Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälmbestämmelser SBF
<<   1, 2, 3   >>
6057 besök totalt
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

om dina personliga luftvägar prioriteras skulle du få använda Integralhjälm. Nu är det rescue-personalens optiska besiktningen av dina luftvägar som prioriteras...
I stället för att bota sjukdomen tar FIA hand om Symptomen...ännu en gång.

Gripenland skrev:
JP Simpson skrev:
Vi har gjort tester, det går inte att ta av en hjälm i en bil utan att förarens nacke rör sig...
Det är ännu en helt galen regel där FIA dikterar vilken säkerhet du får ha...till förmån för räddningspersonalens arbete som är sekundärt i överlevnadsfasen...

Är det inte luftvägarna som är syftet med regeln? Det är i alla fall det står skrivet?

www.simpson-europe.com
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re: Hjälmbestämmelser SBF

Fredrik - SLC skrev:
Såg att dom ändrat lite på reglerna för personlig säkerhet i SBF.

vilket inte är fel.... men nånting jag reagerade på att nu SKALL alla använda öppna hjälmar i täckta bilar om INTE man har internationell licens och medical card.... så nu finns inte undantaget om man använder HANS längre för täckta hjälmar utan det handlar bara om hur mycket man betalar i licensavgift.

hur många vet om det? och vad är det som gör att den som betalar den dyrare internationella licensen har en starkare nacke och tillåts högre vikt än den med bara nationell/debutant-licens ?

såg även att det kommer krav på HNRS för alla 2013 med, även dom som kör med öppna hjälmar.

Gäller detta även för Driftingen ?

Jag e kass på att söka & kolla i PDF'r så kan nån hjälpa till med ett svar tack.

Första tävlingen på lördag

Brand
Åtvidaberg
Här sen Okt 2004

Vid en olycka av det allvarligare slaget är det väll Andningen som är viktiga. Mycket enklare att blåsa någon med öppen hjälm.
Ambulans personal fixar hjälmen antar jag om det är så allvarligt, känns som att en intergralhjälm försvårar arbetet.

Fixhult
Här sen Apr 2004

KristianAE86 skrev:
Fredrik - SLC skrev:

vilket inte är fel.... men nånting jag reagerade på att nu SKALL alla använda öppna hjälmar i täckta bilar om INTE man har internationell licens och medical card.... så nu finns inte undantaget om man använder HANS längre för täckta hjälmar utan det handlar bara om hur mycket man betalar i licensavgift.

hur många vet om det? och vad är det som gör att den som betalar den dyrare internationella licensen har en starkare nacke och tillåts högre vikt än den med bara nationell/debutant-licens ?

såg även att det kommer krav på HNRS för alla 2013 med, även dom som kör med öppna hjälmar.

Ja, Fredriks uttolkning är lika fel för Drifting (under SBF)
KristianAE86 skrev:
Jag e kass på att söka & kolla i PDF'r så kan nån hjälpa till med ett svar tack.

Kan du inte läsa själv så är du tyvärr i klorna på den som läser åt dig.

Grunderna är att du läser klassreglementet först, det som inte står där skall vara styrt av de generella reglementena.
MIN utläsning när det gäller hjälm för Drifting http://www.sbf.se/sportgrenar/drifting/regler/ :
Täckt bil, öppen hjälm enligt minst ECE 22.05 och ECE/R 22.05, max 1400g
Öppen bil, integralhjälm enligt minst ECE 22.05 och ECE/R 22.05, max 1500g
HANS-system får användas, utan hänvisning till märkning. (och inga undantag för vikter eller hjälmtyp, lite efter i texterna mao)

Men sen finns meningen: "Alla hjälmar som är godkända för Folkrace, Rally, Rallycross och Racing är tillåtna i Drifting." Så vilken potta du inte får använda vet jag inte, det går att tolka alla dessa meningar åt diverse håll...
Ett typiskt exempel på vad som händer när man påtar ihop "nåt bra" på egen hand och hänvisar lite godtyckligt (det kan bli knäppt när de du hänvisar till ändrar).

Men gissningsvis kan nån ha åsikter på en integralhjälm i täckt bil utan HANS, men det är de på plats som avgör, som alltid (oavsett hur rätt eller fel det är).

JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

Visst är det så...men FÖRSTA PRIORITET skall alltid vara att ta föraren levande genom själva olycksmomentet, sen kommer räddningen.

Tänk dig själv att du ska springa igenom en svärm med getingar, vad föredrar du, ett skydd som gör att du inte blir stungen eller ett skydd som innebär att du tydligt kan se att du BLEV stungen...

Brand skrev:
Vid en olycka av det allvarligare slaget är det väll Andningen som är viktiga. Mycket enklare att blåsa någon med öppen hjälm.
Ambulans personal fixar hjälmen antar jag om det är så allvarligt, känns som att en intergralhjälm försvårar arbetet.

www.simpson-europe.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Brand skrev:
Det är väl en prioritering som FIA väljer att göra från de högprofilsevent som de reflekterar över. Det har förmodligen varit fler fall där sekundära nackskador varit fokus än andingstillestånd (inom F1, WTCC, WRC).

JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Utam att gå in på detaljer så har Driftingen i Sverige i princip ett "Icke Reglemente" dvs du kan ur säkerhetsperspektiv i princip bygga hur du vill och du får använda vilken säkerhetsutrustning du vill...

Minkraven på hjälm är ECE 22-05, vilket är en mopedhjälm som smälter när det brinner. Om du vill ha ett HNRS till den så får du det, men hjälmen kommer att splittras vid HNRS-fästena när det smäller...

Tyvärr är det så Kristian, ert Utskott har inte gjort någon hemläxa, vare sig denna eller förra terminen.

KristianAE86 skrev:
Fredrik - SLC skrev:

www.simpson-europe.com
Citera
Brand
Åtvidaberg
Här sen Okt 2004

Ursäkta men menar du att en intergralhjäm är så mycket bättre en än öppen hjälm i en täckt bil?????
Förklara gärna utan att blanda in getingar.

Mantorp
Här sen Jan 2007

Re:

JP Simpson skrev:
Niklas, tyvärr är det FIA som är roten till det onda i dagsläget. Vårt passiva förbund litar helt på FIA, FIA bryr sig "nada" om de lägre bilsportklasserna... Vi behöver ett förbund som har kompetens och vilja att utveckla regelverk kring säkerhet...men att som idag lasta det ansvaret på ideellt arbetande människor är inte rätt lösning.

Här är väll det som är bekymret? Att FIA inte har koll på oss i enklare klasser är ju ganska självklart.
Lika självklart att om man åker FIA mästerskap i FIA homologerade bilar så ska man följa deras regler på allt.

Sen borde SBF kunna vara kompetenta nog att ta fram regler för det som inte FIA "har regler för" och då menar jag alla regler från säkerhet/tekniska/tävling/Banlicenser osv.
Som det är nu så blir det ju fel mot alla enklare/billigare former av motosport (utom möjligen riktigt enkla kanske får tacka SMA för det).
Blir en blandning av konstigheter från FIA och SBF som ofta inte blir vettigt.
Skulle vara trevligt om de som bestämmer hade kontakt med verkligheten och ville se det bästa för motorsporten + arbeta för det.
Känns inte som det är så nu tyvärr. Lite off topic men irriterat mig på detta länge..

Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Brand skrev:
Ursäkta men menar du att en intergralhjäm är så mycket bättre en än öppen hjälm i en täckt bil?????

när jag åkte av i Nya Zeeland... så slog jag ner ratten ca 30cm med ansiktet..... så mycket töjde bälten och kropp på sig när smällen kom rakt framifrån...

och utan integralhjälm hade jag knappast haft några tänder kvar typ.... nu räckte det med lite ont i nacken som gick över sen på 6 månader.......

Sen Falk..... så tycker jag iaf att det är konstigt att nyändrade regler om hjälmar ändå måste göra så att man ska läsa officiella meddelanden för extra bestämmelser...... Och om jag har svårt att hitta saker och bestämmelser som ändå är rätt van att läsa SBF regler, hur illa är det inte för vanliga tävlande??

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Är det inte lite konstigt att SBf ber oss driftare följa FIA-regler när FIA inte har erkänt Drifting som en motorsport ?

JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

Märkligt nog är det inte så...för i "högprofilklasserna" DTM tillämpas inte detta. Utan där gör dom som dom vill. Det är främst i lägre klasser som STCC, WTCC och Carrera Cup etc som det kommer att märkas.

Niklas Falk skrev:
Brand skrev:
Det är väl en prioritering som FIA väljer att göra från de högprofilsevent som de reflekterar över. Det har förmodligen varit fler fall där sekundära nackskador varit fokus än andingstillestånd (inom F1, WTCC, WRC).

www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

Alla bilar brinner...en öppen hjälm skyddar inte mot brand.
Alla bilar har glasruta...en öppen hjälm skyddar inte mot glassplitter.
Alla bilar har ratt...en öppen hjälm skyddar inte mot en ratt i käften.
etc, etc...

Det finns fler exempel, men dom kan du kanske lista ut själv.

:-)

Brand skrev:

www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

Det är ditt utskott som styr det, om dom inte har kunskap eller vilja att lära sig blir det tokigt. Fråga dom varför dom inte sköter sitt uppdrag!

I dag är det i princip enbart Dragracingen som har ett väl genomtänkt säkerhetsreglemente i Sverige...å då ska man veta att dom baserar sitt på NHRA och SFI...FIA har en väldigt begränsad påverkan på det reglementet.

KristianAE86 skrev:
Är det inte lite konstigt att SBf ber oss driftare följa FIA-regler när FIA inte har erkänt Drifting som en motorsport ?

www.simpson-europe.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Sen Falk..... så tycker jag iaf att det är konstigt att nyändrade regler om hjälmar ändå måste göra så att man ska läsa officiella meddelanden för extra bestämmelser...... Och om jag har svårt att hitta saker och bestämmelser som ändå är rätt van att läsa SBF regler, hur illa är det inte för vanliga tävlande??
Det är ju i det publicerade reglementet det står, och det kommer ju oftast ett nytt varje vinter inför kommande säsong.

Att kontinuerliga ändringar sen publiceras som officiella meddeladen och man som tävlande själv är ansvarig för att hålla sig uppdaterad är ju en del av spelet (och inget nytt alls).
Skulle du hanterat reglementet för 5papp omvänt; Att du skall informera alla potentiellt berörda personligen för att verifiera att de förstått (så ingen kan säga "dé fatta inte jag")?

SBF dabbade sig med en sak i vinter angående hjälmarna; I några veckor låg det ute en textrad om att Moppehjälmarna var tillåtna i RA/RY/RC. Det är bara Folkrace och Drifting som vill ha det så.

Men visst vet jag att det finns mycket annat som är roligare att pyssla med under vintern än att försöka tolka texter till vilken utrusting som är aktuell (t.ex. vilka skor och handskar får jag ha i år).

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Det är ju i det publicerade reglementet det står, och det kommer ju oftast ett nytt varje vinter inför kommande säsong.

Att kontinuerliga ändringar sen publiceras som officiella meddeladen och man som tävlande själv är ansvarig för att hålla sig uppdaterad är ju en del av spelet (och inget nytt alls).
Skulle du hanterat reglementet för 5papp omvänt; Att du skall informera alla potentiellt berörda personligen för att verifiera att de förstått (så ingen kan säga "dé fatta inte jag")?

SBF dabbade sig med en sak i vinter angående hjälmarna; I några veckor låg det ute en textrad om att Moppehjälmarna var tillåtna i RA/RY/RC. Det är bara Folkrace och Drifting som vill ha det så.

Men visst vet jag att det finns mycket annat som är roligare att pyssla med under vintern än att försöka tolka texter till vilken utrusting som är aktuell (t.ex. vilka skor och handskar får jag ha i år).

nu såg jag sista raden... som sa att med HNRS så är det ok med FIA... men taskig svenska-meningsuppbyggnad typ i början som gör att man tror att det inte är tillåtet..... jaja, jag köper det iofs men om man ändå ändrar reglerna , kan man inte ändra hela stycket istället för att bara lägga till en rad på slutet i rött?

