Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Den Svenska Bilsporthjälmen (ECE 22-05) | 4 besök senaste veckan (18984 totalt) |
Delar med mig av en bild från en test vi gjort med den Svenska Bilsporthjälmen. Dvs den som man får använda i Rally, Rallycross, Banracing etc.
Föraren skall ha på sig, brandklassade skor, handskar och overall, på huvudet är det ok om man använder en ECE 22-05 klassad hjälm, dvs den sk "Bilsporthjälmen". I testet användes ett "brett" gasolmunstycke på ca 50 cm avstånd från hjälmöppningen. Inredningen började brinna efter 1 sekund. Efter ca 6 sekunder var i princip hela inredningen urbrunnen och nersmält till en mycket varm pöl under hjälmen... Fundera över det kära vänner...är detta verkligen en hjälm avsedd för bilsport... |
||||
Hmm, gäller denna text samtliga nationella?? "OBS. Även hjälm som har ett godkännande enligt ECE 22.05 och ECE/R 22.05 får användas förutsatt att den täcker öron och nacke." Texten är understruken men inte röd?? Men detta måste var en nyhet för året?? Att köra Racing med en MChjälm med tändvätskeinredning, känns jättebra... NOT! Men detta är väl skrivet för att inte behöva ha egna budgetregler för Folkrace och Drifting (som vill kunna köra med ECE 22.05). ECE 22.05 innehåller ju inget test mot brandtålighet, så varför skulle den inte kunna tom självantända? |
||||
Att man använder uttrycket "flamsäkert material" är naturligtvis "olyckligt", men så är det. Du kan alltså använda skinnhandskar och dina fin-skor med lädersula. Det är iofs bra mycket bättre än att du använder handskar och skor i samma material som inredningen i en ECE 22-05 hjälm.
Vet inte om man kan kalla det "budgetregler", jag tycker det är rent ut sagt korkat. om en förare läser att en ECE 22-05 hjälm är benämnd Bilsporthjälm i reglementet så tror jag att den föraren uppfattar det som en bra produkt avsedd för just Bilsport. Som du skriver Niklas, den här MC-hjälmen har inget att göra i Bilsport. Om den överhuvudtaget skall vara kvar i reglementet skalld en absolut INTE kallas Bilsporthjälm.
|
||||
Som tidigare skrivet så brinner inte inredningen i en FR (Fire Retardant) hjälm. Stoppningen OCH ytbeklädnaden är brandklassad. Visiret är också brandklassat.
I detta fall med ECE 22-05 hjälmen brann inredning och dämpmaterial explosionsartat och visiret blev till rinnande plast... Så här såg det ut inuti hjälmen efter vi lyckats släcka den...
|
||||
Men numera så måste du iaf ha balaklava i flammsäkert material (tex svart läder med dragkedja för munnen) i Folkrace. Underligt att Drifting och Folkrace fortfarande har egna hjälmtexter nu när det generella tillåter i stort sett vad som helst (tills det datum det blir HNRSkrav för klassen, då kan man ignorera de nationella reglerna). |
||||
Stämmer, där får du använde en öppen ECE 22 hjälm...
|
||||
Det finns flera tillverkare och varianter av SBF:s sk Bilsporthjälm, den gemensamma nämnaren är att det är en mopedhjälm tillverkad efter ECE 22-05 standard.
|
||||
Vill tillägga att ECE 22-05 standarden är utmärkt när det gäller passform och ergonomi.
ECE har gjort ett grymt bra arbete med ergonomi/huvudform vilket var tanken med denna hjälmstandard. Både SNELL 2010 standarden och FIA:s nya standard är baserad på den ergonomi-modell som just ECE 22-05 använder. Så inget ont som inte har något gott med sig :-) |
||||
Peltorhjälmen var i sig en BETYDLIGT bättre hjälm! Den var klädd i Nomex, vilket innebar att den inte kunde brinna på detta sätt. Sen så hade Peltorhjälmen en del egenskaper som enbart vi Svenskar verkade uppskatta, därför fick den inte användas i många andra länder.
|
||||
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tek Det kan vara bra att uppdatera gamla inlägg när misstag rättats till. |
||||
Där ser man, även SBF kan ändra sina misstag...
|
||||
Tjena grabbar !!
Kunde inte hålla fingrarna borta när jag läst JP's test. Exakt sådana hjälmar ska långt bort från bilsporten. Jag var med i diskussionerna redan för ca 5-6år sedan när man sålde bilsporthjälmen till höger & vänster. Efter en dokumenterad statistikstudie konstaterades att Folkrace och Rallycross utgjorde 75% av alla Whiplash skador och nu skulle man förändra till det bättre.......Man tog kontakt med en nackspecialist som lade gränsen på 1150g +/- skalstorleken (max 1200g/SBF) som skulle kunna komma skona nacken i den bemärkelsen att nackmuskulaturen ev skulle värja sig mot snärten vid ev krasch med "vanlig" nackkrage. observera att från förslag till regeländring tog det ca 3år..... Jag skickade upp tester från staterna där man påvisade att med knäppet i nacken på en U-formad eller helst en rund krage så hämmade man snärten bäst vid frontal-krasch. Joakim Hultgren på förbundet skulle vidarebefodra dessa tester men det hände ingenting tyvärr, fastän jag ringde och "drygade". Vid flertalet tillfälle berättade Joakim att han aldrig själv tävlat utan hade militär utbildning i ryggen när han började på SBF. I samband med viktförändringen så skickade Peltor, som tog in denna undermåliga Brasilianska "bilsporthjälm" ut "ansvarsfrihets-avtal" till dem som skulle sälja deras hjälmar.....(hycklare). Efter SBF's trams så är hjälmar som de JP demonstrerar från JULA, Biltema, Clas olsson mfl godkända. Jag har själv sålt ca 150st sådana skithjälmar men underrättar alltid min kund att de är helkassa. Peltor G6-hjälmen är en av tidernas sämsta hjälmar och tyvärr är de som florerar fortfarande godkända tills de dömts ut av besiktningsman. TÄNK PÅ !!! Det fanns bara 1-skalstorlek på dessa hjälmar, så en Small väger lika mycket som en XLarge ??? Det man gjorde för att göra dem större var att ta bort innervadderingen (världens snilleblixt) observera också att det är aldrig roligt att klanka ner på SBF, men ibland ett måste när man inte får gehör hos dem. Hela licensavdelningen funkar klanderfritt tex. Så ja, nu känns det mycket bättre när jag fått skriva av mig ;-) Mvh: Jesper ÅBR |
||||
Nybörjarsvängåkaforum Den Svenska Bilsporthjälmen (ECE 22-05) | 4 besök senaste veckan (18984 totalt) |