Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Spacers+Rejs??? | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (10754 totalt) |
Hej alla gasglada!
Vet inte om frågan passar här, men det har ju lite att göra med fälg o däck. Mitt problem är att jag får inte på mina fälgar utan att använda 5mm spacers, fram, och 3mm bak. Jag ska köra en del bana under våren och sommaren. Kan man köra bana om man använder spacers, eller är detta helt bannlyst i det sammanhanget??? MVH _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
Sen, läser du reglerna för forumet igen, det om signatur o så... https://rejsa.nu/regler _________________ Magnus Thomé |
||||
Kolla också att hjulbultarna räcker till i längd!!!! Jag har kört delar av förra säsongen med 5 resp. 3 mm spacers på min Golf och det var inga problem. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Jag har 25mm som jag bevöver för att mina fälgar skall passa... Är inga bekymmer det heller... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Ja just det, det kanske jag borde nämnt att mina de spacers jag använder är vanliga, billiga universalspacers. Men det visste ni, eller? Det ska inte vara några problem med dessa??? MVH _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
Ska int evara några prooblem i de tjocklekarna (förutsatt att flänsen/styrningen av fälgens centrum ändå når fram till fälgen o att längden på bultarna räcker till ordentligt) Jag kör själv med 3mm spacers fram.
_________________ Magnus Thomé |
||||
Jag har läst många inlägg och kollat in sidan dagligen. Grattis till ett bra jobb Magnus! Nu till frågan:
Jag har också tänkt att sätta på spacers på min bil (911 Carrera -86( men det är mest av kosmetiska skäl...Jag hade tänkt mig ganska grova sådana, typ 65 mm per sida Jag är har otroligt nog inte kört på Ringen ännu (otroligt då jag bara bor 15 mil bort) men tänkte göra debut i år. Är det risk att bli omkörd av sina däck om man har för grova spacers (sorry om det är en dum fråga men jag har NOLL rutin när det gäller bankörning.. > ) _________________ |
||||
Jag kommer inte ihåg detaljerna, men jag vill minnas att en BMW M-coupé tappade bakhjulet på ringen förra året och att den bilen hade spacers.
Jag har 5 mm spacers till mina 18"-fälgar på Passaten. De följde med bilen när jag köpte den. Skulle tro att det är det ni kallar universalspacers? Till dessa så hör det till det jag misstänker är fälgstyrningar? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Spacers.. Själv har jag testat olika typer av dessa. Det viktigaste är ju att det fortfarande finns kvar någon typ av styrning "fälgcentrering", annars kommer du att ha endlösa bekymmer av oballans och vibrationer(stavningen?). En till sak som är MKT viktig är om man använder en tjock spacer (>25mm), är att vid slagig väg eller motorstarka bilar med hyffsat fäste- Finns det stor risk att "klippa" hjulbultarna. Det blir för stor brytkraft.
En till sak att tänka på är: Kommer drivaxlarna, hjullager och övrig hjulupphägning att hålla den ÖKADE påfrestningen? Överskrider man ca25mm, behöver man en spacer som är separat skruvad med egen delning i navet. Hjulbultarna sitter separat mellan de andra "spacer fastsättnings bultarna".. Lycka till: Micke _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Kommer en bild snart... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Du ska alltså ha på hjul från en nyare Porsche, eller hur? Info till övriga är att dom nyare Porschehjulen (89-års modell brytning för 911, 87-88 för 944) har mycket högre ET än en 86:a så någonsstans runt 40 mm spacer bak så har man byggt ut så att det motsvarar orginalfälgar. Ytterligare 20-25 mm borde inte vara något stort problem. 911 jag hade (82:a med samma karossbredd som din, om din ej är turbobreddad) hade jag 9" RUF-fälg (till nyare bil) som låg nära skärmkanten, ca 45 mm spacer har jag för mig. Dom turbobreda 911:orna av dom årgångarna breddade ännu mera utåt, och med samma hjulupphänging och nav i övrigt har jag för mig (reservation för felaktigt minne). Så därför borde det inte vara några problem med för högt böjmoment för dig. _________________ Pär Hylander |
||||
De som jag hade blev tillverkade i stål "40mm" på Cudan. Det finns flera som kör även dragracing med skruvade aluspacers med separat bultdelning "a la super 7 bilden".. Inga problem! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Even better driving dynamics and more exciting looks: H&R Trak+ wheel spacers make your car even sportier. All Trak+ wheel spacers are manufactured from a high-strength lightweight aluminum alloy and are anodized for optimal corrosion protection. H&R offers high-tech down to the last detail: our wheel spacers weigh up to 70 percent less than conventional spacers. Lighter spacers mean less unsprung weight, and that means further improved handling characteristics. H&R Trak+ wheel spacers are available for almost all cars on the market. All are certified by the German Technical Inspection Agency (T+V), and increase track width by up to 60 millimeters on each axle, depending on type and model. H&R wheel spacers also come with certificates for use with production tires and aftermarket wheels. H&R also has the right wheels bolts or nuts for all Trak+ wheel spacers regardless of model and make of vehicles and wheels.
_________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Däck för banåka Spacers+Rejs??? | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (10754 totalt) |