Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Erfarenheter av Gt Radial
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3672 totalt)
Golf Putte
Stockholm
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Jag hade tänkt att prova på lite lättare banåka på mantorp i sommar... Ska ner till bugrun och kika och de har en prova på session... På min Golf IV 1.8-99 sitter det 225/40zr18 på rs4 fälg... Märket på däcken är Gt Radial Champiro HPZ... Lämpar de sig något för åka alls, eller ska jag stasa på andra däck? Vad bör jag köra på för däcktryck förresten? Både på bana och vanlig trafik... Jag har relativt tung högerfot och ligger på ganska bra i kurvor... Skattevikten på vilen är ca 1330kg... Tacksam för svar... Förresten. d
cken är helt nya i skrivande stund, har rullar ca 10mil...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag misstänker att det där är riktiga skitdäck (f'låt för det tuffa utrycket ) om någon vet annat om dem så rätta mig på stubben!

om de är billighetsdäck så är risken stor att det inte funkar på bana. Observera att jag nu generaliserar men överlag får du vad du betalar för när det gäller däck.

Vad man kan råka ut för med enklare/billiga däck är:

- Inkonsekvent balans i bilen och otydligt beteende. Det gör att det blir onödigt svårt att köra eftersom man inte kan lära sig hur bilen beter sig eftersom den till synes helt slumpartat byter beteende hela tiden. Detta märks kanske inte vid gatåka men kan bli tydligt på bana där man ligger närmare gränsen under långa stunder.

- Däcken kan överhettas kraftigt efter bara några få varv och slitas ner eller t.o.m. tappa stora bitar av slitbanan.

Ett kvalitetsdäck är både lättkört och uppträder konsekvent på gränsen. Och väljer man noga så kan man få däck som tål långa pass på banan utan att överhettas och bli hala (förutsatt att man inte överkör förstås!)

Som sagt, detta är generaliseringar med lite svepande gester....

om man är nyfiken på att köra bana och tror att det kanske inte är några värstingdäck på bilen så ska man ju inte stanna hemma för det!!!!!! Man rättar helt enkelt munnen efter matsäcken och får se till att man drar ner tempot så långt som däcken kräver. Och det kan vara en hel del .

Tycker man då att det verkade skoj med banåka och förstår att den urtråkiga understyrningen och däckslitaget i en viss kurva inte var normalt utan var de dåliga däckens fel så kan man ju planera för däckbyte och komma tebax på en träff igen och ha ett snäpp roligare

För min egen del så är väl fungerande däck alltid extremt högt prioriterade. Annars försvinner merparten av det roliga och då har man ju kastat massa pengar i sjön i onödan...

Stockholm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
måste ha varit det mest seriösa svaret jag någonsin fått... Men funderar, varför tror du att det är ett skitdäck? Har Gt Radial inte ett gott rykte? Det jag vet om dem är att de slits ner ganska fort, en kille på jobbet har kört ca 1500mil på likadana däck, och de har ca 2,5mm kvar... Ska man itne ha gansak mjuka däck på asfalt? Ger väl bra grepp? Hur tar man reda på om ett däck e bra eller dåligt? Finns väl märkesdäck som e dåliga med???

Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag har kört på Mantorp med GT däck (HPZ) på min Alfa 75 Turbo.

Det är budgetdäck inget snack om annat men att de skulle vara total skit tycker jag inte. Hade Marshal Powerracer II på en sväng tidigare, DET var riktiga skitdäck...
HPZ funkar bra på gatan om man inte ligger på gränsen hela tiden men på banan blir de som i princip alla gatdäck för varma, HPZ har ju dessutom ett mönster med hård sajpning i däckets rullningssriktning vilket gör att de relativt smala klackarna lätt blir varma.

Tyvärr kan jag inte ge dig nån vettig bedömning hur de klarade bankörningen eftersom jag fick turbinaxelhaveri i slutet på första passet.
Men jag tycker de klarade sig förvånansvärt bra och hade ingen "fradga" på sidorna iaf, detta var på HELT nya däck. 215/40-16

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Nej jag vet inte om det är ett skitdäck

Men det jag vet är att ska man ha ett riktigt bra däck då är top off the line däcken från de stora tillverkarna överlag säkra kort. Att hitta ett riktigt bra däck bland budgetvalen (oberoende om det är märkesdäck eller inte) är nog ett redigt jobb att ta på sig....

----

Ett däcks beteende beror inte bara på om slitytans gummi är mjukt. Stommens uppbyggnad är extremt viktig och central för däckets beteende och dessutom kan ett budgetdäck med mjukt gummi vara inkonsekvent och småjobbigt att köra på gränsen det med (förutom att det säkert kan vara lätt att överhetta dessutom)

Så, jag skrev mycket och det ser ut som om jag vet en massa. Men ta det som grova riktlinjer, för det var liksom min tanke

EDIT: Såg att Mats han emellan. Kanon med lite konkret info om just det här däcket thumbs up

Stenungsund
Här sen Nov 2002

Re: Erfarenheter av Gt Radial

Golf Putte skrev:
Jag hade tänkt att prova på lite lättare banåka på mantorp i sommar... Ska ner till bugrun och kika och de har en prova på session... På min Golf IV 1.8-99 sitter det 225/40zr18 på rs4 fälg... Märket på däcken är Gt Radial Champiro HPZ... Lämpar de sig något för åka alls, eller ska jag stasa på andra däck? Vad bör jag köra på för däcktryck förresten? Både på bana och vanlig trafik... Jag har relativt tung högerfot och ligger på ganska bra i kurvor... Skattevikten på vilen är ca 1330kg... Tacksam för svar... Förresten. d
cken är helt nya i skrivande stund, har rullar ca 10mil...

Ska du bara prova lite en session så är det inte mycket att bråka om. Ut och kör för allt vad tygen (däcken) håller för. Får du mersmak och känner att detta är nåt för dig, DÅ kan du börja fundera på om du inte ska investera i riktiga däck.

Vill du inte alls slita på dina 18 tummare kan du säkert leta reda på en uppsättning slitna begagnade 14 - 15 tummare på plåtfälg för några 100-lappar. Nu kan du gasa hela dan med gott samvete, troligen räcker däcken ytterligare en träff.

mina

Stockholm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
ok... vad innebär sajpning på däcket? 15" däck, det har jag redan, på plåtfälg... men vill ha det extra greppet och den lägre stommen som lågprofilade 18" däck ger... Annars kanske man ska köra på lågprofilade 15" däck? Har sådana som ligger på jobbet, dock har de relativt liet mönster kvar... vet inte hur de gått till Vad rekomenderar ni för däcktryck på bana? lägre högre elelr rent av samma som på gatan? VIll helst inte behöva köpa nya däck efter en runda på banan, därför jag är ltie tveksam inför debuten med 18"...

Täby
Här sen Dec 2002

Golf Putte skrev:
ok... vad innebär sajpning på däcket? 15" däck, det har jag redan, på plåtfälg... men vill ha det extra greppet och den lägre stommen som lågprofilade 18" däck ger... Annars kanske man ska köra på lågprofilade 15" däck? Har sådana som ligger på jobbet, dock har de relativt liet mönster kvar... vet inte hur de gått till Vad rekomenderar ni för däcktryck på bana? lägre högre elelr rent av samma som på gatan? VIll helst inte behöva köpa nya däck efter en runda på banan, därför jag är ltie tveksam inför debuten med 18"...

Vem sa att 18" ger mer grepp??

Stockholm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
uhm... har fått för mig det... mer fälg mindre gummi=mer flex... har du mer bredd på däcken får du mer grepp, rätt? Har jag mindre profil men mer bredd så flexar sidan på däcket mindre? DÄrför tog jag generellt att 18" har mer grepp, eftersom de i regel har lägre profil än 15" däck... undantaget är då småbilar typ Polo som har typ 185/55R15... Däremot har mer fälg mer vikt, vilket i sig gör bilen slöare...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Är det någon som vet om det finns någon gammal tråd på det här med profil, flex av däckssidan, mjukare kan ge mer grepp förutsatt att däcksidan inte viker sig osv osv? Jag kan inte minnas någon tråd direkt?

Stockholm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
ok... det var en dementering eller konfirmering? Håller de för baåka ett par varv, elelr bör jag ta med mig ett par däck itll ner till mantorp? Kan ta med mig 15" som man kan köra ner, e ksit samma... får däck gratis till dem, inte nya däck, men däck... Har vi kommit fram till något angående däcktryck då? Högre eller lägre??

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Golf Putte skrev:
Har vi kommit fram till något angående däcktryck då? Högre eller lägre??

Beror lite på vilka däck du kommer att köra på... Du kommer få släppa ut luft vartefter som däcken värms upp. Men någonstans mellan 2-2.5 i varmtryck kanske?

Golf Putte
Stockholm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
2-2.5 i 18"? Det låter lite... men kanske stämmer... i 15" hade jag tänkt köra på ca 2.3kg vid varma däck... hur mycket skiljer sig trycket mellan varma och kalla däck?

Laholm
Här sen Nov 2002

Har man hög profil kanske det kan bli lite bättre styrrespons med lite högre tryck. Annars är en vettig metod att justera trycket så att däcktempen blir ungefär samma i mitten av däcket som i kanterna, för kallt i mitten så ökar man trycket.

För mig skiljer det ca 0,5 Bar mellan kallt och varmt, med det är säkert olika för olika däck, bilar och körstilar.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Med vekare gatdäck och lite tyngd i bilen får man tyvärr strunta i jämn däckstemp över däcksbredden och spätta i högre tryck bara för att däcken inte ska vika sig (för att inte åka långt upp på däckssidan)

Stockholm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
ok... så blir den lite instabil, kan man peta i högre tryck? vad kör ni på för tryck i era R-däck då? Högre eller lägre än motsvarande gatdäck??

Täby
Här sen Dec 2002

Golf Putte skrev:
uhm... har fått för mig det... mer fälg mindre gummi=mer flex... har du mer bredd på däcken får du mer grepp, rätt? Har jag mindre profil men mer bredd så flexar sidan på däcket mindre? DÄrför tog jag generellt att 18" har mer grepp, eftersom de i regel har lägre profil än 15" däck... undantaget är då småbilar typ Polo som har typ 185/55R15... Däremot har mer fälg mer vikt, vilket i sig gör bilen slöare...

Mer bredd brukar resultera i mer gummi i backen vilket=mer grepp...

Flexandet har mer med däckets uppbyggnad än med profilen att göra, grunna en stund över hur låg profil diverse formelbilsklasser använder. Visserligen har de flesta begränsad fälgstorlek i reglemntet men en F1'a lider ju inte direkt av taskig styrrespons...

Lågprofildäcket är inte ett självändamål utan snarare en nödvändlighet som har kommit till eftersom man en gång i tiden ville ha större bromsar i begränsade hjulhus...och det är ju inte enkelt utan att minska däckshöjden.

Täby
Här sen Dec 2002

Golf Putte skrev:
ok... så blir den lite instabil, kan man peta i högre tryck? vad kör ni på för tryck i era R-däck då? Högre eller lägre än motsvarande gatdäck??

Beror på hur varmt det är men i regel betydligt lägre kalltryck än i ett gatdäck...

Stockholm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
ok... det var informativt och konsekvent inlägg... Tänkte på det nun är du skrev det, formelbilar har ju ganska höga däck i bak... Hög och breda... Precis som dragsters, de har höga men jättebreda däck... Men det optimala däcket har hård sida, men mjuk mitt? rätt? Jag e lite novis på bra rejsostar som ni säkert ser... varför kör dragsters på däck med mjka sidor förersten? Flexar ju itne direkt dåligt, kollade på smrsupran när den drog en repa på rulle just, och det däcket trycks ihopp duktigt... det kan ju inte vara bra, eller e det optimalare rakt fram??

Täby
Här sen Dec 2002

Golf Putte skrev:
ok... det var informativt och konsekvent inlägg... Tänkte på det nun är du skrev det, formelbilar har ju ganska höga däck i bak... Hög och breda... Precis som dragsters, de har höga men jättebreda däck... Men det optimala däcket har hård sida, men mjuk mitt? rätt? Jag e lite novis på bra rejsostar som ni säkert ser... varför kör dragsters på däck med mjka sidor förersten? Flexar ju itne direkt dåligt, kollade på smrsupran när den drog en repa på rulle just, och det däcket trycks ihopp duktigt... det kan ju inte vara bra, eller e det optimalare rakt fram??

Nja, det optimala däcket är tyvärr inte uppfunnet än och fram tills det är det så får vi leva med att anpassa gummiblandning, däcktyp, mönster och tryck efter väder, temperatur, bil och bana/underlag...

om du kollar på en "riktig" dragster (top-fuel) så har en sån vansinnigt höga och breda däck och det känns inte direkt som den startar dåligt för det...

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Eftersom det här forumet är till för de som brukar svänga så försöker jag hålla mig ur diskussioner om dragracing, men nu kan jag inte hålla mig.
Dragracingdäck har hög, mjuk sida av flera orsaker, men främst är det för att få en lång yta mot marken när man startar. Det gör också att däcket växer i diameter när man får upp farten vilket ger gynnsammare utväxling mot slutet samtidigt som däcket smalnar av och ger lägre rullmotstånd. Växeffekten gör förstås också att man har bättre utväxling i starten.
Den mjuka sidan gör också att man får lite mjukare angrepp mot marken så att man inte slår loss däcken i startögonblicket.

Ska man svänga med bilen så är det olämpligt att ha så mjuk sida på däcken.

1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3672 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande