Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 CSL -03
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 60, 61, 62   >>
5 besök senaste veckan (300145 totalt)
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Magnus Thomé skrev:
Joan skrev:
Från annan tråd:

Magnus Thomé skrev:
Jag körde faktiskt 265'or på 9-tumsfälgar förra året. Det är lite smalt men det funkade ju faktiskt. Skulle extremt gärna ha 9,5 tum istället. Men upp till 10 tum känns inte 100% nödvändigt. Körde med Michelin och Direzza, båda 265 breda. Mer gummi is the shit


EDIT ser i listan ovan att de flesta har minimum fälgbredd 9,0 tum och max 10,5 tum. Då vore ju inte 10 tum fel alltså... hmmm....


Magnus, om du blir i banorna efter nya fälgar, kolla här:
http://www.apexraceparts.com/ARC-8-18x10-Wheel-Low-offset_p_56.html

http://www.apexraceparts.com/ARC-8-18x105-Low-offset_p_111.html

Har precis fått mina 9,5". thumbs up


Vill ha ju!!!!

Plånboken protesterar... Men jag skulle ju kunna sälja alla mina åtta Superleggeror då... blir ju ett litet pengabidrag till nya fälgar iaf.

Vad för däckdimensioner siktar du på med 9,5 tumsfälgarna dina?




Skatteåterbäring? Kolla upp för det pågår ett gruppköp nu också till den 28:e februari, nu är ju dollarn ännu billigare än när jag köpte också.

Jag har funderat på 255 eller 265, inte bredare. Lutar åt Toyo även denna gång även om jag skulle vilja prova MPSC eller Direzza, var på väg att beställa Direzza innan prishöjningen men nu känns det inte lika motiverat.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3025

Namndispens
Namndispens

Jag kan kanske offra mig å köpa några fälgar av dig Magnus ;-)

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41695

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Citat:
How does the M3's tire pressure monitor work?

The tire pressure monitor does not directly monitor actual tire pressure, rather it uses ABS sensors to monitor rotation speed of each tire. As a tire deflates it becomes smaller in circumference. The tire pressure monitor senses this change and alerts the driver.


Å fan. Det visste jag inte! Trodde det satt sensorer/sändare i originalhjulen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



många biltillverkare har det så numera. antagligen för att slippa bumlingen i fälgen/insidan av ventilen. corvette c6 såg jag ha en rejäl klump på insidan av ventilen. lite krabbigt när man kränger däck.

när det räknar på abs kransen så kan man väl inte få några siffror på trycken dock?

_________________
Sammy Lundin
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Magnus Thomé skrev:
Citat:
How does the M3's tire pressure monitor work?

The tire pressure monitor does not directly monitor actual tire pressure, rather it uses ABS sensors to monitor rotation speed of each tire. As a tire deflates it becomes smaller in circumference. The tire pressure monitor senses this change and alerts the driver.


Å fan. Det visste jag inte! Trodde det satt sensorer/sändare i originalhjulen.


Nope, bilen känner av om man byter storlek på däcken och varnar för punktering vid däcksbytet, bara att gå in i setupmenyn i färddatorn och nollställa däcken så slipper man den fula symbolen lysande..

Funkar så på min e90 i alla fall.

M v h

// Johan
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19590



bullen! skrev:
när det räknar på abs kransen så kan man väl inte få några siffror på trycken dock?
Fyra platta däck rullar lika fel...


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



bullen! skrev:
corvette c6 såg jag ha en rejäl klump på insidan av ventilen. lite krabbigt när man kränger däck.

när det räknar på abs kransen så kan man väl inte få några siffror på trycken dock?


Rätt vanligt med frågor om dessa däcksensorer på Corvetter, en lösning för att slippa ständiga felmeddelanden vid tex däcksbyte har varit att stoppa däcksensorerna i en lufttät burk i handskfacket..

Jag är iallafall glad att slippa ett sådant system!

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3025

Namndispens
Namndispens

Exakt.

Alltså BMWs däckstrycksvakt (kan man kanske kalla det) kollar inte själva trycket i sig utan bara om hjulen börjar avvika i förhållande till varandra. Det innebär att tappar alla 4 hjulen relativt lika mycket luft (mot sin storlek då alltså) så kommer systemet fortfarande att godkänna detta.... Men normalläget, vid punka, är trots allt att ett av hjulen hastigt får ett annat förhållande än de tre kvarvarande = varning om däckstrycksproblem...

Det sagt, det finns system som mäter trycket också, och rapporterar det till en central enhet i bilen - men jag har inte sett det i de normala BMW bilarna. Kanske det finns på senaste årsmodellerna om man köper iDrive med nya CombOBoxen med internet och så vidare. Men på 3-serien har detta aldrig gått att gå i alla fall.

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



På Audi varnar det om ett däckstryck avviker med mer än 25% på bilar med Bosch ESP.

På min bil tycker jag dock att däcktrycksvarningen är rätt enerverande för att uttrycka det milt, när jag kört bana och samlat på en del gummirester med bara lite obalans som följd så löser däcktrycksvarningen ut hela tiden flera veckor efter tillfället. Har ändå försökt skrapa bort de värsta gummiresterna. Undrar vad BMW satt för tröskelvärde, helt klart är att man får en fluktuerande signal med lite obalans. Har du märkt något av det Magnus?

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41695

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Joan skrev:
På Audi varnar det om ett däckstryck avviker med mer än 25% på bilar med Bosch ESP.

På min bil tycker jag dock att däcktrycksvarningen är rätt enerverande för att uttrycka det milt, när jag kört bana och samlat på en del gummirester med bara lite obalans som följd så löser däcktrycksvarningen ut hela tiden flera veckor efter tillfället. Har ändå försökt skrapa bort de värsta gummiresterna. Undrar vad BMW satt för tröskelvärde, helt klart är att man får en fluktuerande signal med lite obalans. Har du märkt något av det Magnus?


Inte fått något fellarm ännu faktiskt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41695

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Usch vad jag är sugen på att snön ska försvinna och jag få plocka fram CSL'en....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41695

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
bullen! skrev:
när det räknar på abs kransen så kan man väl inte få några siffror på trycken dock?
Fyra platta däck rullar lika fel...



Janne fick en gång däcklarm när han körde upp sin M3'a från NB gummis väldigt branta källarlokalsbacke. Detta tidigare mycket mystiska känns inte mystiskt längre utan rimligt i ljuset av denna för mig nya kunskap thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41695

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1067



Ja den "ljudvideon" gjorde ju inte så man längtade bort snön ännu mer...

_________________
Janne Ström
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Fy fan alltså... vägarna är visserligen torra nu... kanske skulle salta ner bilen lite

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41695

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
E.Svensson skrev:
Fy fan alltså... vägarna är visserligen torra nu... kanske skulle salta ner bilen lite


Hade jag haft en vanlig M3'a så hade jag gjort det och sen tvättat den noga Men CSL Med den är jag kinkigare

_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1067



Magnus Thomé skrev:
E.Svensson skrev:
Fy fan alltså... vägarna är visserligen torra nu... kanske skulle salta ner bilen lite


Hade jag haft en vanlig M3'a så hade jag gjort det och sen tvättat den noga Men CSL Med den är jag kinkigare



Så du kallar mig fegis? >

_________________
Janne Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41695

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
3DBlaster skrev:
Magnus Thomé skrev:
E.Svensson skrev:
Fy fan alltså... vägarna är visserligen torra nu... kanske skulle salta ner bilen lite


Hade jag haft en vanlig M3'a så hade jag gjort det och sen tvättat den noga Men CSL Med den är jag kinkigare



Så du kallar mig fegis? >


Japp! Ut o kör för bövelen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41695

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Några av Jannes fina foton från Automobiltesten CSl vs CSL på Lunda förra året:









_________________
Magnus Thomé
Citera
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215



Bamsefar skrev:
Exakt.

Alltså BMWs däckstrycksvakt (kan man kanske kalla det) kollar inte själva trycket i sig utan bara om hjulen börjar avvika i förhållande till varandra. Det innebär att tappar alla 4 hjulen relativt lika mycket luft (mot sin storlek då alltså) så kommer systemet fortfarande att godkänna detta.... Men normalläget, vid punka, är trots allt att ett av hjulen hastigt får ett annat förhållande än de tre kvarvarande = varning om däckstrycksproblem...

Det sagt, det finns system som mäter trycket också, och rapporterar det till en central enhet i bilen - men jag har inte sett det i de normala BMW bilarna. Kanske det finns på senaste årsmodellerna om man köper iDrive med nya CombOBoxen med internet och så vidare. Men på 3-serien har detta aldrig gått att gå i alla fall.


Bara som bra att veta!

systemet kommer att varna även om alla däck skulle tappa lika mycket luft. detta beror på att systemet
även mäter hjulrotation i förhållande till hastighet.
tex om du sänker lufttryck vid ev bankörning. detta tar dock mycket längre tid för systemet att upptäcka.
finns även tillfällen då dessa system fellarmar.
ett exempel är vid extrem halka då DSC.systemet konstant ligger och reglerar..

BMW hade tidigare på vissa modeller RDC= reifen druck control men detta togs bort pga höga kostnader
och strul vid användandet av fälgar som inte var avsedda för detta (saknar fäste för givare).
vet att man har detta system i USA. förmodligen nått att göra med stämningar.

Som info bara!!!

_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3025

Namndispens
Namndispens

Mr Crowbar skrev:

Bara som bra att veta!

systemet kommer att varna även om alla däck skulle tappa lika mycket luft. detta beror på att systemet
även mäter hjulrotation i förhållande till hastighet.
...
mera bra text.
...


Inte 100% säker på att jag ställer upp på just detta. I min 335xi E92 finns "däckstrycksövervakning" - men den fungerar precis som jag skrev. Och det har jag råkat testa... I början av säsongen hade jag ett lufttryck i samtliga hjul, mitt under sommaren (för det var sommarhjulen) så hade trycket sjunkit i samtliga däck med 0.4 enheter per däck. Inte 17on larmade "däckstrycksövervakningen" på den förändringen kan jag säga...!

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 CSL -03
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 60, 61, 62   >>
5 besök senaste veckan (300145 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande