Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Performance Friction bromsbelägg av äldre modell? | 1 besök senaste veckan (2120 totalt) |
Tänkte höra om någon har erfarenhet av PFC80 och hur dom lämpar sig på gata och bana?
Läste mig till följande på tillverkarens hemsida: "This compound is a favorite for the short track dirt and asphalt racers. It is the lowest torque race compound in PFC's arsenal. It is also used as a rear pad to reduce lock up. This compound has won in venues such as Winston Cup at Martinsville, VA to sports cars at 24hrs of Daytona. (When out, refer to 97)" Står ju att det ersatts av PFC97 som jag väl har för mig funkar även på gatan? Frågan är hur denna äldre typ kan funka, innebär "lowest torque race compund" att det är typ ingångsvarianten vad gäller banbelägg? mvh En vilsen Andreas |
||||||||
Tack Dan, jag hittade lite friktionsdata på dom men vet inte riktigt vad det innebär.
PFC80, 0,37 PFC97, 0,41 Deras nya prestandabelägg för gatan, 0,35 Är det bara för gnisslet och dammet dina inte funkar på gatan eller behöver dom värmas för att funka? /Andreas |
||||||||
Jag kör också PFC97or på min boxster. De gnisslar och dammar enligt ovan och bromsar fint även kalla. Tom högre friktionskoefficient än orginal bromsbelägg. Altså samma tryck på pedalen ger mer bromsverkan. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||||
Tack, är sugen på att testa dom men har läst mig till här rejsa att de kanske inte går så bra ihop med slitsade skivor, stämmer detta?
/Andreas |
||||||||
Hur kommer det sig att ni kör med slitsat, tvärtemot rekommendationerna för dessa belägg? _________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||||||
Vilka rekommendationer skulle det vara? |
||||||||
Jag körde med slitsade skivor och pfc97 på gata, det fungerar bra bromsmässigt, dammar och gnisslar enligt ovan och skivorna slits sjukt fort. Jag tror de passar bättre för enbart race och jag tänker prova något annat när jag införskaffat ny bus/banbil. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
PFC själva rekomenderar inte slitsade skivor ihop med, iaf vissa, av sina belägg. 97:orna ska vara ett sådant. Och det känns som om dom skulle veta...
|
||||||||
Tycker det låter mycket märkligt då deras egna skivor är slitsade. Har du ngn länk till deras sida med den informationen? |
||||||||
Jag kör med PFC90 på min astra gsi, och den använder jag ganska mycket på gatan, har väl kört lite över 600mil eller så i sommar. Beläggen har det inte tagit något på men skivorna slits ju en del. På bana är dom helt otroliga och på gatan tycker jag att dom fungerar oförskämt bra för att vara ett racebelägg.
_________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||||||
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
Stämmer säkert men jag ser inte kopplingen till det Andreas skrev. |
||||||||
Beror inte slitaget på otillräcklig uppvärmning? Dvs det funkar på rena racebilar men slits onormalt mycket när det kombineras med gatåka.
Jag har själv kört PF97 med slitsade skivor (banträffar/gata) och kan vittna om att det slits väldigt fort. Fö så kör ju Schnitzer/BMW med Performance Friction (iofs PF01 tror jag) i kombination med slitsade skivor på M3 GTR, så det kan ju inte vara helt fel. _________________ Anders Dauner |
||||||||
Läge för mig att försöka reda ut detta.
Självklart så fungerar PFC-beläggen med slitsade skivor och då främst racingskivor (AP, Brembo, PFC etc). Vad gäller kombinationen PFC-belägg och originalskivor (konventionella skivor med nav och skiva i ett stycke) har jag varit med om några enstaka fall där friktionsfilmen har blivit ojämn där hemmaslitsade skivor använts. Ojämn film kan leda till små vibrationer precis som om skivan har blivit skev, men så är inte fallet. Jag har aldrig hört från PFC att de avråder från slitsade skivor. På fordon som inte använder racingskivor rekommenderar jag utifrån mina erfarenheter att använda släta skivor om möjligt. Bromsar är klurigt och vissa belägg-/skivkombinationer passar mindre bra tillsammans. Det är därför farligt att generalisera. Som många påpekat så slits belägg/skivor hårdare om de används under normalt gatbruk. Det beror också på friktionsfilmen. PFC's racingbelägg är avsedda för rent motorsportbruk och där är slitage på belägg/ skivor imponerande med tanke på produkternas prestanda. Fick själv ta del av detta senast på Mantorp i lördags där Alfa-klubben hade banmöte. ( Kunta) Andreas A: Som du säkert sett finns det ett antal äldre friktionsmaterial såsom PFC80 och 83. Jag har själv mkt liten praktisk erfarenhet av dessa, men har testat PFC 83 på min 323 E30 Cup. Jag upplever att de är mkt aggressiva och jag hade problem att få bra pedalkänsla (mer on-off känsla). Dessutom verkar det som att de 'pumpar' med värme in i skivan. Det skiljer oerhört mkt på 80/83 och t.ex. 90/97/01, så om möjligt bör du satsa på de nya materialen. Stirra inte alltför blint på friktionssiffrorna. Pedalkänsla och faktisk prestanda är svår att sätta på papper. Hör gärna av dig för mer specifika uppgifter så kan vi diskutera oss fram till rätt material som du blir nöjd med! _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||||||
Tack för hjälpen Anders.
Fick möjlighet att köpa dessa belägg väldigt billigt till mina standardbromsar men har å andra sidan inte lust att slita ut orginalskivorna i förtid eftersom jag fortfarande sparar till värre skivor och ok. Jag får höra av mig när jag har riktiga bromsar på plats istället för skivorna från Tarox som nu sitter på, de har ju mer slitsar än bromsyta. |
||||||||
Allmänt banåkaforum Performance Friction bromsbelägg av äldre modell? | 1 besök senaste veckan (2120 totalt) |