SBF skrev:
Hjälm
För svenska Förare/Co-drivers i svenska tävlingar samt för utländska medborgare med svensk
licens gäller följande hjälmbestämmelser.
De hjälmvikter som anges nedan ska vara totalvikten, vilket inkluderar all typ av extrautrustning
på hjälmen såsom skärm, visir, intercom mm.
Används intercom utrustning ska hjälmen, av fabrikanten, vara förberedd för detta med utrymme
för hörsnäcka och förborrade hål. Hjälmar som ej är testade och godkända enligt detta utförande
får ej förändras från ursprungscertifikatet.
Biltyp Hjälmtyp Maxvikt Racing Rally Rallycross
Jethjälm Täckta 1400 g X X X
bilar Jethjälm med intercom 1400 g X X
Öppna Integralhjälm (juniorer) 1100 g X
bilar Integralhjälm (seniorer) 1500 g X
Medicinsk juniorålder: t o m 18-årsdagen.
I tävlingsheat som har en planerad längd av min 60 minuter tillåts hjälmmonterad intercom.
Dessutom gäller generellt för alla sportgrenar att hjälmen ska vara godkänd enligt någon av de
normer som finns angivna nedan.
om HANS-skydd används ska hjälmen vara godkänd för detta.
- Tekniska Regler (TR) - SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET
Sidan 36 av 36 TR Tekniska Regler2011.doc - Utgåva: December 2010
c 2011 SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET
OBS. Även hjälm som har ett godkännande enligt ECE 22.05 och ECE/R 22.05 får användas förutsatt
att den täcker öron och nacke.
Gemensamma bestämmelser för märkning av skadade hjälmar.
Märkning ska göras av hjälmar som är skadade eller slitna på ett sådant sätt att de inte längre
uppfyller kraven i SBF:s säkerhetsbestämmelser.
Märkningen ska göras på hjälmar på båda sidor av hakbandet.
Vit färg Volvo nr 189, (bättringsfärg för stenskott), ska användas.
OBS! Märkt utrustning får ej användas i något bilsportsammanhang.
Förare som har gällande Medical Card och SBFs tillstånd för utlandsstart
tillåts delta vid nationella tävlingar i Sverige med internationellt
godkänd hjälm enligt FIA Technical List 25 och List 32.
HNRS (Head and Neck Restraint System):
HNRS system införs som krav vid Svenska tävlingar enligt nedanstående tabell:
Typ av
tävling/bilklass
Racing Rally Rallycross Historisk
Rally och
Racing
Mästerskapstävlingar 2010-01-01 2010-01-01 2010-01-01 2012-01-01
Nationella tävlingar
(exklusive Rally Gr-E)
2013-01-01 2013-01-01 2012-01-01 2012-01-01
Rally Grupp E - 2015-01-01 - -
Vid nationella tävlingar är det tillåtet att använda HNRS system.
Delar ingående i HNRS ska vara FIA-godkända och finnas upptagna på FIA Technical List No 29.
I denna förteckning som upptar alla delar som ingår, ska man följa respektive homologering
beroende på fabrikat på utrustningen.
Montering och användande av HANS-utrustning ska överensstämma med anvisningar i FIA
HANS Guide.
OBS. Vid användande av HNRS-system gäller FIA:s regler.
Detta medför att vikt, standard och hjälmtyp (integral/jet) kan avvika från det som krävs i detta
nationella regelverk.

rickard johansson
Sundsvall
Här sen Jan 2011

FIA:s tänk i det hela är att man ska kunna säkerställa fria luftvägar genom eventuell intubering om den skadade har problem med andningen. Detta då det i de nya prehospitala sjukvårdskoncepten som används (PHTLS mfl) alltid ska säkerställas genom att ta av hjälmen. Men detta är vad den generella sjukvården säger. I detta fall handlar det vi håller på med om motorsportsmedicin och motorsportsräddning. De läkare jag träffat och känner som verkar inom skrået motorsportsmedicin har löst detta genom diverse masker och näskanyler för att kunna intubera en skadad förare innan hjälmen är av. Om föraren har väldigt kraftiga skallskador vill vi inte at av hjälmen förrens vi är i en kontrollerad och steril miljö och då måste hjälmen vara på ändå oavsett om jag kör stängd bil eller öppen bil.

Denna regel handlar om FIA:s ovilja att ta in och värdera kunskap och inputs från andra aktörer och källor än sina egna. De verkar ju dessutom inte ens tala med sina egna då jag senast i höstas fick en genomgång av FIA chief medical officer för WRC och F1 och de kunde lösa detta utan att ta av hjälmen.

Anledningen till många av dessa dumma regler är att många gånger inom motorsporten är det rena amatörer och många gånger okunnig personal som verkar som räddnings och sjukvårdspersonal. De som bemannar "ambulansen" arbetar oftast inte normalt ute i fält utan är till vardags läkare eller sjuksköterskor på en vanlig avdelning. Räddningspersonal är oftast amatörer som max har några timmars utbildning. Det är i dessa som ni ger ansvaret för era liv.

Visst är denna regel en mycket dum regel och hindrar bra säkerhet, men glöm inte bort att undantaget i denna regel med att en läkare och två räddningsmän ska kunna ta av dig hjälmen inte kommer att gå i många fall och detta är inte på grund av att det inte går utan på grund av att de inte kan.

