Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2397 besök totalt |
Bromssträckor för många bilar
Movit;s site har tagit upp stoppsträckor för många bilar. Där kan vi se att baktunga GT-3 ligeer i top med 32 meter medan Kia 4WD med frontmotor behöver 55 meter. Listan är ett lysande exempel på vikt och cgh placeringens avgörande betydelse för stoppkraften. http://www.movit.de/rahmen/stoptbl.h Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Kul lista, även om inga av mina bilar var med, men värdet av den kan man ju diskutera.
originaldäck eller eftermarknadsdäck? Bromsbelägg? Däcktemperatur? Lufttemperatur? Från 100 km/h på mätaren eller kalibrerad mätutrustning? Asfaltstemperatur? Fuktig bana? Smutsig bana? Asfalt, betong eller annat? Bromsarens förmåga? Bromsarnas skick. Kärvar något? Luftbubbla? ABS-styrningens funktion. Inga fel? Annars så ger det säkert en indikation på bromsprestanda. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Håller med. Det var ju mycket det som var det jag menade med att visa listan. Att stoppkraft är något annat än stora skivor och ok. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Skojas det eller?
![]() Uppgifterna kommer från olika tidskrifter vid olika tidpunkter på sannolikt helt olika däck vid olika temeratur bromsade på olika underlag etc. etc... Det enda som bevisas är att elefanter varken kan cykla ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Jag sätter en halv tunna skit på att testen är gjord på gatdäck pga att de flästa bilar ligger runt 40m, det ger tumme pekfinnger max broms på 0,9-0,95g.
Höfläktarna har sina pluss när det gäller att stanna pga att då kan man få rielt med grepp i bakvagnen pga att viktförstjutningen framåt minskar tyngden bak och detta ökar greppet. Hmm borde räkna lite. Vikt på typ en GT3a, viktfördeling, däcksbredder bak och fram=????? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Hmm värre än så
![]() sträcka=s [meter] retaratin=r [antal g] c=hastighet [km/h] g=9,81 [m/s^2] r=c^2/3,6^2/s/2/g r=100^2/3,6^3/40/2/9,81 --> r=0,983g sorry, jag räknade fort och slarvig förut hmm jag skall ta och analusera hela tabelen. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Däremot gör stora skivor en hel del för möjligheten att bromsa optimalt. Vilket ibland verkar glömmas i debatten. Då kommer vi till enkla hävarmen, med en större hävarm behövs det mindre kraft för samma vridmoment (eller stoppmoment) och det blir lättare att dosera bromsarna. _________________ Roland Johansson |
||||
Det är många saker som glöms i debatten. Här på rejsa nu är dom flesta rätt klara över de flesta förhållanden, så den där kommentaren från mig var rätt onödig. Går man ut och tittar på ombyggda bilar på någon träff eller mässa så ser man stora fälgar med väl synliga röda bromsok helsta av jätteformat. Någonstans får jag en känsla av att det ska ge en bild av att bilen kan stanna på 5 meter från 100. Jag vill fokusera på vad som påverkar vad. Större skivor ger högre hastighet på friktionsytan. Sätter man på mindre däck åstadkomms samma sak. Dock ger en större skivdiameter fördelen av JÄMNARE hastighet längst in vs längst ut efter radien på beläggytan, förutsatt samma beläggdimension. Dom största problemen är att få balans i bromssystemet, samt att välja precis så mycket skivor och kalipper som är lagomt. På min bil är det väldigt lätt att få felbalans beroende på vilken växel som ligger i. Så på bromstester bromsar jag alltid frikopplat för bästa resultat. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Varför räkna? Har du slarvat bort mitt eminenta Excelblad? Det berättar att 100 km/h-> 0 km/h på 40 m, ger en medelacceleration på 0.982 g. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re: Bromssträckor för många bilar
För tydlighetens skulle är det GT3 Cup som bromsar på 32 m från 100. Den har garanterat inga gatdäck. En vanlig GT3 enl tabellen ligger på 35 m. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Detta har jag lurat lite på...
Motorprogram gör ju stor sak av hur lång/kort bromssträcka olika bilar har, särskilt Trafikmagasinet på sin tid. A och o i ett sånt test måste väll ändå vara däcken på bilen. Vad är resultatet av en sådan test? Hur bra bilen är på 100-0 eller hur bra däcken är 100-0 på? Har det nånsin gjorts ett broms test med x antal bilar på exakt samma däck under samma dag o på samma stopp sträcka? om detta gjorde så tror inte jag att det är så stor skillnad på en M3;a o en Ford Fokus (En inbromsning) Ett litet exempel på detta är sista avsnittet av TM där dom testade Toyota Avensis (tror det var den). Där skällde en viss reporter på dom onödigt stora o bullriga däcken! Men i näst mening berömde han den för att bromssträckan var bland dom bästa i klassen!? Det nämndes aldrig nått om att däcken kunde ha påverkat bromssträckan! _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Porsche visar bra bromsstäcka överhuvud taget. Det är inte samma förhållanden mellan Porscharna på listan, men cup påstods ha vassare däck med 32 meter dom andra var sämre då troligen med gattdäck. Kan ge en liten indikation om däcken men bakvikten på Porscharna fäller ändå stort utslag. Den höga Kian har säkert inte undermåliga däck men en bedrövlig balans vilket ger 55 m. Så stora skillnader är det inte med moderna däck. Som i Porschefallet skiljer det 3,5 m mellan någon typ av race däck och gat däck, men det är en kategoriskillnad på däck. Byter vi till andra racingdäck på cupbilen så tror jag inte vi ser 28,5m. Utan 31-34m med olika racedäck. Men visst är däcken oerhört viktiga, särskillt som en ingående del av den totala bilbalansen. Och särskillt på en och samma bil är däcken en kraftfull åtgärd eftersom vikten är svårt att ändra på. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
De parametrar som bestämmer den maximalt uppnåbara retardationen är följande:
Vikt fram (kg) Vikt bak (kg) Hjulbas (mm) Tyngdpunktshöjd (mm) Friktionskoefficient ( ) _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Porsches koncept med bakmonterad motor ÄR bra ur bromssynpunkt då man får en jämnare F/R-belastning av däcken. Jämför med resonemanget att överlasta framdäcken (i kurva alltså) ger minskat grepp och understyrning. Detsamma gäller vid bromsning. Tyngd fram ger överlastade framdäck och inget tryck på bakhjulen som kan bromsa bilen. Då blir den överförbara bromskraften lägre än om man har all vikt bak som Porsche har.
När man sedan ska skilja ut agnarna från vetet så är det inte rak bromsning från 100-0 som gäller utan från 200 till 100 i kurva med kontinuerligt minskande kurvradie och då vill man gärna flytta fram motorn till mittposition för att få bättre viktfördelning. Porsche har löst det problemet genom att bygga in en våldsam understyrning i nyare 911or. Någon som är bättre på chassiedynamik kan säkert reda mer i det här men det är min bilda av hur det förhåller sig. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2397 besök totalt |