Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10096 totalt) |
Vattenkyld intercooler?
Hittade det här när jag surfade runt, nog för att det finns bilar med vattensprut till intercoolern, men den här lösningen är helt sluten. http://www.mini2.com/forum/showthrea Är det nåt som förekommer? Eller är det en nödlösning p.g.a. att IC:n sitter så dumt till på bilen? Är det en bra lösning för att sänka temperaturen på ICn? ![]() ![]() |
||
Som gammal värmeväxlarkonstruktör så tar jag på mig den här mössan
![]() ![]() Ser man det statiskt så är det en viss värmeenergi per tidsenehet som ska transporteras bort, om det sker via ett mellanled i form av vatten eller spelar ingen roll i teorin, energin måste än bort på något sätt, till omgivande luft i detta fallet. Ser man det så, är denna lösning bara en nödlösning för att man inte får plats med en vanlig luftkyld IC. Men det är nog inte så relevant att se det statiskt. Vanligtvis ligger man ju inte på fullgas hela tiden utan går av på gas och därmed varierar kylbehovet. Har man detta mellanledet med vatten föreställer jag mig att vattnet kan fungera som en buffert. Alltså när man gasar mycket kan vattnet mellanlagra den bortförda energin och sedan när man inte gasar kan energin i lugnare takt föras bort via luft/vattenkylaren i fronten. Så med stöd av detta så kan det nog ge en positiv inverkan om man inte har plats att sätta en tillräckligt stor konventionell IC. _________________ Pär Hylander |
||
Robban plockar ut 610hk med sin vattenkylda IC, dock utan kylare till- De använder sig av reservoar....
![]() ![]() Kolla in filmen!! 10,4 sek/402m.... http://pr0nst4r.net/~phredde/film/Amazon.WMV _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Jodå, Johan CooperS, det har nog sina fördelar med "Chargecooling". Om jag inte är helt ute och cyklar så använde även Lotus denna typ av laddluftkylning i Espriten. Jag hittade några eftermarknads "kylare" på
http://www.paceproducts.co.uk/automo Vidare har jag ett gammalt test som tidningen Fast Car utförde på en Renault 5 Turbo. Där testade de orginal laddluftkylare mot en större eftermarknads dito mot ett Chagecooler kit. Testet utfördes i bänk med samma bil och insugningstemperaturen mättes. Om jag inte missminner mig gav Chargecoolern flest HK och lägst insugs temp. om intresse finns så kan jag gräva fram testet och scanna in det så ni får ta del av det... _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Det är några som gjort detta på sina Alfa Romeo 75 Turbo just pga att orginal IC sitter eländigt till och samtidigt är ihopbyggt med insugningsrören (dvs rätt krångligt att ta bort). Helt klart en uppgradering mot orginal men knappast lika effektivt som en frontmonterad luft/luft.
Sen skall man ju dit med en extra kylare, rör och pump så det blir ju massa extra vikt och rätt komplicerat. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Chargecooler sitter på flera bilar från fabrik. Jag listar de jag kommer på nu på rak arm (några är redan nämnda).
Subaru Legacy Turbo Subaru Impreza GT Toyota Celica GT-4 Lotus omega Ford Escort Cosworth Nissan Sunny GTi-R GMC Cyclon/Typhoon För att det ska fungera bra krävs att coolern har ett eget kylsystem, helt separerat från motorns kylsystem. Men de flesta hävdar att en frontmonterad IC ändå är att föredra. Coolern är dock mycket effektiv i förhållande till sin storlek om jag fattat saken rätt, så den är bra om man har ont om utrymme. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||
har hållt på lite med Toya GT-4:a och de nintercoolern blir smällhet. och det som jag reagerar på är hur länge den håller sig varm, även vid lugnar körning.. jag vet inte om kylaren till intercoolern är för dåligt tilltagen!?!? jag skulle valt en konvertionel cooler! _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
om jag inte missminner mig så har Porsche 935/78 Moby Dick en sådan chargecooler.
Jag tror på den lösningen om inget annat sägs. Men väger inte den vattenburna lösningen mer än motsvarande IC för insugsluften?. _________________ Kör cheva numer. |
||
Re: Vattenkyld intercooler?
Förekommer på ett flertal bilar och rätt gjort blir det mycket effektivt. Många gånger bättre en en större i fronten, då du inte har tillräckligt frontarea på en vanlig bil, är det lastbil... Nackdel är att det väger mer. _________________ Roland Johansson |
||
Jag tror att det är enklare/tillräckligt med luftkyld laddluftkylare i de flesta fall om det finns plats.
En annan variant som jag faktisk provat: I mitten på åttitalet åkte jag Volvo 240 turbo som var lite milt trimmad. Till den hade jag bl.a. snickrat ihop en primitiv "vattenkylning" av laddluftkylaren. Den bestod av en strålkastarspolarpump (tror jag) och några hemgjorda munstycken av tillplattade kopparrör. Jag hade kopplat pumpen till en microbrytare som aktiverade pumpen på fullgas. Det gick även att manövrera den manuellt. Förbrukningen av sprit/vattenblandningen var rätt stor. Dessutom hade jag en extra kylfläkt framför IC'n. Jag gjorde aldrig några vetenskapliga temperaturmätningar. Men helt klart var att kylningen gjorde en märkbar om än liten skillnad. Speciellt markant var skillnaden när man mosade på längs autobahn i jakt på nya toppfartsnoteringar. Jag har för mig (detta var ju ett tag sedan) att jag kunde ladda ett hekto mer när jag kylde intercoolern. Den enda spikningsdetekteringen på den modellen var ju det mänskliga örat, så man fick ju ta det lite lugnt. Jag hade kitet monterat när jag körde bilen på rullande landsväg hos Roffe Lundblad vid ett tillfälle men tyvärr fanns det inte tid att utvärdera funktionen. Kylexperter, fungerade det? Eller var det inbillning? |
||
Har varit sugen på att göra en stor utläggning i den här tråden hela dagen, men jag har varit för busy. Tar nya tag när jag kommer hem! Då ska jag lägga upp lite teoretiska förklaringar på varför vattenkyld IC inte är så bra. Men helt klart är att förångningsvärmen när vatten sprit/vatten blandningen förångas från IC ytan bär med sig väldigt mycket värme. Grejen är den att det behövs kopiöst lite vatten och en väldigt fin vattendimma för att göra det hela effektivt. Men att du kände skillnad är jag inte förvånad över! Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Vattensprut på ICn står på "att-göra" listan, först måste dock ICn flyttas till fronten...
![]() ![]() Problemet som jag ser det är att hitta de där munstyckena som sprutar tillräckligt fin dimma, sen får man väl problem med att rikta in munstyckena eftersom väldigt fin dimma tenderar att påverkas av fartvinden plus att man troligen behöver montera vattentanken lågt för att inte vattnet skall rinna ut... Finns lite att tänka på men det borde inte vara såå svårt. Alfa Romeo 155 Q4 har ett sånt här system orginalmonterat på vissa årgångar och några kompisar äger sådana, skall snoka lite på deras installation, speciellt munstycket. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Det var antagligen munstyckena som var problemet med min installation. De sprutade lite för mycket tror jag, och inte riktigt över hela IC-ytan. Jag tror f.ö. att det satt en ventil i pumpen, så tankens läge var inte kritiskt. Jag tror också att den pumpen jag använde gav lite för många minutlitrar, men jag ville åt det "höga" trycket för att få fin spridning. Minns också att en slang lossnade/gick sönder vid något tillfälle. Jag använde vanliga vindrutespolarslangar.
|
||
Hej Hopp,
Jo Espriten har en ChargeCooler, dvs en vatten/luft värmeväxlare för insugsluften. Finnesen med denna är att den inte tar så stor plats, etc. Vill ni veta lite mera har vi diskuterat igenom detta lite ordentligt på lccs.nu hemsida http://www.lccs.nu/forum/viewtopic.php?t=135 Det största problemet med detta är att den är dyrt och komplicerad. Det roligare är dock att Lotus tog ut 121.5 hk/liter ur en seritillverkad motor redan 1989 med overboost till 128hk/liter. Det var rekord då och ligger fortfarande inte så dåligt till 15 senare.. ![]() _________________ Joakim Adolfson |
||
Angående vattenbesprutning av IC så har www.autospeed.com en
väldigt bra artikelserie om det. http://www.autospeed.com/A_0527/cms/ _________________ /Jerry Svensson |
||
Fördelen som jag ser med chargecooler är att den kan placeras mer "fritt" och är mindre än en motsvarande IC. Detta kan ju användas till att korta vägen (eller luftvolymen) mellan turbo och insug. Det borde förbättra gasrespons (lagg) hos turbomaskiner eller är jag ute å turnerar?
Jag tycker bäst om sugmotorer men det är kul att lära sig mer om turbomaskiner. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
|
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10096 totalt) |