Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lämplig personlig utrustning för banåka/trackdays
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (9459 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

JP Simpson skrev:
Jag tolkar det som att det blir rätt så svårt att få åka med integralhjälm i samtliga "dörr"-bilar.
Sorry...
Det finns ju utrustning som förenklar hjälmavtagning (ännu mer pryttlar och pengar), men visst blir det krångel om det är trångt uppåt taket (det går ju att rotera bort en öppen hjälp på ett annat sätt, men det kan vara krångligt då också).

Gamla Peltor G6 var ju jättebra i just det avseendet, bara att dra isär sidorna hur långt som helst.

JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

Visst gör det det, i princip alla racingklasser i USA använder dom. Men FIA anser att det inte är en del av den personliga skyddsutrustningen...
Ingen tillverkare av hjälmar rekommenderar användande av öppen hjälm och HANS...

Johan Lekås skrev:
JP Simpson skrev:

Så, om man följer FIA:s 2011 regler så får du inte använda integralhjälm och HANS om inte räddningspersonalen kan se till att ditt huvud är orörligt när dom ska ta av dig hjälmen inne i bilen...

Borde det inte kunna funka att få av en integralhjälm med en såndär EJECT HRS utan att huvet rubbas?
http://www.simpsonshop.se?item_id=EJECTHRSSTD

www.simpson-europe.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag tycker frågeställningen "vad är vettigt/vettigast" kring just gatbilsträffar är mycket intressant. För även om det finns en del gatbilar med bur, eller med racerstolar så är den absoluta majoriteten bilar helt original invändigt. Dvs trepunktsbälte, original stol, kanske massa krockkuddar eller inte - beroende på bilens ålder.

Nyare bilar har ju krockkuddar överallt medans lite äldre bilar har inga eller iaf färre och äldre generationers krockkuddar och säkerhetslösningar. Och den absolut största gruppen bilar på träffarna är tyvärr inte av den helt senaste årsmodellen.

om man då utifrån förutsättningen att det ser ut så här och kommer göra det ett tag framöver, vad är då vettigast att göra? Jag tycker det iof redan kommit flera väldigt vettiga svar på detta i tråden. Frågan om brand i kupén vs krockvåld till exempel. Även om jag aldrig hört om brand i kupén bland gatbilar så betyder det å andra sidan inte att det aldrig kan hända. Det heter väl riskanalys... Och vad är då vettigast i val av overall, hjälm, underställ osv.

De allvarligaste olyckorna jag känner till har alla utom en handlat om krockvåld. Ett fall är en bil som ska ha hamnat upp o ner i en olyckligt djup vattensamling med resultatet att föraren hamnade med huvudet i vatten och ingen kunde få upp dörren. Det avlöpte dock ok.

PS:
Har man en riktigt gammal bil, typ åttital eller äldre så är det kanske ändå säkraste att rekommendera bur?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Det här är en sidodiskussion, det här är en tråd om säkerhet i gatbilar.

Men:

JP Simpson skrev:
...
FIA har som vanligt fuckat upp
...

Att de har snurrat upp sig själva i denna fråga betyder ju inte att det de skrivit gäller. Ja, även om reglementet stipulerar detta så kommer det ju inte följas. För inte kör alla i DTM, WTCC, VLN osv osv med öppna hjälmar direkt nu när de kör sina första race. Så det är snarare ett reglementeklavertramp som måste verklighetsanpassas på ett eller annat sätt. Antingen med att man backar. Eller att man sätter upp en övergångstid och hoppas på nya tekniska lösningar.
och vi ska väl inte dra ut detta struleri på högsta nivå till att det får omdelelbara konsekvenser för de väldigt väldigt få gatbilsåkare som kör med HANS. Antalet såna går nog just idag att räkna på handens fingrar IMHo.

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
Även om jag aldrig hört om brand i kupén bland gatbilar så betyder det å andra sidan inte att det aldrig kan hända.

Hände på anderstorp 2009 om jag inte minns fel saab 900 fick sladd
gick på tvären av asfalten när han kom utan för högg det fast & bilen voltade
när det rullade runt lossade tankaramturen & tömde tanken in i kupén & det hela fattade eld
han hade tur som inte tuppade av för då hade det slutat med dösdsfall nu klarade han sig
undan med brännskador.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Michael Bäck skrev:
olycka

1. Ouch.

2. På nåt sätt önskar jag att alla gatbilsträffarrangörer en gång per år skulle dela med sig till alla andra arrangörer en sammanställning på vad som hänt under året, ända nere från mindre incidenter till ev. större saker. Varför inte via samarbetesforumet här på Rejsa. Eller nåt annat sätt, det viktiga är att det vore väldigt bra som arrangör att ha denna kunskap.

växjö
Här sen Okt 2007

har man en jävla tur kan man komma över overroller på ebay väldigt billigt, jag har lyckas fynda en där.

hjälm hade jag rekomenderat stilos hjälmar, specielt wrc des om du vill ha en öppen hjälm,

Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

Visst är det som du säger Magnus, jag har faktiskt ställt just den frågan till SBF...men som vanligt inte fått svar. Både Thomas (Carrera Cup) och Bob på (STCC) har sett frågeställning, så jag är rätt så säker på att det blir en förklarande diskussion.
Men fakta kvarstår, som det är nu kan alla som åker med Intergralhjälm i en FIA-reglerad klass bli bannade.

Magnus Thomé skrev:
Att de har snurrat upp sig själva i denna fråga betyder ju inte att det de skrivit gäller. Ja, även om reglementet stipulerar detta så kommer det ju inte följas. För inte kör alla i DTM, WTCC, VLN osv osv med öppna hjälmar direkt nu när de kör sina första race. Så det är snarare ett reglementeklavertramp som måste verklighetsanpassas på ett eller annat sätt. Antingen med att man backar. Eller att man sätter upp en övergångstid och hoppas på nya tekniska lösningar.
och vi ska väl inte dra ut detta struleri på högsta nivå till att det får omdelelbara konsekvenser för de väldigt väldigt få gatbilsåkare som kör med HANS. Antalet såna går nog just idag att räkna på handens fingrar IMHo.

www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

Joru, det skulle smaka...
Jag har jagat i ett år för att få ta del av incidentrapporterna, men det får man inte. Dom är hemliga, inte ens dom som är med i olyckan får se dom.
Jag trodde nämligen i min enfald att incidentrapporter var ett underlag för att man i framtiden skulle kunna förbättra säkerheten, men så är det inte. Rapporten är enbart en beskrivning av en historisk händelse, man gör inga analyser och slutsatser för att undvika liknande olyckor, konstigt tycker jag...

Det finns dock en internationell öppen databas över alla rapporterade dödsfall med motorsportanslutning, det är en hel del namn i den databasen...

Magnus Thomé skrev:
Michael Bäck skrev:
olycka

1. Ouch.

2. På nåt sätt önskar jag att alla gatbilsträffarrangörer en gång per år skulle dela med sig till alla andra arrangörer en sammanställning på vad som hänt under året, ända nere från mindre incidenter till ev. större saker. Varför inte via samarbetesforumet här på Rejsa. Eller nåt annat sätt, det viktiga är att det vore väldigt bra som arrangör att ha denna kunskap.

www.simpson-europe.com
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

andreasevo skrev:
har man en jävla tur kan man komma över overroller på ebay väldigt billigt, jag har lyckas fynda en där.

Menar du rolloverventil till tanken ?

I fallet ovan hade det hjälpt föga då hela amarturen lossade & öppnade ett ca 10cm hål för bensinen att ta sig in i kupen.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Michael Bäck skrev:
andreasevo skrev:

I fallet ovan hade det hjälpt föga då hela amarturen lossade & öppnade ett ca 10cm hål för bensinen att ta sig in i kupen.

Vad för årsmodell var det på Saaben? Varför jag undrar är en amatörmässig undring kring hur säkerheten är beroende på hur gamla bilarna är.

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
Michael Bäck skrev:
andreasevo skrev:

Vad för årsmodell var det på Saaben? Varför jag undrar är en amatörmässig undring kring hur säkerheten är beroende på hur gamla bilarna är.

Antingen lossade täcklocket eller så var det bortplockat för normalt sett är det inte hål rakt in i kupen.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Re:

Michael Bäck skrev:
Magnus Thomé skrev:
Michael Bäck skrev:
andreasevo skrev:

Antingen lossade täcklocket eller så var det bortplockat för normalt sett är det inte hål rakt in i kupen.

Var det inte något hemmabygge där någon del bränslesystemet inte klarade av krafterna i kraschen och slets loss? Har ett vagt minne av att jag läste om det här på Rejsa.

andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007

Re:

Michael Bäck skrev:
andreasevo skrev:

nä en helt vanlig overall som man har på sig. 3 lagers

Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005

om man har en dålig teknisk kontroll före ett arrangemang finns ju alltid risken för att sådant händer.
om man sedan börjar fundera över regler inom SBF kan man då tänka på att om man anväder en Fia godkänd FT3 säkerhetstank får den bara vara 5 år men sitter man med en original tank får den vara hur gammal som helst. Att sedan tankarna är mycket rostiga på grund av kvaliteten på svenskt bränsle är det inget som stoppar?

SBF's regler säger att om du ändrar orginal bränsle ledningar skall dessa inte sitta med slangklämmor på raka rör bl.a men när man på tävlingsbesiktning följer denna regel så blir utskälld av både förare och rallycross utskottet.

Vad sedan gäller gatbils sidans Trackdays så måste det bli en hel del overaller över nu då man har gått ifrån Fia normen 1986 och höjt kraven till Fia 2000 och det borde då vara bättre att åka gat bil i en fia overall med norm från 1986 än ingen overall alls

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Allmänt banåkaforum
Lämplig personlig utrustning för banåka/trackdays
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (9459 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande