Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Köpa svets
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (44056 totalt)
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Köpa svets

Har kollat lite på ESAB 150A:n som jula säljer.
Nån som har koll på hur lätt den är att lära sig att svetsa med? Hade tänkt köra med gas.
Var hittar man gas billigt o bra i Malmö-trakten???
Denna svetsen går på en 10A säkring, bör säkringen vara av typen trög? Hur pass känsligt är det? Gammalt garage o gamla ledningar

Här sen Feb 2003

Jag köpte en sådan svets på Jula i Malmö för två år sedan. Funkar perfekt. Kollade då också lite priser på gas och tror att det inte är så stora prisskillnader. Jag köpte min på Hejdes i Kävlinge(Trävaroaffär) men tror att Verkstadsmaterial i Malmö bara var en 50:- dyrare.
/Patrik.
Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Gött!
Åker ner o klipper en idag, sen blir det till att lära sig svetsa

Här sen Feb 2004

om ni ska handla svets, kompressor och så finns det en firma i Mönserås som har bra priser på bra grejor. De impoterar själva en hel del.

http://www.drift-underhall.se/

Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Jag har en sådan svets, inköpt på Jula också, funkar fint på sidoprojektet Porsche 912.

Dock kör jag med Mison 25 gas, ibland kolsyre.

Laholm
Här sen Nov 2002

Jag har en ärvd/lånad ESAB 180 A, den icke registrearde flaskan med Atalgas (?) (blandning av koldioxid och en inert gas som jag inte minns namnet på) tog slut i förrgår, pratade med min smed och fick låna tryckreducering till koldioxid (alltså "kolsyra"). Denna gas kostar ca 150 kr att få fylld på 6 kg-flaska. Man raggar alltså tag i en gammal kolsyresläckare och använder den. Det visade sig att det bara är gängan som skiljer på gasklockorna, så för 50 kr eller så kan man ordna en adapter och kör med atalklockrna oxo.

Har inte provat med kolsyran än, men enligt smeden är skillnaden liten mellan det och Atal

Skåne
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Vilken gas ska man egentliga använda??
Vilka alternativ finns och skiljer det nåt i slutresultat eller svårhet att hantera??

Här sen Feb 2003

Jag har svetsat mycket med kolsyra. Funkar väldigt bra enligt min mening!

Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Wankelsport skrev:

Inga problem med giftig rök osv?

Här sen Nov 2002

Nik skrev:
Wankelsport skrev:

Inga problem med giftig rök osv?

Kolsyra (koldioxid - Co2) är precis lika giftigt som din utandnignsluft , såvida du inte nyligen ätit ngt med vitlök i, för då är utandningsluften giftigare

Skämtåsidor, vet inte om svetsrökens giftighet påverkas av använd skyddsgas. Definitivt så påverkas den ju av vad man svetsar i, förzinkning och gammal färg är ju inte så bra.

Skänninge
Här sen Maj 2003

Mison 25 ska enl produktbladet minska mängden ozon när man svetsar.. kanske är bra om det finns däck i närheten.

Citera
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Jag läste litegrann här nämligen:
http://www.aga.se/international/web/lg/se/likelgagase.nsf/DocByAlias/n . . . .
Det verkar som mison leder till ett hälsosammare svetsklimat

Sen vet jag inte hur pass kritiskt sådant är egentligen, har väl ingen superventilation i garaget. Men visst kan väl ha dörren öppen och även porten för att få lite cirkulation.
Sen beror det väl på vad man ska svetsa också, både material (som sagt) och hur lång tid det tar.
I förlängningen tänkte jag montera en bur och jag gissar att det i det läget börjar bli lite kritiskt med svetsrök osv.

Här sen Sep 2003

Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Mison 25 ska enl produktbladet minska mängden ozon när man svetsar.. kanske är bra om det finns däck i närheten.

Här sen Nov 2002

Nik skrev:
Eric Josefsson skrev:

ozon åldrar gummi

Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Köpa svets

Nik skrev:
Har kollat lite på ESAB 150A:n som jula säljer.
Nån som har koll på hur lätt den är att lära sig att svetsa med? Hade tänkt köra med gas.
Var hittar man gas billigt o bra i Malmö-trakten???
Denna svetsen går på en 10A säkring, bör säkringen vara av typen trög? Hur pass känsligt är det? Gammalt garage o gamla ledningar

Jag har oxo bara 3x10A i garaget. Har en 5 kW 3-fas aerotemper som jag försöker komma ihåg att stänga av när jag ska svetsa. Men trots att jag glömt göra det några gånger har säkringarna hållt! Har inte använt maxström på svetsen iofs, har nog haft inst 7 av 10 som max. Har inte heller gjort långa svetsfogar, kanske max 5-6 sek svets åt gången.

Skåne
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Tack för tipset!
Baxar ner mina nyinköpta R-däck i källaren då

Har dessvärre bara 1x10A men det borde funka tycker jag också.
Får väl testa mig fram annars kommer det snart upp en svets i Säljes

Här sen Apr 2003

Ang. val av gas: När jag höll på med sånt så sas det att det måste vara helt vindstilla för att man ska kunna svetsa med inert gas (argon t ex) medan Co2 tål lite vind.

om detta stämmer och man tror att det kan hända att man behöver stå utanför garaget och svetsa, så är det Co2 som gäller.

...men det har ju kommit en massa gasblandningar som kanske kombinerar egenskaper och så sen dess.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Just angående farligheten på rökgaserna vid svetsning så tror jag inte man ska fundera så mycket om Co2 är farligare än Mison, eller så... Det är aldrig nyttigt att andas in gaserna och du ska undvika det i möjligaste mån!

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

ozon är direkt giftig och kancerogen såvitt jag vet. Den är bra att ha i stratosfären men inte i lungorna.

Skåne
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Det blev Atal, snubben på Verkstadsmaterial rekommenderade den.
Så nu är det bara till att labba o leka och se om man har nåt handlag för möget

Tack för alla svar o kommentarer!

Här sen Nov 2004

Tjena! Atal är-om jag inte missat helt, företaget Air Liciuid's motsvarighet till AGA's Mison 25 och liknande.
Det AGA skryter om med bättre arbetsmiljö är jämförelsen med ren argon mot BLANDGAS typ mison 25 och liknande-någon med bättre kunskap om hälsa/miljö får gärna förklara.
Kolsyra fungerar utmärkt att svetsa svartplåt (vanligt stål- ej rostfritt o likn.) typ: bilplåt, plattjärn,rör,profiler m.m.
Kolsyran är oxå i regel bra mycket billigare än "riktig" svetsgas det finns flera seriösa som pysslar med att konvertera gamla brandsläckare till svetsgasflaskor-se till att det är en seriös firma som tryckprovar-och servar med återfyllning, när du med ett fånigt flin på läpparna-svetsat slut på den relativt billiga gasen

Köpa svets
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
2 besök senaste veckan (44056 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande