Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 16 besök senaste veckan (18798 totalt) |
Tyvärr så behöver man ofta byta svänghjul vid kopplingsbyte, vilket gör en så enkel sak som en järnklump som typ aldrig kan gå sönder till en slitage del, finns sätt att testa dom på när man river kopplingen men jag vet inte själv hur.. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Dom bilar jag sett med dubbelmassa har stum lamell, blir lite kaka på kaka annars _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
På moderna bilar så är svänghjulet en slitage del (är idag inte bara en dum järnklump, utan en ganska avancerad motordel) som till och med skall bytas vid kopplinsbyte. Kopplingssatser från t.ex. LUK innehåller också svänghjulet till sådana bilar. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Det var ett par årsen jag skrev det inlägget. Min teori i inlägget från 2008 om att en ofjädrad lamell skulle vara mindre huggig än en fjädrad lamell kommer ifrån denna tanke: (och vad jag läst på forum) Tänk att du sågar eller filar i en bit och håller den i handen istället för att sätta fast den i ett skruvstycke, den handhållna (fjädrade) biten "hugger" mycket lättare en den som sitter fast ordentligt i skruvstycket. Sinterlamellen med fjädrat centrum skulle i detta fallet alltså få fäste, fjädrarna komprimeras, lamellen släpper när fjädertrycket är för stort, fjädrarna sträcker ut sig igen och lamellen har på nytt chans att få fäste och åka med svänghjulet eftersom fjädrarna nu är "mjukare" igen. Teori 2 som är till de centrumfjädrades fördel ser istället ut så här: Lamellen får fäste och fjädrarna komprimeras för att utjämna "hugget", punkt slut ![]() Jag kör idag lättat enkelmassesvänghjul och ofjädrad 6-puckad sinterlamell. Det funkar fint och känns inte som nån av och på koppling som en del snackar om. Men en sinterlamell funkar väl på samma sätt som sintrade bromsklossar till bågen. De biter hårdare ju varmare de blir. Så när man slirar på kopplingen kan man inte hålla kvar kopplingspedalen på samma ställe hela tiden, utan måste trycka ned den lite mer när det börjar ta, annars bär det iväg lite för snabbt ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||||
Va billigt original svänghjulet var. 9725:- bara. Som hittat ![]() _________________ Jonas Edling |
||||||
Precis samma sak upplever jag med min. Alu-svänghjul, enkelmassa + sinterpuckar - men jag har fjädrat nav! Märker dock endast av värmen om jag fastnar i en långsam kö för länge; då blir den lite mer digital efter några start/stop, och det blir svårt att hitta något dragläge. Normalt sett är den alltså som vilken standardkoppling som helst med snällt dragläge och allt; bara "lite" mer bestämd när man släpper upp helt. Kan ju vara så att fjädrarna är så hårda att de inte har någon större inverkan på mitt lilla badkar? _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Det fungerar alldeles utmärkt med tvåmassesvänghjul och fjädrat nav. Det gäller bara att räkna lite. Frågan är varför alla dessa fjädrar? Svaret är att en fyrtaktare puttar på varannat varv per cylinder. Man vill jämna ut dessa puttar (Har ni kanske sett att man kan se kolvslagen hos en cross på grusväg?) för att spara på resten av drivlinan. Man vill göra detta så billigt som möjligt. Det billigaste är ett fjädrat nav, klarar inte tillverkaren detta är man tvungen att byta till ett dyrt tvåmassesvänghjul. Det fjädrade navet brukar även innehålla en friktionsdämpare för att stämma av fjäder/massa systemet. Fjäderstyvheten vals minst så att motorns maxmoment + säkerhetsfaktor gör så att de inte bottnar. _________________ Glenn Kurtsson |
||||||
_________________ Jonas Edling |
||||||
Silvertejp fixar det där ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Borde gå faktiskt, fast inte lika HiTech som tejp ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 16 besök senaste veckan (18798 totalt) |