Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (6970 totalt) |
mycket intressant bild....
men hur kommer de sig att Toyota har med Lexus, medans Honda inte har med Acura ??? ![]() ( förövrigt tycker jag det är skönt att Honda är en av de få självständiga märkena.. ![]() ![]() ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||||
Jag vet inte men jag har läst någonstans att i Japan så räcker det med 33% av aktierna för att man ska ha kontrollen över företaget, jämfört med 50% här. Men hur det skulle funka i praktiken fattar jag inte då ju fler än ett bolag kan ha 33% av aktierna. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Det är ju skillnad på hur stor del man behöver i praktiken och hur stor del man behöver formellt. Är det ett spritt ägande förutom en som äger 33% så lär det vara svårt för alla andra att ena sig i tillräcklig grad för att kunna göra nåt åt storägarens förslag.
Har inte VW och Porsche någon som helst ägarrelation längre? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Japp, 1991: http://user.tninet.se/~aiq291w/1991. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Re: Varför tävlar bilfabrikanter?
Sedan får man inte glömma att de flesta större tillverkare har tillgång till kunskap eller tom färdiga bilar som skulle kunna köra ifrån både McLaren F1 och Koenigsegg, tex så har ju VAG koncernen R8, GM har LMP02 osv. Att bygga om dessa till en McLaren F1 dödare för allmänna vägar är egentligen inget större tekniskt problem. De flesta mer kända ingengörer som är kunniga inom sina olika "motorsport" områden är egentligen inte så många och värvas vanligen efter behov. Sedan finns det mängder med företag man kan hyra in för speciella kunskaper eller för tillverkning/konstruktion av delar (Prodrive, Xtrac, Ricardo osv.). |
||||||
Ägs inte Lotus av Proton? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
är faktiskt inte säker... men å andra sidan så är väll GMs "Holden" ett rent Australienskt märke ?? (eller säljs dom i England oxså ?? ) _________________ MackeMaehlum |
||||||
Visst går de att sälja men tyvärr tjänar tillverkarna inga pengar på såna bilar. Det är tillbehörslistan som ger förtjänsten - välj valfri nybil och kryssa i lite grejer så inser man hur raskt det trillar iväg. Alternativt köp toppmodellen med mest maskin och mest tillbehör, kostar också. Peugeot försökte tappert med sina "Rallye" modeller men det är en ruskigt liten kundgrupp, vi fick ju bara se 106 säljas i Sverige men inte 205 och 306 Rallye. 206 Gti är en riktigt billig bil med hyfsat drag. Entusiaster som vi resonerar "synd på tråkväxellådan och att den inte var mer hardcore" men den säljer som smör till vanligt folk. Honda Civic R är annars precis det du skriver om - 206000 utan AC, elstolar, stolsvärme osv osv men går utav ***! /kr |
||||||
* Min mamma, av alla bilointresserade, valde en Peugot 206 GTI... och det skulle just vara en GTI, ingen annan modell. * MB tävlar även i F1 där de gärna kör runt med sina Pace Cars av AMG-stuk. I just DTM verkar Audi snott åt sig den trofén. De tillverkar även en McLaren SLR för att kunna sälja den i sammanhanget betydligt folkligare SLK:n. * Volvo har sportat upp sin image otroligt de senaste åren med STCC, BTCC osv. I år ska de ju även köra S60R i USA - Speed GT. Några som verkligen skulle behöva rycka upp sig är SAAB och Opel... Exempel på hur man hottar upp sin image... ![]() ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Har de någonsin haft det? Är väl snarare att ägarna haft släktband med varandra och att vi i Sverige fått en förvriden bild av ägarförhållandena iom att VAG säljer Porsche i Sverige. På Porsche Östermalm låg det så sent som i förrgår Audi-mattor i hela entrén... ![]() För övrigt håller Porsche på att bygga en ny fluffig anläggning söder om stan, vid Skärholmen. Snacka om misstag... _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
På mitt skrivbord har jag ett dörrhandtag till en Porsche Cayenne. Det har VW-logga ingjuten i plasten. Nånstans i dokumentationen hade någon råkat skriva "VW Cayenne". Jag vet inte om det är ett lämpligt sätt att uttrycka sig i marknadsföringen. Nya SLK är snyggare än SLR i mitt tycke! Jag råkade se en SLK i Karlstad för ett par veckor sen. ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Opel har ju iaf försökt med några Vectror i STCC, fast de saknar ju kanske placeringarna där. Vet inte om de kör nåt i DTM eller annat internationellt? Saab... Ack, ja... Det är väl bara Saab-teamen i SLC som håller flaggan högt, i övrigt så hoppas visst Saab/GM på att kunna bromsa sig ur den ekonomiska uppförsbacken... ![]() /Magnus, önskar sig en 9-3 SportSedan som fajtades i toppen av STCC... _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Vissa Holden-modeller säljs i UK också, men jag är lite osäker på om de säljs under namnet Holden eller Vauxhall. Bl.a. så skall ju den Holden-modell som baseras på omegan, fast två-dörrars och med V8, säljas där nu i år (fast just den säljs nog som en Vauxhall för att sluta cirkeln). |
||||||
Vad menar du? Har du inte lagt märke till hur Opel hur dominerar rally-VM med hjälp av den oslagbara Ascona 400? ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Starkt medhåll! Synd bara att jag inte får plats i den (på höjden). Fast det kanske är tur egentligen, för jag har iaf inte råd. ![]() |
||||||
Räcker inte DTM för Opel? |
||||||
Vilken bilmodell hos Opel kan jag köpa som anspelar på DTM eller racing? Glöm inte bort topic: "Varför tävlar bilfabrikanter?" _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Vectra GTS. ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (6970 totalt) |