Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dubbelmassesvänghjul
<<   1, 2
16 besök senaste veckan (18798 totalt)
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

M3Jonas skrev:
Tack Patrik.

Tyvärr så är det inte samma hjul på dieseln och bensinaren verkar det som.
Då antar jag att det är så att mitt svänghjul har gjort sitt.

Tyvärr så behöver man ofta byta svänghjul vid kopplingsbyte, vilket gör en så enkel sak som en järnklump som typ aldrig kan gå sönder till en slitage del, finns sätt att testa dom på när man river kopplingen men jag vet inte själv hur..

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

ButterflyRacing skrev:

EDIT: har man både fjädrat centrum och dubbelmassehjul....skulle jag kunna tänka mej att det blir konstiga studs....och svårstartad från stillastående.

Dom bilar jag sett med dubbelmassa har stum lamell, blir lite kaka på kaka annars

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

volymmannen skrev:
M3Jonas skrev:
Tack Patrik.

Tyvärr så behöver man ofta byta svänghjul vid kopplingsbyte, vilket gör en så enkel sak som en järnklump som typ aldrig kan gå sönder till en slitage del, finns sätt att testa dom på när man river kopplingen men jag vet inte själv hur..

På moderna bilar så är svänghjulet en slitage del (är idag inte bara en dum järnklump, utan en ganska avancerad motordel) som till och med skall bytas vid kopplinsbyte. Kopplingssatser från t.ex. LUK innehåller också svänghjulet till sådana bilar.

Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

ButterflyRacing skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Nisse977 skrev:
om man tex sätter dit en sinterlamell som har fjädrat centrum får man det jobbigt och huggigt att köra iväg, men har man stumt lamellcentrum så blir det tydligen inte lika stor huggig effekt som man annars pratar om när det gäller sinterlammeler.

Jag har inte själv prövat, bara läst om det. Men jag kommer köra med enkelmassehjul och sinterlamell med stumt centrum.

???

Det blir lika mycket hugg när du ska köra iväg oavsett om det är fjädrat centrum eller stumt centrum på lamellen. Fjädrarna ska ta hand om 'kolvslagen' från motorn och jämna ut pulserna för att inte dreven i växellådan ska bli illamående.

Stumt centrum tycker inte jag heller att man ska ha.
Vi har stummt svänghjul på vår e30/m50...och jag tror vi har stum lamell....och det skramlar i lådan, så man tror att den ska rasa när som helst.
Däremot ska fjädringen mellan lamellerna bort...

EDIT: har man både fjädrat centrum och dubbelmassehjul....skulle jag kunna tänka mej att det blir konstiga studs....och svårstartad från stillastående.

Det var ett par årsen jag skrev det inlägget.

Min teori i inlägget från 2008 om att en ofjädrad lamell skulle vara mindre huggig än en fjädrad lamell kommer ifrån denna tanke: (och vad jag läst på forum)
Tänk att du sågar eller filar i en bit och håller den i handen istället för att sätta fast den i ett skruvstycke, den handhållna (fjädrade) biten "hugger" mycket lättare en den som sitter fast ordentligt i skruvstycket.
Sinterlamellen med fjädrat centrum skulle i detta fallet alltså få fäste, fjädrarna komprimeras, lamellen släpper när fjädertrycket är för stort, fjädrarna sträcker ut sig igen och lamellen har på nytt chans att få fäste och åka med svänghjulet eftersom fjädrarna nu är "mjukare" igen.

Teori 2 som är till de centrumfjädrades fördel ser istället ut så här:
Lamellen får fäste och fjädrarna komprimeras för att utjämna "hugget", punkt slut

Jag kör idag lättat enkelmassesvänghjul och ofjädrad 6-puckad sinterlamell. Det funkar fint och känns inte som nån av och på koppling som en del snackar om. Men en sinterlamell funkar väl på samma sätt som sintrade bromsklossar till bågen. De biter hårdare ju varmare de blir. Så när man slirar på kopplingen kan man inte hålla kvar kopplingspedalen på samma ställe hela tiden, utan måste trycka ned den lite mer när det börjar ta, annars bär det iväg lite för snabbt

Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

volymmannen skrev:
M3Jonas skrev:
Tack Patrik.

Va billigt original svänghjulet var. 9725:- bara. Som hittat

Varberg
Här sen Maj 2005

Nisse977 skrev:
Jag kör idag lättat enkelmassesvänghjul och ofjädrad 6-puckad sinterlamell. Det funkar fint och känns inte som nån av och på koppling som en del snackar om. Men en sinterlamell funkar väl på samma sätt som sintrade bromsklossar till bågen. De biter hårdare ju varmare de blir. Så när man slirar på kopplingen kan man inte hålla kvar kopplingspedalen på samma ställe hela tiden, utan måste trycka ned den lite mer när det börjar ta, annars bär det iväg lite för snabbt

Precis samma sak upplever jag med min. Alu-svänghjul, enkelmassa + sinterpuckar - men jag har fjädrat nav! Märker dock endast av värmen om jag fastnar i en långsam kö för länge; då blir den lite mer digital efter några start/stop, och det blir svårt att hitta något dragläge. Normalt sett är den alltså som vilken standardkoppling som helst med snällt dragläge och allt; bara "lite" mer bestämd när man släpper upp helt.

Kan ju vara så att fjädrarna är så hårda att de inte har någon större inverkan på mitt lilla badkar?

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
glenn99
Skene
Här sen Jan 2006

Ny på att skriva
inlägg i forumet

volymmannen skrev:
ButterflyRacing skrev:

Dom bilar jag sett med dubbelmassa har stum lamell, blir lite kaka på kaka annars

Det fungerar alldeles utmärkt med tvåmassesvänghjul och fjädrat nav. Det gäller bara att räkna lite.

Frågan är varför alla dessa fjädrar?

Svaret är att en fyrtaktare puttar på varannat varv per cylinder. Man vill jämna ut dessa puttar (Har ni kanske sett att man kan se kolvslagen hos en cross på grusväg?) för att spara på resten av drivlinan. Man vill göra detta så billigt som möjligt. Det billigaste är ett fjädrat nav, klarar inte tillverkaren detta är man tvungen att byta till ett dyrt tvåmassesvänghjul. Det fjädrade navet brukar även innehålla en friktionsdämpare för att stämma av fjäder/massa systemet. Fjäderstyvheten vals minst så att motorns maxmoment + säkerhetsfaktor gör så att de inte bottnar.

Färingsö
Här sen Dec 2002

http://www.youtube.com/watch?v=5BuBADgVh4s

Sådär illa funkade mitt svänghjul...

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

M3Jonas skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=5BuBADgVh4s

Sådär illa funkade mitt svänghjul...

Silvertejp fixar det där