Har pratat med Rolle om slitsning, hoppas att det får skivorna att hålla formen. Erfarenheter?

Rice and shine
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

mina erfarenheter är att skviorna klarar sig bättre med slitsning..

jag lyckades inte köra min egna skvior snea, trots att de var blåa efter min körpass och att beläggen rök.

rolle fixade iordning ett par skivor som var åt en polare. han hade problem med att skivorna slog sig.. han hade inga problem efteråt.

lämnade även in ett par till en 760 som hade samma problem.. han hämtade ut nya på garantin (de frågade om han hade anliggande bromsar, de är ju blåanlöpta). efter slistning har inte problemet uppstått igen..

Falk: 280 är standardskivorna..

när man har så tunga bilar så rekomenderar EBC själva redstuff

Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002

ja du vet vad jag tycker om EBC.Ett tips kanske är att byta bromsvätskan om den har varit med ett tag
Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003

Tja, jag vet inte vad du har för erfarenheter av bra bromsar men jag tror mig ha hyfsad erfarenhet iaf. På min andra bil, en Porsche 993, så sitter det betydligt bättre bromsar än på volvon... Och jag har kört bilar med bättre bromsa än den också!

Angående skeva skivor på volvo så har jag vart och bytt mina fyra eller fem gånger, så riktigt bra grejer är det väl inte!

Insjön
Här sen Dec 2002

Re: EBC Bromsar.... igen?!

MartinS skrev:
Hej,
Ferrodo har tyvärr inga bromsar till Volvo V40.

/Martin

Mekonomen erbjöd sig att jag skulle rita av mina gamla belägg och de hitta en snarlik och modifiera metallplattan som beläggen sitter på.

En ganska smidig lösning om inte dina V40 bromsbelägg är helt udda.

Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

LuddeR skrev:
När man har så tunga bilar så rekomenderar EBC själva redstuff.

Jag är fullt medveten om det.

Att jag valde gröna beror på att bilen huvudsakligen används för att skjutsa ungarna till kartingbanan och liknade lågfartsaktiviteter. Uppskattar att bromsarna tar bra även när de är iskalla.
Tycker faktiskt de gröna funkar bra. Med originalbeläggen tar bromsarna slut vid en hård bromsning från 160+. Med Greenstuff (och 302mm skivor) finns det massor med reserver även vid relativt tuff körning. För bana är säkert röda, eller belägg av något annat (dyrare) fabrikat, ännu bättre.

Rice and shine
Citera
MartinS
Tjörn
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hur har du upplevt hållbarheten på de gröna Lasse?

/Martin

Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Jag quotar mig själv.
Falk skrev:
Greenstuff verkar slitas något fortare än originalbeläggen vid vanlig halvhård gatkörning.

Svårt att säga, har bara åkt ca1500mil på dem. Övervägande lugn körning. Det är rätt mycket kvar på beläggen. Vid lite hårdare användning syns ett lager damm på fälgarna, så jag antar att de slits klart snabbare än original på bana.

Rice and shine
Citera
Allmänt banåkaforum
EBC Bromsar.... igen?!
1, 2, 3, 4   >>
10535 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande