Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Krav för banträffar i Sverige ?
1, 2   >>
6056 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Vi har ju bra att ha på banträffen-tråden här ovan, så denna borde platsa mkt väl tycker jag !

Så vad är lagstadgade krav i Sverige för att få arrangera en banträff ?

Jag vet att många känner till reglerna & så.. men långt ifrån alla gör det & därför kom jag på
denna tråden, är den överflödig så tag bort den.

---------------------------------------------------

Krävs det Försäkringar ?

Isf vilka ?

Vilka Svenska f-bolag tar en bankrash ?

Vid ett arrangemang som exempelvis Saab-klubbens på Knutan så har de ingen motortävlingsförsäkring,
utan hänvisar till att IF/Saab-försäkrning täcker alla skador på plats då de "kör" under säkra förhållanden !
Måste man inte enligt lag ha en motortävlingsförsäkrning ändå ?

Vilka fler klubbar än Porscheklubben o BMW-"klubben" - har försäkringar som "funkar" vid deras
förarutbildningar på bana ?

Enligt ett banbolag i Sverige så kan inte klubbar teckna en motortävlingsförsäkring alls.
Utan det skall köras på "eget" bevåg/eget ansvar.

Citat:
man kör på eget ansvar. "ingen licens behövs då det är en klubbdag"
Vanligt hederligt allmänt vett...
Den enda försäkringen man kan teckna på en sådan klubbdag är en så kallad tredjepartsförsäkring
enligt xxx xxxxxxx. - SMA eller SBF kan man inte teckna där.
Man kör på egen risk precis som alla andra klubbtillfällen på Ring Knutstorp.

Det finns flera svenska banträffsarrangörer som envisas att köra utan gällande försäkrningar,
men vad händer exakt vid en olycka då ?

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag flyttar den till allmänt-forumet för stunden. Så länge vi fyller på med info och diskuterar kan den ligga där och när vi fått ihop en bra sammanställning så lägger vi den i inför träffarforumet thumbs up Bra ide denna tråd thumbs up

Till o börja med finns det en ypperlig genomgång av läget gjord av BMWSC, den finns på www.bmwsc.com. Därifrån kan man plocka ur många svar på frågorna ovan!

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Jag flyttar den till allmänt-forumet för stunden. Så länge vi fyller på med info och diskuterar kan den ligga där och när vi fått ihop en bra sammanställning så lägger vi den i inför träffarforumet thumbs up Bra ide denna tråd thumbs up

Tack magnus,

C

Här sen Feb 2003

Vi börjar med denna:

Trafikskadelag (1975:1410)
[Fakta & Historik][Visa/dölj innehållsförteckning][Visa/dölj detaljer]
Inledande bestämmelser
Trafikförsäkring
Trafikskadeersättning
Skadestånd m. m.
Trafikförsäkringsanstalts återkravsrätt m. m.
Skada under resa inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) m.m.
Övriga bestämmelser

Inledande bestämmelser
1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på
1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,
3. motorredskap med en tjänstevikt av högst 2 000 kg som är inrättat huvud- sakligen som arbetsredskap och som varken är eller bör vara registrerat i vägtrafikregistret.

Har till motordrivet fordon som omfattas av lagen kopplats fordon av annat slag, tillämpas lagens bestämmelser om skada i följd av trafik med motordrivet fordon på fordonskombinationen i dess helhet. Lag (2001:562).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751410.htm

Så är det sagt.

Dock har vissa ibland fått ut ändå, och vissa inte. Men man ska ALLTID räkna med att det INTE täcker tex personskada. Är det dyrt så får man tyvärr relativt ofta gå civilrättsligt till för att försöka få något från försäkringsbolaget man har trafikförsäkringen hos.

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Mig veterligen:

Enligt lag:
Motortävlingsförsäkring som försäkrar 3e man vid träning och tävling. tävling = köra på tid eller man mot man. Polistillstånd och säkerhet för 3e man krävs (SBF och SMA).

Sen kommer:
Vid trackday utan tidtagning och tävling man mot man är en gråzon där tex.IF har sagt ok till vissa träffar, mig veterligen alfa, bmw, porsche klubben kanske någon mer seriös arrangör. Dessa brukar även kräva SBF licens (varför har jag inte fått riktigt klar för mig mer än seriös genomgång och kunskap, kanske tar SBF tredje man och föraren? If tar bilen?) och förargenomgång.

Event är möjliga att genomföra med eventförsäkring. Exakt vad som gäller är svårt att säga men tävling man mot man och tidtagning runt racebanor är förbjudet enligt motortävlingslagen.

Motortävligsförsäkring krävs även på tex hyrkart och liknande för att tydliggöra gränsen (kolla om uthyraren har det, annars kan du bli skylldig hela livet om ett barn springer ut på banan eller du kör på någon i depån som inte ska ut och köra).

I princip är du och bilen oförsäkrade i nästa alla lägen (den som ingår i SBF och SMA försäkringen räcker knappt till plåstren eller få ner dig i backen) och vanliga hem och olycksfall brukar ha någon klausul som sägger att den inte gäller för sådant här.

Som jag förstått det.

Tillägg: Motortävlingsförsäkring kan du köpa men kostar några hundra tusen om jag förstått det rätt. Det är den som SBF och SMA köpt och får använda efter respektives överenskommelse. Så genom att vara medlemsklubb i SBF och följa deras regler eller köpa den av SMA och följa deras krav på träffen så "köper" man in sig i på deras motortävlingsförsäkringar. Motortävlingsförsäkring täcker i första hand 3e man dvs. publik och annat löst folk material runt banan men inte de som är med och kör varken dig själv eller konkurenter eller bilar. med licensen fyller man ut och får lite personlig försäkring och gör att arrangören klarar sig från skadestånd. Ingen av dessa täcker bilar eller staket runt banan osv.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Här är den lagen som gäller alla evenemang på svenska banor....

Lag (1976:357) om motortävlingsförsäkring
[Fakta & Historik][Visa/dölj innehållsförteckning][Visa/dölj detaljer] [Skriv ut]

1 § Motortävlingsförsäkring skall finnas vid tävling med motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde. Försäkringsplikten fullgöres av den som anordnar tävlingen. Finns ej sådan anordnare, fullgöres försäkringsplikten i stället av tävlingsområdets ägare eller, om området har upplåtits till annan för tävling, av denne.
Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde.

http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19760357.htm

Det finns idag 2 leverantörer av den motortävlingsförsäkringen som lagen kräver.... SBF och SMA

Sen finns Förordning (1993:1635) med bemyndigande för Rikspolisstyrelsen att meddela föreskrifter om motorsport och om utförande och besiktning av skjutbana ... som även kallas FAP512 och styr lite mera detaljer... Och orkar inte leta fram den länken just nu men den finns på SMAs sida....

Uppfyller man inte ovanstående på en racerbana så begår man ett brott, även fast det inte direkt jagas efter från myndighetshåll..... men om en olycka händer som rapporteras vidare som det gör vid allvarligare olyckor så lär det dras vidare.... så den risken finns alltid för dom arrangörer som väljer att stå utanför SBF/SMA helt och hållet.... eller löst Motortävlingsförsäkringen på annat sätt.....

Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Re:

I min olycksfallsförsäkring står följande undantag:

Mitt försäkringsbolag skrev:
C.3.1 Undantag för sport och idrott
Försäkringen gäller inte vid olycksfallsskada som drabbar den försäkrade under deltagande i sport-,
idrotts-, äventyrs- eller expeditionstävling.

Fint, tänkte jag, eftersom trackdays inte är någon tävling. Men eftersom lagen säger detta:
Fredrik - SLC skrev:
Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde.

...så lär försäkringsbolagen luta sig mot detta också (och därmed klassa en trackday som en "sporttävling"). Formuleringen är inte solklar som hos en del andra bolag (se exempel nedan) men försvårar läget om något skulle hända.

Björn skrev:
I princip är du och bilen oförsäkrade i nästa alla lägen (den som ingår i SBF och SMA försäkringen räcker knappt till plåstren eller få ner dig i backen) och vanliga hem och olycksfall brukar ha någon klausul som sägger att den inte gäller för sådant här.

Jag har bara skummat SBF/SMA:s olycksfallsförsäkringar och vid en första anblick verkar de inte helt kassa i alla fall. Men om man vill ha bättre olycksfallsförsäkring ändå, vart vänder man sig?

# Mitt nuvarande försäkringsbolag har en vag formulering enligt ovan.
# Länsförsäkringar har explicit undantag för "träning och tävling med motorfordon".
# If skriver:
Citat:
5. Vad försäkringen inte gäller för
5.4 sport och idrott
- olycksfallsskada som inträffar vid, och som orsakas
av en risk som är typisk för:
- tävling eller organiserad träning med motorfordon
eller motorfarkost.

# Skandia skriver dock detta (skyddad pdf så det gick inte att copy-paste:a):
Skandia skrev:
Denna försäkring borde alltså gälla fullt ut vid trackdays och även vid tävlingar så länge man inte har sponsorer.

Någon som har undersökt fler olycksfallsförsäkringar och kollat om man kan teckna tillägg för motoraktiviteter?

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Victor. skrev:
I min olycksfallsförsäkring står följande undantag:

Mitt försäkringsbolag skrev:
C.3.1 Undantag för sport och idrott
Försäkringen gäller inte vid olycksfallsskada som drabbar den försäkrade under deltagande i sport-,
idrotts-, äventyrs- eller expeditionstävling.

Någon som har undersökt fler olycksfallsförsäkringar och kollat om man kan teckna tillägg för motoraktiviteter?

SMA kommer snart med en riktig vass SJUK OCH OLYCKSFALL försäkring som även ger förtur och garanterad vård som tillägg för dom som vill...... som inte kommer ha undantag för farliga aktiviteter.....

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Fredrik - SLC skrev:

Bara för att förtydliga alltså:

Detta skall alltså tecknas även om man då som SAAB-klubben, har avtal med
SAAB's/IF Saabägareförsäkrning som skydd på banträffen ?

& såklart gäller samma för Alfa, Porsche, BMW....

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

KristianAE86 skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Bara för att förtydliga alltså:

Detta skall alltså tecknas även om man då som SAAB-klubben, har avtal med
SAAB's/IF Saabägareförsäkrning som skydd på banträffen ?

& såklart gäller samma för Alfa, Porsche, BMW....

om man vill göra ett helt lagligt evenemang , ja....... faktiskt är det till och med så att till och med polisen bryter själv mot den här lagen när dom hyrt till exempel Mantorp och haft körövningar...... så risken att åka fast är väl knappast så stor om det inte händer något..... men lagen är så, så vill man köra lagligt är det så det är.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Ett MÅSTE är faktiskt att läsa igenom hela denna text (ja, den är lång, men ger en mycket bra inblick i hur lagtexten "praktiseras" (om man nu kan säga så )

https://lagen.nu/dom/rh/2009:95

Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Ett MÅSTE är faktiskt att läsa igenom hela denna text (ja, den är lång, men ger en mycket bra inblick i hur lagtexten "praktiseras" (om man nu kan säga så )

Det där handlar om en enskild deltagares krav på Trygghansa om ersättning för hans personliga kostnader på skadad bil...... inte motortävlingsförsäkringens vara eller inte.

sen gällde det där väl för hur försäkringen var utformad när han tecknade den.... frågan är , har Trygghansa och andra försäkringsbolag ändrat utformningen av försäkringen numera?? för det kan dom ju göra framåt, dock inte retroaktivt som den här domen säger.....

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Magnus Thomé skrev:

Det där handlar om en enskild deltagares krav på Trygghansa om ersättning för hans personliga kostnader på skadad bil...... inte motortävlingsförsäkringens vara eller inte.

sen gällde det där väl för hur försäkringen var utformad när han tecknade den.... frågan är , har Trygghansa och andra försäkringsbolag ändrat utformningen av försäkringen numera?? för det kan dom ju göra framåt, dock inte retroaktivt som den här domen säger.....

Den är intressant utifrån gränsdragningen var den vanliga trafikförsäkringen slutar gälla (och iof en hel del också om var vagnskadeförs. Osv slutar gälla). Så du har helt rätt att den inte har bäring på svenska banträffar men däremot tydligt visar var gränsen slutar. Det är mycket resonemangstext på sidan som är väldigt intressant.

Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Magnus Thomé skrev:

Den är intressant utifrån gränsdragningen var den vanliga trafikförsäkringen slutar gälla (och iof en hel del också om var vagnskadeförs. Osv slutar gälla). Så du har helt rätt att den inte har bäring på svenska banträffar men däremot tydligt visar var gränsen slutar. Det är mycket resonemangstext på sidan som är väldigt intressant.

Men det jag inte ser något som helst svar på...... Är: Har den någon som helst påverkan på händelser som KOMMER att hända framåt, eller har försäkringsbolagen ändrat villkoren?

Att han vann det här målet är ju bra för honom personligen men får det någon betydelse i verkligheten framåt, eller är betydelsen att Trygg-hansa skrivit hårdare villkor? För man kan ju se att dom inte vill dela ut skadepengar för sådana här händelser och förmodar jag iaf ändrat villkoren.....

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Men det jag inte ser något som helst svar på...... Är: Har den någon som helst påverkan på händelser som KOMMER att hända framåt, eller har försäkringsbolagen ändrat villkoren?

Att han vann det här målet är ju bra för honom personligen men får det någon betydelse i verkligheten framåt, eller är betydelsen att Trygg-hansa skrivit hårdare villkor? För man kan ju se att dom inte vill dela ut skadepengar för sådana här händelser och förmodar jag iaf ändrat villkoren.....

Jag vågar påstå att domen inte har någon påverkan på vad som händer i framtiden. Man ska heller inte glömma att det är en hovrättsdom och därmed inte prejudicerande. Flera försäkringsbolag har skärpt sina villkor redan långt innan denna dom kom.

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Ang motortävlingsförsäkrning:

[quote=forumssnack]
Nej! Inte om det inte är en tävling! Hur svårt är detta att förstå? Måste jag åta mig arbetet, som jag inte har tid med, att maila IF och sedan be dem att återkomma skriftligt till mig för att jag ska överbevisa dig? Jag orkar inte. Snälla tro mig att de sagt att "så länge körning på bana ej sker i tävlingsanda så gäller gällande trafikregler, och tillika försäkringar".

Jag kommer att köra så som alla gånger förr.
och detta med en helförsäkring som till fullo, garanterat, täcker ev. problem som förhoppnignsvis inte uppstår.
[/quote]

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

KristianAE86 skrev:
Ang motortävlingsförsäkrning:

forumssnack skrev:

Nej! Inte om det inte är en tävling! Hur svårt är detta att förstå? Måste jag åta mig arbetet, som jag inte har tid med, att maila IF och sedan be dem att återkomma skriftligt till mig för att jag ska överbevisa dig? Jag orkar inte. Snälla tro mig att de sagt att "så länge körning på bana ej sker i tävlingsanda så gäller gällande trafikregler, och tillika försäkringar".

Jag kommer att köra så som alla gånger förr.
och detta med en helförsäkring som till fullo, garanterat, täcker ev. problem som förhoppnignsvis inte uppstår.

Vem det nu är som skrivit detta... så har personen - och dennes kontakt på If - fel. Om det gäller körning på en av våra svenska racerbanor iaf, så länge de faller under "inhägnat tävlingsområde" vilket alla svenska banor gör f.n. Spelar ingen roll om man ens uppvisningskör sakta i 20 kmh med veteranbilar.

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:

Vem det nu är som skrivit detta... så har personen - och dennes kontakt på If - fel. Om det gäller körning på en av våra svenska racerbanor iaf, så länge de faller under "inhägnat tävlingsområde" vilket alla svenska banor gör f.n. Spelar ingen roll om man ens uppvisningskör sakta i 20 kmh med veteranbilar.

Exakt det jag har försöt påtala så sakligt som möjligt !

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Motortävlinsförsäkringen är en lag sedan 2st bilar åkte av i högern före ejes kurva 1967 och orsakade att ett antal åskådare dog och busslaster med folk blev skadade mer eller mindre allvarligt.

Därför finns den!

FAP512 säger i princip hur publik och utomstående = 3e man ska skyddas och är ett krav för att få polistillstånd.

Sedan hur avtal mellan arrangör, banägare och deltagare ser ut är upp till var och en. Men du kan ju alltid bli åtalad för att arrangera något farligt. Därför får du nästan alltid skriva på att du kör på egen risk och att arrangören inte kan ställas till svars osv. Du kan tex. bli skylldig att betala räcke osv. Om du kör av eller asfalt om du dräller olja på den osv.
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Björn skrev:
............text............

Därför får du nästan alltid skriva på att du kör på egen risk och att arrangören inte kan ställas till svars osv. Du kan tex. bli skylldig att betala räcke osv. Om du kör av eller asfalt om du dräller olja på den osv.

Folk påstår att "dessa köra på egen risk/arrangören ej till svars"- blanketter inte gäller ett dyft ?

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

KristianAE86 skrev:
Björn skrev:
............text............

Därför får du nästan alltid skriva på att du kör på egen risk och att arrangören inte kan ställas till svars osv. Du kan tex. bli skylldig att betala räcke osv. Om du kör av eller asfalt om du dräller olja på den osv.

Folk påstår att "dessa köra på egen risk/arrangören ej till svars"- blanketter inte gäller ett dyft ?

Du kan inte frånskriva dig en lag utan lagen gäller alltid.

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
6056 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande