Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tvådelade bromsskivor?
1017 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770


Trådstartare
Tvådelade bromsskivor?

Är det bara risken att de slår sig som försvinner eller finns det fler fördelar?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13281



de väger mindre om centrumet är i alu...

men att de inte skulle slå sig.... det vete katten?
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



Re: Tvådelade bromsskivor?

ThomasT skrev:
Är det bara risken att de slår sig som försvinner eller finns det fler fördelar?


De slår sig också, brukar dock vara av bättre kvalite och ganska stora så de klarar sig ibland längre.

Fördelarna är att du bara gör ett nytt centrum för olika bilar och ok, samma skiva kan användas. Och lägre vikt oftast.

_________________
Roland Johansson
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770


Trådstartare
Re: Tvådelade bromsskivor?

Rolle Scirocco skrev:
ThomasT skrev:
Är det bara risken att de slår sig som försvinner eller finns det fler fördelar?


De slår sig också, brukar dock vara av bättre kvalite och ganska stora så de klarar sig ibland längre.

Fördelarna är att du bara gör ett nytt centrum för olika bilar och ok, samma skiva kan användas. Och lägre vikt oftast.

Men.. jag trodde att själva idén med tvådelat var att bromsskivan gavs utrymma att expandera när den uppvärms..

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Re: Tvådelade bromsskivor?

ThomasT skrev:
Rolle Scirocco skrev:
ThomasT skrev:
Är det bara risken att de slår sig som försvinner eller finns det fler fördelar?


De slår sig också, brukar dock vara av bättre kvalite och ganska stora så de klarar sig ibland längre.

Fördelarna är att du bara gör ett nytt centrum för olika bilar och ok, samma skiva kan användas. Och lägre vikt oftast.

Men.. jag trodde att själva idén med tvådelat var att bromsskivan gavs utrymma att expandera när den uppvärms..


Det skulle kunna vara så att efter man ville ha alunav för lägre vikt var tvugna att göra det flytande p.ga de olika utvidgningskofficienter på materialen i nav/skiva, inte för att det skulle ge bättre slagningsmotstånd jfrt mot en standardskiva.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459



Den utvidgar sig mer symetriskt när den sitter i ett flytande nav, tillåter olika sorts nav samt kan bytas relativt enkelt.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Allmänt banåkaforum
Tvådelade bromsskivor?
1017 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande