Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 12687 besök totalt |
Kränghämmare vara eller inte vara?
Jag har funderat på att montera kränghämmare fram på corsan tills i sommar (ej monterad nu pga platsbrist efter motorbytet) jag läste ett topic på en engelsk corsasida och blev fundersam. http://www.novaload.net/forums/viewt Bilen kändes mkt neutral i somras dvs varken under eller överstyrd, men efter att sett bilder så vet jag att det krängde mycket i vissa böjjar på kullen och tänkte därför montera kränghämmare fram. För er som inte vet vad för bil jag kör så är det en corsa -83 med 2.0 16v fullbur, hårda bussningar, weitec GT chassi -60mm, R-däck, ca 800kg. Enligt vissa så kommer jag att få problem med understyrning och grepp problem (bilen spinner redan i utgången av bla kvarnen) Vad tror ni? _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Mmmm...tror ni har rätt...
Åkte utan krängare bak på mig racebil, 318is, för bättre fäste då Fyndbörsen inte tillåter diffbroms. Håkan satte sedan dit grövre justerbar krängare fram samt en bak... Mkt bättre! Han fick fästre ändå, antagligen pga att han behöll ballansen i bilen. |
||
A och o för att överhuvudtaget kunna justera lite på en banträff är enkelhet. Mät upp innan. Rita streck. Tillverka distanser. Man har inte tid med annat om man är själv och sammtidigt vill köra en del. Lite annorlunda då man tex, som vi, var 2 team på Anderstorp i sommras en heldag och en kille körde, en motortekniker, en chassikille samt en väldigt kompetent mek/bilbyggare. In, upp med bilen, mäta temp/tryck, tanka av föraren på info. Justera. Ut! och inte ens då hinner man med så mkt tyvärr... |
||
Japp så var det första gången ut med racebilen oxå. lite justerande på dämparna, men först skulle man hitta "rätt" tryck. Fast ska man vara petig så ska man inte justera bilens beteende med däckstrycket. Iaf ska man inte ÖVER max rekomenderat värde. Vill man ha max fäste och/eller livslängd så finns det ett ganska smalt spectra av tryck att åka på för olika däck. Men vilket detta är är inte alltid så enkelt att veta, det får man "ta reda på". Kan säga att alla däckstillverkare har inte generalagenter i Sverige som vet vad de snackar om angående tryckrekar... SVAGT! |
||
När vi en gång för ungefär två evigheter sen provade åka r-däck, så fick vi en hel del nyttig hjälp från en kille på Yokohama Sverige. Han lärde oss en hel del nyttigt man kan komma fram till med en bra termometer...
_________________ Karl Brag |
||
Jo en tempmätare är en bra investering (nödvändig) för att få till det bra.
Inte provat Yoko så jag vet inte hur det är med infon där. Men om man säger mer generellt så är det ganska många team i SLC som ler lite när "rekomenderade" tryck kommer på tal för många däck. Max fäste är en sak, tillfredställande fäste OCH livslängd är en annan. Blev klart impad när jag fick se fyra RE540 som gått 32 timmar race på en V8 BMW och det fanns mönster kvar!!! Då vet man vad man sysslar med anser jag. Iaf vet man hur man får ut max ur däcken. ![]() |
||
Jag åkte med en kränghämmare från vectra bak i somras samt ingen i fram. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Som kränghämmarstagen sitter monterade på corsa är detta inte genomförbart, bla sitter den främre inte bultad i karossen utan klamrad på momentstagen som sitter emellan bärarm och kylarbalk med 2st fästen/sida. I bak har jag en brygga som liknar golf där orginal kränghämmarstag sitter i u-balken dvs för att minska vridning av bakaxelbryggan. Läste ni inlägget på novaload? _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Antagligen jag som är lite racerbilskadad...man kanske inte är riktigt lika pigg på att sätta kapen i sin gatbil...
![]() Inte överdrivet mycket plats över i de flesta... _________________ Karl Brag |
||
Spara vikt och låt den ligga kvar i skrotlådan. Försök få dit en kraftigare bak för att motverka krängningar.
Är bara ett plus att låta bli att lyfta upp inre drivhjulet från marken. Tog tidigare bort främre krängningshämmaren från min Scirocco och blev ett lyft. _________________ Roland Johansson |
||
Ungefär som en vanlig fast annorlunda
![]() Inte helt enkelt att förklara, mittendelen består av ett enkelt rör i lämplig dimension (25-80 mm) beror på bil, dikt däck osv. I vardera änden svetsar man en rörhylsa i rät eller nästan rät vinkel mot mitten, i denna rörhylsa passar (med lite tur) sedan ett "blad" i fjäderstål. Andra änden av "bladet" monteras mot tex länkarm med ett par uniballs. Själva justerandet löser sig genom att "bladen" är utskurna så att de är olika hårda beroende på hur du vrider dem i rörhylsan. Sedan monteras hela kalaset så stumt som möjligt i karossen med tex nylonbussningar. Låter kanske krångligt men är egentligen rätt enkelt, ska se om jag inte kan jaga fram en bild så klarnar det säkert ![]() _________________ Karl Brag |
||
Ska inte gnälla, men att ta "den värsta" eller mest extrema konceptet som exempel känns lite opedagogiskt. ![]() Man kanske ska tillägga att det finns fler sätt. om man ser krängaren som ett "U" som är väldigt utdraget på mitten. Infästningen mot länkarmarna sker i ytterkanterna av U:et (De två korta armarna.). Genom att ha ngn form av justering, tex via en skjutbar klämma eller via hål, kan man ändra hävstången som förmedlar kraften vidare in i den längre delen av krängaren som förbinder höger och vänstersidan. TADA! Justerbar krängare. ![]() Hoppas du är med på hur jag menar. |
||
Sorry om jag lät sur innan PCR. (Underligt namn föresten. Du kanske ska kolla igenom reglerna för forumet? ![]() Ville bara förtydliga för dom som inte är lika racingskadade som vi, för det är jag absolut!, att det finns liiiiite smidigare sätt att lösa problemet. Att sedan jag själv funderar på att bygga krängare precis som du säger är en annan sak... ![]() ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 12687 besök totalt |