| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Går volvos 4 kolvsok att bredda?
|
7224 besök totalt |
|
Peugeot 406 V6, Fiat Coupe 20VT och Alfa Romeo GTV V6 har också Brembo aluok som tar 305*28mm skivor och brukar kosta 2000-3000kr beggat.
Porsche Boxter framok eller bakoken till 911 996 är annars rätt trevliga men de tar bara 300*24mm skivor. Betalade 3000kr för ett par med belägg. Dessa ok väger strax under 3kg med belägg vilket är lättare än många glidok. Mina org glidok vägde strax under 5kg med belägg. Dessutom är de oken sjukt trevliga att byta belägg på, bara att rycka bort en sprint och knacka ut en pinne med en hammare. Sen stoppar man dit de nya beläggen och knackar tilbaka pinnen och sätter i sprinten. EV får man trycka tillbaka kolvarna men det gör man med en skruvmejsel. Visst kostar Brembo aluoken lite pengar men de sparar ju också många sköna kg ofjädrad vikt som är svåra att hitta någon annan stans. Volvo 240 gjutjärnsok hade gjort min bil totalt 10kg tyngre, i ofjädrad vikt
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||
|
Visst är det så att lättare ok är att föredra! Men att stirra sig blind på 10kg totalt hit å dit då man valt att använda en helgjutjärns fyra som väger 170-180kg vet jag inte om de låter så sunt?
Det är ingen fullblods banbil jag sätter ihop + att om jag lämnar rum för förbättringar i framtiden så har jag ju nått att pyssla med! Det finns nog säkert saker som skulle ge mer på min Kadett än 5kg mindre ofjädrad vikt på var sida fram också..
Men tack för tipsen, då har jag ett par modeller till jag kan kika efter delar till (hittade även nu att Pegge 607 V6 ska ha Brembo alu ok, dock kostade dom enda på bildelsbasen till en sån över 2000 st)
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
|
Re:
Motorn är ju en klump som sitter ihop med karossen etc som ju faktiskt är fjädrar. Bromsok och hjul har endast däcket som fjädring, så betydligt större vinster på att kapa vikt där än att byta mot en lite lättare motor.
_________________ Roland Johansson |
||||||||
|
Hur mycket vinst gör man då? Kommer en novis som jag märka klar skillnad på 5kg mindre ofjädrad vikt per sida fram?
jagar just nu en säljare på ebay.co.uk om ett par Alfa GTV Brembo ok till vettig kurs. Flikar även in att Alfa 166 3.0 V6 också har brembo ok. 310x28mm skivor vad de verkar. Kan ju vara bra för dom som söker runt i forumet i framtiden
Samt ställer en fråga! Porsche 928 ok för 282x32mm skivor, vad är det för något? Gjutjärns 4 kolvs? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
|
928an har så vitt jag vet bara aluok.
Kollar du på bildelsbasen så finns det fram och bakok från en 928 S4 för sammanlagt 5000kr. Då får du riktigt bra bromsok. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||||
|
Re:
om du vinner något och märker detta beror på en del omständigheter: Är föraren totalt okänslig för bilen och dess reaktionerär chansen att du inte märker något. De som kör över refuger utan att märka det tex. Har du ett par superduperextratunga fälgar med tunga energysaver däck blir det väldigt liten skillnad då du redan har extremt mycket ofjädrad vikt. Har du vettiga fälagr, däck etc så borde du kunna märka skillnad. Speciellt med att det blir enklare att få till chassi etc, eller en gropig insida på en kurva ger inte lika mycket rattfrossa då dämparen håller hjulet i skick istället för att studsa. _________________ Roland Johansson |
||||||||
|
safe: OK, bra att veta
Såg S4 oken nu, inget dåligt pris men som studerande jagar jag en lösning för mindre än 2000 fram helst just nu.. Bak behöver jag ok med inbyggd handbroms och dom enda vettiga som inte måste köpas nya från t ex wilwood jag hittar är dom från t ex Audi TT.
Rolle: Då är jag med på vad som påverkas i alla fall! Får se hur de slutar, det går ju alltid uppgradera till aluok i framtiden också
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
|
Re:
Inte för att veta mått eller kriterier på ok mer än handbroms, men en bilmodell som har detta annars är Opel Vectra C/SAAB 9-3 SS/SC. De sistnämnda står redan i drivor på skrotarna, så att hitta ett par i princip nya ok med inbyggd handbroms för vettiga pengar skall inte vara några problem
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||||||
|
Re:
Jo fast dom oken tar inte ventilerade skivor oken jag kikat på finns på TT, S3, Golf 4 GTi+V5+V6, Bora V5+V6, Toledo 1.8T+V5+V6, Leon 1.8T+V6, nån Beetle osv. Så dom är inte speciellt ovanliga! Kostar från 600-1000kr styck på bildelsbasen och ska egentligen sitta på en 256x22mm ventilerad skiva och är i aluminium!
Det är fram som är klurigare att hitta nått som passar snåltarmen min Merca oken kostar typ 600-1000kr st dom med, dom bremob ok jag hittat kostar från 1500 och uppåt, oftast en bit över 2000st! Ebay UK hade dock en del att erbjuda så kan jag bara få nån att gå med på att skicka till Sverige så
||||||||
|
Re:
Jodå, nog tar de oken ventilerade skivor Aeron har ventilerade skivor på 292x20mm om jag minns rätt. Om du nu ändå skulle ha lite större skivor bak...
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||||||
|
Annars så är ju de billigaste (?) bakoken med inbyggd parkeringsbroms för ventilerade skivor Scorpio kombi. Det är inga höjdarok på något sätt men det är gott om dem på skrotarna. Men det finns fler alternativ.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
|
Re:
I så fall är det bara dom värre varianterna, Vectra C med annat än 2.8T motorn har i vart fall inte ventilerat! Men det går ju kika på var priserna ligger på dom också förståss
Gustav: Prisskillnaden upp till t ex TT ok är så liten så jag satsar nog på dom eller möjligen Saab/Opel då dom är i alu istället för gjutjärn
Edit: Saab Aero/Vectra C 2.8T bak oken verkar dessutom vara i aluminium (ingen rost trots bortskavd färg t ex) Dom hade säkert passat bättre ihop med Supra MK3/4 bakre skivor på en gammal Manta bakaxel som är 291x18mm än dom typ TT ok jag kikat mest på, TT oken sitter på 256x22mm skiva och då tror jag dom funkar bättre ihop med Volvons 263x22!
Kostar ungefär som TT oken, kanske nån femtilapp eller så dyrare
||||||||
|
Finns ju massor av mercedesar med aluok, för skit o inget på skrotarna men jag undrar om de inte är nåt att ha eftersom jag inte sett någon använda dem.
|
||||||||
|
Re:
Kanske kan vara för att ingen säkert kan säga vilka som har aluok och vilka som har gjutjärnsok? När jag grävt runt på bildelsbasen har jag sett rostspår på allt från S600 och neråt, samtidigt som vissa ok ser misstänkt ut att vara i aluminium på diverse motormodeller. Ingenstans har jag hittat nått som säger bu eller bä om vilka som har just aluok heller! Har du bättre insyn får du gärna sprida ljus i mörkret
||||||||
|
Re:
Behöver du ventilerade skivor bak då? _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||
|
Re:
Egentligen inte. Men då jag liks ska bygga tänker jag bygga med ventilerade ändå! Av den enkla anledningen att jag tror ett av de främre bruksområdena med bilen kommer bli på tvären med idogt ryckande i en hydraulisk handbroms! På nått sätt inbillar jag mig att Ventilerade skivor då inte är av ondo. (Sen finns en ekonomisk aspekt i.o.m att volvo 240 skivor är bland de billigaste som går få tag i som passar där bak pga höjden som krävs på skivan! och oken för vent eller icke kostar mer eller mindre detsamma)
Edit: Brembo aluok från Mercor kan väl inte ska vara sämre än andra Brembo ok? frågan är väl dock hur ett ok för 330mm skiva funkar på en 296mm skiva mot 15" fälgen då det redan är tight... _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
|
|
||||||||
|
Re:
då var det bara frågan om vilka mercor som har alu-ok, fick du fram något matnyttigt? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||||
|
Re:
Efter 00 nån gång typ w220 och liknande har brembo alu ok. Det står i vart fall Brembo på dom och det går inte se några rostliknande missfärgningar
||||||||
|
kolla E-klass på bildelsbasen.se de lite nyare typ 00-08. Kan inte mb modellerna men däromkring kollade jag, även ML har feta aluok.
|
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Går volvos 4 kolvsok att bredda?
|
7224 besök totalt |