Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 11762 besök totalt |
Hjälp! motorkunniga (tyskar & britter) se hit!!!
sitter och kikar i plånboken samtidigt som jag fått reda på vad min motor väger ![]() Fast man ska väl inte skämmas över de 288 kilona gjutjärn som ligger under huven! ![]() I dagens läge kan jag lätta motorn ca 40 kilo genom att investera i ett par nya alutoppar och ett aluinsug (japp! jag har gjutjärnsinsug!! ![]() Sen tillkommer det att även bottendelen behöver en översyn - borrning, balansering etc... och då blir där också ett par tusen! Sen tillkommer delar som nya kolvar, ringar, kam, lager etc... kostar stålar o ligga på topp ![]() Har konstaterat att det borde bli billigare och köpa något annat och bygga på... Kanske något modernare också ![]() Jag har i dagens läge ett Electromtive TEC2 (sprut o tändning) system liggandes... detta bör kunna kopplas in på vilken som helst av nedanstående motorer har kikat lite på andra alternativ inom GM, men inget som tilltalat mig (vipermotorn är för dyr ![]() så nu har jag börjat kika runt lite på andra motorer... Följande frågor gäller generellt: 1: Vikt? 2: Effekt? vid vilket varvtal? hur mycket varv håller den för original? 3: hur trimvänlig är den? Hur mycket måste bytas i bottendelen för att effekten skall hamna kring 400-430 hästar? (ja, jag vet att det är vridet man kör bil med ![]() 4: lätt att hitta begagnad? 5: finns den i mer än en version? 6: vad finns det för eftermarknadsboltontrim till den? (ex ny kam, kompressor, turbo whatever! gärna lite priser också ![]() 7: pris??? fyll gärna på med så mycket teknisk info som möjligt (ex hur många ventiler, smörjningsproblem, bra bottendel från början, oftast slutkörd eller dyl..) Porsche V8 tänker främst på 928motorn Mercedes V8 för de har väl någon V8??? eller drömde jag? Mercedes V12 Mums! av någon anledning har jag en förkärlek för tolvor... men är det nåt att ha om det skall hemmatrimmas? Fått för mig att merca12an dessutom är dyr... ![]() Bmw V8 från någon 540 eller dyl? Bmw M5 V8 lite måste man väl få drömma? ![]() Bmw V12 - det här är den maskinen som jag är mest intresserad av! Billig o köpa, om man har annat styrsystem borde man väl slippa problem som bmw ägare haft med sina 'halva tolvor'...? Hur är hållbarheten när man trimmar? Gillar tanken av jänk med V12... men om det finns andra praktiskare alternativ så får jag väl kanske överväga dem... ![]() ![]() EDIT: audi V8 kan det va nåt? Nu vill jag ha massor med vettig info från alla tyskkunnare här på forumet! Inget märkeslobbying nu utan vettig fakta! ![]() om det finns någon som har någon idé med annan motor också, är det välkommet... krav dock - V form och minst 8 cylindrar ![]() EDIT2: Jag kan extremt lite om motorer i största allmänhet, så jag kommer ställa en massa dumma frågor!!! ![]() ![]() |
||||
Porsches V8 motor är inte det mest effektiva att trimma för pengarna. Det går att få bra tryck ur den men jag skulle nog anses naiv (vilket jag iofs är när det gäller Porsche) när det gäller att stoppa den motorn i en jänkmobil..
Varför inte sälja jänket och köpa en 32-ventilad 928? När du väl tröttnad på de 300-350 originalhästarna kan du stoppa på en kompressor eller öka slaget med ny vevaxel till sex liter. Det finns även en massa andra sätt att trimma dem, det enklaste genom att hysta ut 400 kilo inredning och ljuddämpning.. ![]() 928:an har en grym väghållning och väldigt bra bromsar redan som standard, kanske skulle du köpa tyskt? ![]() _________________ Anders Hansson |
||||
Jag har febrilt letat information om Mercedes 4v. V12 på 408 hk som senare blev 394 hk pga ommappning.