Den ovanstående regeln är ett typiskt exempel av hur lite kunskap FIA har om räddningsarbete. Jag samspråkade vid en konferens i höstas med några av FIA:s representanter och de höll med om att de har dålig koll på räddning, De bygger jättesäkra bilar och de skapar skydd som gör att du inte skadas, men de vet inte hur de ska få ut dig ur bilen om den inte är intakt. Tänk då på att en FIA-bur ska kollapsa kring föraren för att absorbera energin och då finns ofta ingen som kan ta ut dig ur denna rörbur du sitter fast i.

Jag håller just nu på med ett projekt om losstagning och att skapa tillträde till en skadad i en bil med bur, båge eller röramschassie och den viktigaste faktorn jag har sett är hur skicklig du är på att använda dina hydrauliska räddningsverktyg. Samma eprson kunde genom små fel i handhavandet pressa verktyget till att behöva använda dubbel kapacitet. Detta kan vara skillnaden imellan att ta sig in eller att spräck käftarna på saxen.

När ni kör trackdays och klubbevenemang vet ni att ni har utrustning på plats för att kunna ta hand om om olyckan är framme och har ni kompetensen på plats? Även om man är en professionell brandman har man ingen kunskap om att klippa i burar eller rörramschassien om man inte läst sig in på bilsporten.

/Rickard Johansson Professionell brandman och Professionell räddningsarbetare inom motorsporten

Fixhult
Här sen Apr 2004

För att vara lite pragmatisk (vi vill ju fortsätta köra utan att behöva headhunta de tio bästa inom räddning i Norra Europa för en träning), så blir det väl att det endast är "the chief medical officer" som kan förvägra dig att ha en integralhjälm med HNRS i täckt bil.
Men får tävlingslednngen (i bred mening) får sig att det inte ska vara så så gäller det ju att ha en 1400g Öppen hjälm att tillgå som reserv (om det är Nationell Klass, men alla internationella vadar ju i dispenser så det gäller ju ändå inte dem). Den dagen det blir obligatoriskt med HNRS för alla (2013) så kanske det finns bättre regler/paxis.

Det kan ju även vändas till att du inte får ha Integral om inte du fått OK från "the chief medical officer", och vem vill skriva på nåt sånt.

På den nivå som jag står som TL så är säkerhetsdetaljerna så enormt långt från detta. Att det finns ett par personer som inte har nån annan uppgift än släck/räddning och sitter standby hela tiden är mycket bättre än noll, men det blir ju svårt att hantera en totalkatastrof.
För en träning kollas ju inte den personliga utrystningen noga heller (även om ansvaret inte kan sägas ligga hos föraren...). Visst skulle TL/Chefstekniker få det hett om öronen om det visar sig att en skadad haft fel hjälm, men alternativet är att lägga ner enkla aktiviteter (men med högre tröskel blir det ju mer plats i depån...).

Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003

Re:

rickard johansson skrev:

Tänk då på att en FIA-bur ska kollapsa kring föraren för att absorbera energin.

Det där låter oerhört märkligt Var kommer den uppgiften ifrån?

Sundsvall
Här sen Jan 2011

Re:

Gripenland skrev:
rickard johansson skrev:

Tänk då på att en FIA-bur ska kollapsa kring föraren för att absorbera energin.

Det där låter oerhört märkligt Var kommer den uppgiften ifrån?

På en konferens presenterat av Hubert Gramling och Andy Mellor som är FIA Safety Institutes projektansvariga för just FIA:s burar och bågar. Jag har även haft äran diskutera deras konstruktioner direkt med dessa herrar.

Jag är medlem i ett sällskap som heter International Council of motorsport Science. Som enda skandinav som blivit inbjuden som medlen får jag ta del av mycket av den forskning som finns i dessa ämnen och som inte är tillgänglig utanför denna grupp. Dessa två ovan nämnda herrar är några av alla medlemmar.

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

rickard johansson skrev:
.....text......
Jag är medlem i ett sällskap som heter International Council of motorsport Science. Som enda
skandinav som blivit inbjuden som medlen får jag ta del av mycket av den forskning som finns
i dessa ämnen och som inte är tillgänglig utanför denna grupp. Dessa två ovan nämnda herrar
är några av alla medlemmar.

Då ställer man sig ju frågan (iaf jag), varför är denna forskning hemlig?

Allmänt banåkaforum
Hjälmbestämmelser SBF
<<   1, 2, 3   >>
6057 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande