Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
TURBO vs N/A
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
6 besök senaste veckan (12572 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

padda skrev:
Supramannen skrev:
Kimmen skrev:
GT2rs och GT3Rrs har väl 444 hk respektive 620 hk så det är nog inte samma frukt det heller...


Jo verkligen, turbo vs NA

Porsches bästa sensaste gt2a mot derras bästa och senaste gt3a..samma årmodeller, motorfamilj, samma av det mesta, ska vi mäta vanliga gt2an ska vi mäta mot mk1 an som ha 415hk mot 530hk

Nya gt3 rs har 450hk och även 3,8a liter


Logiskt tänkt, jämföra en vanlig motor med annan motor med hjälpmedel, sen kan man förvänta ett viss resultat av denna jämförelse att samma storlek med hjälpmedel är starkare.

Varför behöver man överhuvudtaget något hjälpmedel för en sugmotorn? Det är för att göra den starkare, att uttrycka det på lakoniskt sätt.

Men att jämföra dem som äpplen går det inte eftersom det handlar om helt olika pris nivåer


Varför man har turbo..jo för att bygga bättre och snabbare bilar.. som dom flesta här inne har fattat och även biltillverkarna

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Biltillverkarna har väl egentligen nappat på turbon på bred front för att med bibehållna prestanda klara av downsizing och därmed måttlgiare förbrukning. Alltså det som fick Saab att satsa på Turbon redan mitten av 70-talet. Tyska premiumtillverkare har förvisso först och främst satsat på Turbo i effektethöjande syfte, utom VAG som även haft döverladdning för att få rimlig effekt i bruksmaskiner. Onekligen var ju BMW och Porsche tidigt ute i Europa och då var det ju helt riktigt effekt som var drivkraften.
T.o.m BMW som tidigare kategoriskt vägrat turbo av imageskäl har ju numera fallit till föga.
Men dagens turbovåg vill jag påstå främst drivs av downsizingtrenden i bilindustrin.
Det är kul med en rapp N/A motor, men i de flesta lägen mer praktiskt med turbokonceptet, med sin oftast bättre körbarhet. Tycker det gäller både brukholkar med regplåt och leksaker på bana.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



Re:

Bosse L skrev:

T.o.m BMW som tidigare kategoriskt vägrat turbo av imageskäl har ju numera fallit till föga.
Men dagens turbovåg vill jag påstå främst drivs av downsizingtrenden i bilindustrin.


det är nog som du säger att avgascertifieringar, förbrukningar osv mer eller mindre tvingar bmw att överladda de lite effektstarkare bilarna. t.o.m hondas 2 liters 200hk motor som de åker med i type R är borta från och med 2010. de blev "förbjudna" i samma veva som bmw's v10, VAG's v10 diesel, någon alfa motor och även någon ford ST om jag inte minns fel.

vassa sugisar kommer det bara bli färre med ibland vanliga bilar. rena effektmonster lär fortfarande finnas kvar då köparen varken bryr sig om skattesatsen eller förbrukningen.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3023



Re:

bullen! skrev:
Bosse L skrev:

T.o.m BMW som tidigare kategoriskt vägrat turbo av imageskäl har ju numera fallit till föga.
Men dagens turbovåg vill jag påstå främst drivs av downsizingtrenden i bilindustrin.


det är nog som du säger att avgascertifieringar, förbrukningar osv mer eller mindre tvingar bmw att överladda de lite effektstarkare bilarna. t.o.m hondas 2 liters 200hk motor som de åker med i type R är borta från och med 2010. de blev "förbjudna" i samma veva som bmw's v10, VAG's v10 diesel, någon alfa motor och även någon ford ST om jag inte minns fel.

vassa sugisar kommer det bara bli färre med ibland vanliga bilar. rena effektmonster lär fortfarande finnas kvar då köparen varken bryr sig om skattesatsen eller förbrukningen.


Börjar bli väldigt OT här men iaf. Den stora andledningen att de vassa sugisarna har försvunnit var att de inte klarade de senaste avgaskraven och det fanns ingen anledning att uppdatera avgasreningen på en gammal motor. Sen erbjuder turbomotorerna bättre moment, effekt och bränsleförbrukning i samma fordon.

Det fungerar iaf utmärkt att åka turbobil på bana. Tom i kombination med framhjulsdrift. Med mycket effekt kommer det att gå snabbt och det är ju kul när det går snabbt.

Kör man bara banträffar så kan man ju välja den motor man tycker mest om och som får plats i sitt fordon. Transientsvar är ett mycket litet problem på bana då man ligger på relativt höga varv hela tiden.

Enda nackdelen med turbo på bana är att det finns lite fler komponenter som kan strula. Finns mer risk för läckage och skjutna tryckslangar. Å andra sidan är inte hållbarheten och registret på en maxtrimmad sugmotor nått att hurra för heller.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Allmänt banåkaforum
TURBO vs N/A
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
6 besök senaste veckan (12572 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande