| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Lämplig personlig utrustning för banåka/trackdays
|
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (9459 totalt) |
|
Re:
Dom behöver inte vara 2", men du ska vinkla ihop bältet 20 grader bakom stolen.
|
||||||||
|
Re:
En fråga gällande det. Har du något tips på hur man bäst "håller in" bältena på bältessrävan så de inte glider ut om man inte har någon ögla eller dylikt på sin båge? _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||
|
Re:
Det vore ju fantastiskt om det var så, men vart hittar du den informationen? Jag kan tyvärr inte hitta det...
|
||||||||
|
Re:
Du använder samma material som du "stoppat" bågen med, eller en bit grov gummislang du slitsar och trär över röret. Sen sätter du fast stopparna med vanliga plast strappor. :-)
|
||||||||
|
Re: Personlig skyddsutrustning
En 3-lagers overall borde vara bättre än en 2-lagers. Det vill säga om en 2-lagers klarar 10 sekunder så borde en 3-lagers klara mer. Jag har svårt att tro att en overall som klarar mer än 10 sekunder inte skulle bli godkänd av FIA. En SFI overall som klarar mer än 10 sekunder borde väl klara FIA's krav utan problem. _________________ Hans-Olof Blom |
||||||||
|
Re: Personlig skyddsutrustning
Visst borde det vara så, men så är det INTE. En 3-lagers FIA overall enligt "2000" specifikationen har inget mer brandskydd än en 2-lagers... FIA ha satt ett "tak" för vad en föraroverall skall prestera. Tillverkarna kostar inte på mer än vad minkravet innebär. En 3-lagers är smidigare men ger inget mer skydd. Det flesta som säljer FIA-overaller vet dock inte detta, utan säljer den som att den skyddar längre, vilket är en lögn. SFI-overaller klassas på ett annat sätt, där motsvarar varje klass 1, 3, 5, 10, 15, 20 etc dubbla antalet sekunder i brandskydd. FIA går inte ens ut officiellt med vad deras klassning klarar. Det finns många kombinations SFI/FIA-klassade overaller, men en FIA-overall är aldrig högre klassad än SFI-5.
|
||||||||
|
Väldigt bra poäng angående hur ofta bilar fattar eld kontra hur ofta man krockar, eller blir påkörd.
För min egen del lutar det åt att nyttja GA Lindbergs Import.s erbjudande om HANS plus hjälm för 8-9k beroende på HANS-modell. Visst vore det skönt att ha utrustning så man vet att man klarar 5-10s brand om den olyckan är framme, men i mitt eget fall är bilen totalrensad på det mesta som kan brinna. Plus att jag har originaltank och bränsleledningar under bilen och ingen fuelcell i skuffen med ledningar inne i kupén. Man borde i allafall stå ut tills funktionärerna hinner fram med brandsläckaren, eller så avfyrar man sin egen om det börjar bli hett om öronen. _________________ Peter Sternersson |
||||||||
|
Re:
FIA 8856-2000 är inte alls hemlig (svårläst, visst, men alla testtider verkar vara 10 sek), men verkar motsvara SFI-5, eftersom det är den märkning som förkommer dubbelt (eller som två olika) på samma overallmodell. Som vi kommit fram till förr så förbjuder inte FIA bätte skydd (de har ingen begränsing på antalet lager underställ, eller om det ska vara Nomex eller CarMyth), det är ett val av marknadsaktörerna. Det finns ingen marknadsfördel att sälja bättre skydd än man måste (eftersom kunderna inte tänker själva utan köper bara det de måste), samtidigt som SFI-5+ saker skulle få ett lägre värde om de märktes med FIA 8856-2000 (eftersom de som är ute efter tex SFI-15 inte skulle ta i FIA8856-2000 med tång). |
||||||||
|
Re:
Lita INTE på det... beroende på vilken banträff du kör på. ;-) Jag tycker att det skiljer väldigt mycket på olika träffar och vem som arrangerar. Några exempel på hur det kan fungera: * Rejsaträffen för några år sedan hade allt på plats (läkare, rescue car, bärgningsbil mm), satt man fast i sandfållan så blev man snabbt uppdragen.
* På en vanlig klubbträff så brukar man som förare bli ombedd att stå ett pass vid någon postering. Litar du på att någon som är på sin första banträff någonsin och som är iförd t-shirt/shorts för att det är så vackert väder kommer att lyfta brandsläckaren och hjälpa dig ur en brinnande bil? Så kan det se ut på banträffar (ja, jag har själv stått flaggvakt så...). * På en del träffar kan det istället gå till så här: en huvudpostering vid depåinfarten och det är den enda posteringen, som förare blir man då ombedd att svänga in och stanna till och berätta ifall man har sett någon olycka på banan. Så i vilka fall står du ut tills funktionärerna kommer fram med brandsläckaren?
Det här är bara några exempel för att väcka några tankar kring hur det ser ut på träffar, långt ifrån alla har funktionärer på plats och på en del blir det flaggvakter som inte kommer ihåg färgerna 2 minuter efter de kommit ut på posteringen ens.
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
|
Re:
Ligger ju mycket i det du säger såklart. Eftersom jag främst kör med BMWSC så är man van vid lite högre standard eller hur man ska uttrycka sig utan att trampa för många på tårna. Känns ju dock lite tungt att lägga 9k på HANS och hjälm, och sedan ytterligare 3-4k på en overall, som dessutom då inte är särskilt säker om du inte har ett underställ för ytterligare 1500kr under också. Jävligt svårt att argumentera för eller emot säkerhet osv på den typen av körning som de flesta här håller på med. Självklart borde alla sitta i full mundering, ha godkänd fullbur, släcksystem osv osv, men i ärlighetens namn så sitter nog 95% av gatbilsåkarna i en tunn bomullströja från Dressman, utan bur, med brorsans gamla crosshjälm på 1,5kg och i ett par gympadojor i sin originalbil med sportstol för 2000kr... I slutändan är det ju upp till var och en att hitta sin nivå på utrustning som är pengamässigt försvarbart för det man håller på med. Mycket svårt, ur alla synvinklar... Men för min egen del hoppar jag nog overallen just för stunden och lägger pengarna på skydd för nacke och huvud... _________________ Peter Sternersson |
||||||||
|
Re:
och vad menar du att det skulle innebära Niklas?
|
||||||||
|
Re:
Jag tror inte du trampar någon på tårna (du är ju Ljungbykille och per definition då trevlig ).
Mitt inlägg var kanske inte riktat till dig utan till alla som läser tråden och speciellt om det trillar in någon som är ny på banåkandet. Då kan det vara bra att få en bild på att det ser helt olika ut beroende på vem man kör med.
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
|
Re:
Hur mycket har du letat?
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tek
_________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||||
|
Re:
Det vet jag, men vad innebär det var min fråga? Har ni läst FIA:s nya skrivningar...
|
||||||||
|
Re:
Men sen 9e feb 2011 har det ju tillkommit att Impact Draft och Vapor är borttagna från Technical list 41 (hjälmar godkända enligt 8858-2002 och 8858-2010), är det det du syftar på? Det finns mycket att läsa på FIA.com, och numera är det ju få (inga?) saker från FIA som inte accepteras av SBF. Men vill man köra med SBFs slappade nationella regler så får man ju vara beredd på att det kan bli knas förr eller senare (när de inte vill/orkar motivera undantag längre). |
||||||||
|
Den här skrivningen blev gällande i höstas:
Appendix L Head Restraint Drivers and co-drivers in closed cockpit cars who wear full-face helmets must be able to pass the following test (1), in order to ensure that appropriate access to the airway of an injured driver is possible: - the driver is to be seated in his car, with helmet and FIAapproved head restraint in place and attached and safety harness buckled. - with the help of two rescuers, the chief medical offi cer of the Event (or, if present, the FIA medical delegate), must be able to remove the helmet with the driver's head maintained permanently in a neutral position. Vi var en hel del som yttrade oss om att det var omöjligt att hålla någon förares huvud absolut stilla under räddning...så regeln skulle innebära att INGEN fick åka med integralhjälm... Det märkliga är att det finns två (2) Apendix L 2011...med olika formuleringar, i den ena är ovanstående borttaget, i den andra är det kvar... Så, om man följer FIA:s 2011 regler så får du inte använda integralhjälm och HANS om inte räddningspersonalen kan se till att ditt huvud är orörligt när dom ska ta av dig hjälmen inne i bilen... Det grabbar är FAKTA! |
||||||||
|
Re:
Men hur svårt ska det vara, vill ni komma på en bana och INTE FÅ KÖRA eller vill ni vara förberedda på vad som står i regelverket? FIA har som vanligt fuckat upp, det jag gör är att uppmärksamma er på denna fuck up. Om ni inte vill veta varför ställer ni då frågorna? ?
|
||||||||
|
Jag har kollat med min kontakt på FIA. Det är följande som gäller:
APPENDIX L 2011 (Head Restraint) CHAPTER III - DRIVERS' EQUIPMENT 1.2 Conditions of use Drivers of open cockpit cars must wear full-face helmets, of which the chin bar is an integral part of the helmet structure and is tested to an FIA-approved standard. This measure is recommended for historic open cockpit cars and Autocross SuperBuggy, Buggy1600 and Junior Buggy. Drivers and co-drivers in closed cockpit cars who wear full-face helmets must be able to pass the following test (1), in order to ensure that appropriate access to the airway of an injured driver is possible: - the driver is to be seated in his car, with helmet and FIAapproved head restraint in place and attached and safety harness buckled. - with the help of two rescuers, the chief medical officer of the Event (or, if present, the FIA medical delegate), must be able to remove the helmet with the driver's head maintained permanently in a neutral position.If this is impossible, the driver will be required to wear an openface helmet. Jag tolkar det som att det blir rätt så svårt att få åka med integralhjälm i samtliga "dörr"-bilar. Sorry... |
||||||||
|
Re:
Borde det inte kunna funka att få av en integralhjälm med en såndär EJECT HRS utan att huvet rubbas? http://www.simpsonshop.se?item_id=EJ _________________ Johan Lekås |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Lämplig personlig utrustning för banåka/trackdays
|
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (9459 totalt) |