| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Lämplig personlig utrustning för banåka/trackdays
|
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (9459 totalt) |
|
Massor med pengar har gått till räserbilen, och knappt en krona till personlig skyddsutrustning. Därav tänkte jag göra en investering nu inom kort. Bilen är en rätt rejält bananpassad gatbil, r-däck, bur, bromsar, 6p-bälte, stol, helrensad inredning osv, och körs som gatbil på BMWSC träffar, TPC-träffar och andra ställen man släpps in på
Jag har för stunden ingen avsikt att börja tävla med bilen, men blir det aktuellt är det BMW Cup som gäller. Är följande utrustning ett vettigt köp för mitt användningsområde, och fungerar den även för eventuell tävling? overall, Sparco Sprint 6-2, 3250kr "Snygg och prisvärd overall med 2-färgad design som gör att den sticker ut lite extra. 2-lagers Nomex med uppdaterat materialval inför 2008. Skön och bekväm att ha på sig. Hög krage, mjukt innerfoder och midjerem med kardborre. Muffar vid handleder och fotleder. Finns i svart/vit, röd/vit och blå/vit. Storlek: 48-66 FIA-godkänd." Text snodd från Rallyimport där jag menar handla. Valdes för den var snygg och rimligt pris. Hjälm, OMP Jet 5, 3750kr "Ny hjälm inför 2009 som har gjorts hela 200gram lättare än föregångaren Jet 4 och väger nu endast 1000gram i standardutförande. Klädd med flamsäkert och komfortabelt innerfoder och förberedd för intercom med förborrade hål, uttag för hörlurar etc. Mycket prisvärd och säker hjälm för dig som ska satsa på nytt. Finns även med HANSr-fästen. BS6658-85 A/FR-godkänd = godkänd i Sverige för rally, rallycross, racing etc. Dock INTE godkänd för folkrace." Valdes för den såg okej ut, samt var väldigt lätt och finns med HANS-fästen. Utöver detta blir det FIA-godkända strumpor, balaklava, skor och handskar. Räknar jag rätt hamnar det på rätt sida av 10 000kr, vilket jag satt som smärtgräns. Ska det tävlas måste man väl ha underställ också, men det köper jag sen isf. Kommentarer? _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Jag ska också köpa en overall till säsongsstarten. Tittade på en 2-lagers från OMP. Men så upptäckte jag Rallyshop.it som har betydligt lägre priser. Så nu lutar det åt en 3-lagers från OMP.
Min 944T är banpreppad och chippad. Men, jag behöver en riktig stol, bälte och en uppsättning hjul med R-däck. Det blir en del pengar så det gäller att hitta det jag vill ha till bra priser. http://www.rallyshop.it/ _________________ Hans-Olof Blom |
||||||
|
Kan man stå ut med sandtler på overallen så är nog den ett bättre val för 3490:- (rallyimport)
Ang hjälm kan jag rekomendera sparco pro jet finns med hans & i andra färger. pris från 3590:- _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Lite på samma tråd...
Vad rekomenderas att prioritera, fixa fullt flamsäkert, eller HANS+riktig hjälm? Peter, se till att titta runt utomlands innan du bestämmer dig, du kommer i alla fall "ett steg" bättre i det mesta för samma pengar, valutan är bra mot england till exempel. _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||
|
Re:
Här har även jag ingen större kunskap. Nomex är väl det brandsäkra materialet, så 3 lager är ju klart bättre än 2. Dock verkar det göra nästan det dubbla på priset också... Den Sparco sprint 6 är ju ändå FIA-godkänd så helt dåligt bör det ju inte vara med två lager.
Vet du vad det skiljer rent konkret på Sparcon och Sandtler? Sparcon i detta fallet är ju faktiskt billigare, 3250kr, samt vad jag kan läsa i texten likvärdig... Sparco Pro Jet var ju ett bra förslag också, dock väger den 150gram mer än OMP om siffrorna jag hittat stämmer. Sparcon är nån hundring eller två billigare också.
Det finns säkert billigare både hjälmar och overaller att hitta på nätet, det betvivlar jag inte. Dock är i mitt tycke rallyimport över lag billig, och jag menar köpa alla mina grejor där (kanske kan få bättre pris). Sen är passform och hur kläderna och framför allt hjälmen sitter väldigt viktig så jag tar hellre den smällen att åka 40mil till Eskilstuna och få prova grejorna innan jag köper. _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Re:
Du får samma svar som Porscheåkaren Jag MÅSTE prova grejorna innan jag handlar. Visst, går väl säkert att skicka tillbaka och få annan storlek osv om det inte skulle passa men...
