Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (15324 totalt) |
Jag tror inte att frågan är "bromsvåg vs reducerventil" - man bör ha båda tycker jag.
Justermånen på en Bromsvåg är normalt 60/40 till 40/60 det innebär att man faktiskt kan kompensera för fel dimensioner i hydraulsystemet (även om det kanske inte är idealiskt) om cylindrarna är F = 0,70 B = 0,75 F/B = 0,93 Så är den motsvarande dimensionen i ena ytterläget på vågen: F = 0,63 B = 0,82 F/B = 0,76 och i andra ytterläget: F = 0,76 B = 0,68 F/B = 1,12 |
||||
men om man har ett bra grund setup på ok och bromscylindrar plus bromsvåg så behöver man väl inte reduceringsventil
eller? fårstår inte varför man ska ha en reduceringsventil om man har bromsvågen att justera? förklara gärna för mig som inte har så stor kål ![]() _________________ jonny strand |
||||
Nej jag har inga bilder.
Men om du har plats att sätta två cylindrar där servot sitter idag..........så är det bara att svetsa vågen på samma höjd, på pedalen, som "pinnen" till servot sitter. Och ta upp två hål i torpeden....i samma höjd som orginalhålet. Brädden mellan hålen bestämms av vågen....ca 10-12 cm...så det ger sig när du har den i handen. NEJ........du ska inte ha både våg och reducering. Man har ju våg för att få så lite konstiga saker i systemet som möjligt.......och detta leder i sin tur till prefekt pedalkännsla. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Lite mer utveklat.........om du har vacumservo.....och åker fullt på en raka.....så har du inget vacum i motorn. När du trampar ner bromsen.....så har du fortfarande inget vacum och du får trampa hårt som f*n. När du sedan bromsat en stund.......bygger motorn upp vacumet.....och då har du trampat ner pedalen för långt. Sedan är det en fördröjning....när du släpper....innan servot fattar att du klivit av pedalen..... MYCKET OTÄCKT..... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
om man har bra grepp så blir den dynamiska förskjutningen av axelbelastningen större än om man har dåligt grepp. Det är därför man i racing brukar öka (med bromsvågen) bromskraften bak när det regnar. Tyvärr är den dynamiska förskjutningen av axelbelastningen inte linjär. om du bara har bromsvåg, och justerar in den så att bakhjulen inte låser före framhjulen. Så utnyttjar du bara bakbromsarna maximalt (i förhållande till frambromsarna) då den dynamiska förskjutningen av axelbelastningen är som störst. I början av inbromsningen (innan den dynamiska förskjutningen av axelbelastningen är maximal) så utnyttjas bakbromsarna ganska dåligt. Därför tycker jag att det kan vara bra med både bromsvåg och en tryckberoende reduceringsventil (bak). En perfekt pedalkänsla innebär (enligt min personliga åsikt) att föraren kan behärska frambromsarna. |
||||
Jag respekterar ditt sätt att se på saker och ting.....men det går tvärt emot hur jag upplever det. (Jag ballanserar mina bilar med bakbromsarna.....) Men det är väl det som gör detta intresant. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag förstår inte riktigt vad detta har med reduceringen att göra, snarare ett vaccum/servo problem? Jag har våg och reducering på bakbromsarna, inget servo (riktga bilar har inte det ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Nej ...de är riktigt...har inget med grundfrågan att göra....utan en vidareutvekling i bromssystems diskusionen. och jag kan respektera att ni vill ha reducering också......Gunnar Sträng hade ju både hängslen och livrem... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
alltså om jag har förståt dig rätt så grov justera med broms våg och sen finn justera med reduceringsventilen!? ![]() jag har alltså betämt mig att bygg med broms våg men ni tycker att jag också ska ha reduceringsventil till bak oken!? är det någon ide att ha en juster ratt (med vire till broms vågen) till bromsvågen som jag har set på en del bilar? eller är det väldigt svårt att andvända under färd? för det är väll därför man har den!? _________________ jonny strand |
||||
Passar på att slänga in en relaterad fråga. Om man har tvåkrets, "korsat" system, dvs två ledningar bak, är det vanligt förekommande att man smäckar dit nån form av "två-i-ett"-ventil för bromsreducering bak? Dvs man skruvar på en ratt och justerar två ventiler... känns som två separata ventiler skulle ge en möjlighet till bromsbalans som jag inte är riktigt intresserad av...
![]() mvh/"det låser upp där bak ibland" _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Ja absolut......men du får gömma den om du ska besikta. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
men då så är vägen att gå att man bygger med broms våg och försöker få balance mellan bromsoken fram och bak och broms cylindrarna (så man får finn justera med bromsvåg). ev monterar också ditt en reduceringsventil på broms ledningen till bak oken!
![]() jag känner att jag fåt dom svaren jag behöver och sen återkommer jag i frågor om bromsoks storlek och bromscylindrarnas storlek! uräkta alla duma frågor men jag känner att jag gärna frågar en gång för mycke innan jag börjar bygga så jag slipper bygga om och lägga massa pengar i onödan på saker som jag om 6mån bygger om igen! ![]() _________________ jonny strand |
||||
Jag tror inte att det är OK med reduceringsventil heller om bilprovningen ser det (och förstår vad det är) _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Jag menar att: ButterflyRacing har naturligtvis rätt när han säger att det räcker med bromsvåg men jag tycker att det finns några bra anledningar till att ha reducering på bakoken. - Lättare att få till en bra bromsbalans under körpasset utan att behöva åka in i depån hela tiden (jag tycker att det är tillräckligt med problem att kolla däcktemp och tryck) - Kan vara ruskigt bra att ha om det plötsligt börjar regna. - En kul spak som ser riktigt rejsig ut ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Är det godkännt av bilprovningen om man inte har justerratten? Det är alltså ok att bygga om från diagonalt 2-krets system till fram bak? /Henrik |
||||
Jag tror det är reg.besiktning på bromsvåg. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Antingen så köper du en sån där Wilwood mfl och drar om bromsrören så att du har en krets fram och en bak. Eller så köper du en lastkännande ventil från en Golf eller Audi och gör en installation med vantskruv likande den Peter och jag har, dom ventilerna har reducering för båda kretsarna. Alt 1 kostar ca 1500 kr + mycket jobb och bromsrör, alt 2 kostar ca 200 kr med mindre jobb och mindre mängd bromsrör ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Hej
Det krävs egentligen alltid regbesiktning om man ändrar bromssystemet, andra skivor, ok och huvudcylinder "klarar man sig" oftast med men bygger man om till bromsvåg så lär det vara svårt att smita igenom utan krav på regbes. Det som gäller för justering av bromsverkan är: 14 § Manuellt manövrerbara anordningar för reducering av bromskraften eller manuellt manövrerbara avstängningskranar, som inte är att hänföra till manöverorgan, får inte finnas i bromssystem. Då är det förstås en tolkningsfråga om vad som är en manuellt manövrerbar anordning, men den normala tolkningen är att reduceringsventiler etc. inte ska gå att påverka under färd och ska på något sätt vara "låsta" så att man inte rattar på dem oavsiktligt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
ok, det lät ju som en trevlig VW-produkt. Problemet är bara att få till en snygg installation, jag har ju lite mer inredning i min kärra ![]() ![]() Har funderat på att bygga om fördelningsblocket för att ändra om bromskretsarna. Frågan är bara om det blir någon bromsfördelningsförändring iom detta? Bromskolvsareafördelningen (SAOL, någon? ![]() Men gjorde man förändringen av fördelningsblocket så skulle det ju gå att sätta strypventilen mellan huvudcylinder och nämnda block. _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Men vari ligger problemet med att justera bromsvågen under körningen??...är ju liksom det som är halva grejen med vågen att det går alldeles utmärkt att ratta på den under körning... ![]() _________________ Karl Brag |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (15324 totalt) |