Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Loggning/filming på banträffar vs. arrangörskrav..?
<<   1, 2
3018 besök totalt
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Re:

Niklas Falk skrev:
P.P. skrev:
Skiter fullkomligt i vagnskada på min bil. Dör den på bana, så frid vare med den. Jag leker inte med pengar jag inte har råd att förlora...
Då är ju tex ett SMA-event (eller SBF-träning om du få för dig det) inga problem.
Knappast nåt hinder för loggning eller filmning av försäkringsskäl (FIA kanske vill ha rättigheterna till dina coola filmer iofs ).
om det sen är arrangören själv som vill ha ett loggningsfritt event för att skapa en viss stil/känsla (precis som att endast tillåta ha mintgröna bilar eller nåt) så är det ju helt upp till arrangören (dvs om det inte finns tryck från en försäkringsgivare).

Jag är lyckligt medveten om det
Finns det något exempel på klubb/försäkringsbolag/annan inblandad som faktiskt börjat röra i filmfrågan? Eller är det t.o.m. så att några börjar anpassa sig till den teknik som nu är tillgänglig och släpper på reglerna istället?

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Kolja skrev:
Detta rättsfall belyser rätt väl vilken vikt ett tidtagningsmoment tillmäts vid bedömningen om tävlingsliknande förhållanden anses föreligga vid en skada till följd av trafik.

https://lagen.nu/dom/rh/2009:95

Särskilt tingsrättens domskäl är värt att läsa.

Rekvisitet "filmning" är helt enkelt inte med i de lagkommentarer/förarbeten som finns till Trafikskadelagen. Kanske var inte filmupptagning "in-car" lika vanligt förekommande innan dagens smidiga digitala kameror dök upp - med noll framkallningskostnad.

Den där var väl värd att LUSLÄSA varenda rad i thumbs up

Ger en bra genomlysning av försäkringsläget som ju under några år var väldigt svårbedömt för oss amatörer. Kanon!

Nu cirklar ju en del - men absolut inte allt - kring Trygg Hansas 3-punkts "förklaring" hur deras försäkring gällt. Andra försäkringsbolag har kanske inte gått ut officiellt med en sådan "föklaring"

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Men tillbaka till ursprungsfrågan: Filma från bilen på träffarna. Ja, det är väl en sten man kanske inte ska vända på men jag vill hellre veta vad som gäller än att hamna i problem om en skada mot förmodan händer och det blir frågetecken kring det sådags....

Jag tycker förarutvecklingsdelen är det viktigaste med att åka på träffar, jag vill bli bättre på att kontrollera bilen och därför är det väldigt intressant med loggning. Har inga problem med att det skulle stanna vid "passiv loggning" där man inte får någon info under själva körningen. Men jag kan faktiskt se att även omedelbar feedback skulle kunna hjälpa mig att förstå vad jag gör och därmed bli bättre. Jag förstår tidtagningsförbudet. Det bästa vore om det kom en loggningsmaskin som man inte kunde få ut varvtider på men det är väl vad man på engelska kallar oxymoron.... Men jag skulle gärna - för stunden - nöja mig med att till exempel bara få ut traction-circlediagram där jag kunde studera hur jag gör på olika partier.

I försäkringsbolagens ögon (och även mina) så är instruktörer på träffen en vital nyckeldel för att de ska se med goda ögon på träffarna. Grejen som jag tycker är att loggdata är en väldigt bra "instruktör".

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag splittade ut diskussionen om hur ersättningstak och tilläggsförsäkringar funkar vid personskada och försäkringen man har via licensen från SBF och SMA. Den, även den intressanta, diskussionen fick en egen tråd thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

En tanke kring video är att vid en eventuell skada så kan ju försäkringsbolagen uppskatta att den finns

Minns någon som för ett tag skrev att det mest logiska vore att alla bolagen krävde att alla spelar in video infrån bilen....

Loggning/filming på banträffar vs. arrangörskrav..?
<<   1, 2
3018 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande