Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Petter Berger Clubman Falkenberg 2009 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7367 totalt) |
En riktigt trevlig liten film ifrån Petter Berger där han pratar sig igenom racet på Falkenberg 2009. Serien heter Clubman/RS och körs tillsammans med SPVM.
Petter Berger is driving his Phantom rs1800 at Falkenberg race track in Sweden. Starting last during problems in qualifiyng. Really nice race with a lot of overtaking. Petter Berger i Phantom på Falkenberg Spvm _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||
Grymt intressant! Jag är dock inte så insatt i modeller och namn, men en väl kommenterad medåkning är alltid kul att titta på.
_________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||
+1 Jag var mer "upphetsad/spänd" på sista varvet än när jag tittar på F1, omkörningen på yttern innan målgången ja då andades jag inte _________________ Janne Ström |
||
Riktigt underhållande och intressant med kommenteringen, det måste göra väldigt mycket för serien att visa sådant här. Man vill ju verkligen vara med efter att ha tittat på det!
_________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||
_________________ Magnus Thomé |
||
Håller med, sjukt bra. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Hade ingen aning om att den filmen kunde vara så uppskattad! Men det är som sagt en löjligt kul bil/serie att köra. Enkel teknik i form av otrimmad ford (Failure on Racing Day) motor med quaifelåda. 600 kg med snartfyrtiofet förare blir bra kurvhastighet och låga däckskostnader. När jag började titta efter en klassså tyckte jag den verkade vara lite av en stängd klubb för avdankade förare men ack så fel (delvis) jag hade. Här finns allt från tjejer till snabba formelkillar till bonntrimmande danskar. Men när det väl gäller som på Svenskt sportvagnsmeeting när jag lyckades köra av hela höger hjulupphängning fram med tillhörande kaross så ställde varenda själ upp som tävlar i klassen. Danskarna plastade och popnitade ihop skiten, svenskarna letade uniballs i hela depån, norrmännen riktade o.s.v. Dagen därpå var bilen körklar och resten är historia. Kan bara säga positiva saker om clubmanserien. Riktig racing för en vettig peng. Kontakta mig gärna om ni har frågor om bilarna, serien och vilka kostnader en säsong innebär.
Mvh Petter _________________ Petter Berger |
||
Som sagt, sjukt bra reklam.
Jag har bara sett några bilar ute på annons tidigare och inte tänkt mer på det. Efter den här filmen har jag surfat runt på det mesta, på svenska, som är lätthittat, som står om clubman! Verkar tokskoj! Hade man resurserna att köra racing på riktigt verkar inte detta dumt alls! Skulle vara kul att veta mer dock. //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||
|
||
Nej, nej inte gamla pintomotorer hyfsat moderna zetec 16 ventilare.. Lättmekade och håller jäkligt bra. Har provat att peta i ettan när trean egentligen var tänkt. Det pallar dem. Körde fyra säsonger med min förra kärra med ett oljebyte på vintern.. Thats it. På tävlingshelgerna så kan man koncentrera sig på att åka av. Mekning förekommer sällan om man har grejerna i ordning. Skulle man mot förmodan blåsa motorn så köper du en sprillans ny på pall för tio bagis och stoppar i. Lätt som en plätt-racing
_________________ Petter Berger |
||
Har fått många intressenter som undrar om budget. Har bara tagit med de stora för att köpa och köra i serien i spvm.
Då ska vi se om jag kan göra en rättvis bild av kostnader. En bra bil kan du hitta mellan 100-150". Det finns ett par bra bilar till salu b.l a. En phantom som den som jag kör fast en lite äldre modell samt en riktigt fräsch mallock som är ett engelskt fabrikat. Anmälningsavgifter för årets fem spvm deltävlingar är ca 15" Två uppsättningar slicks 20" men som nybörjare klarar du dig på ett set hela säsongen Resor och racebränsle ca 6-8" Sen är det ju boende och sånt och det är olika hur man löser det.. De flesta sover ju på banan i egen husbil eller liknande. Andra tar in på hotell eller vandrarhem. Kraschkonto är ju ganska individuellt men mycket reparerar man själv. Men det finns ju vissa grejor som är dyrt att köra sönder som spindlar, wishbones o.s.v. Thats about it. En annan väg till att köra kul bil snabbt är att köpa en fräsch Radical som det finns betydligt fler av på begagnatmarknaden och åka i samma heat som clubmans. Lite högre driftkostnader p.g.a mycket mjukare slicks men snabba som attan och håller ihop ok om man är snäll mot materialet.. Jävligt snabba farkoster som rastar porsche cup anytime till en bråkdel av kostnaden.. Mvh Petter _________________ Petter Berger |
||
För några år sen så hörde jag att reservdelar från Radical var lite väl tilltagna i pris. Hörde fler som tyckte de tog i lite väl mycket för delar. Hur ser det ut med det idag? _________________ Magnus Thomé |
||
Det här med Radical var faktiskt något även jag tänkte på när jag tittade på ovanstående film.
Det som slog mig mest var: 'varför vill man åka Clubman ist. för Radical'? Handlar det mestadels om de högre driftskostnaderna? //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||
Jämför man en clubman med en radical så framstår direkt vissa saker som man kan tycka olika om. För eller emot får man själv svara på. Motormässigt så vet ni ju skillnaden. Hållbar standard bilmotor med quaife dogbox vs mc motor med kedjedrift. Chassimässigt är en modernare clubman betydligt mer finnessrikt uppbyggd med uniballs i alla ändar och pushrodfjädring vs nylonbussning upphängda wishbones och direktverkande fjäder.. Radicalens reservdelar är skitdyra p.g.a monopol men det finns massor av delar i England till vettiga priser. Både clubmans och radicals finns att hitta på www.racecarsdirect.com
Prestandamässigt är Radicalen något snabbare rakt fram och vinner även på varvtiden vs clubman. Då clubman körs på ett slicks som varar fem tävlingshelger vs en till två på radicalens f3 slicks så finns den största skillnaden där. Sätter man på f3 slicks på clubman så bör den vara något snabbare på exempelvis knutstorp eller kinnekulle p.g.a extremt välbalanserat chassi. På det hela taget två olika koncept på snabba, lätta bilar där clubman vinner ronden tillförlitlighet och ekonomi och Radicalen vinner på något bättre prestanda i alla fall med de slicks som normalt används i klassen. _________________ Petter Berger |
||
Borde inte oxå en Clubman var mindre krävande i tid vad det gäller hjulinställningar eftersom man kör på diagonaldäck?
|
||
Härlig film! Från sist till vinst!
Förutom att det förstås är skillnad på chaufförer, vad är det som gör att det ändå är så stor skillnad i fart deltagarna emellan? Motorerna är inte plomberade förstås men är det stor skillnad på puffrorna? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||
Bilder o videos Petter Berger Clubman Falkenberg 2009 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7367 totalt) |