INGEN VET NADA! Mercedes människor vet inget alls om deras bilar.. Jag vill ha reda på vikt och motor material, men förgäves. Men det jag kan säga om motorn är att du lätt kommer upp i över 450 hk om du optimerar avgas/insug/mappning. "Verkar" hållbar, vad jag läst så finns det inga direkta generalfel på motorerna. Lotec har ju den motorn som grund i sin "Sirius" på 1000-1300 hk. Problemet är ju tillgången och priset. Inga många som har begangnade sådana motorer, jag ringde till någon skrot, dom ville ha 60 lök(!) för en motor som gått 9000 mil(utan aut låda).. NEJ tack.. köper hellre en hel bil (S600 w140) för 100 lök i tyskland. _________________ Mathias Lövdblad |
||||
Utan att exakt veta så skulle jag spontant gissa att din egen motor ger mest effekt per kilo för minst pengar om du trimmar...en smallblock är ju svårslagen när det gäller att ge effekt för hyfsade pengar. Tror dessutom inte att de andra motorerna är några extrema lättviktare...eller i alla fall inte så mycket lättare att det motiverar merkostnaden om du ska trimma...borde väl finnas ett hyfsat utbud av begagnade och färdigtrimmade smallblocks dessutom, eller??
om du är intresserad så kan det tänkas att det finns en motor till salu i Mamlö som suttit/sitter i en Camaro 71:a som går på bana. Tror den lämnar dryga 400 hästar. Jag vet i alla fall att killen som har bilen är intresserad av att sälja och han kan nog tänka sig att sälja motorn för sig. _________________ /Patrik Rylander |
||||
OT: är camaron vit med lite stripes på sidorna i varierande färger?
ok... vi slår fast ett par saker här: Jag ska inte byta bil, gillar när det skramlar lite ![]() jo, chevavägen kan man ju gå.... Ok, nu kommer ni tycka jag är knäpp.... men det är så vanligt.. 'Alla' som trimmar, trimmar med en csb... Vore kul o göra något ovanligt... ![]() bmwmotorerna väger ju kring 200 kilo... är ju 90 kilo lättare.... tycker det är rätt mycket... ![]() |
||||
Japp, Camaron har färgglada stripes längs sidorna...om jag inte minns fel så har den varit sponsrad av Q8 i ett "tidigare liv".
90 kilo är iofs mycket men om det kostar tre gånger (kanse mer??) så mycket att trimma så... _________________ /Patrik Rylander |
||||
hemi = den är ju också tung.... min motor sitter framför kupen, inte bakom...
northstar - svag, fick inte så bra intryck av den motorn... ![]() |
||||
men sååååå mycket ska jag ju inte trimma ![]() ![]() om inte annat kan man köpa en prochargerkompressor för 2000 dollar.... ![]() den camaron är riktigt fet! för visst har han kört på gatan med den? har du bilder på den, får du gärna PMa mig ![]() ![]() |
||||
Tycker dina ideer är härligt skruvade Anders
![]() Kan man stoppa en Saab turbo maskin i en 911 kan man väl trycka i tysk v12 i en Pontiac. ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Denna med turbo?
http://www2.blocket.se/view/2169228.htm Annars finns här en fin M5-sexa: http://www.nfs.nu/catalog/product_info.php?cPath=4&products_id=23 Det är ju nån här som ska sätta i en kompressor i sin 928. Det kanske kan vara något? Finns ju en del som kör med både turbo och kompressor i dom motorerna. |
||||
om du väljer en BMW V8-a (286 hkr original) så finns det kompressor som du kan sätta på mer eller mindre "bolt-on". Det finns en kille på zatzy som kallar sig 540is som kan det mesta om den här motorn. Kolla in hans hemsida: www.540is.com om du hittar en sån motor och vill ha info.
mvh, Balazs _________________ ![]() |
||||
|
||||
hmmm....
hål i blocket... låter som om det är lite mycket jobb på den ![]() |
||||
Som sagts tidigare här så är nog BMWs 540/740-maskiner vettiga att använda. 286hk från början och 400hk med lite kompressorhjälp.
Jag hoppas verkligen du håller dig ur Chevrolet sb-träsket. Om du inte köper ett Brodix-block förstås... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Äsch. Bara att sätta dit en motorvärmare i hålet ![]() Jag tycker du ska ta en BMW-motor för det finns så mycket grejer och kunskap om dom. Allra tuffast vore ju Mercedes V12:an men man ska ju få tag i en också. Jag har en i garaget som du kan få köpa. Fast då får du en bil på köpet. ![]() |
||||
Ja, det lutar åt bmwmotorerna....
men jag behöver mer kött på benen! vikter, mer generell info om motorerna! det var ju tänkt att trimma med andhjälp, antingen turbo eller kompressor Mäkinen: brodix - hade ju vatt nåt! ![]() samuel: hittade ett ställe som 'bara' skulle ha 5500 dollar för... ![]() ![]() |
||||
om du kollar på denna sidan så finns det lite vikter mm på många BMW-motorer. Turbo är ju självklart det bästa om man får plats. I en BMW med V8:a får man inte det. Men i din kanske det går. Undrar du nåt om BMW och turbo kanske jag kan hjälpa dig att svara på endel. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 11762 besök totalt |