Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Bygga egen tank..? | << 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (28838 totalt) |
En sån tankgivare sitter det orginal i min bil (Saab 900 T8 -89,), det är ett aluminiumrör med en spiral inuti och ett "flöte" i botten. Såna hittar man på vilken skrot som helst för ca: 300kr. de finns i två olika modeller, de nyare passar nog bättre för er då de bara har en elkontakt på toppen, till skillnad mot de äldre som även har en bränsleslang. Mvh _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
ok , men hur monterar man dessa då? Vad sticker upp ur tanken?? Bara kontakten elle? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Helt otroligt..har snart frågat runt i i varenda forum på nätet. :shifty2:
INTE någon som har kunnat direkt förklara hur man ska bygga...Utan bara en massa påstående...Typ: Vad du än gör så glöm inte att skvalpplåtar osv...Men ingen kan förklara hur de ska se ut eller om man skall bygga tanken i alu eller rostfritt....MEN de säger sig ha byggt en tank.. Är det verkligen ingen som kan berätta å visa hur man kan göra en tank...? _________________ Jonas Götesson |
||||
Vad säger reglementet då? Fia godkänd tank? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Har inte kikat så lång ännu...Men anledningen till att jag vill bygga en egen tank är för att jag vill plocka bort orginaltanken å lägga tanken mitt i mellan stötdämpartornen bak..för bättre viktfördelning..samt att orginaltanken går för sista versen...!
Visst går ju att lägga några tusenlappar på typ fuelcell...Men när jag kan göra en själv för några hundringar...samt att slippa det där med datumstämpling osv...OM man skulle börja köra i någon klass. _________________ Jonas Götesson |
||||
Det är bara "gummiblåsa"-tankar som är datummärkta.........så en enkel plasttank ska vara ok. Att beskriva ett tankbygge är inte så lätt att klä i ord........Bocka plåt, svetsa in några skijleväggar med avklipta hörn så soppan kan rinna frit.....men inte så fort, svetsa ihop. Har du möjlighet att svetsa aluminium....tex 2 mm.....så är det att föradra viktmässigt. Men detta är ju själklarheter....Vad är det du vill vete..??? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Typ det du skrev om plåtarna..hur de skall vara utformade..mm Vad det gäller plasttankar å reg.bes som ombyggt fordon så gäller dessa regler: 10 § Plasttank på bil av 1983 eller tidigare års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34 eller ha tank av glasfiberarmerad härdplast med följande egenskaper. 1. Härdplasten bör utgöras av omättad polyester, epoxi eller annan härdplast med motsvarande egenskaper. 2. Halten glasfiber i härdplasten skall vara minst 25 och högst 55 viktprocent. 3. Glasfiberarmeringen skall vara av mattyp eller utgö-ras av fibrer för sprutning eller av lindad tråd. 4. Tankvägg skall ha en tjocklek av minst 2 mm och vara uppbyggd med minst två skikt glasfiberarmring. Detta ska du också kunna bevisa... I många klasser så gäller följande: Bränsletank bör vara av typ FIA/FT3-FT5. Placering av tanken är fri, dock ej i sittplatsutrymme eller motorrum. Om tanken rymmer 30 liter eller mindre får tank av egen konstruktion monteras. I sådant fall ska tanken vara monterad inom bilens bärande chassikonstruktion. Original tank godkänt om den skyddas av original chassi/kaross. Se respektive klassreglemente för avvikelser. En lite klurig grej som är kanske värt att ta reda på är om man kan ha 2st 20-30liters tankar ihopkopplade...... _________________ Jonas Götesson |
||||
Vad jag vet så finns det massor av bilar som är besiktade med de plasttankar som används i street/dragracing, så det bör finnas ett intyg med dessa.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jonas, ska du köra i cupen så gäller orginaltank på originalplats eller godkänd säkerhetstank.. _________________ Pelle Persson |
||||
Bilderna på dessa länkar borde kunna ge dig en idé?
|
||||
1. Så här ser den ut. Den monteras genom att borra ett hål i tanken, ca:40-50mm, sedan sänks den ner i tanken. "Tallriken" på toppen vilar mot plåten så inte givaren trillar ner i tanken och skruvas fast med en plast mutter som på bild 1, så här sitter den orginal. Men om det är jobbigt att göra en gänga till muttern så kan man göra som på bild 2. Limma fast givaren i en plåt som sedan skruvas fast i tanken. 2. Det är bara elkontakten som sticker upp. Mvh _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
Andres skrev:
Har kikat på de bilderna..å det gav ju lite ideer... Får tacka för det... Pelle! Min bil kommer att vara för mycket ombyggd för att kunna köras i BMW-cup standard.. Vet ju inte om jag kommer framöver att köra i någon klass..men jag tycker att när jag ändå bygger bilen så kan man ju bygga den så att den går att regga in i någon klass.. _________________ Jonas Götesson |
||||
Alla mätare och givare passar inte ihop. Merca och Jaguar passar inte.....så enda chansen är nog att prova. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Saabs mätare är från VDo, så en extern mätare från VDo kan kanske passa. _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||||
_________________ Pelle Persson |
||||
Lyfter en gammal tråd...
hur viktigt är egentligen det där med baffling av en bensintank? Min tank rymmer ca 80 liter och bilen väger ca 750 kg över bakaxeln (om det nu spelar någon roll? ). Full tank skvalpar ju inget och skvalpet från tex tre kvarts tank borde vara oväsentligt... Halv tank betyder 40 liter dvs ungefär 30 kg som flaxar omkring i tanken. Hur stor skada gör det? Jag vet att den teoretiska skadan är stor, men hur är den realistiska? Någon som har erfarenheter? Min tank är ungefär 30 cm hög (20 cm på ena sidan och 30 cm på andra) och dryga metern bred. om man brutit upp tanken i tre sektioner istället - får man något ut av det? (blåa strecken markerar lämpliga ställen eftersom uppfästningsbanden i så fall skymmer svetsarna och då får SBP mindre att klia sig i huvudet över ) Till skillnad från undertecknad har aldrig denna tanken varit full ( ) vilket gör det rätt smidigt att passa på att göra dessa modifieringar innan man tankar den... |
||||
Min förra tank var skumfylld, när jag bytte den mot en som inte var skumfylld; märkte jag ingen som helst skillnad. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Allmänt banåkaforum Bygga egen tank..? | << 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (28838 totalt) |