I mitt fall kör jag på lite lagom flamsäkert och en lätt hjälm. HANS är såklart att föredra, men en ny lätt hjälm utan HANS måste ändå vara bättre än en gammal o tung. _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Peter,
har du kollat på Rallyshop.SE ? eller GA- lindberg import? www.ga1.se tror jag dem har. Dem båda finns i hässleholm. Inte såå himskans långt från dig ändå. Båda har mycket vettig prissättning på sina varor och det går lätt o gå mängdrabatt om du handlar flera saker där. Lycka till _________________ Peter Barrdahl Peter @ norreskog . com |
||||||
|
Re:
Två lager som klarar samma test som tre lager (samma märkning) innebär att tvålagers är tyngre (totalt tjockare nomexlager för att kompensera bristen på extra luft mellan lagren och att sömmarna mellan 2 lager är genomgående, jämfört med alternerande vid 3lagers). |
||||||
|
När det gäller OMP's overaller så verkar priserna vara exakt desamma hos alla företag här i Sverige. Hos Rallyshop.it är de ca en tusenlapp billigare inklusive allt. Man får rabatt beroende på hur mycket man handlar för.
För Sparco Sprint 6-2 (307Euro) verkar det inte skilja lika mycket. Men, köper man mer, t.ex. en hjälm, så får man mer rabatt och frakten per pinal bör bli billigare. _________________ Hans-Olof Blom |
||||||
|
om man bortser från prisskillnader och olika inköpsställen och går tillbaka till den egentliga ursprungsfrågan, no offence
Är det lämpliga grejor att åka med i en gatbil? HANS är ju förbaskat bra, men inte ens Cup-åkarna använder det (?), förutom Ståhl som jag såg köpt nytt _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
overallen är helt ok, väldigt många som använder den i racing.
Precis som Niklas säger så finns det inget som säger att en tvålagers är sämre än en trelagers ur skyddssynpunkt, däremot finns det en del andra skillnader mellan dem. Du bör nog kolla med Rallyimport innan du ger dig dit för jag tror inte han har mycket hemma på lager, beställer från Demon Tweeks vid order. Ett alternativ är ju den overall som jag har till salu, kan levereras till Ljungby (mina föräldrar bor i Lagan): https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
|
Re:
Jag har mailat en preliminär inköpslista till Rallyimport, inte fått svar ännu vad som fanns hemma dock. I övrigt, PM
_________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Detta är hur jag hade gjort om jag hade köpt nytt inför banträffar:
* overall och underkläder: hade jag skitit i... * Skor: Hade definitivt köpt * Handskar: Hade definitivt köpt * Hjälm: Jag hade försökt hittat så lätt hjälm som möjligt eller en med HANS Anledningen till det är att jag (med eftertankens klokhet) hade prioriterat en LÄTT hjälm eller en med HANS väldigt mycket mer än det brandskydd som overallen ger. Hur ofta har jag sett en bil brinna på en banträff/tävling där jag varit med? Svaret är en gång, och då var det Halmstadskillarns bromsar som hade tagit slut och det droppade bromsolja ner på bromsskivan och det brann vid drivknuten.
Hur ofta har jag sett (eller själv varit med om) bilar krocka (mer eller mindre hårt) med andra bilar, armco-räcken, mm? Betydligt mer än bränder iaf... Och det är inte kul att vara ett prioriterat fall på akuten på grund av nacken... Nu säger jag inte att overall är dåligt (min är faktiskt riktigt skön och funkade perfekt som sovsäck förra året på Winterhell ), bara hur jag skulle prioritera på en begränsad budget...
Jag köpte det mesta på Deamons Tweek, blev billigare och den enda nackdelen med storlekar mm på mitt är att magen är lite för liten för overallen (men då har den plats att växa i framtiden iaf ).
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
|
Nu är jag själv nybörjare på ämnet men såhär ser min utrustning ut just nu:
Hjälm: Hedtec Demon köpt från England för 2500. HANS: Schroth Sport köpt på Rejsa för 4000 (nypris 4700). overall: Farsans gamla med fiamärkning från 1982(!). Skor: Sparco K Mid gokart-dojjor, 400kr från England. Handskar: Sparco-handskar med gammal FIA-klassning, 100kr från en polare. Alltsammans ca 7.000kr. Iaf hyfsad säkerhet till en väldigt överkomlig peng. Nästan alla pengar lagda på huvud/nacke som synes. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||
|
Re:
Jodå det finns några som kört med hans spjuven & henblad _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Vill man inte lägga alla pengar på HANS direkt så tycker jag i alla fall att man ska ha nackkrage, väldigt skänt att ha, avlastar nacken en hel del.
Annars kör jag på Sabelt prylar, nomex tröjja, handskar, skor, krage och balaklava (känns fräschare att ha under hjälmen) samt en Suomy Jet med HANS fästen, hjälmen kostade runt 4000 och är mycket behaglig, står 1350g på den men jag tycker inte den väger nått, dock så kanske det är tack vare kragen. Att köpa på sig overall och hela kittet direkt ser jag inte som en nödvändighet direkt för trackdays, även om jag gärna haft overall också , men jag tycker en riktigt bra och skön hjälm (snåla inte), sköna skor och handskar så har man vettiga prylar för trackday åkande.
_________________ Viktor Starkman |
||||||
|
Personlig skyddsutrustning
HANS Ett otroligt bra komplement till hjälm och bälte. Har räddat väldigt många från både död och evigt rullstolsbruk. Men...det finns två baksidor av medaljen. 1. Bältet i bilen skall vara monterat korrekt för att HANS-skyddet skall fungera, om det inte är monterat korrekt kan skadorna fövärras. Längd på axelbälte och infästningsvinklar är kritiskt om det skall fungera bra. 2. Ett traditionellt FHR (Frontal Head Restraint), alltså ett HANS skyddar enbart vid frontsmällar, de nya moderna HNRS-skydden (Safety Solution) fungerar också vid offset-smällar, vilket är vanligast i alla motorsport. Hjälm BS (British Standard)-hjälmar är på väg ut, välj en SNELL2010 som har bästa huvudformerna (passform) eller en FIA-hjälm. Men om du väljer FIA får du inte montera HANS-fästen själv. På en SNELL-hjälm får du montera fästen själv. Välj alltid en hjälm med FR (fire retardant) inredning. Om reglementet tillåter är ALLTID en integralhjälm att föredra. Men SBF tillåter i regel enbart integralhjälm för de som har internationell licens, har du nationell licens måste du oftast åka med en jet-hjälm!!! overall om du väljer två eller tre lagers FIA overall spelar ingen roll ur brandskyddssynvinkel, dom skyddar ändå enbart i 10 sekunder. Hade det varit en SFI overall hade du kunnat få längre skydd. Men SBF tillåter enbart FIA. Det skiljer enormt i hur dom känns på kroppen, ventilation, stretch etc beroende på vilket material overallen är sydd av. En 10000 kronors overall är otroligt mycket skönare och svalare på kroppen än en 4000 kronors... Personligen väljer jag inte de billigare efter att har gått från billigt till dyrare. De flesta butiker du kikat i har ingen aning om TPP-värden och alla materials egenskaper...tyvärr. Då du åker med en standardbil med originalinredning så är det en hel del brandfarligt material inne i kupen, därför bör du naturligt vis satsa på en bra overall. Underställ/underkläder Här skiljer det rejält i både skydd och hur dom känns på kroppen. Men en FIA-overall klassas alltid med underställ, annars ger den inte de 10 sekunders skydd den skall ge. Det är betydligt enklare att tvätta ett underställ än en hel overall. Standard nomex skyddar ett par sekunder, ett CarbonX som är betydligt skönare på kroppen skyddar 4 ggr längre tid... om du väljer att åka med en jet-hjälm skall du ALLTID använda balaklava. Och då helst en som har två ögonöppningar, inte en stor. Det var lite av mina tankar i ämnet :-) |
||||||
|
Re:
Jag prioriterade iaf Hans Sport 2 + OMP Speed integral hjälm + stol med öron (för att komplettera Hans systemets brister vid sidokrock). Logiken är igentligen enkel, bra många gånger vanligare att folk smäller och får nackskador än att folk smäller & att det tar eld. Jag kör dock med flamsäkra skor + handskar. Bör dock understrykas att Hans ställer högre krav på burbygget och kan kräva att man kör om den del för att det ska bli 100%. |
||||||
|
Börjar komma mycket matnyttigt här nu, tack samtliga
Är faktiskt en väldigt bra poäng med att folk krockar oftare än saker börjar brinna. Hur vet man om ens äldre bälte fungerar ihop med HANS? Jag har ett 3" brett Sandtler (stavning) 6p. Måste axelremmarna vara 2" för det ska passa HANS-kragar eller? _________________ Peter Sternersson |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (9459 totalt) |