| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Regeltolknings-diskussion 5Papp+..???
|
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (34002 totalt) |
|
Med anledning av de lösa påståenden som kommer i första hand av Björn....att det finns många bilar i 5Papp+ som är fuskbyggen......måste det nu redas ut. Det skadar klassen att det hela tiden hävdas ett bilarna inte följer reglementet....och att det inte går att utläsa av reglementet vad som gäller. Jag har varit utsatt för påhoppen.......men när alla nu sätt vår bil, fick jag svar på en direkt fråga till Björn...om han tycker att vår bil är ett fuskbygga. Svaret blev då nej. I senaste tävlingen fanns det en BMW 36 som åkte på felaktiga däck....och det är möjligt att den också är byggd av otillåtna delar. Men för min del, spelar det ingen roll....då han redan frångått reglerna med däcken. Så jag tittade aldrig. I det fallet skulle det ha redovisats mer öppet att han åkte utom tävlan.....men det är en annan diskution, som förs på annat hål. Jag har vid flera tillfällen frågat var Björn har sätt de justerbara chassin han, gång efter gång pratar om, men får inget svar. om nu dessa otillåtna delar finns....varför kommer det inte fram vid besiktning och BullShit-poäng-bedömningen.....utan bara här på nätet efter tävlingen. Jag är inte ute efter Björn. Men jag tycker att det är tråkigt att någon är förbannad. Men ingen annan förstår ju varför..?? Ut med språket nu. I den här tråden får man nämna namn på både bilar, team och förare. Det kan ju hållas på en vettig nivå endå. Reglemente från SLCs hemsida. (Mina egna åsikter i grönt) ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Regler 5 papp+ Tävlingarna arrangeras under Svenska Motor Alliansen SMA. Grundmeningen: Är med den här klassen och tävlingsformen att det ska vara skoj till en låg kostnad som alla kan vara med på. Om ni inte kan vara med för att ha skoj, stanna hemma! Tävlingarna skall vara säkra, Arrangören arbetar för att minimera risken för skador, vilket innebär att det kommer att finnas ordentlig säkerhet i personal och utrustning, men det är ändå ni tävlande som är den viktigaste säkerhet och därför är påkörningar, farlig körning och annat som kan skada funktionärer, andra tävlande eller sig själv inte tillåtet och kommer bestraffas hårt med tidsstraff, diskvalifikation av enskild förare eller team straff som tävlingsjuryn kan utdela enligt tycke och överklagan av såna beslut är INTE möjliga och gillar ni inte det, synd men det är ändå vi som bestämmer...... Tekniskt Reglemente Tillåtna bilar: 1. Bilen ska vara standardbils variant, 2-4 dörrars, 2 eller 4-hjulsdrivna, pickuper är tillåtna om totalvikten i registreringsbeviset är under 1650kg (vi ska köra biltävling inte truckrace). Arrangören förbehåller sig rätten att avslå anmälan om det är fel sorts bil enligt vår jury. 2. Bilen ska vara värd max 5000:- exklusive av arrangören godkänd säkerhetsutrustning. (Detta är kanske lite luddigt skrivet. Med met finns preudikat på att priset gäller INNAN man påbörjar iordningställandet för tävling) 3. Max cylindervolym för bensin och dieselmotorer utan turbo är 2,5 liter, motorer upp till 3,5 liter kan tillåtas men med tillägg av bullshitpoäng. Andra former av motorer kan tillåtas efter överenskommelse (t.ex. volvo 240 dieselturbo) men måste godkännas av arrangören. Säkerhet: 1. Säkerhetsutrustningen ingår inte i maxpriset utan skall kunna kostas på efter önskemål. 2. Det finns i detta reglemente minimikrav på säkerhet och rekommenderad säkerhet, de säkerhetskomponenter man endast uppfyller minimikravet på och inte rekommenderad säkerhet ger bullshitpoäng. 3. Bur: Alla rör i bur/båge skall vara sömlösa med min diameter 40mm och godstjocklek 2,5mm eller diameter 45mm och godstjocklek 2mm. Minimikravet är rullbåge med bakåtsträvor och diagonalsträva (ger ca:500 bullshitpoäng). Rekommenderad bur är som den Finess www.finess.se säljer som Ekonomibur eller bättre. I karossen svetsas en förstärkningsplatt på 120mm″ (t.ex. 10x12cm) min 3mm tjock där bågen är infäst, bågen får sedan svetsas fast i den eller skruvas fast i den med en motsvarande platta och min 3st M8 med min kvalite 8.8 (se gärna FIA och SBFs rekomenderade infästning). Kan ni inte svetsa själva så lämna bort det till någon som kan för den SKALL vara professionellt svetsad. 4. Fönsternät rekommenderas (ger ca: 100 bullshitpoäng att åka utan), Nätet skall vara fäst ordentligt i bilen och inte i dörren. 5. Stol skall vara riktig racingstol som skall vara eller har varit FIA klassad i gott skick monterad i orginalinfästning eller med förstärkningar i golvplåten på min 60mm″ och 3mm tjock. 6. Bälte skall vara 4, 5 eller 6punktsbälte som skall vara eller har varit FIA klassad i gott skick. Infäst i bilens original infästningspunkter eller i lämpliga förstärkningar, det finns där man köper bälten mutter med färdig förstärkning. 7. Bromsar är fria. 8. Bensintank skall vara original eller FIA standard med max volym 100liter. 9. Brandsäkerhet är viktig, brandsläckare behövs inte i bilarna, arrangören har i räddningsbilarna och på posteringar. Det är däremot obligatoriskt att bensin och motorutrymme är väl avskiljt från förarutrymmet. Torpedvägg och bakvägg till bagage skall vara ordentligt tätade. Vid egen depåplats ska det finnas en 9kg pulversläckare. 10. Förarutrustning ska bestå av föraroverall av min folkracemodell, godkänd hjälm med någon form av officiell märkning (ingen cykelhjälm och liknande) , handskar och skor. Brandsäkra underkläder rekommenderas, har man inte det bör de vara i bomull. 11. Eventuell sollucka skall vara igensatt med tex popnitad plåt eller igensvetsas. 12. Vagnbok, bilar som inte har SBF (även äldre är ok) eller SMA vagnbok skall genomgå extra säkerhetsbesiktning på plats och gå igenom säkerheten ordentligt. Frivillig säkerhet som undantas från 5.000:- regeln är: Bromsar är fria. däck och fälg med begränsning. Stötdämpare och fjädrar med begränsning. se under övrigt. Övrigt: 1. Kaross skall finnas och fortfarande se ut som en vanlig bil, självklart är spoilers och vingar som är hemtillverkade fullständigt tillåtna så länge som dom inte är farliga för medtävlande, den tävlande och vår känsla för skönhet. Alla typer av fabrikstillverkade vingelement är förbjudna. Av juryn utdömda vingar och spoilers skall åtgärdas innan tävlingen får starta. 2. Inredning får tas bort, dock skall förarsäkerheten bibehållas med att förardörren är slät utan utskjutande delar som kan skada föraren och övrig utformning av förarmiljön skall göras med tanke på förarsäkerheten, gäller även vid passagerare om sådan åker med. 3. Lättning och förstärkningar är i grunden tillåtna, dock alltid med tanke på säkerheten både för egen förare likväl som annan förare. så t.ex. en ordentlig bullbar framtill är inte ok. 4. Däck, max bredd 205, treadwear (twa) min 200, max fälgdiameter 17". Vid vinterföre kan dubbdäck och/eller dubbfria vinterdäck tillåtas, se inbjudan. 5. Stötdämpare och fjädrar. Fjädrarna ska vara strikt som original men får kortas och vara hårdare men endast av enkel typ och passa på en standardbil utan modifiering eller anpassningsenheter. Stötdämpare skall vara som original och passa på en standardbil utan modifiering eller anpassningsenheter. Vajer eller motsvarande är tillåtet för att säkra så fjädern inte kan hoppa ur läge typ droppstopp. 6. Värdering av bilarna och bullshitpoäng kommer att avgöras av en jury som besiktigar bilarna före start. Bilar som är för fina och misstänks ha ett högre värde eller har komponenter som gör att värdet är högre, och/eller har komponenter som påverkar bilens prestanda jämfört med grundbilen får bullshitpoäng t.ex. köpta vingelement, uniballs som inte är original, insugskomponenter osv. Bullshitpoäng går ej att överklaga. Bullshitpoäng kan utdelas även under tävlingen om det visar sig att någon bil går mycket fortare än den borde (typ trimmad motor osv.). Bullshitpoäng delas även ut för avsaknaden av önskad säkerhet, se under säkerhet. 7. Belysning: Bak min 2st bromsljus. Vid mörker 2st röda 5w lampor bak och min 2st 55w lysen framåt. 8. Ljudnivån ska vara max 90Db = 2" system osv. låter för mycket. 9. Bullshitpoängens värde varierar beroende på tävlingens längd, banans utformning mm. och bedöms av en jury och kan inte överklagas, gillar ni inte det, ANMÄL ER INTE... Tävlingsreglemente 1. Tävlingen är ett långlopp där det gäller på en förutbestämd tid hinna så många varv som möjligt. 2. Stående start med lottad eller på annat sätt framtagen startordning. 3. Transponder som tillhandahålls av arrangören skall normalt placeras på insidan av vänster bakruta. Transpondertest sker innan race. 4. Kommunikation mellan depå, förare, tävlingsorganisation sker med radio som arrangören tillhandahåller. Skyltar eller annan typ av kommunikation vid passering av depån är tillåten så länge de inte stör andra tävlande typ starka strålkastare.. 5. Träning varierar inför varje tävling se inbjudan. 6. Körpassens maxlängd varierar från tävling till tävling, se inbjudan. 7. Tankning ska ske med jeepdunk eller motsvarande. Den får modifieras med avluftning och pip. Sådant som kan kallas snabbtankanläggning ger bullshitpoäng och varvavdrag. 8. Vid spill under tankning ska det saneras av teamet innan bilen får fortsätta tävlingen. 9. Arrangören har rätt att straffa enskild förare, team vid dåligt uppträdande, farligt uppträdande samt om sådant görs som stör den normala ordningen och stämningen i arrangemanget samt även avvisa enskild eller hela team om de inte sköter sig. Tips och råd: 1. Vi kör detta för att det är kul att åka bil på bana och denna tävlingsform är tänkt att ligga mitt mellan en banträff och riktig racing. Vi släpper förbi varandra och ger plats när vi kör om varandra, många kanske kör tävling för första gången och andra kanske kör på bana för första gången så ha förståelse för detta och ha kul. Andra kanske är gamla rävar som tycker det är kul med att åka lite race ibland men vill inte offra all tid och pengar på detta utan gör det med ett leende i stället för att spela golf. 2. Bullshitpoäng delas ut så det inte ska vara lönsamt att komma med finare bil än att den passar i klassen. Tex. plastrutor har gett 100poäng, eftermarknadsinsprut 500poäng osv. detta bedöms från fall till fall och från bana till bana. Däremot ska det vara möjligt att åka med en bil som är finare än 5papp+ bara för man tycker det är kul och inte är så noga med resultatet t.ex. var en Volvo S40 SLC klass 1 med på Mantorp och fick 3500poäng. På Mantorp 24-timmars var 100poäng = 1varvs avdrag. Det kommer att variera vad en poäng ger för varvavdrag lika så är det en bedömning från gång till gång hur många bullshitpoäng det blir enligt en formel som baseras på oändlig vishet och en smula känsla från juryn.. 3. Bromsarna bör ha bra kylning (ta bort värmesköldar och dra fram luft från spoilern), färsk bromsvätska och racingbelägg för att man ska slippa problem. Större bromsar är ju inte fel men ofta räcker det med ovanstående. 4. De flesta bilar fungerar ganska bra original så bygg inte om för mycket med djupa spoilers och annat då det stör kylningen till motorrum, kylare osv. som ofta är väl utprovad av fabriken. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
!!!! OBS !!!!
Det är inte jag som bestämmer hur reglementet ser ut.....och inte jag som slutgilltigt tolkar det. om jag tolkat fel....så säg för guds skull till.....så det inte blir fler missvisanden. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Efter att ha läst Björns innlägg flera gånger till......så har jag kanska övervärderat det.
Så...jag vill inte ställa till något nu. Men det förändrar inte behovet av att reda ut fusk-snacket. Vi vill inte ha några stora ändringar i reglementet. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Tycker det är väldigt tydligt (Håkan skrev det gröna)
"2. Bilen ska vara värd max 5000:- exklusive av arrangören godkänd säkerhetsutrustning." Självklart gäller regel 2 uppställd på startlinjen, inte vad den var värd för 2år sedan innan renovering. Det som står under "tips och råd" är tipps och råd och exempel på vad som kan ge bullshitpoäng och vad man ska tänka på. Men jag bestämmer inte reglerna heller men vore tacksam om det fanns regler som stämmer med bilarna eller tvärt om. DET HAR INGET MED FUSK ATT GÖRA! _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
OM ni listar hittills deltagande bilar i följande 4 kategorier..... vilka hamnar i vilka kategorier??
enligt eran egen personliga åsikter? skriv bara bilar under varje kolumn och gärna er egen bil med..... inga kommentarer om andras bilar men gärna för er egen..... (kommenterar ni andra, så tar jag bort er kommentar) för jag vill bara se en objektiv bedömning från er ...... utan person-påhopp som det lätt blir ....... Ok?? Kl1. ren 5papp+ bil fullt ut ut enligt original reglementet inklusive värdet. Kl2. 5papp+ bil delvis enligt originalreglementet men vissa frånsteg och ändå enligt samma prestandamall som kl.1 Kl3. 5papp+ bil delvis enligt originalreglementet med vissa frånstog och bättre prestanda än kl.1 Kl4 5papp+ bil som inte följer originalreglementet och borde få köra i SLC istället. |
||||
|
Re:
Kebaben törs jag inte ha åsikt om då den är så olika varje race;-) Saknar igentligen prisnivån då en del bilar är nyare och dyrare eller ordentligt genomgångna vilket ökar driftsäkerheten på långloppen inte bara farten. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
Re:
Det är ju där du har en egen tolkning.....och JA....regeln är för luddigt skriven. Detta har diskuterats....och det ska inte läsas som du gör. Jag klipper in det jag svarade på ett PM. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- om folk bygger bil som inte hänger med....det är ju svårt att skriva bort. Våran första Kebab var ju hopplöst efter. Det är ju en lärdom.....och vi som har rutin vet vad som funka och inte. 5000:- gränsen är till för att hålla bort för nya och avanserade bilmodeller. Inte för att sätta gräns på skicket på bilen. Var den Alfa som du nämner, hamnar i den diskutionen...vet jag inte. Det ska vara en "vanlig" bil som ordningsställs för tävling. Modellen ska vara helt möjlig ett köpa för 5000:- för vem som helst och ska inte vara billig för att den har brunnit, rasat eller krockad. om man väljer att köpa en bil av samma modell, som är lite dyrare....och inte kräver så mycket service...är ju upp till var och en. Tex. en BMW e36 ligger på gränsen. Det är svårt att hitta för 5000:-.....men det går. Naturligtvis kan just den biten skrivas tydligare i reglementet. Sedan är det ett krav från våran sida....att man inte kan byta till R-däck under pågående tävling. Jag kollade aldrig på e36an.....men min känsla är att den skulle ha mer BullShittpoäng. Volvo s40, för några år sedan fick ju 35 varv....och dom åkte väl fortfarande på rätt däck. Så BMWn borde kanske ha haft 35+26 varv..?? ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- och som vanligt.....har jag fel.....så säg till snarast. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Jag vidhåller att det bara finns en 5Papp-klass....och ska så förbli. Det bygger då på det jag skrev i grönt ovan. Annars blir det fel. Resten av bilarna ska ha BullShittpoäng. Startar man i 5Papp....får man hålla sig i detta regelverk hela racet. Jag har inte tittat på dom andra bilarna....jag tyckte inte det har så stor betydelse. Men naturligtvis ska ALLA bilar följa reglerna. När det gäller vår bil....så är den ihopsatt med kännsla som bygger på rutin. Det handlar mer om att sätta buntband och skydd på ställen som vi vet är utsatta...än att den innehåller konstiga delar. Bromsarna är Corvette glid-ok (som enligt expertisen är omöjliga att köra bara med) Motorn är helt orginal BMW 2,5 liter med extraktorrör. Hjulupphängningar är helt orginal, med plastbussningar. Stötdämpare är Gula Koni. Fjädrar väljs efter förutsättningarna....men ser ut som orginalfjädrar. Bromsvåg. Säkerhetstank 85 liter Förarplatsen är anpassad för bättre skydd och bekväm stälning. Inga förstärkningar förutom buren. Så det är inget hokuspokus. Ska man ge BullShit-poäng för att man är duktig på att skruva ihop saker rätt....må så vara. Men jag förstår inte hur det ska gå till. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Tittar man på dom bilar som gick fort senast.
Volvo 850 (som jag förstått en helt ärlig 5Pappare) Golf och Pugart GTI. (inga konstigheter) Div. Alfor (inga konstigheter) 50+BMWn (inga konstigheter) e36an hör inte hit...så jag har inget att tillägga. Vi har haft snabba Volvo 240. Kebaben är ett eget kapittel....men helt ärligt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Jag såg just detta. Jag ger upp. Vid direkt fråga om han tyckte våran bil var regelvidrig....var svaret nej. Ny hör vi inte ens hemma i serien. Ni kan föra era diskutioner själva.....vi drar os tillbaka så länge. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Jag tycker diskutionen bara går runt nu, vill bara ha en förklaring på detta. Det går helt klart att misstolka regel nr2, men när man senare läser hela reglementet. Borde man inte fundera på om man fattat fel då? En bil med allt nödvändigt och fria bromsar låter för mig som att det hamnar över 5000:- väldigt fort... _________________ Gabriel Roos ButterflyRacing Div. BMW: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=688834 |
||||
|
En del av er, gör det här för personligt.......
släpp aggressionerna och försök se det i lite större perspektiv..... Och snöa inte in på enstaka bilar eller personer. det är ändå jag i slutändan som får stå för beslut eller frånvaro av beslut , så ni kan helt enkelt sluta försöka förstå varandra en del av er..... jag tolkar och bestämmer vilka som får vara med och var.... Ok????????? |
||||
|
Det här är väldigt intressant för mig att följa på "läktaren".
Håller som bäst på med att bygga en bil för 5 papp + och ändras reglerna radikalt ändras även förutsättningarna för bygget. Hela tanken bakom klassen måste väl ändå vara att få bygga och exprimentera och på så sätt kunna vinna tid på banan? Jag ser inget fel med att byta fjädrar och stötdämpare t.ex. bara man inte slänger på coilovers med full justering i både hjulvinklar och hårdhet. En annan sak är ju att leka med olika växellådor, vissa bilar har ju modeller med olika utväxling beroende på motoralternativ och det ser inte jag som fel heller, att anpassa bilen mer för bankörning. Så som jag ser klassen är: köp en bil för 4-5000 kr, rusta bilen, sätt i bur, modda bilen med diverse delar som finns på standardvagnar från din lokala bilskrot, dock ska bilen fortfarande i grunden vara av samma märke och modell som du började köra med, så ingen BMW 6:a i en golf ombyggd till bakhjulsdrift alltså. Plastrutor - javisst men räkna med bulshitpoäng Trimmad motor, coilovers eller R-däck på tävling = annan klass Har jag rätt eller fel om min uppfattning? Mvh Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||||
|
Sitter på läktaren själv, men
Har du nån projekttråd på ditt bygge eller är det top secret? _________________ Erik Holmström "Frugans" bil BMW 316d -10 Tjänstefåtölj: Volvo V70 1,6drive -10 BMW M10 motor med 121Ti topp, 12-12,5 i komp BAJA OUTLAW 20' -05, 260hp |
||||
|
Re:
Detta låter helt klart som min tolkning i det hela, så har min filosofi varit i att försöka få ihop vår bil och kanske få den utvecklad till en 5papp+vagn. Vi har en Sierra som vi köpt för 2000, med en scorpiobakvagn pga hittade en klump med diffbroms i på skroten. Vi har bytt toppen från en 8v till en 16v, genom och sälja en motor och köpa en annan för samma pengar. Samma underdel bara att toppen med tillhörande styrbox kommer från en Escort RS2000 istället för Sierra DOCH. Sitter väl blandade fjädrar och "hemtrimmade" orginalstötdämpare på med, inget som jag själv skulle tolka som super trimmat och utanför klassen! Fast vi kanske inte plattsar vad vet jag... Grupp H bur inhandlad, nu skall den bara transporteras in i bilen någon gång!
|
||||
|
_________________ Gabriel Roos ButterflyRacing Div. BMW: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=688834 |
||||
|
Re:
+1 Det enda jag inte håller med om är detta:
Opelmotor i en BMW tycker jag borde gå bra...
Är inte Håkan och Björn ute efter samma sak egentligen, ett lite tydligare reglemente som ger lite striktare regler på vad som är en 5-papp+ bil? Nu menar jag inte att man skall skapa strikta regelverk för vi får ju inte glömma bort det som skall vara ledordet i det här, att det skall vara KUL.
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
|
zovix och Galne....
ni gör ungefärligt rätt tippar jag på.... utan att ha sett era bilar..... just nu känns det som det handlar mer om personkemi än faktiska problem med bilar och tävlingen. sen finns det alltid förbättringsutrymme i alla reglementen och det är det jag försökte komma fram till..... men det ska alltid bli massa aggressioner och personpåhopp och bilpåhopp till höger och vänster från ett fåtal deltagare....... istället för att försöka få framtiden till något bättre.... eller så är det dom vill med , men inte får fram på ett bra sätt som ALLA tolkar är på ett bra sätt...... internet är är inte lika lätt som verkligheten att diskutera över.... och det tolkas så himla mycket i känslor som oftast blir fel.
|
||||
|
om man åker med en bil, som inte stämmer in i klassen, så fuskar man. Sedan får man kalla det för vad man vill.
Jag har försökt vara öppen med vad vi gör.....och dela med mej av dom regelfrågor jag ställt..och fått ok. Jag får svar, privat, att vår bil är ok. Men ändå passar den inte in i klassen. Jag är ingen läkare....så jag ska inte uttala mej om vad detta handlar om. Jag tänker inte vara den som folk ser som fuskare. Men upprepas det tillräckligt många gånger....så blir det en sanning. Jag är inte intreserad av ett splittat 5Papp med 4-5 klasser. Då kunde vi lika gärna ha åkt 24-timmars med 10 klasser...så hade varje bil haft sin egen. Det pesimistiska tonen kommer att ta död på klassen.....och jag gillar inte att bli kallad för "vissa" när jag försöker förklara hur reglerna tolkats innan. Det är ju inte jag som hittat på detta. Jag har fortfarande inte fått svar på var alla 50-tusenkronors-chassin har sätts. Jag hade aldrig gett mej in i denna diskution om jag inte får svar från Björn att vår bil var ok. Men jag blev väl lurad. och Fredrik tiger i sakfrågorna...medans deltagarna blir snutskastade. Det här är inte roligt längre. Jag är snart 55år...och kommer inte att åka så många år till...så mej kvittar det nu. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
jag tiger inte i sakfrågor..... jag lyssnar och tar till mg information och behandlar det i mitt huvud...... och kommer svara snart men först lyssnar jag ...... så gör man när man försöker göra något som är bäst för flertalet och inte den som skriker högst och mest för stunden. (och det finns ingen dold mening i det, som pekar UT NÅGON I DET NU) sen vidhåller jag att det här handlar mest om personkemi och att ni inte förstår varandra eller väljer att inte förstå varandra...... Och du är EN av vissa... men absolut inte den enda..... för att prata klartext, du och björn förstår inte varandra just nu. Osv osv...... men den här och liknade diskussioner har vi ju haft så många gånger förrut och det har varit i stort sett samma personer bakom det varje gång.... så jag känner ju igen mönstret...... Och jag har inte bekymmer med det OM ni är kritiska mot mig eller reglerna... men jag blir less när ni börjar kasta skit och ställa ultimatum på varandra.... och att det här är ENBART ett efter "tävling i forum" problem, för vi har inget problem i stort sett på banan eller vid sidan av banan.... däremot hemma vid datorn så börjar diskussionerna och dom urartar efter ett tag med..... Ägna er åt bygga bilar och köra dom mer istället, så löser vi resten positivt på plats. och kom ihåg att det ska vara kul och det har vi ju på plats alla faktiskt..... Och även mellan tävlingarna dom flesta av oss...... |
||||
|
Jaja. Gör som ni vill. Det blir nog bra.
Åter igen....jag ställer inga ultimatum. Jag bara talar om hur det blir för mej. Resten av teamet får gärna börja på en ny bil om dom vill. Men förutsättningarna för mej är att grunden i 5Papp+ behålls. För mej får det inte gå, varken åt SkrotbilsRacing eller andra långloppsserier. Jag har byggt en bil som inte fick ett enda BullShit-poäng.....ändå är det jag som har en bil som inte passar in. Och det är väl inte konstigt om jag inte tänker bygga en till...för att den jag byggt, plötsligt inte faller in. Jag har försvarat och förklarat, det vi kom överens om från början. Men nu står jag ju själv som så ofta förut. och ja....jag reagerar starkt...och jag reagerar med mycket stor besvikelse. Men det är min tråd....och jag kan reagera med besvikelse. Vi har haft stora planer tidigare i veckan....bla. med fler bilar och att dra ihop ett "eget" bärgarteam.....med ett par fordon till, som kunde se till att allas tid bredvid banan minimeras. Men man ledsnar ju... EDIT: Jag lämnar denna tråd öppen till er andra nu ett tag. Jag har fått säga det jag ville. Och ägnar mej nu åt team-och bil-byggandet. Ur denna ilska kommer ett totalt oslagbart team att resa sig. Som dom säger i Borneos djungel: "Man ska inte reta en skäggig farbror." _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (34002 totalt) |