Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1422 besök totalt |
Ställbart chassi, bilstein?
Hallå! Har fått för mej att jag ska uppgradera däck/chassi i sommar. Först vad det tänkt att jag skulle köra på vanliga H&R Coilovers men efter lite efterforskningar ramlade man in på Bilstein PSS & PSS9. Hur bra är PSS9:an? Vet att Johann kör PSS9 i sin M3 så chassit kan ju inte vara helt kasst eller? Andra alternativ? Däcken blir nog Dunlop Super Sport Race i dimensionen 215/45 17 p.g.a. att jag får på dom på orginalfälgarna.. |
||||
Mja.... Bilstein PSS och H&R Coilver kan nog vara identiska. Biltein PSS9 har justerbar retur (och viss påverkan på kompen också enligt Johann, jag har faktiskt ingen koll på PSS9 längre), vilket alltså inte PSS (eller H&R Coilover) har. Samtliga är dock höjdjusterbara. Johan: PSS9 kan nog bli perfekta... Nästa steg är Öhlins ![]() _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Är inte Bilstein PSS9 samma som H&R PCS? (som är justerbar i både kompression och retur.) _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
H&R PCS ??? Har jag inte hört talas om, men jag vill minnas att det var tal om att H&R skulle släppa en motsvarighet. Jag liksom hoppad över dessa varianter och valde en uppsättning Öhlins 46HRC (som jag sedan byggde om till 46HRX, dvs retur plus hög+lågfartkomp justerbara = dunderbra). Öhlins är allt utom billigt.... _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Jag kör PSS9 på min 993:a.
Funkar skitbra, framförallt på bana men är inte överdrivet stötiga på väg i mellanlägena. Skillnaden mellan PSS och PSS9 är att PSS9 är justerbara i 9 steg. Varje steg har olika bump och Rebound (dvs de är kopplade) ställer man upp Rebound, blir även Bump hårdare. Jag kör samma inställning på väg som på bana, lite mjukare bak än fram, Läge 1 är skithårt (bilen lyfter på katlockskanter etc.) och läge 9 är ungefär som Porsche original sportchassi. Jag har behållit original kränghämmare på bilen men då den är rejält sänkt har jag bytt utt framspindlarna till GT2/RS spindlar PSS & PSS9 är höjdjusterbara Till mina PSS 9 fick jag med huvudfjädrar samt lastbärande sekundärfjädrar (alltså inte tender springs/hjälpfjädrar, utan dubbla fjädrar för att få proggressiv verkan) PSS9 orna uppges ha större fjädringsväg än originalen. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Vill inte förståra tråden med för stora bilder.
Så här är länkar till bilder på PSS9 http://www.rose-hulman.edu/~smithm3/ http://www.rose-hulman.edu/~smithm3/ http://www.rose-hulman.edu/~smithm3/ |
||||
Jag kör med H&R coilovers på Lupon och inuti dessa så sitter det dämpare från Bilstein...
Den varianten som erbjöds till den vid tidpunkten dessa monterades var enbart justerbara i höjdled, tyvärr. om jag hade köpt nya dämpare nu så hade jag nog inte haft den varianten som nåt solklart val kan man väl diplomatiskt säga ![]() edit: Efter att ha titta på bilderna som Johan W la upp så kan jag ju säga att jag har nån variant med dubbla fjädrar på frambenen... _________________ Peter Karlsson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1422 besök totalt |