Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varför tävlar bilfabrikanter?
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (6970 totalt)
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



mycket intressant bild....

men hur kommer de sig att Toyota har med Lexus, medans Honda inte har med Acura ???

( förövrigt tycker jag det är skönt att Honda är en av de få självständiga märkena.. )

_________________
MackeMaehlum
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969


Trådstartare
Joakim Winkler skrev:
Ford äger 33% av Mazda.
Vem äger resten? Mazda-San?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Citat:
Vem äger resten? Mazda-San?


Jag vet inte men jag har läst någonstans att i Japan så räcker det med 33% av aktierna för att man ska ha kontrollen över företaget, jämfört med 50% här. Men hur det skulle funka i praktiken fattar jag inte då ju fler än ett bolag kan ha 33% av aktierna.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969


Trådstartare
Joakim Winkler skrev:
Citat:
Vem äger resten? Mazda-San?


Jag vet inte men jag har läst någonstans att i Japan så räcker det med 33% av aktierna för att man ska ha kontrollen över företaget, jämfört med 50% här. Men hur det skulle funka i praktiken fattar jag inte då ju fler än ett bolag kan ha 33% av aktierna.
Efter lite sökande kunde jag konstatera att det är väldigt spritt ägande av Mazda. http://www.mazda.com/investors/03kabu/kabu1.htm

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Det är ju skillnad på hur stor del man behöver i praktiken och hur stor del man behöver formellt. Är det ett spritt ägande förutom en som äger 33% så lär det vara svårt för alla andra att ena sig i tillräcklig grad för att kunna göra nåt åt storägarens förslag.

Har inte VW och Porsche någon som helst ägarrelation längre?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Acke skrev:
men hur kommer de sig att Toyota har med Lexus, medans Honda inte har med Acura ???

Är det inte bara märken i Europa (eller Sverige tom) med? Acura är väl ett renodlat USA-varumärke?
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Lennart Mäkinen skrev:
Marcus Nyström skrev:
Man kan fråga sig vad Mazda håller på med. Dom utger sig ju för att vara ett mer sportigt märke. Borde inte dom syssla med racing om dom ska vara ett sportigt märke?
De gör tvärtom!
De säljer bilar som är kul att köra istället för att tävla. Bilarna jag menar är då Mazda 6, RX-8 och MX-5.
Fast de har väl vunnit Le Mans?


Japp, 1991:

http://user.tninet.se/~aiq291w/1991.htm

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Re: Varför tävlar bilfabrikanter?

Pär Hansson skrev:
AndersY skrev:
Pär Hansson skrev:

Alla biltillverkare har kunskapen att bygga en Koenigsegg eller en McLaren F1,

Det betvivlar jag. Koenigsegg återstår ju att se vad det blir, men Gordon Murray och de andra som gjorde McLaren F1 hade väl inte gjort annat i sitt yrkesliv än att designa racerbilar som skall vara så snabba som möjligt och även visat sig vara snabbast i några fall. Varför skulle ingenjörer som mest ägnar sig åt att konstruera de billigaste och tystaste fjäderbenen helt plötsligt ha samma kunskaper? Men visst, de kan ju alltid göra som Mercedes och köpa kunskapen av sådana som McLaren, men att de själva skulle klara av att konstruera och testa fram en McLaren F1 är jag tveksam till.
Jag tror att det är en fråga om ledning, ledarskap och styrning mot ett mål. Hur stor del av McLaren består inte av vanliga ingenjörs-sluskar , CAD-apor (från Dilbert, förlåt!) och praktikanter? McLaren F1 är ju inte så väldigt märkvärdig egentligen. Ford kan bevisligen konstruera en motsvarande vagn, om än inte snabbare i toppfart, så snyggare. PSA ligger ju en hel del efter där, det har jag inga problem att erkänna.

Det var inte det jag var ute efter, det är ingen konst att konstruera det perfekta om man inte åläggs några begränsningar, det är oftast svårare att konstruera det mest kostnadseffektiva, sen krävs det iofs en karismatisk chef för att det ska förverkligas till något användbart och snabbt.


Sedan får man inte glömma att de flesta större tillverkare har tillgång till kunskap eller tom färdiga bilar som skulle kunna köra ifrån både McLaren F1 och Koenigsegg, tex så har ju VAG koncernen R8, GM har LMP02 osv. Att bygga om dessa till en McLaren F1 dödare för allmänna vägar är egentligen inget större tekniskt problem.

De flesta mer kända ingengörer som är kunniga inom sina olika "motorsport" områden är egentligen inte så många och värvas vanligen efter behov. Sedan finns det mängder med företag man kan hyra in för speciella kunskaper eller för tillverkning/konstruktion av delar (Prodrive, Xtrac, Ricardo osv.).
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969


Trådstartare
Tobias Lindell skrev:
Acke skrev:
men hur kommer de sig att Toyota har med Lexus, medans Honda inte har med Acura ???

Är det inte bara märken i Europa (eller Sverige tom) med? Acura är väl ett renodlat USA-varumärke?
Möjligen kan bilden vara tänkt för det som säljs i Europa, men både GM och Renault har vidhängande saker som motsäger det.
Ägs inte Lotus av Proton?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Tobias Lindell skrev:

Är det inte bara märken i Europa (eller Sverige tom) med? Acura är väl ett renodlat USA-varumärke?


är faktiskt inte säker...

men å andra sidan så är väll GMs "Holden" ett rent Australienskt märke ?? (eller säljs dom i England oxså ?? )

_________________
MackeMaehlum
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Marcus Nyström skrev:
om dom sparade in på massa utrustning som kostar kosing så att bilarna skulle bli billiga tror jag dom skulle sälja. Visst det är gött med AC och elhissar men om man får en bil som går utav bara *** så tror jag det finns en kategori som kan tänka sig att leva utan det.


Visst går de att sälja men tyvärr tjänar tillverkarna inga pengar på såna bilar. Det är tillbehörslistan som ger förtjänsten - välj valfri nybil och kryssa i lite grejer så inser man hur raskt det trillar iväg. Alternativt köp toppmodellen med mest maskin och mest tillbehör, kostar också.

Peugeot försökte tappert med sina "Rallye" modeller men det är en ruskigt liten kundgrupp, vi fick ju bara se 106 säljas i Sverige men inte 205 och 306 Rallye.

206 Gti är en riktigt billig bil med hyfsat drag. Entusiaster som vi resonerar "synd på tråkväxellådan och att den inte var mer hardcore" men den säljer som smör till vanligt folk.

Honda Civic R är annars precis det du skriver om - 206000 utan AC, elstolar, stolsvärme osv osv men går utav ***!

/kr

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Re: Varför tävlar bilfabrikanter?

Lennart Mäkinen skrev:
Peugeot har varit framgångsrika i rally-VM med 206:an. Finns ingen riktigt sportig sån.

MB tävlar i DTM.

Volvo kör touringvagnstävlingar. De säljer familjebilar.



* Min mamma, av alla bilointresserade, valde en Peugot 206 GTI...
och det skulle just vara en GTI, ingen annan modell.

* MB tävlar även i F1 där de gärna kör runt med sina Pace Cars av AMG-stuk.
I just DTM verkar Audi snott åt sig den trofén.
De tillverkar även en McLaren SLR för att kunna sälja den i sammanhanget betydligt folkligare SLK:n.

* Volvo har sportat upp sin image otroligt de senaste åren med STCC, BTCC osv.
I år ska de ju även köra S60R i USA - Speed GT.

Några som verkligen skulle behöva rycka upp sig är SAAB och Opel...

Exempel på hur man hottar upp sin image...




_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

AndersY skrev:
Har inte VW och Porsche någon som helst ägarrelation längre?


Har de någonsin haft det?

Är väl snarare att ägarna haft släktband med varandra och att vi i Sverige fått en förvriden bild av ägarförhållandena iom att VAG säljer Porsche i Sverige.
På Porsche Östermalm låg det så sent som i förrgår Audi-mattor i hela entrén...

För övrigt håller Porsche på att bygga en ny fluffig anläggning söder om stan, vid Skärholmen.
Snacka om misstag...

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17969


Trådstartare
Erik B skrev:
För övrigt håller Porsche på att bygga en ny fluffig anläggning söder om stan, vid Skärholmen.
Snacka om misstag...
Bor inte deras kunder där, menar du?

På mitt skrivbord har jag ett dörrhandtag till en Porsche Cayenne. Det har VW-logga ingjuten i plasten. Nånstans i dokumentationen hade någon råkat skriva "VW Cayenne". Jag vet inte om det är ett lämpligt sätt att uttrycka sig i marknadsföringen.


Nya SLK är snyggare än SLR i mitt tycke!
Jag råkade se en SLK i Karlstad för ett par veckor sen. thumbs up

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Re: Varför tävlar bilfabrikanter?

Erik B skrev:
Några som verkligen skulle behöva rycka upp sig är SAAB och Opel...

Opel har ju iaf försökt med några Vectror i STCC, fast de saknar ju kanske placeringarna där. Vet inte om de kör nåt i DTM eller annat internationellt?

Saab... Ack, ja... Det är väl bara Saab-teamen i SLC som håller flaggan högt, i övrigt så hoppas visst Saab/GM på att kunna bromsa sig ur den ekonomiska uppförsbacken...

/Magnus, önskar sig en 9-3 SportSedan som fajtades i toppen av STCC...

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Acke skrev:
Tobias Lindell skrev:

Är det inte bara märken i Europa (eller Sverige tom) med? Acura är väl ett renodlat USA-varumärke?


är faktiskt inte säker...

men å andra sidan så är väll GMs "Holden" ett rent Australienskt märke ?? (eller säljs dom i England oxså ?? )

Vissa Holden-modeller säljs i UK också, men jag är lite osäker på om de säljs under namnet Holden eller Vauxhall. Bl.a. så skall ju den Holden-modell som baseras på omegan, fast två-dörrars och med V8, säljas där nu i år (fast just den säljs nog som en Vauxhall för att sluta cirkeln).
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Re: Varför tävlar bilfabrikanter?

Erik B skrev:

Några som verkligen skulle behöva rycka upp sig är SAAB och Opel...



Vad menar du? Har du inte lagt märke till hur Opel hur dominerar rally-VM med hjälp av den oslagbara Ascona 400?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Lennart Mäkinen skrev:
Nya SLK är snyggare än SLR i mitt tycke!
Jag råkade se en SLK i Karlstad för ett par veckor sen. thumbs up

Starkt medhåll! Synd bara att jag inte får plats i den (på höjden). Fast det kanske är tur egentligen, för jag har iaf inte råd.
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Re: Varför tävlar bilfabrikanter?

Micke Holmström skrev:
Erik B skrev:

Några som verkligen skulle behöva rycka upp sig är SAAB och Opel...



Vad menar du? Har du inte lagt märke till hur Opel hur dominerar rally-VM med hjälp av den oslagbara Ascona 400?

Räcker inte DTM för Opel?
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Re: Varför tävlar bilfabrikanter?

Tobias Lindell skrev:
Räcker inte DTM för Opel?


Vilken bilmodell hos Opel kan jag köpa som anspelar på DTM eller racing?

Glöm inte bort topic: "Varför tävlar bilfabrikanter?"

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649



Re: Varför tävlar bilfabrikanter?

Erik B skrev:
Tobias Lindell skrev:
Räcker inte DTM för Opel?


Vilken bilmodell hos Opel kan jag köpa som anspelar på DTM eller racing?

Glöm inte bort topic: "Varför tävlar bilfabrikanter?"

Vectra GTS.
Citera
Allmänt banåkaforum
Varför tävlar bilfabrikanter?
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (6970 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande