Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 CS -93 SÅLD
<<   1, 2, 3 ... , 17, 18, 19   >>
1 besök senaste veckan (93365 totalt)
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ett alternativ till att sälja kan ju vara att hitta ett baksäte och en "vanlig" högerstol till 968,an. Nån som har ett liggande?

NS BTG: 9.10.21

Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

Varför sälja? Köp en till bil så alla får plats. Frakta familjen och köra bil - alltså köra bil - är två olika saker och behöver inte alltid gå att kombinera.

Porsche 968 CS
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Äntligen har man fått lufta bilen lite.

För några helger sedan slalom med PCS. Riktigt trevligt att vara på banan igen. Bilen klassar in i R-klassen så det bjuds på hårt motstånd av GT3,or och andra potenta kärror .

Nu i helgen körde jag Time Attack i Eskilstuna. Ett trevligt arrangemang på en lite kortare banslinga. Det bjöds inte på så höga farter, men banan var väldigt teknisk så man fick hålla tungan rätt i munnen för att få bra varvtider.

På eftermiddagen började det så smått skvätta från himlen men ett sista åk skulle nog hinnas med innan himlen öppnade sig. Sagt o gjort så gav jag mig ut på banan. Bara något varv från avflaggning så hände det något med bilen. Jag tittade upp i backspegeln och fick se ett vitt moln av rök! Av med tändningen fort som tusan och rulla av banan. De som såg haveriet utifrån hade även sett gigantiska lågor under bilen och i hjulhuset. Som tur var så slocknade elden av sig själv så det behövdes aldrig användas någon brandsläckare.
Men inte en droppe olja på stickan! Allt låg på backen . Nu står bilen kvar i Eskilstuna och väntar på hemtransport. Väl hemma är det väll bara att hissa upp den och syna vad det är som har gått sönder ... Trist, jag som var så körsugen.

Ett litet filmklipp från lördagens övningar.
http://www.youtube.com/user/Edor2#p/a/u/0/SgHzB6ByT0Q

Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006

Hej Fredrik

Trist med ditt haveri

En kompis till mig råkade också ut för en oljesanering när han körde bana. (968:a)
oljan rann av motorn som du beskriver och han lämnade in bilen till känd Porscheskruvare.
De gick igenom i stort sett hela motorn utan att hitta det direkta felet! Men till slut så hittades såklart felet och det var något vid oljepåfyllningsröret som hade spruckigt. Det är väl i plast och någonstans i nederdelen på röret så hade det spuckigt.
Kan vara värt att kolla innan du börjar riva för mycket!
Hoppas att det är så enkelt.
Lycka till

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Verkar komma nån stans i trakten kring filtret. Kan ju vara nån slag från oljekylaren som har lossnat.

Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Trist Fredrik,

Hyggligt vanligt att oljefiltret lossnar på 944:orna och det är väl i grunden samma (?) block på 968orna. Vi har ju haft en del saneringar pga utskruvade filter i klubben, bla en på hela Knutstorps raka.

Hoppas det är så enkelt!

/Anders

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jo, jag har för mig att jag har hört några sånna historier.
Vad är det som gör att filtren lossnar? Vibrationer? Dåligt åtdragna?

Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009

Re:

Fredrik C skrev:
Jo, jag har för mig att jag har hört några sånna historier.
Vad är det som gör att filtren lossnar? Vibrationer? Dåligt åtdragna?

Tråkigt, det såg ju riktigt kul ut annars, jag var där och tittade och blev sugen.

Hoppas det bara är filtret som lossnat och inget allvarligare.

Jag var på ett Alfaklubbmöte på Kinnekulle för länge sedan där en Alfa hällde ut all sin olja på banan för att filtret lossnade.
Efter detta så satte jag en stor slangklämma runt filtret, borrade ett litet hål i det och satte fast en fjäder från det till blocket, enkelt sätt att slippa detta problem.

Dags och gå ut och göra samma operation på min Bertone tror jag...

/Fredrik

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tydligen filtret som hade släppt ...
Nån som har några tankar och idéer om hur detta kan ske? Bilen hade gått ca 70mil sedan oljebyte. Ett filter ska ju inte dras så hårt, det suger ju sig fast av sig själv. Och om det var dåligt draget så borde det ju släppt tidigare kan man tycka.

Nu är nytt filter på plats och jag har kört bilen några mil på vanlig landsväg, så långt verkar allt funka.

Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Som sagt hyggligt vanligt att det gör det på 944/968 motorerna. Ingen aning om varför men uppenbarligen någon miss i konstruktionen.

Skönt att det var så enkelt!

/A

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Klarade du dig utan motorskador då?

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

ninja skrev:
Klarade du dig utan motorskador då?

Japp, det verkar så . Ibland ska man ha lite tur...har varit dåligt med den det senaste halvåret .

Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003

Skönt att höra, det finns ju roligare saker att göra än att renovera motorer. Skall du köra nästa time attack också?

Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nu börjar körsuget att infinna sig. Har haft bilen inlämnad hos Palle Strand på Bilteknik över vintern för lite översyn. Inga större saker utan bara lite småfix.
Har sett att det dyker upp den ena efter den andra CS,n i "till salu" tråden. Går i säljtankar även jag men jag tycker steget är för stort för stort att sätta ut den som Till Salu. Men skulle rätt köpare dyka upp med rätt pengar så är det möjligt att bilen byter ägare.
Det jag helst skulle se är ett byte. Och då är det en 911,a som hägrar . Med baksäte så hela familjen kan åka med.

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Skulle även kunna tänka mig att köpa ett baksäte och högerstol till en "vanlig" 968/944. Någon som har liggande? Svart är ett krav.

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nya däck på fälg inhandlade till säsongen. Trippel åttor blev det. Det ska bli kul att testa .

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Strul! Strul! Strul!

Har inte blivit många metrar med Porschen i år. Jag har fått nån form av vibrationer i drivlinan .
De visar sig vid 3800 varv och håller i sig under belastning. Utöver vibrationerna så får även motorn en lite "orrigare" ton när vibrationerna kommer.
Vad jag kan känna så går bilen bra i maskinen, den tappar inte ork eller något annat.

I samband med förra årets oljefilterhaveri så bytter en oljetrycksventil som sitter i anslutning till filtret. Jag har även fått balansaxeln justerad men vibrationerna kvarstår.

I samband med bytet av oljetrycksventilen byttes kollades även diagnosuttaget. Och tydligen har jag en felkod i boxen. Men det känns inte som att det borde kunna ge den här typen av vibrationer...eller?
För att utesluta detta fel skulle jag vilja låna eller köpa en 968 styrbox. Nån som har en liggande?

Andra felkällor jag har funderat på är Variocamen eller obalans i svänghjulet.

Jag tyckte bilen fick en annan gång några varv innan jag tappade filtret på Gröndal... Ungefär som att det gick hål i ljuddämparen. Kanske var det det som orsakade vibrationer så att filtert lossnade.

Nån som har lite input om vad man bör kolla?

Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Strulande variocam ska inte ge vibrationer, man märker inte på motorgången om variocam är av eller på. Utöver mekaniska vibrationer kan misständnignar kan ge sken av vibrationer och dålig gång.

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ahh härligt med snabba svar.
Jag är inne lite på det där med misständing. Skulle vara kul attt få tag i en annan box att testa med.

Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003

Ett motorfäste som börjat ge upp?

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

964 skrev:
Ett motorfäste som börjat ge upp?

Det kan nog oxå ligga med på listan till felkällor.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 CS -93 SÅLD
<<   1, 2, 3 ... , 17, 18, 19   >>
1 besök senaste veckan (93365 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande