Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (50613 totalt) |
Re:
Suck - ok tar det från början då: Till dessa kylslangshållare ska man egentligen köpa till dessa svindyra plastbitar från DRM: ![]() Men efter att ha snackat med folk som köpt dessa kom jag fram till två saker: 1. Dom kommer inte passa på ihop med Pfadts fetaste krängningshämmare som råkar sitta på min bil. 2. Passformen på dessa plastbitar är tydligen så dålig att folk inte orkar montera dom. Så jag testade med att köra med slangarna så gott det gick. Problemet var aldrig banträffarna utan alla de gånger då jag måste backa in bilen bredvid Vipern i garaget. Så därför tänkte jag testa aluminiumslang eftersom den utan problem kan plattas till. Alternativ 2 är större garage så jag slipper köra med fullt rattutslag :-D. Men jag återkommer med bilder så fort jag fått hem de nya 18-tummarna från USA (11 dagar kvar nu). _________________ Martin Czernik Dodge Viper RT/10 1994 Chevrolet Corvette C5-FRC 2000 www.tiocylindrar.se www.åttacylindrar.se |
||||
Re:
Tror du kommer att tröttna på ett sånt irritationsmoment (som slangarna kommer att bli om de tar i), gör det ordentligt och sen kan du istället glömma bromskylningen och fokusera på annat. En annan mindre detalj att bry sig om kanske, men har för mej att SBP brukar inte vilja se att något tar i vid fullt rattutslag. |
||||
Re:
1. Det är möjligt, dock så finns det flera generationer av Pfadts krängare. Jag har samma modell och upplever inte detta problemet. 2. Korrekt, de passar som skit i kopplingen mot fronten men bra mot kylslang till broms, det är ju "made in the USA". ![]() Skall bli kul att se hur det blir med nya fälgarna. ![]() |
||||
Nej herregud, Johan man kan ju inte testa något som ingen annan har gjort
![]() Tror däremot att jag kommer sätta vingar på fjäderbensstagen som leder in luft + någon form av tratt som leder in luft från hjukhuset och skiter i att ha slangar från fronten, min nya hjul kommer helt enkelt vara för breda... _________________ Martin Czernik Dodge Viper RT/10 1994 Chevrolet Corvette C5-FRC 2000 www.tiocylindrar.se www.åttacylindrar.se |
||||
Re:
Det funkar rätt okey så har tex 996 gt2 orginal som styr ut i hjulhuset, och undre som scoopar på bärarmen _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Re:
Funderar på att klyva mina slangar på mitten helt enkelt. Måste kika på hur det ser ut hos Porsche. Tror BMW har samma typ av lösning dom med + C6 Z06 också... _________________ Martin Czernik Dodge Viper RT/10 1994 Chevrolet Corvette C5-FRC 2000 www.tiocylindrar.se www.åttacylindrar.se |
||||
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
här är på luft styrningen den undre på bärarmen http://forums.rennlist.com/upload/du
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
_________________ Martin Czernik Dodge Viper RT/10 1994 Chevrolet Corvette C5-FRC 2000 www.tiocylindrar.se www.åttacylindrar.se |
||||
Då var allt hemma
I fredags landade min container i Frihamnen och efter tull och moms var det bara att lasta bilen full och bege sig upp till garaget. ![]() Hade dock inte räknat med att vingen skulle vara så stor som den var, så min lilla Corolla blev milt sagt full med grejer ![]() ![]() Väl uppe i garaget, efter en milt sagt jobbig färd med skymd sikt, var det rena ram julafton! ![]() Började med att packa upp vingen, jösses vilket monster! Men den väger fan ingenting! Hjulen packades upp härnäst och provmonterades. ![]() Det fanns risk för att bakfälgen kunde ta emot bromsoken men det visade sig vara gott om plats. ![]() Passade även på att pilla dit 5-punktsbältena. ![]() Då är det bara att skruva ihop allt, fixa camber-kittet och hjulinställningar. Sedan ska bilen få en ny färg..... _________________ Martin Czernik Dodge Viper RT/10 1994 Chevrolet Corvette C5-FRC 2000 www.tiocylindrar.se www.åttacylindrar.se |
||||
|
||||
Re: Då var allt hemma
Spännande! Blir den "Grüne Hölle" grön eller.... _________________ Charlie Strömnes Oreca Viper Competition Coupe #105 7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009 |
||||
Det tar sig
I måndags stod Corvetten på egna ben för första gången på 5 månader. ![]() ![]() Med camber kittet från Pfadt racing på plats (tack Dan och ND däckmaskiner) är det dags för corner weight och hjulinställningar. ![]() Smeden Anders (tack Rehn Smide) har fixat alla fästen till mina 5-punktsbälten så det blir till att montera på lördag. ![]() Dessutom är det på tiden att vingen kommer på plats. Sedan är det väl bara att invänta våren och att det ska sluta snöa.... _________________ Martin Czernik Dodge Viper RT/10 1994 Chevrolet Corvette C5-FRC 2000 www.tiocylindrar.se www.åttacylindrar.se |
||||
Nej nu jävlar
Idag skulle Corvetten fixas klart inför corner weight och hjulinställningar hos JRM på tisdagen. Stolar skulle monteras, 5-punktsbältena skulle fästas, vingen skulle skruvas fast och bromsarna skulle luftas en gång till. Samtidigt tänkte jag kolla varför ena av de nya bakhjulen stod helt galet och skrapade i innerskärmen. Stolarna och bältena gick in utan större problem. 6 hål senare i min bagagelucka satt vingen på plats. ![]() Dags att lufta bromsarna - tog av alla hjulen och passade på att kika på inpressningen på bakfäljarna - men va fan, ena fälgen visade sig ha ET 73 istället för ET 63. Toppen, nu måste West Coast Corvette skicka en ny fälg, jag måste montera av däcket, skicka tillbaka fälgen, montera och balansera den nya fälgen och allt måste ske innan Nürburgring resan i påsk -FAN. Lufta bromsarna och passade på att strippa och spackla bilen inför folieringen i nästa vecka (jepp ny färg på Vetten blir det). ![]() ![]() Blev faktiskt snyggare än jag trodde med vingen på. Dessutom fick den plats under hyllorna i garaget men det var på håret.... ![]() ![]() Nej nu ska jag ringa Kalifornien och skälla! _________________ Martin Czernik Dodge Viper RT/10 1994 Chevrolet Corvette C5-FRC 2000 www.tiocylindrar.se www.åttacylindrar.se |
||||
Jaha då fick man ställa in hela denna veckas aktiviteter:
Invägning och hjulinställing får vänta tills dom skickat över rätt fälg från USA och då var det lika bra att skjuta på foileringen också. Kommer bli jävligt tajt då bilen ska vara hos Eurotransport SENAST den 16 april för transport ner på Ringen. Känns som den där sista veckan kommer bli ganska stressig. 2 Do LISTAN:
Väga in bilen Hjulinställningar Foilering Sponsorstripning Justera in vingen Montera varvräknarboxen för VideOBoxen Montera främre läppen ![]() Sedan vill man kanske kolla så allt sitter som det ska innan Ringen, fan - tajt som vanligt med tid.... _________________ Martin Czernik Dodge Viper RT/10 1994 Chevrolet Corvette C5-FRC 2000 www.tiocylindrar.se www.åttacylindrar.se |
||||
T minus 19 days and counting
Hepp, kom hem från Åre med en ny fälg stående i lägenheten. Så det var bara att kliva upp på morgonen och ta sig ut till Patrik på ND Däckmaskiner för att få ett däck monterat och hjulet balanserat. Åkte sedan upp till garaget, monterade på hjulet och passade samtidigt på att skifta frambeläggen på bromsarna till Hawk HPS. ![]() I dag var det så dags att frakt ut bilen till JRM i Södertälje för cornerweights, hjulinställningar samt luftning av bromsarna. Tur man har kompisar med trailer, pickup och E-kort! ![]() _________________ Martin Czernik Dodge Viper RT/10 1994 Chevrolet Corvette C5-FRC 2000 www.tiocylindrar.se www.åttacylindrar.se |
||||
JRM tog hand om invägning och hjulvinklar på bilen.
Dessutom noterade dom att jag monterat bromsoken upp-och-ner, ja då är det svårt att få ut luften - så dom vände på det hela och fick ut det sista av luften. Med 70 kg i förarstolen fick bilen följande data: Vänster fram: 392,5 kg (381 kg) Höger fram: 374 kg (403 kg) Vänster bak: 371 kg (358 kg) Höger bak: 349 kg (341 kg) Vikt med 70 kg i: 1486,5 kg (1483 kg) Vikt utan förare: 1416 kg (1413 kg) Vikterna inom parentes är vad bilen vägde innan vi började mecka med den. Bur, större hjul och större bromsar har tyvärr tyngt ner bilen lite.... ![]() Nu bär det av till Autostripe och lite foilering! _________________ Martin Czernik Dodge Viper RT/10 1994 Chevrolet Corvette C5-FRC 2000 www.tiocylindrar.se www.åttacylindrar.se |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (50613 totalt) |