Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kränghämmare vara eller inte vara?
1, 2, 3, 4, 5   >>
12687 besök totalt
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491


Trådstartare
Kränghämmare vara eller inte vara?

Jag har funderat på att montera kränghämmare fram på corsan tills i sommar (ej monterad nu pga platsbrist efter motorbytet) jag läste ett topic på en engelsk corsasida och blev fundersam.

http://www.novaload.net/forums/viewtopic.php?t=66911

Bilen kändes mkt neutral i somras dvs varken under eller överstyrd, men efter att sett bilder så vet jag att det krängde mycket i vissa böjjar på kullen och tänkte därför montera kränghämmare fram.

För er som inte vet vad för bil jag kör så är det en corsa -83 med 2.0 16v fullbur, hårda bussningar, weitec GT chassi -60mm, R-däck, ca 800kg.

Enligt vissa så kommer jag att få problem med understyrning och grepp problem (bilen spinner redan i utgången av bla kvarnen)

Vad tror ni?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Kränghämmare bak?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Eller kanske justerbar krängare både fram o bak?
Löser ju liksom eventuella bekymmer med över resp. understyrning...

_________________
Karl Brag
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mmmm...tror ni har rätt...

Åkte utan krängare bak på mig racebil, 318is, för bättre fäste då Fyndbörsen inte tillåter diffbroms. Håkan satte sedan dit grövre justerbar krängare fram samt en bak... Mkt bättre! Han fick fästre ändå, antagligen pga att han behöll ballansen i bilen.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Joo...justerbara krängare är antagligen ett av de absolut enklaste sätten att justera balansen i bilen, iaf om man skall justera i "fält"...

_________________
Karl Brag
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



PCR skrev:
Joo...justerbara krängare är antagligen ett av de absolut enklaste sätten att justera balansen i bilen, iaf om man skall justera i "fält"...


A och o för att överhuvudtaget kunna justera lite på en banträff är enkelhet. Mät upp innan. Rita streck. Tillverka distanser. Man har inte tid med annat om man är själv och sammtidigt vill köra en del.

Lite annorlunda då man tex, som vi, var 2 team på Anderstorp i sommras en heldag och en kille körde, en motortekniker, en chassikille samt en väldigt kompetent mek/bilbyggare. In, upp med bilen, mäta temp/tryck, tanka av föraren på info. Justera. Ut! och inte ens då hinner man med så mkt tyvärr...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Jag har iofs lyckats med att skifta mellan himmel och helvete med ungefär 0.4 sekunders pill på däcktrycket...A032 var jäkligt känsliga, räckte med ett hekto upp eller ner för att förändra hela världen...

_________________
Karl Brag
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



PCR skrev:
Jag har iofs lyckats med att skifta mellan himmel och helvete med ungefär 0.4 sekunders pill på däcktrycket...A032 var jäkligt känsliga, räckte med ett hekto upp eller ner för att förändra hela världen...


Japp så var det första gången ut med racebilen oxå. lite justerande på dämparna, men först skulle man hitta "rätt" tryck.

Fast ska man vara petig så ska man inte justera bilens beteende med däckstrycket. Iaf ska man inte ÖVER max rekomenderat värde.
Vill man ha max fäste och/eller livslängd så finns det ett ganska smalt spectra av tryck att åka på för olika däck. Men vilket detta är är inte alltid så enkelt att veta, det får man "ta reda på". Kan säga att alla däckstillverkare har inte generalagenter i Sverige som vet vad de snackar om angående tryckrekar... SVAGT!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



När vi en gång för ungefär två evigheter sen provade åka r-däck, så fick vi en hel del nyttig hjälp från en kille på Yokohama Sverige. Han lärde oss en hel del nyttigt man kan komma fram till med en bra termometer...

_________________
Karl Brag
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jo en tempmätare är en bra investering (nödvändig) för att få till det bra.

Inte provat Yoko så jag vet inte hur det är med infon där.
Men om man säger mer generellt så är det ganska många team i SLC som ler lite när "rekomenderade" tryck kommer på tal för många däck.
Max fäste är en sak, tillfredställande fäste OCH livslängd är en annan.

Blev klart impad när jag fick se fyra RE540 som gått 32 timmar race på en V8 BMW och det fanns mönster kvar!!! Då vet man vad man sysslar med anser jag. Iaf vet man hur man får ut max ur däcken. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Kränghämmare bak?


Jag åkte med en kränghämmare från vectra bak i somras samt ingen i fram.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3491


Trådstartare
PCR skrev:
Eller kanske justerbar krängare både fram o bak?
Löser ju liksom eventuella bekymmer med över resp. understyrning...


Som kränghämmarstagen sitter monterade på corsa är detta inte genomförbart, bla sitter den främre inte bultad i karossen utan klamrad på momentstagen som sitter emellan bärarm och kylarbalk med 2st fästen/sida.

I bak har jag en brygga som liknar golf där orginal kränghämmarstag sitter i u-balken dvs för att minska vridning av bakaxelbryggan.

Läste ni inlägget på novaload?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Antagligen jag som är lite racerbilskadad...man kanske inte är riktigt lika pigg på att sätta kapen i sin gatbil... ...Men det går att klämma in justerbara prylar på nästan allt, ta en koll på en div 1. bil i rallycross tex.
Inte överdrivet mycket plats över i de flesta...

_________________
Karl Brag
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5266



Spara vikt och låt den ligga kvar i skrotlådan. Försök få dit en kraftigare bak för att motverka krängningar.

Är bara ett plus att låta bli att lyfta upp inre drivhjulet från marken.

Tog tidigare bort främre krängningshämmaren från min Scirocco och blev ett lyft.

_________________
Roland Johansson
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Hur ser en justerbar kränghämmare ut??

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Ungefär som en vanlig fast annorlunda
Inte helt enkelt att förklara, mittendelen består av ett enkelt rör i lämplig dimension (25-80 mm) beror på bil, dikt däck osv. I vardera änden svetsar man en rörhylsa i rät eller nästan rät vinkel mot mitten, i denna rörhylsa passar (med lite tur) sedan ett "blad" i fjäderstål. Andra änden av "bladet" monteras mot tex länkarm med ett par uniballs. Själva justerandet löser sig genom att "bladen" är utskurna så att de är olika hårda beroende på hur du vrider dem i rörhylsan. Sedan monteras hela kalaset så stumt som möjligt i karossen med tex nylonbussningar. Låter kanske krångligt men är egentligen rätt enkelt, ska se om jag inte kan jaga fram en bild så klarnar det säkert

_________________
Karl Brag
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



En bild är nog rätt lösning

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



PCR skrev:
Ungefär som en vanlig fast annorlunda
Inte helt enkelt att förklara, mittendelen består av ett enkelt rör i lämplig dimension (25-80 mm) beror på bil, dikt däck osv. I vardera änden svetsar man en rörhylsa i rät eller nästan rät vinkel mot mitten, i denna rörhylsa passar (med lite tur) sedan ett "blad" i fjäderstål. Andra änden av "bladet" monteras mot tex länkarm med ett par uniballs. Själva justerandet löser sig genom att "bladen" är utskurna så att de är olika hårda beroende på hur du vrider dem i rörhylsan. Sedan monteras hela kalaset så stumt som möjligt i karossen med tex nylonbussningar. Låter kanske krångligt men är egentligen rätt enkelt, ska se om jag inte kan jaga fram en bild så klarnar det säkert


Ska inte gnälla, men att ta "den värsta" eller mest extrema konceptet som exempel känns lite opedagogiskt.

Man kanske ska tillägga att det finns fler sätt.

om man ser krängaren som ett "U" som är väldigt utdraget på mitten. Infästningen mot länkarmarna sker i ytterkanterna av U:et (De två korta armarna.). Genom att ha ngn form av justering, tex via en skjutbar klämma eller via hål, kan man ändra hävstången som förmedlar kraften vidare in i den längre delen av krängaren som förbinder höger och vänstersidan. TADA! Justerbar krängare. thumbs up

Hoppas du är med på hur jag menar.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hmmm, drop-stops är kanske inte lika bra, dom är ju så att säga enkelsidiga, men lätta och tillverka, lätta att justera och lätta (vikten alltså....)

Mvh, pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Sa ju att jag va lite racingskadad...

AL har helt rätt! Finns ju mycket enklare sätt, bara genom att flytta fästen och vara lite kreativ kan man komma en bra bit.

_________________
Karl Brag
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



PCR skrev:
Sa ju att jag va lite racingskadad...

AL har helt rätt! Finns ju mycket enklare sätt, bara genom att flytta fästen och vara lite kreativ kan man komma en bra bit.


Sorry om jag lät sur innan PCR. (Underligt namn föresten. Du kanske ska kolla igenom reglerna för forumet? )

Ville bara förtydliga för dom som inte är lika racingskadade som vi, för det är jag absolut!, att det finns liiiiite smidigare sätt att lösa problemet.
Att sedan jag själv funderar på att bygga krängare precis som du säger är en annan sak... Jag är ju redan bortom all räddning! Hahaahaha

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Kränghämmare vara eller inte vara?
1, 2, 3, 4, 5   >>
12687 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande