Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Spacers+Rejs???
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (10754 totalt)
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180


Trådstartare
Hej alla gasglada!
Vet inte om frågan passar här, men det har ju lite att göra med fälg o däck.

Mitt problem är att jag får inte på mina fälgar utan att använda 5mm spacers, fram, och 3mm bak. Jag ska köra en del bana under våren och sommaren. Kan man köra bana om man använder spacers, eller är detta helt bannlyst i det sammanhanget???

MVH

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Klart det går.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42071

Forumägare
Forumägare

NK900t8 skrev:
Hej alla gasglada!
Vet inte om frågan passar här, men det har ju lite att göra med fälg o däck.

Mitt problem är att jag får inte på mina fälgar utan att använda 5mm spacers, fram, och 3mm bak. Jag ska köra en del bana under våren och sommaren. Kan man köra bana om man använder spacers, eller är detta helt bannlyst i det sammanhanget???

MVH
3 o 5mm är inga problem! Kolla att flänsen/styrningen som sitter på hjulnavet för fälgens centrumhål sticker ut ordentligt även med 5mm spacern på bara.

Sen, läser du reglerna för forumet igen, det om signatur o så... https://rejsa.nu/regler

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42071

Forumägare
Forumägare

Tack för ändringen Nino!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Magnus Thomé skrev:
3 o 5mm är inga problem! Kolla att flänsen/styrningen som sitter på hjulnavet för fälgens centrumhål sticker ut ordentligt även med 5mm spacern på bara.


Kolla också att hjulbultarna räcker till i längd!!!!

Jag har kört delar av förra säsongen med 5 resp. 3 mm spacers på min Golf och det var inga problem.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5704



Nisse Classon skrev:
Magnus Thomé skrev:
3 o 5mm är inga problem! Kolla att flänsen/styrningen som sitter på hjulnavet för fälgens centrumhål sticker ut ordentligt även med 5mm spacern på bara.


Kolla också att hjulbultarna räcker till i längd!!!!

Jag har kört delar av förra säsongen med 5 resp. 3 mm spacers på min Golf och det var inga problem.


Jag har 25mm som jag bevöver för att mina fälgar skall passa...
Är inga bekymmer det heller...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180


Trådstartare
Tack för alla svar, känns mycket tryggare att köra nu.

MVH NinOK

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42071

Forumägare
Forumägare

super7 skrev:
Jag har 25mm som jag bevöver för att mina fälgar skall passa...
Är inga bekymmer det heller...


Men då är det fälgstyrning på spacern eller hur?!?!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nino.K.
Stuttgart
Här sen Mar 2003
Inlägg: 180


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Men då är det fälgstyrning på spacern eller hur?!?!


Ja just det, det kanske jag borde nämnt att mina de spacers jag använder är vanliga, billiga universalspacers. Men det visste ni, eller? Det ska inte vara några problem med dessa???

MVH

_________________
Chalmers Formula Student 2010 och 2011
E30 325 24v
Katadzic
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42071

Forumägare
Forumägare

Ska int evara några prooblem i de tjocklekarna (förutsatt att flänsen/styrningen av fälgens centrum ändå når fram till fälgen o att längden på bultarna räcker till ordentligt) Jag kör själv med 3mm spacers fram.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Balazs 911
Luxembourg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 77



Jag har läst många inlägg och kollat in sidan dagligen. Grattis till ett bra jobb Magnus! Nu till frågan:

Jag har också tänkt att sätta på spacers på min bil (911 Carrera -86( men det är mest av kosmetiska skäl...Jag hade tänkt mig ganska grova sådana, typ 65 mm per sida

Jag är har otroligt nog inte kört på Ringen ännu (otroligt då jag bara bor 15 mil bort) men tänkte göra debut i år. Är det risk att bli omkörd av sina däck om man har för grova spacers (sorry om det är en dum fråga men jag har NOLL rutin när det gäller bankörning.. > )

_________________
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5704



De lät våldsamt med så tjocka spacerplattor
Blir nog ganska hårda påfrestningar på ljullager etc...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Jag kommer inte ihåg detaljerna, men jag vill minnas att en BMW M-coupé tappade bakhjulet på ringen förra året och att den bilen hade spacers.
Jag har 5 mm spacers till mina 18"-fälgar på Passaten.
De följde med bilen när jag köpte den.
Skulle tro att det är det ni kallar universalspacers?
Till dessa så hör det till det jag misstänker är fälgstyrningar?



_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Spacers.. Själv har jag testat olika typer av dessa. Det viktigaste är ju att det fortfarande finns kvar någon typ av styrning "fälgcentrering", annars kommer du att ha endlösa bekymmer av oballans och vibrationer(stavningen?). En till sak som är MKT viktig är om man använder en tjock spacer (>25mm), är att vid slagig väg eller motorstarka bilar med hyffsat fäste- Finns det stor risk att "klippa" hjulbultarna. Det blir för stor brytkraft.
En till sak att tänka på är: Kommer drivaxlarna, hjullager och övrig hjulupphägning att hålla den ÖKADE påfrestningen?

Överskrider man ca25mm, behöver man en spacer som är separat skruvad med egen delning i navet. Hjulbultarna sitter separat mellan de andra "spacer fastsättnings bultarna"..

Lycka till: Micke

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5704



Mr ABARTH skrev:
Spacers.. Själv har jag testat olika typer av dessa. Det viktigaste är ju att det fortfarande finns kvar någon typ av styrning "fälgcentrering", annars kommer du att ha endlösa bekymmer av oballans och vibrationer(stavningen?). En till sak som är MKT viktig är om man använder en tjock spacer (>25mm), är att vid slagig väg eller motorstarka bilar med hyffsat fäste- Finns det stor risk att "klippa" hjulbultarna. Det blir för stor brytkraft.
En till sak att tänka på är: Kommer drivaxlarna, hjullager och övrig hjulupphägning att hålla den ÖKADE påfrestningen?

Överskrider man ca25mm, behöver man en spacer som är separat skruvad med egen delning i navet. Hjulbultarna sitter separat mellan de andra "spacer fastsättnings bultarna"..

Lycka till: Micke


Kommer en bild snart...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5704



Så här ser spacerarna micke pratar om




Mina är 25mm, har dock bytt bultar på dom för att original bultarna inte räckte genom mina rally fälgar

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18822



Ähum, är de där i aluminium..? sitter Pinnbultarna i aluminium...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5704



Japp det är aluminium!
Inpressade med typ 5 ton press
Vanliga raggar bultar som finns att köpa.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Balazs 911 skrev:


Jag har också tänkt att sätta på spacers på min bil (911 Carrera -86( men det är mest av kosmetiska skäl...Jag hade tänkt mig ganska grova sådana, typ 65 mm per sida


Du ska alltså ha på hjul från en nyare Porsche, eller hur?

Info till övriga är att dom nyare Porschehjulen (89-års modell brytning för 911, 87-88 för 944) har mycket högre ET än en 86:a så någonsstans runt 40 mm spacer bak så har man byggt ut så att det motsvarar orginalfälgar. Ytterligare 20-25 mm borde inte vara något stort problem.

911 jag hade (82:a med samma karossbredd som din, om din ej är turbobreddad) hade jag 9" RUF-fälg (till nyare bil) som låg nära skärmkanten, ca 45 mm spacer har jag för mig.

Dom turbobreda 911:orna av dom årgångarna breddade ännu mera utåt, och med samma hjulupphänging och nav i övrigt har jag för mig (reservation för felaktigt minne). Så därför borde det inte vara några problem med för högt böjmoment för dig.

_________________
Pär Hylander
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



MaZ skrev:
Ähum, är de där i aluminium..? sitter Pinnbultarna i aluminium...



De som jag hade blev tillverkade i stål "40mm" på Cudan. Det finns flera som kör även dragracing med skruvade aluspacers med separat bultdelning "a la super 7 bilden".. Inga problem! thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5704



Even better driving dynamics and more exciting looks: H&R Trak+ wheel spacers make your car even sportier. All Trak+ wheel spacers are manufactured from a high-strength lightweight aluminum alloy and are anodized for optimal corrosion protection. H&R offers high-tech down to the last detail: our wheel spacers weigh up to 70 percent less than conventional spacers. Lighter spacers mean less unsprung weight, and that means further improved handling characteristics. H&R Trak+ wheel spacers are available for almost all cars on the market. All are certified by the German Technical Inspection Agency (T+V), and increase track width by up to 60 millimeters on each axle, depending on type and model. H&R wheel spacers also come with certificates for use with production tires and aftermarket wheels. H&R also has the right wheels bolts or nuts for all Trak+ wheel spacers regardless of model and make of vehicles and wheels.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Däck för banåka
Spacers+Rejs???
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (10754 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande