| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kan man använda ett bromsok upp-och-ner?
|
6 besök senaste veckan (5835 totalt) |
|
maz - hur menar du?
annars kan man ju vända upp och ner på bilen när det är dags att lufta!
enklare är kanske att ta loss oket och skivan o vända rätt på det när det är luftningsdags |
||||
Skulle tippa på att Maz tänker på att vissa ok har olika stora ok för att ge belägget en "mjukare" anläggning mot skivan. Dvs först en liten kolv, och sen en större. Sett ur rotationsriktningen. mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius
|
||||
ah! så menar ju han såklart! |
||||
|
ang olika stora kolvar..
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7141&highlight=rotationsriktning%2A+%2Aok _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Lite OT, men olikstora kolvar är för att kompensera för att beläggen pga sin tjocklek får ett vridande moment på sig från friktionen mot skivan vilket gör att tryckfördelningen blir olika över ytan, detta kompenseras med olikstora kolvar som trycker olika hårt på olika delar. Annars kommer beläggen bla. att snedslitas Enkelkolvsok har oftast istället en kant på kolven som gör att man får en snedbelstning som kompenserar på samma sätt som olikstora kolvar. Kolven går oftast att rotera så att man får rätt anläggning även om man byter position på oket. Förrutom olikstora kolvar så är den viktigaste detaljen luftningen. dvs att luftningsnippeln alltid måste utgöra den högsta punkten i oken annars går det ju inte att lufta bromsarna. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
|
Då kan jag och passa på att ställa en fråga angående placering av bromsok. Vad spelar det för roll vilken sida om axeln man placerar oket?? Jag frågade en föreläsare på skolan som har föreläsningar om bromskrafter, bromsmoment, etc. men han kunde inte svara på vad det spelade för roll. Det enda är att om man har bromsoket fram bakom framaxeln och det bak framför bakaxeln så samlar man vikten nämre tyngdpunkten.
_________________ /David Söderblom |
||||
I min bok så har jag beskrivit (bilder) lite hävstångseffekter som påverkar spindeln när oket sitter framför skivan. Även om det inte är av alltför stor betydelse så blir det fördelaktligare för spindeln med oket bakom skivan. Vad gäller luftningen så kan man borra nya lufthål och plugga dom gamla. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Kan man använda ett bromsok upp-och-ner?
|
6 besök senaste veckan (5835 totalt) |

