| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
TURBO vs N/A
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 6 besök senaste veckan (12572 totalt) |
|
Re:
Varför man har turbo..jo för att bygga bättre och snabbare bilar.. som dom flesta här inne har fattat och även biltillverkarna _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
|
Biltillverkarna har väl egentligen nappat på turbon på bred front för att med bibehållna prestanda klara av downsizing och därmed måttlgiare förbrukning. Alltså det som fick Saab att satsa på Turbon redan mitten av 70-talet. Tyska premiumtillverkare har förvisso först och främst satsat på Turbo i effektethöjande syfte, utom VAG som även haft döverladdning för att få rimlig effekt i bruksmaskiner. Onekligen var ju BMW och Porsche tidigt ute i Europa och då var det ju helt riktigt effekt som var drivkraften.
T.o.m BMW som tidigare kategoriskt vägrat turbo av imageskäl har ju numera fallit till föga. Men dagens turbovåg vill jag påstå främst drivs av downsizingtrenden i bilindustrin. Det är kul med en rapp N/A motor, men i de flesta lägen mer praktiskt med turbokonceptet, med sin oftast bättre körbarhet. Tycker det gäller både brukholkar med regplåt och leksaker på bana. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Re:
det är nog som du säger att avgascertifieringar, förbrukningar osv mer eller mindre tvingar bmw att överladda de lite effektstarkare bilarna. t.o.m hondas 2 liters 200hk motor som de åker med i type R är borta från och med 2010. de blev "förbjudna" i samma veva som bmw's v10, VAG's v10 diesel, någon alfa motor och även någon ford ST om jag inte minns fel. vassa sugisar kommer det bara bli färre med ibland vanliga bilar. rena effektmonster lär fortfarande finnas kvar då köparen varken bryr sig om skattesatsen eller förbrukningen. _________________ Sammy Lundin |
||||||
|
Re:
Börjar bli väldigt OT här men iaf. Den stora andledningen att de vassa sugisarna har försvunnit var att de inte klarade de senaste avgaskraven och det fanns ingen anledning att uppdatera avgasreningen på en gammal motor. Sen erbjuder turbomotorerna bättre moment, effekt och bränsleförbrukning i samma fordon. Det fungerar iaf utmärkt att åka turbobil på bana. Tom i kombination med framhjulsdrift. Med mycket effekt kommer det att gå snabbt och det är ju kul när det går snabbt. Kör man bara banträffar så kan man ju välja den motor man tycker mest om och som får plats i sitt fordon. Transientsvar är ett mycket litet problem på bana då man ligger på relativt höga varv hela tiden. Enda nackdelen med turbo på bana är att det finns lite fler komponenter som kan strula. Finns mer risk för läckage och skjutna tryckslangar. Å andra sidan är inte hållbarheten och registret på en maxtrimmad sugmotor nått att hurra för heller. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
TURBO vs N/A
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 6 besök senaste veckan (12572 totalt) |

