| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
125hk roligt ??
|
1, 2 >> 4128 besök totalt |
|
125hk roligt ??
har en liten bil som ja har lite småfunderingar på att ev uppdatera väghållningen och bromsarna lite på men undrar om det är värt det ?? bilen har 125hk och väger 1100kg Kan man ha roligt på banan med en sån bil tro ??? _________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||||||
|
Det går alldeles utmärkt att åka med en sån bil, förutom på långa rakan på Mantorp och Anderstorp (långtråkigt).
Bättre att lära sig att köra fort med en effektsvag bil för man blir bättre på kurvtagning och precision i placeringen på banan. Effektstarka bilar blir lätt att bara gasa på rakan, bromsa satan innan kurvan, ta kurvan långsamt och gasa satan ur den sen. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
|
Man kan ha hur kul som helst!
Själv har jag 136 hk och 1200 kg. Jag har jättekul på bana och i slalom.
Personligen tycker jag det mesta kan vara kul. Även trött tvåtons skåpbil är underhållande på en krokig väg. Det är kul när det svänger.
_________________
|
||||||
|
Med den vikten så kommer du ha TOK-skoj! Sen att rakorna "blir lite längre" kan man väl ta
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re: 125hk roligt ??
Roligt kan du säkert ha men frågan är om du kan ha roligare med kraftigare motor och det kan du garanterat. Vikten är ganska låg och den kommer att göra bilen rolig att köra. Du kan helt klart välja sämre bilar att åka bana med då en lätt bil är rolig att köra då den blir mycket mer alert i reaktionerna än en tyngre bil. Du kommer ganska snabbt att uppdatera däcken (r-däck), bromsarna (bromsvätska, bortplockade sköldar och ev lite värre belägg) chassiet med ett coiloverkit och lätta bilen något. Då kommer bilen bromsa fint, ha bra grepp i kurvorna men prestandan på rakan kommer inte att matcha resten. Trimma motor är dyrt så det är bättre att bygga på en bil som har starkare motor eller lägre vikt ifrån start. Skulle säga att med den vikten behöver du över 150hk för att det ska bli riktigt kul. Då det blir riktigt kul att köra bana är när du kan bromsa väldigt sent och hänger i bältet under inbromsning, du svänger in i kurvan och känner hur bilen har ordentligt med grepp, när du gasar ut ur kurvan så känner du hur bilen accelererar kraftigt. Den känslan får du inte med smala däck, kassa bromsar och klen motor även om en sådan bil kan ha underhållande balans. Har exakt en sådan bil som bruksbil Polo GTI -00 med 125hk och 1100kg och den är lite väl slö rakt fram i förhållande till prestandan i kurvor och under inbromsning. Lupo GTI:n är betydligt bättre med 125hk och 980kg. Eller andra GTI bilar som Renault Clio Sport som har 170hk och ungefär samma vikt, eller Honda Civic Type-R med 200hk. Att säga att det är kul att åka bana med klen motor är som att säga att det är kul att köra bana med usla bromsar, vekt chassi, dåliga däck. Jag upplever det som väldigt frustrerande att åka bana med liten motor då många arrangörer tillåter bara omkörning på rakorna och med 125hk och 1100kg kommer det att vara svårt att komma om folk. Har kört bil med klen motor på bana (950kg, 95hk) och visst var det roligt men nu kör jag samma bil men med (950kg, 162hk) och det är väldigt mycket roligare. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Re:
Den dagen du tar steget till att mäta dina förbättringar med tid, så är även Anderstorp en skoj bana med en lågeffektbil. De långa rakorna är ju en tydlig markör på hur du tog kurvan ut (det märks mycket på tiden). Mantorp är ju bara konstig generellt
|
||||||
|
Re:
Tror du att du hade haft tokskoj på rakorna på de banorna med 170hk i din CSL? (Samma vikt effekt som 125hk och 1100kg)
Den dagen du börjar mäta varvtider inser man att det finns oändligt med tid att spara med bra acceleration på rakorna Detta oavsett hur dålig utgång du får.
Mantorp är en konstig bana helt klart, kan nog vara Sveriges tråkigaste uppförsbacke. Har funderat på att släpa ner min bruks Polo GTI med 125hk och 1100kg till Nürburgring för att lära mig banan men det konstiga chassiet avskräcker mig lite. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Re:
Jag älskar o köra min Citroen C1, skulle gärna prova den på t.ex. Sviestad precis som den är. Det den lider mest av är att man måste köra mjukt in i böjar för att undvika att den börjar understyra, man måste rätta mun efter matsäcken. Men planerar man ingången i en kurva, rätt fart o vinkel och lite gasuppsläpp så sätter den sig finfint. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Vilken bil som är rolig att köra på bana beror naturligtvis på mycket mer än bara vikt och effekt. Visst kan du ha buskul med en bil med lite färre kusar i, precis som olika bilar är olika roliga på vanlig väg. Är den kul att köra idag kommer den vara kul att köra på bana med lite uppgraderingar, som du tänkt dig.
Med risk att vara lite vardagstrist levererar jag lite helt andra aspekter också (egna åsikter): - En bil du inte är så rädd om / har råd att smälla är roligare på banan - Man vågar pressa den till 100% istället för att sluta vid 90%. - En bil som du kan / har råd att bygga vidare på och förbättra är roligare än en som du inte får plocka ur inredningen ur eller som måste rulla till jobbet på måndag morgon. Det blir roligare om du gradvis kan förbättra bilen allt eftersom du lär dig köra bättre och hittar bilens svaga punkter. - En bil du har råd att regelbundet sätta nya däck, bromsar och liknande på är roligare, för den blir det faktiskt av att du kör på bana. Även en mäktig Lambo är ganska trist om man inte har råd att köra den... _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
|
Re:
Det finns många som gått från långsammare tävlngsklasser till snabbare (på hobbynivå) som erkänner att de körde snyggare och bättre i de långsammare klasserna, eftersom du inte kan rädda din klantighet med brutal acceleration. Det är ju inte sällan som du med lågeffektbil "kör över" de effektstarkare i mitten på kurvan eftersom de fokuserar mer på inbromsning och acceleration ut, inte på minhastigheten (ballongspåret ger inte bästa förutsättningarna för dragracestart, om jag tillåts att måla onödiga extremer). Det är olika körsätt och olika utmaningar, men det kan vara minst lika skoj, och låg vikt och låg effekt ger mycket billigare slitage/underhåll. Men visst är jag färgad av tävlande med ett reglemente, inte av skojigaste/snabbaste hobbybil utan begränsningar.
|
||||||
|
Man kan ha roligt med lite effekt men det blir ännu roligare med mer
Däremot tror det är roligare att köra tävling med relativt lite effekt jämfört med att inte tävla i en effektstark bil. Roligast är förstås att tävla i en bil med massa effekt men då blir det rätt dyrt
Jag skulle välja lite mindre effekt om det skulle göra att man kan köra oftare
_________________ Martin Öberg
|
||||||
|
Re:
Som svar på frågan så ser det tillräckligt kul ut. Vikten är vad de flesta skriver nyckelfaktorn.
Sjukt bra skrivet.
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
|
Re:
Håller med. Jag tror att det som är enklast och roligast att uppgradera är det som sitter mellan ratten och ryggstödet, kör mycket!
om det är så att man får problem med exempelvis bromsar eller däck som överhettar så tycker jag att det är det man ska börja med att se över på bilen. Det kan ju annars hindra en att köra så mycket som man önskar. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
|
Även med 125 häst passerar man 100m-skylten i slutet på A-torps flygraka i rätt bra fart
Jag hoppas min 318Ti blir lika underhållande som min 924 var där i tidernas begynnelse, för då kan det bli en bra säsong.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
|
Re:
Kan inte påstå att jag försöker lösa min dåliga körning med mycket effekt, men när ratten är rak och det är en bra bit kvar till nästa kurva skadar inte mer effekt. Mycket effekt är ett lätt sätt att få snabba varvtider. Jag kör rätt snabbt i kurvorna jämfört med de flesta, har kollat på lite loggfiler och det ser bra ut. Men mer effekt betyder inte att du har tråkigare när du inte är på en raksträcka. Sen blir banorna lite annorlunda att köra beroende på vilken acceleration du har på rakorna. Vänstern efter hårnålen på Gotland Ring blir en lätt fullfartskurva med lite effekt, med mer effejt en mer utmanande kurva där det gäller att släppa av lagom och gå på gasen tidigt. Med mycket effekt måste man bromsa kraftigt inför den kurvan. I min värld förtas upplevelsen av att ha prickat bromspunkten perfekt, bromsat hårt nära hjullåsning, svängt in perfekt, prickat apex, satt utgången perfekt när du golvar gasen och i princip ingenting händer och bilarna du precis skapade en lucka till seglar om på sidan av dig tack vare bättre acceleration på rakan. Vill du ha lite slitage på bilen och billiga delar ska du ha en så lätt bil som möjligt. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Re: 125hk roligt ??
Nej. Det går, försutsatt att det är max 1100kg och att det är en bara av sådan typ (varför inte NS) innehållande fler kurvor än raksträckor
Sen hänger det lite på personen i fråga jag har svårt för undermotoriserade bilar.
_________________ Stefan Larsson |
||||||
|
Kan väl uttrycka mig så här, ju fler hk ger högre skita på sig känsla på olämpliga ställen.
Bättre och lära sig styra och köra bil (mc/båt/etc) med svagare/långsammare motor så att man hinner lära sig hur man ska göra, dvs, lär dig krypa innan du går
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
125hk roligt ??
|
1, 2 >> 4128 besök totalt |

