Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ställa in krängningshämmare korrekt
1 besök senaste veckan (4807 totalt)
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Ställa in krängningshämmare korrekt

Japp, nu var det dags för krängningshämmarna. Jag har köpt grövre justerbara krängare och uindrar nu hur man skall få dessa att lira. Det är whitelinekrängare som åsyftas.

Den information jag söker är hur bilens beteende förändras vid ändrad styvhet av krängarna fram resp bak. Bilen ifråga har mcphersonupphängning om det spelar någon roll.

om någon har info eller erfarenheter om dessa inställningar på just 200sx eller liknande bil/upphängning så är allt av yttersta värde!

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Har du läst Görans väghållningsbok?
https://rejsa.nu/redirect.asp?https://rejsa.nu/vaghallningsboken/

Kort beskrivet: I den ända bilen är styvast, tappar den greppet snabbare..
Det spelar nog ingen roll om det är dubbla A-armar eller McPherson.

Nu vet inte jag vad det är för krängningsfjäder du skaffat (Whiteline???) men de är tydligen justerbara, så du borde nog kunna få till det på något vis..

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Jag håller med. Läs Görans bok thumbs up Den ger en bra grund att stå på.

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13281



whiteline - vad e det? märke eller en typ av krängare?
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
whiteline = märke. Välkända, iaf i riceracer-kretsar.

Jo, men nu har jag ju inte Görans bok (en synd i sig iofs) så det är därför jag frågar.

Kan någon vänlig själ drista sig att hjälpa mig lite?

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1057



Hur ställa in hämmare. testa, testa, testa.

Vill du ha understyrt - öka hämmare fram
Vill du har överstyrt - öka hämmare bak

Testa dig fram till en bra inställning. Skidpad kanske kan vara nått. DVS markera upp en stor cirkel "50m i diameter ca" Kör runt med jämn hastighet så fort det går. tillslut tappar du greppet på något hjulpar, kompensera med hämmare och försök igen. För att simulera igång och utgång i kurva kan man kanske släppa gasen och/eller gasa på nånstans i gränstrakten för däckets grepp.

Kan det vara nåt kanske? Jag har inte gjort det själv utan detta har jag bara läst om. Lycka till.

_________________
/Anders C
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Anders Carlsson skrev:
Hur ställa in hämmare. testa, testa, testa.

Vill du ha understyrt - öka hämmare fram
Vill du har överstyrt - öka hämmare bak

Testa dig fram till en bra inställning. Skidpad kanske kan vara nått. DVS markera upp en stor cirkel "50m i diameter ca" Kör runt med jämn hastighet så fort det går. tillslut tappar du greppet på något hjulpar, kompensera med hämmare och försök igen. För att simulera igång och utgång i kurva kan man kanske släppa gasen och/eller gasa på nånstans i gränstrakten för däckets grepp.

Kan det vara nåt kanske? Jag har inte gjort det själv utan detta har jag bara läst om. Lycka till.

Kista-rondellen, nära Stockholm, är utmärkt för detta ändamål (32 m radie). Helt cirkulär, men något lutande. Om man ligger nära neutral fjäderbalans, kommer bilen att understyra i nerförsbacken och överstyra i uppförsbacken.

Problemet är att man även skulle vilja köra medurs i rondellen, och det har jag inte vågat mig på.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
och det har jag inte vågat mig på

FEGIS

ps betalt för gammal ost

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



fuling skrev:
citat:
och det har jag inte vågat mig på

FEGIS

ps betalt för gammal ost

Att åka 50+moms i en rondell, åt FEL HÅLL, tror jag gör ont i körkortet (farbror Blå var inte helt impad ens när vi körde åt rätt håll).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

ice skrev:
om man ligger nära neutral fjäderbalans, kommer bilen att understyra i nerförsbacken och överstyra i uppförsbacken.


Ah! Intressant!!!

Varför vill du köra åt andra hållet? För att de flesta svenska banor går medsols eller något helt annat?

Vi får väl ha folkomröstning till att gå tebax till vänstertrafik

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Anders Carlsson skrev:
Hur ställa in hämmare. testa, testa, testa.

Vill du ha understyrt - öka hämmare fram
Vill du har överstyrt - öka hämmare bak

Testa dig fram till en bra inställning. Skidpad kanske kan vara nått. DVS markera upp en stor cirkel "50m i diameter ca" Kör runt med jämn hastighet så fort det går. tillslut tappar du greppet på något hjulpar, kompensera med hämmare och försök igen. För att simulera igång och utgång i kurva kan man kanske släppa gasen och/eller gasa på nånstans i gränstrakten för däckets grepp.

Kan det vara nåt kanske? Jag har inte gjort det själv utan detta har jag bara läst om. Lycka till.


Håller med om att testning är en alldeles utmärkt metod. Själv gör jag det på bana för det är roligt att vara på en bana.... ;-) I vissa kurvor vill det understyra, i andra understyra, så finliret blir att kompromissa ihop det till en vettig inställning. Om i alla kurvor understyr eller överstyr så ligger man inte nära optimum, så då är det ju enkelt att justera.

På min bil ställer jag om bakre hämmaren på ca 5 minuter inkl ombyte till mekaroverall! Dvs görs lätt i depån mellan körpassen.

_________________
Pär Hylander
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Magnus Thomé skrev:
ice skrev:
om man ligger nära neutral fjäderbalans, kommer bilen att understyra i nerförsbacken och överstyra i uppförsbacken.


Ah! Intressant!!!

Varför vill du köra åt andra hållet? För att de flesta svenska banor går medsols eller något helt annat?

Vi får väl ha folkomröstning till att gå tebax till vänstertrafik

För att kunna justera Corner Weight.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Pär Hylander skrev:
...På min bil ställer jag om bakre hämmaren på ca 5 minuter inkl ombyte till mekaroverall! Dvs görs lätt i depån mellan körpassen.

Hur gör du för att inte sabba Corner Weight?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

ice skrev:
Pär Hylander skrev:
...På min bil ställer jag om bakre hämmaren på ca 5 minuter inkl ombyte till mekaroverall! Dvs görs lätt i depån mellan körpassen.

Hur gör du för att inte sabba Corner Weight?



Hmmm.. intressant... Ska inte hämmaren vara helt "spänningslös" när bilen står "platt"? Dvs att om man justerar hämmaren med en vridbar kniv så ändras inte marktrycket på något hjul?

_________________
Magnus Thomé
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



Re: Ställa in krängningshämmare korrekt

Erik (fd Mooseman) skrev:
Japp, nu var det dags för krängningshämmarna. Jag har köpt grövre justerbara krängare och uindrar nu hur man skall få dessa att lira. Det är whitelinekrängare som åsyftas.


Köpte dom direkt från Australien eller via någon firma i Sverige?

För er som inte vet vad Whiteline är:
http://www.whiteline.com.au/

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Är det denna typ av justeringsbar krängare? eller är det kniv modell.. Hittade endast denna modell på hemsidan

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



Fas T skrev:
Är det denna typ av justeringsbar krängare? eller är det kniv modell.. Hittade endast denna modell på hemsidan


Japp, deras justerbarhet är att man kan välja mellan några olika monteringshål, alltså inget som är snabbjusterat som knivar.

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ice skrev:
Pär Hylander skrev:
...På min bil ställer jag om bakre hämmaren på ca 5 minuter inkl ombyte till mekaroverall! Dvs görs lätt i depån mellan körpassen.

Hur gör du för att inte sabba Corner Weight?


Jag kommer åt justeringen utan att hissa bilen (nu förutsätter vi att det är relativt plant underlag). Lossar justeringen på båda sidorna och flyttar som jag vill, eftersom justeringen är lös på båda sidor är lätt att känna att kränghämmaren inte ligger i spänn, alltså förspänningsfri.

Justeringen sitter bra till precis framför bakhjulet, bara att lägga sig på marken och sticka in handen med en 1/2" lednyckel (det enda på bilen som inte har metrisk gänga )

_________________
Pär Hylander
Citera
Allmänt banåkaforum
Ställa in krängningshämmare korrekt
1 besök senaste veckan (4807 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande