Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 CSL -03 | << 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 60, 61, 62 >> 5 besök senaste veckan (300145 totalt) |
Skatteåterbäring? Kolla upp för det pågår ett gruppköp nu också till den 28:e februari, nu är ju dollarn ännu billigare än när jag köpte också. Jag har funderat på 255 eller 265, inte bredare. Lutar åt Toyo även denna gång även om jag skulle vilja prova MPSC eller Direzza, var på väg att beställa Direzza innan prishöjningen men nu känns det inte lika motiverat. _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||||
Å fan. Det visste jag inte! Trodde det satt sensorer/sändare i originalhjulen. _________________ Magnus Thomé |
||||||
många biltillverkare har det så numera. antagligen för att slippa bumlingen i fälgen/insidan av ventilen. corvette c6 såg jag ha en rejäl klump på insidan av ventilen. lite krabbigt när man kränger däck.
när det räknar på abs kransen så kan man väl inte få några siffror på trycken dock? _________________ Sammy Lundin |
||||||
Nope, bilen känner av om man byter storlek på däcken och varnar för punktering vid däcksbytet, bara att gå in i setupmenyn i färddatorn och nollställa däcken så slipper man den fula symbolen lysande.. Funkar så på min e90 i alla fall. M v h // Johan |
||||||
|
||||||
Rätt vanligt med frågor om dessa däcksensorer på Corvetter, en lösning för att slippa ständiga felmeddelanden vid tex däcksbyte har varit att stoppa däcksensorerna i en lufttät burk i handskfacket.. Jag är iallafall glad att slippa ett sådant system! |
||||||
Exakt.
Alltså BMWs däckstrycksvakt (kan man kanske kalla det) kollar inte själva trycket i sig utan bara om hjulen börjar avvika i förhållande till varandra. Det innebär att tappar alla 4 hjulen relativt lika mycket luft (mot sin storlek då alltså) så kommer systemet fortfarande att godkänna detta.... Men normalläget, vid punka, är trots allt att ett av hjulen hastigt får ett annat förhållande än de tre kvarvarande = varning om däckstrycksproblem... Det sagt, det finns system som mäter trycket också, och rapporterar det till en central enhet i bilen - men jag har inte sett det i de normala BMW bilarna. Kanske det finns på senaste årsmodellerna om man köper iDrive med nya CombOBoxen med internet och så vidare. Men på 3-serien har detta aldrig gått att gå i alla fall. _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
På Audi varnar det om ett däckstryck avviker med mer än 25% på bilar med Bosch ESP.
På min bil tycker jag dock att däcktrycksvarningen är rätt enerverande för att uttrycka det milt, när jag kört bana och samlat på en del gummirester med bara lite obalans som följd så löser däcktrycksvarningen ut hela tiden flera veckor efter tillfället. Har ändå försökt skrapa bort de värsta gummiresterna. Undrar vad BMW satt för tröskelvärde, helt klart är att man får en fluktuerande signal med lite obalans. Har du märkt något av det Magnus? _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||||
Inte fått något fellarm ännu faktiskt. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Janne fick en gång däcklarm när han körde upp sin M3'a från NB gummis väldigt branta källarlokalsbacke. Detta tidigare mycket mystiska känns inte mystiskt längre utan rimligt i ljuset av denna för mig nya kunskap _________________ Magnus Thomé |
||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Fy fan alltså... vägarna är visserligen torra nu... kanske skulle salta ner bilen lite
|
||||||
Hade jag haft en vanlig M3'a så hade jag gjort det och sen tvättat den noga Men CSL Med den är jag kinkigare _________________ Magnus Thomé |
||||||
Så du kallar mig fegis? > _________________ Janne Ström |
||||||
Japp! Ut o kör för bövelen _________________ Magnus Thomé |
||||||
Bara som bra att veta! systemet kommer att varna även om alla däck skulle tappa lika mycket luft. detta beror på att systemet även mäter hjulrotation i förhållande till hastighet. tex om du sänker lufttryck vid ev bankörning. detta tar dock mycket längre tid för systemet att upptäcka. finns även tillfällen då dessa system fellarmar. ett exempel är vid extrem halka då DSC.systemet konstant ligger och reglerar.. BMW hade tidigare på vissa modeller RDC= reifen druck control men detta togs bort pga höga kostnader och strul vid användandet av fälgar som inte var avsedda för detta (saknar fäste för givare). vet att man har detta system i USA. förmodligen nått att göra med stämningar. Som info bara!!! _________________ /Dennis Sundberg BMWSC #667 M3 E30 alpinweiss -90 N/A |
||||||
Inte 100% säker på att jag ställer upp på just detta. I min 335xi E92 finns "däckstrycksövervakning" - men den fungerar precis som jag skrev. Och det har jag råkat testa... I början av säsongen hade jag ett lufttryck i samtliga hjul, mitt under sommaren (för det var sommarhjulen) så hade trycket sjunkit i samtliga däck med 0.4 enheter per däck. Inte 17on larmade "däckstrycksövervakningen" på den förändringen kan jag säga...! _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 CSL -03 | << 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 60, 61, 62 >> 5 besök senaste veckan (300145 totalt) |