Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
TURBO vs N/A
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (12573 totalt)
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771



Re:

Kimmen skrev:
Jassåååå det jämförs Porsche Turbo mot Renault Clio... vad sägs om en BMW då...minst 20 sek snabbare i en N/A...
http://www.dailymotion.com/video/xvbkz_hans-stuck-bmw-m3-gtr-au-nurbur . . . .



Å andra sidan så stekte Turbinchen upp allt motstånd när det begavs sig även fabriksteam med M3GTR..

Uwe Alzen and his elder brother Jürgen Alzen were also driving at the Nürburgring Nordschleife VLN Endurance racing series and 24 Hours Nürburgring in their privately built Porsche 996 GT2 Turbo 4WD from 2003 to 2005. Uwe Alzen set the lap record there with this Turbo at 8:09, about 10 seconds faster than the factory cars of Opel and Audi from the DTM, as well as the BMW M3 V8 GTR of Schnitzer Motorsport.

På träning så har jag hört talas om tider ner mot 6:40(borträknad GP slinga)..

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1132



Re:

Kimmen skrev:
Jassåååå det jämförs Porsche Turbo mot Renault Clio... vad sägs om en BMW då...minst 20 sek snabbare i en N/A...
http://www.dailymotion.com/video/xvbkz_hans-stuck-bmw-m3-gtr-au-nurbur . . . .


Jag är ganska säker på att Alzen:s UFo Porsche gått ännu fortare, sen att den står parkerad vid räcket i slutet på filmen är ju en annan femma...


Edit: Puppan han visst före..

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771



Re:

Krullert skrev:
Jag vet inte varför ni jämför t.ex. GT3RS med GT2RS när den ena kostar i princip dubbelt upp?

och dendär sjuka turboporschen i videon thumbs up men han körde väl mest om små clios och annat som inte direkt kan mätas med en porsche cup bil heller så. Men sjukt imponerande bil, finns det verkligen ingen officiell ringentid på den?

Sen är väl ringen speciellt en bana som favoriserar hög effekt? Hur överlägsen är en GT2 över en GT3 på t.ex. Kinnekulle? om man sedan också plöjer ner en mille till i GT3an?


Du kommer knappt nån vart med att plöja ner 1 miljon i en GT3:a..
Ett 3,9 liter kit som ger ca 450-480HK kostar ju ca 500kkr installerat.. Skall du ha mer effekt kostar det SJUKA pengar.. Som om inte 500kkr är sjuka pengar!! ;-)
Men det är klart Sek låda tillsammans med en del kolfiber borde resultera i bra tider på tex Kinnekulle
Men tveksamt att den rår på en GT3RS ändå.. Men kanske!

Jämför man bilarna som dom är är antagligen En GT2:a överlägsen en GT3RS tidsmässigt överallt utom på en gokartbana skulle jag vilja påstå.. Får båda bilarna 100kkr att lägga på modds ökas tidskillnaden ytterligare.

/pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Vet inte det jag, i Tyska Auto Motor & Sport får GT2 däng av GT3rs på Hockenheim och åker exakt jämt på ringen trots ett effektövertag på 20%.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Kimmen skrev:
Vet inte det jag, i Tyska Auto Motor & Sport får GT2 däng av GT3rs på Hockenheim och åker exakt jämt på ringen trots ett effektövertag på 20%.


Andra tider än vad jag läst, en 997 gt2 gör det på 7,33 och nya gt2rs på 7,18

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Japp, GT2 (530 hk) och Gt3rs (444 hk) som var uppe nyss gör båda på 7,33 på ringen.
GT2rs är ännu snabbare och ännu starkare..

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Kimmen skrev:
Japp, GT2 (530 hk) och Gt3rs (444 hk) som var uppe nyss gör båda på 7,33 på ringen.
GT2rs är ännu snabbare och ännu starkare..


Nu jämför det int eäpplen och äpplen

ska det jämföras ska det jämförars Rs mot RS och mk2 or mot mk2or...

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



GT2rs och GT3Rrs har väl 444 hk respektive 620 hk så det är nog inte samma frukt det heller...

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1955



Re:

[quote="FredrikÅ"]
padda skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=h7N7Lw_yzOQ
http://www.youtube.com/watch?v=g71j8WKzYVA


Saaaaaatan va de går thumbs up thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Kimmen skrev:
GT2rs och GT3Rrs har väl 444 hk respektive 620 hk så det är nog inte samma frukt det heller...


Jo verkligen, turbo vs NA

Porsches bästa sensaste gt2a mot derras bästa och senaste gt3a..samma årmodeller, motorfamilj, samma av det mesta, ska vi mäta vanliga gt2an ska vi mäta mot mk1 an som ha 415hk mot 530hk

Nya gt3 rs har 450hk och även 3,8a liter

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Re:

Supramannen skrev:
Kimmen skrev:
GT2rs och GT3Rrs har väl 444 hk respektive 620 hk så det är nog inte samma frukt det heller...


Jo verkligen, turbo vs NA

Porsches bästa sensaste gt2a mot derras bästa och senaste gt3a..samma årmodeller, motorfamilj, samma av det mesta, ska vi mäta vanliga gt2an ska vi mäta mot mk1 an som ha 415hk mot 530hk

Nya gt3 rs har 450hk och även 3,8a liter


om allt är samma fast man bultat på turbo på den ena och lite annat gott som höjer priset med 100% så känns det ju som en "no brainer" att den blir snabbare.
Så diskussionen rinner väl ut lite i att just detta gör jämförelsen blir orättvis.

Det finns nog ingen bil som inte skulle bli snabbare med en likadan motor men väl inställd för turbo, så länge extra kylning o sånt får plats.

Dock brukar ju racingserier straffa turbomotorer genom lägre motorvolym t.ex. så en mer rättvis jämförelse är väl att hålla sig inom en specifik serie. Svårigheten är väl att straffa rättvist?

Blir kul att se turbo i F1 igen, de nya motorerna lär ju kunna bli bra mycket mer körbara än på 80-talet?

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Jag kan säga direkt att jag inte jämför ex. 3 liter N/A med 3 liter Turbo, det vore som att jämföra en 4-taktare med en 2-taktare och det tror jag inte många gör (jämför moto-GP).
Inom alla jämförelser som görs vid tävling så finns det vissa ramar, annars skulle man kunna peta ner en 10 litersmaskin om det skulle behövas.
om vi tar Porsche Turbo som är på 3,6 liter så jämförs den ofta med ca *1,7-1,8 liter, dvs. 6,1-6,5 liter N/A.
Nu är det väl svårt att fixa volym på över 4 liter i en Porsche så vill man över 550 hk i en sådan så är det nog tillsvidare Turbo som gäller .
om det funnits en 6,5 liters sugmotor till Porschen tror jag däremot rätt många skulle välja den...

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Re:

Krullert skrev:

Blir kul att se turbo i F1 igen, de nya motorerna lär ju kunna bli bra mycket mer körbara än på 80-talet?


Det lär dom (bli mer körbara än på 80-talet) thumbs up -
Läste på en F1 sajt att "då" hade man ca 850 hk och med boost vid omkörningar upp mot 1400 hk... men så behövde motorn bara hålla 1 rejs (vilket den ibland gjorde ).
Idag ska 1 motor motor hålla 3 rejs, 3 kval och 9 fria träningar så det håller effekten nere en bit om det ska hålla.
Nya reglerna har väl oxå mer eller mindre bestämt effekten till dryga 800 hk på dom nya motorerna .

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

_________________
Tomas M
Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
Kimmen skrev:
GT2rs och GT3Rrs har väl 444 hk respektive 620 hk så det är nog inte samma frukt det heller...


Jo verkligen, turbo vs NA

Porsches bästa sensaste gt2a mot derras bästa och senaste gt3a..samma årmodeller, motorfamilj, samma av det mesta, ska vi mäta vanliga gt2an ska vi mäta mot mk1 an som ha 415hk mot 530hk

Nya gt3 rs har 450hk och även 3,8a liter


Logiskt tänkt, jämföra en vanlig motor med annan motor med hjälpmedel, sen kan man förvänta ett viss resultat av denna jämförelse att samma storlek med hjälpmedel är starkare.

Varför behöver man överhuvudtaget något hjälpmedel för en sugmotorn? Det är för att göra den starkare, att uttrycka det på lakoniskt sätt.

Men att jämföra dem som äpplen går det inte eftersom det handlar om helt olika pris nivåer

_________________
Tomas M
Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Puppan skrev:
Jämför man bilarna som dom är är antagligen En GT2:a överlägsen en GT3RS tidsmässigt överallt utom på en gokartbana skulle jag vilja påstå..


nurburgring är en lång bana med en hel del långa rakor ändå gt3rs är lika snabb som gt2. Det är imponerande, måste jag säga thumbs up

_________________
Tomas M
Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Cobolt skrev:
padda <<<

fattar inte riktigt hur du resonerar, det är väl inget fel att åka med 200hk bara man tycker det är kul?

Men om man vill ha lite mer kabooooom bakom ryggslutet så är väl det inget "fel" heller?

om man gillar att köra med en viss effekt så gillar man ju det och har således kul, bara välja klass man vill åka i och köra.

Men snackar vi däremot tider runt en bana så.... då är väl snabbast snabbast...? och det alternativ som sätter lägst tid innanför ett visst reglemente "king of the hill"?

Alltså även för olika förare, dvs om en förare av olika skolor föredrar olika alternativ och den ene tycker sig köra snabbare med turbo och den andre tycker sig köra snabbare med N/A så vinner ju ändå den av dom som är snabbast runt... Oavsett religion så kommer ju en av dom oundvikligen att vara tvåa på klockan och den andre är snabbare.

Sen vad menar du med att Rco ska köra 6:40? du har satt den tiden alltså eller vad menar du?
(alltså varför kom den tiden in i bilden och du anser att han måste slå den?) Finns ju iaf i mina ögon alltid någon som är snabbare, radicals, F1, osv...


som jag skrev tidigare, finns ingen fel och rätt. Men att antyda att snabbare är bättre alternativ är fel också.

Ang att köra 6,40, försöker jag visa att det där är inte ett barnlek och inte vem som helst gör det där trots man har en kapabel bil. Ens 7.30 är svår göra med en "futtig" gt3rs. Det är förarkompetens som sätter gränsen där. Jag har ju sett en del som har riktigt superbilar ändå kör dom långsammare än de med sina baguetter.

Syften med tråden som jag skapat här är att diskutera var går gränsen med hästeffekthysteri. Gamla Porsche 917 hade 1600hk på kvalstrim, alltså det var möjligt på 70 talet. Varför kör vi inte 2000hk nu år 2010, måntro? Pga enbart regulationer från förbunden? knappast.

_________________
Tomas M
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1007



Re:

FredrikÅ skrev:
padda skrev:
turbo, vansinniga hästeffekter osv.

vad tror ni hur förare skulle klara med 800hk turbo bil på 24h adac eller tävla med andra i blöt Nur bana på hög nivå?


Eeeh? Vad menar du?
Alzen Motorsport lyckades ju ganska bra på Ringen med sin turbobil (sen blev den förbjuden, typ)..

Supramannen skrev:

Ja den vann och krossade allt motstånd, altezen och tubinchen är det bara kolla upp innan den blev förbjuden.. snabbaste bilen i VLN historia


Exakt.
http://www.youtube.com/watch?v=h7N7Lw_yzOQ
http://www.youtube.com/watch?v=g71j8WKzYVA

Grymma filmer, kul att se även om det inte fanns någon konkurrens just då. thumbs up

Att åka turbo vs n/a i samma klass förutsätter ju att det finns ett tekniskt reglemente som gör det rättvist vilket knappast är lätt att åstadkomma.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Kimmen skrev:
om det funnits en 6,5 liters sugmotor till Porschen tror jag däremot rätt många skulle välja den...
Det finns ju de som försöker
http://www.ls1tech.com/forums/conversions-hybrids/1240791-2001-porsche . . . .
Mer volym och vindre vikt än originalspisen...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771



Re:

padda skrev:
Puppan skrev:
Jämför man bilarna som dom är är antagligen En GT2:a överlägsen en GT3RS tidsmässigt överallt utom på en gokartbana skulle jag vilja påstå..


nurburgring är en lång bana med en hel del långa rakor ändå gt3rs är lika snabb som gt2. Det är imponerande, måste jag säga thumbs up


om du jämför samma generation av 997 så är GTRS mkt långsammare än GT2..

Nordschleife
GT3RS 7:48.00
GT2 7:31.00

http://www.fastestlaps.com/comparisons/porsche_997_gt3_rs-vs-porsche_9 . . . .

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



De e väl enkelt de går bort allihop eftersom de är fyrtaktare och över 1000cc
Det är väl inget lastbilsformum detta?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Allmänt banåkaforum
TURBO vs N/A
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
7 besök senaste veckan (12573 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande