Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rengöra oljekylare?
1990 besök totalt
Andersk
Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Rengöra oljekylare?

Hej,
Jag håller på och monterar oljekyl i min gamla 911.
Lutar starkt åt parallell montering i respektive hjulhus, vill inte såga upp fronten.
Fundering är om köpa begagnad kyl, är det möjligt att kontrollera om den "fungerar" alt "tvätta"?
I flygbranschen används det ultraljud för att rengöra, nu kostar en "flyg" kylare aningens mer en än "bil" kylare och misstänker därför att ultraljuds rengöringen kostar som en "bil" kylare.
Men, möjligt att rengöra genom att köra frisk olja genom kylaren?
Eller bäst att handla nytt med tanke på eventuella avlagringar i kylaren?

/Anders
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Rengöra oljekylare?

Anders Kaarle skrev:
Hej,
Lutar starkt åt parallell montering i respektive hjulhus, vill inte såga upp fronten.
Fundering är om köpa begagnad kyl, är det möjligt att kontrollera om den "fungerar" alt "tvätta"?
I flygbranschen används det ultraljud för att rengöra, nu kostar en "flyg" kylare aningens mer en än "bil" kylare och misstänker därför att ultraljuds rengöringen kostar som en "bil" kylare.

/Anders

Ngn form av CIP (Cleaning In Place) borde funka. Går till i princip att man cirkulerar tvättvätska genom den. Gäller väl bara isf att reda ut vad för rengöringsmedel man ska ha i tvättvätskan (antagligen något som är bra på motoroljefläckar....). Efter cippningen så kan det vara en bra ide att skölja ut tvättvätskan noga, antagligen går det bra med enkel motorolja för det.

Stockholm
Här sen Jan 2004

Jag jobbar/studerar i ett tribologilaboratorium och slabbar en del med olja. Tvättsekvensen för oljiga saker i ultraljudstvätt brukar vara såhär, 1.Nysolvin 2.toluen 3.etanol/ind bensin/aceton. Anledningen till att man använder flera lösningsmedel är att de lämnar spår efter sig. Dock så borde i det iditt fall räcka med nysolvin då spåren knappast spelar någon roll.

/ Pär

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Rengöra oljekylare?

Anders Kaarle skrev:
Hej,

/Anders

Har den suttit i en maskin som rasar är det läge för skrothögen. Brukar kunna fastna lagerrester etc och släppa långt senare trots rengöringar.

Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jag handlar nya oljekylare, den eventuella besparingen kommer inte att kompensera för min stress avseende motorras.

Tack!

/Anders
Citera
Allmänt banåkaforum
Rengöra oljekylare?
1990 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande