|
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Trådstartare

21 Feb 2011 14:35
Re:
| P.P. skrev: | | Skiter fullkomligt i vagnskada på min bil. Dör den på bana, så frid vare med den. Jag leker inte med pengar jag inte har råd att förlora... |
Men om du råkar ut för en RIKTIG skada så behöver du ha ekonomiska medel att betala någon som hjälper dig att skita.
_________________ Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
|
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008

21 Feb 2011 15:25
Re:
| Kolja skrev: | | P.P. skrev: | | Skiter fullkomligt i vagnskada på min bil. Dör den på bana, så frid vare med den. Jag leker inte med pengar jag inte har råd att förlora... |
Men om du råkar ut för en RIKTIG skada så behöver du ha ekonomiska medel att betala någon som hjälper dig att skita. |
Personskada ingår i licensen. (därför man HAR licenser...)
_________________ timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
|
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Trådstartare

21 Feb 2011 15:34
Re:
| Marcus Jarlson skrev: | | Kolja skrev: | | P.P. skrev: | | Skiter fullkomligt i vagnskada på min bil. Dör den på bana, så frid vare med den. Jag leker inte med pengar jag inte har råd att förlora... |
Men om du råkar ut för en RIKTIG skada så behöver du ha ekonomiska medel att betala någon som hjälper dig att skita. |
Personskada ingår i licensen. (därför man HAR licenser...) |
och hur många prisbasbelopp är licensförsäkringens begränsning på...blir inte Lambi extramjukt direkt.
Grace, Space and Pace.
|
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008

21 Feb 2011 15:53
Re:
| Kolja skrev: | | Marcus Jarlson skrev: | | Kolja skrev: | | P.P. skrev: | | Skiter fullkomligt i vagnskada på min bil. Dör den på bana, så frid vare med den. Jag leker inte med pengar jag inte har råd att förlora... |
och hur många prisbasbelopp är licensförsäkringens begränsning på...blir inte Lambi extramjukt direkt. |
Vart försöker du komma egentligen? att det är farligt att gå upp ur sängen för någonting illa kan hända?
_________________ timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

21 Feb 2011 16:03
Re:
| Kolja skrev: | | och hur många prisbasbelopp är licensförsäkringens begränsning på...blir inte Lambi extramjukt direkt. | Du verkar syfta på att de avtalade försäkringarna som ställer krav på icke-tävlingsliknande förhållanden, ger dig en guldtron att skita i (med automattork) och ersättning för sveda och värk i fem led av anhöriga (eftersom du kommer bli en dryg en)?
Alla försäkringar har sin ersättningsnivå, och licenserna (iaf SBFs, SMA får Fredrik svara på) har ingen extrem nivå alls, men inte noll (vem kollade ersättningsnivån på trafikförsäkringen senast, de flesta har extremt mycket större risk att råka illa ut på vägen till jobbet).
Förmodligen är ersättningen från SBFs licens i nivå med de lägre trafikförsäkringarna (TFF basförsäkring kanske), men jag orkar inte kolla upp det.
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

21 Feb 2011 16:14
Re:
| Niklas Falk skrev: | | Kolja skrev: | | och hur många prisbasbelopp är licensförsäkringens begränsning på...blir inte Lambi extramjukt direkt. | Du verkar syfta på att de avtalade försäkringarna som ställer krav på icke-tävlingsliknande förhållanden, ger dig en guldtron att skita i (med automattork) och ersättning för sveda och värk i fem led av anhöriga (eftersom du kommer bli en dryg en)?
Alla försäkringar har sin ersättningsnivå, och licenserna (iaf SBFs, SMA får Fredrik svara på) har ingen extrem nivå alls, men inte noll (vem kollade ersättningsnivån på trafikförsäkringen senast, de flesta har extremt mycket större risk att råka illa ut på vägen till jobbet).
Förmodligen är ersättningen från SBFs licens i nivå med de lägre trafikförsäkringarna (TFF basförsäkring kanske), men jag orkar inte kolla upp det. |
SMA är marginellt bättre än SBFs försäkring..... men däremot så håller vi just nu på med en riktig sjukförsäkring som vi kommer lanserna inom en månad.... som tillägg för både sbf och sma licensierade...... Och som är en riktig sjukförsäkring med bra villkor och som framförallt inte bortskriver motorsport som dom flesta riktiga sjukförsäkringar har börjat göra..... Och då skyddar det mot mer saker än skador , och garanterar vård snabbt istället för att själv försöka hitta vård i det allmänna.... .
men mer info kommer snart om det.
|
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Trådstartare

21 Feb 2011 16:19
Re:
| Marcus Jarlson skrev: | | Kolja skrev: | | Marcus Jarlson skrev: | | Kolja skrev: | | P.P. skrev: | | Skiter fullkomligt i vagnskada på min bil. Dör den på bana, så frid vare med den. Jag leker inte med pengar jag inte har råd att förlora... |
och hur många prisbasbelopp är licensförsäkringens begränsning på...blir inte Lambi extramjukt direkt. |
Vart försöker du komma egentligen? att det är farligt att gå upp ur sängen för någonting illa kan hända?  |
Frågeställningen anknyter till vilka omständigheter som - hypotetiskt - kan försätta trafikförsäkringen ur spel vid trackdays. Tråden handlar primärt inte om licensierade tävlingsmoment.
om du tror att ditt försäkringskydd genom SBF/SMA är fullgott, så ...ok.
Grace, Space and Pace.
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

21 Feb 2011 16:23
Re:
| Kolja skrev: | | Marcus Jarlson skrev: | | Kolja skrev: | | Marcus Jarlson skrev: | | Kolja skrev: | | P.P. skrev: | | Skiter fullkomligt i vagnskada på min bil. Dör den på bana, så frid vare med den. Jag leker inte med pengar jag inte har råd att förlora... |
Vart försöker du komma egentligen? att det är farligt att gå upp ur sängen för någonting illa kan hända?  |
Frågeställningen anknyter till vilka omständigheter som - hypotetiskt - kan försätta trafikförsäkringen ur spel vid trackdays. Tråden handlar primärt inte om licensierade tävlingsmoment.
om du tror att ditt försäkringskydd genom SBF/SMA är fullgott, så ...ok. |
Försäkringsskyddet genom licenserna är bara basförsäkring såklart..... det tror jag och hoppas jag alla förstår.
och vi kommer snart med ett fullgott tillval som jag skrev i ett tidigare inlägg, som både sbf och sma licensierade kan välja att teckna av oss.
|
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

21 Feb 2011 19:43
Re:
| Fredrik - SLC skrev: | | Niklas Falk skrev: | | Kolja skrev: | | och hur många prisbasbelopp är licensförsäkringens begränsning på...blir inte Lambi extramjukt direkt. | Du verkar syfta på att de avtalade försäkringarna som ställer krav på icke-tävlingsliknande förhållanden, ger dig en guldtron att skita i (med automattork) och ersättning för sveda och värk i fem led av anhöriga (eftersom du kommer bli en dryg en)?
Förmodligen är ersättningen från SBFs licens i nivå med de lägre trafikförsäkringarna (TFF basförsäkring kanske), men jag orkar inte kolla upp det. |
SMA är marginellt bättre än SBFs försäkring..... men däremot så håller vi just nu på med en riktig sjukförsäkring som vi kommer lanserna inom en månad.... som tillägg för både sbf och sma licensierade...... Och som är en riktig sjukförsäkring med bra villkor och som framförallt inte bortskriver motorsport som dom flesta riktiga sjukförsäkringar har börjat göra..... Och då skyddar det mot mer saker än skador , och garanterar vård snabbt istället för att själv försöka hitta vård i det allmänna.... .
men mer info kommer snart om det. |
SBF ha väl något att man kan ta en tilläggsförsäkring? Jag ha inte kollat exakt eller om den bara gäller till Internationell licens. Förmig att den kostade 500kr.
Säg till Fredrik när du fått fram en "riktig" försäkring så ska jag ta mig en funderare.
_________________ Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

21 Feb 2011 19:53
Re:
| Superkart skrev: | | Fredrik - SLC skrev: | | Niklas Falk skrev: | | Kolja skrev: | | och hur många prisbasbelopp är licensförsäkringens begränsning på...blir inte Lambi extramjukt direkt. | Du verkar syfta på att de avtalade försäkringarna som ställer krav på icke-tävlingsliknande förhållanden, ger dig en guldtron att skita i (med automattork) och ersättning för sveda och värk i fem led av anhöriga (eftersom du kommer bli en dryg en)?
men mer info kommer snart om det. |
SBF ha väl något att man kan ta en tilläggsförsäkring? Jag ha inte kollat exakt eller om den bara gäller till Internationell licens. Förmig att den kostade 500kr.
Säg till Fredrik när du fått fram en "riktig" försäkring så ska jag ta mig en funderare.  |
njae, SBFs är mera en samma sak fast med bättre beloppsgränser typ... har jag för mig när jag kollade in den för länge sen....
våran är mera en professionell sjukvårds-försäkring som vissa stora bolag erbjuder sina anställda..... fast vi slipper avsägandet av motorsport i villkoren...... men som sagt, det kommer mera info i en separat tråd snart.
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

22 Feb 2011 07:38
Fredrik, intressant att du jobbar för att utöka försäkringsskyddet! Det gillar vi verkligen.
Dock så har SBF ett utökat skydd om man tecknar den nya tilläggsförsäkringen, men den måste man gräva fram själv, det är inget som SBF aktivt upplyser om.
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

22 Feb 2011 09:23
Bara som balans för tråden så vore det inte fel med några exempel på ersättningstak/villkor för några olika trafikförsäkringar.
Det är trots allt mycket större risk att råka illa ut på vanlig väg jämfört med på banan (statistik på personskada per körd kilometer är ju iofs lite svårt att gräva fram, speciellt på bana, så detta är bara min personliga känsla).
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

22 Feb 2011 10:20
Re:
| JP Simpson skrev: | Fredrik, intressant att du jobbar för att utöka försäkringsskyddet! Det gillar vi verkligen.
Dock så har SBF ett utökat skydd om man tecknar den nya tilläggsförsäkringen, men den måste man gräva fram själv, det är inget som SBF aktivt upplyser om. |
två helt olika produkter..... sbf har ett utökat skydd.... men det jag håller på med är en riktigt sjukvårdsförsäkring. en som som täcker allt man behöver för att få vård vid sjukdom eller skada.
och framförallt med förtur till vård. Och möjlighet att komma till rätt sorts specalist-vård som t.ex Sophiahemmet eller vad det nu kan vara.
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare

22 Feb 2011 10:36
om jag fattar det rätt. Förutom det vanliga försäkringsskyddet SBF/SMA-licensen innehåller:
SBF - En utökad motorsportssjukförsäkring.
SMA - En sjukförsäkring. Utan motorsportsförbehåll.
_________________  Magnus Thomé
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

22 Feb 2011 13:03
Re:
och vad skulle skillnaden kunna vara, samma funktion olika namn?
| Magnus Thomé skrev: |
SMA - En sjukförsäkring. Utan motorsportsförbehåll. |
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

22 Feb 2011 13:07
Re:
| JP Simpson skrev: | och vad skulle skillnaden kunna vara, samma funktion olika namn?
| Magnus Thomé skrev: |
SMA - En sjukförsäkring. Utan motorsportsförbehåll. |
|
näe...... som jag förstått det så är SBFs försäkring en försäkring som ger bättre skydd vid skada än den som ingår i licensen.
medans den jag håller på med för SMA är en ren sjukvårdsförsäkring som tar hand om allt man kan drabbas av, allt från förkylning till benbrott oavsett när och var det händer...... Och som inte har förbehåll för motorsport som dom flesta sådana försäkringar har....
|
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

22 Feb 2011 14:59
Re:
| JP Simpson skrev: | Fredrik, intressant att du jobbar för att utöka försäkringsskyddet! Det gillar vi verkligen.
Dock så har SBF ett utökat skydd om man tecknar den nya tilläggsförsäkringen, men den måste man gräva fram själv, det är inget som SBF aktivt upplyser om. |
Det finns NOLL info om detta på SBF.se.....
Detta är vad jag hittade efter att ha ringt dem.
_________________ Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
|
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004

26 Feb 2011 14:57
Re:
| Kolja skrev: | | Marcus Jarlson skrev: | | Kolja skrev: | | Marcus Jarlson skrev: | | Kolja skrev: | | P.P. skrev: | | Skiter fullkomligt i vagnskada på min bil. Dör den på bana, så frid vare med den. Jag leker inte med pengar jag inte har råd att förlora... |
om du tror att ditt försäkringskydd genom SBF/SMA är fullgott, så ...ok. |
Trafikförsäkringen gäller inte så fort du är på tävlingsutlyst område (alla motorbanor med licens). Spelar ingen roll om det är trackday eller tävling.
På tävlingsutlyst område är inget försäkringsbolag skyldiga att betala ut ersättning (varken person eller vagnskada) men de kan ju naturligtvis göra det ändå om det vill.
Som arrangör på tävlingsutlyst område är man skyldig att skaffa sig en arrangörsförsäkring.
Källa: BMW Sport Club utredning
|
peppe fröjd
Motala
Här sen Jan 2003

26 Feb 2011 15:08
Lite OT men...
Trafikförsäkringen gäller väl inte ens "inne på området"?
Tex är dragbilen oförsäkrad om den står inne vid depån..? Låt säga stora parkeringen på Mantorp.
_________________ Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

26 Feb 2011 15:43
Sedan kan man fråga vad SBF försäkringen är vär när det verkligen händer något titta på detta och tänk på att han fick inte en spänn varken för den trelagersoverall han lånade då hans karting overall fick kör förbudeller sveda och verk. Hudtransplantation.
www.youtube.com/watch?v=gs1vfGhe5IM
_________________ Björn Andersson
Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
|
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004

26 Feb 2011 16:14
Re:
| Björnes skrev: | Sedan kan man fråga vad SBF försäkringen är vär när det verkligen händer något titta på detta och tänk på att han fick inte en spänn varken för den trelagersoverall han lånade då hans karting overall fick kör förbudeller sveda och verk. Hudtransplantation.
www.youtube.com/watch?v=gs1vfGhe5IM |
Varför fick han inte ut något på försäkringen? Det är väl den intressanta frågan?
Eller menar du att man generellt aldrig får ut något på försäkringen?
_________________ Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
|
|