Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
125hk roligt ??
1, 2   >>
4128 besök totalt
900rr
köping
Här sen Dec 2007

Trådstartare
125hk roligt ??

har en liten bil som ja har lite småfunderingar på att ev uppdatera väghållningen och bromsarna lite på men undrar om det är värt det ??

bilen har 125hk och väger 1100kg

Kan man ha roligt på banan med en sån bil tro ???

det ska gåå fooort..
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007

Ja, det kan du.

En mk2 Golf Gti 8v har väl ungefär den hk/kg-uppsättningen och det är en väldans rolig bil att åka runt med.

Mellan två banåkabilar..
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det går alldeles utmärkt att åka med en sån bil, förutom på långa rakan på Mantorp och Anderstorp (långtråkigt).
Bättre att lära sig att köra fort med en effektsvag bil för man blir bättre på kurvtagning och precision i placeringen på banan. Effektstarka bilar blir lätt att bara gasa på rakan, bromsa satan innan kurvan, ta kurvan långsamt och gasa satan ur den sen.

Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002

Man kan ha hur kul som helst!
Själv har jag 136 hk och 1200 kg. Jag har jättekul på bana och i slalom.
Personligen tycker jag det mesta kan vara kul. Även trött tvåtons skåpbil är underhållande på en krokig väg.

Det är kul när det svänger.

Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Med den vikten så kommer du ha TOK-skoj! Sen att rakorna "blir lite längre" kan man väl ta thumbs up Du kommer kunna ha riktigt riktigt bra tempo på många svenska banor med den om du har shysst väghållning, Kinnekulle, Sturup, Knutan, Gotland, ja alla egentligen förutom just på rakan på Anderstorp typ.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Re: 125hk roligt ??

900rr skrev:
har en liten bil som ja har lite småfunderingar på att ev uppdatera väghållningen och bromsarna lite på men undrar om det är värt det ??

Roligt kan du säkert ha men frågan är om du kan ha roligare med kraftigare motor och det kan du garanterat. Vikten är ganska låg och den kommer att göra bilen rolig att köra. Du kan helt klart välja sämre bilar att åka bana med då en lätt bil är rolig att köra då den blir mycket mer alert i reaktionerna än en tyngre bil.

Du kommer ganska snabbt att uppdatera däcken (r-däck), bromsarna (bromsvätska, bortplockade sköldar och ev lite värre belägg) chassiet med ett coiloverkit och lätta bilen något. Då kommer bilen bromsa fint, ha bra grepp i kurvorna men prestandan på rakan kommer inte att matcha resten. Trimma motor är dyrt så det är bättre att bygga på en bil som har starkare motor eller lägre vikt ifrån start. Skulle säga att med den vikten behöver du över 150hk för att det ska bli riktigt kul.

Då det blir riktigt kul att köra bana är när du kan bromsa väldigt sent och hänger i bältet under inbromsning, du svänger in i kurvan och känner hur bilen har ordentligt med grepp, när du gasar ut ur kurvan så känner du hur bilen accelererar kraftigt. Den känslan får du inte med smala däck, kassa bromsar och klen motor även om en sådan bil kan ha underhållande balans.

Har exakt en sådan bil som bruksbil Polo GTI -00 med 125hk och 1100kg och den är lite väl slö rakt fram i förhållande till prestandan i kurvor och under inbromsning. Lupo GTI:n är betydligt bättre med 125hk och 980kg. Eller andra GTI bilar som Renault Clio Sport som har 170hk och ungefär samma vikt, eller Honda Civic Type-R med 200hk.

Att säga att det är kul att åka bana med klen motor är som att säga att det är kul att köra bana med usla bromsar, vekt chassi, dåliga däck. Jag upplever det som väldigt frustrerande att åka bana med liten motor då många arrangörer tillåter bara omkörning på rakorna och med 125hk och 1100kg kommer det att vara svårt att komma om folk.

Har kört bil med klen motor på bana (950kg, 95hk) och visst var det roligt men nu kör jag samma bil men med (950kg, 162hk) och det är väldigt mycket roligare.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

steffe skrev:
Det går alldeles utmärkt att åka med en sån bil, förutom på långa rakan på Mantorp och Anderstorp (långtråkigt).
Den "myten" kan jag säga beror lite på vad du är ute efter.

Den dagen du tar steget till att mäta dina förbättringar med tid, så är även Anderstorp en skoj bana med en lågeffektbil. De långa rakorna är ju en tydlig markör på hur du tog kurvan ut (det märks mycket på tiden).
Mantorp är ju bara konstig generellt

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Med den vikten så kommer du ha TOK-skoj! Sen att rakorna "blir lite längre" kan man väl ta thumbs up Du kommer kunna ha riktigt riktigt bra tempo på många svenska banor med den om du har shysst väghållning, Kinnekulle, Sturup, Knutan, Gotland, ja alla egentligen förutom just på rakan på Anderstorp typ.

Tror du att du hade haft tokskoj på rakorna på de banorna med 170hk i din CSL? (Samma vikt effekt som 125hk och 1100kg)

Niklas Falk skrev:
steffe skrev:
Den "myten" kan jag säga beror lite på vad du är ute efter.

Den dagen du tar steget till att mäta dina förbättringar med tid, så är även Anderstorp en skoj bana med en lågeffektbil. De långa rakorna är ju en tydlig markör på hur du tog kurvan ut (det märks mycket på tiden).
Mantorp är ju bara konstig generellt

Den dagen du börjar mäta varvtider inser man att det finns oändligt med tid att spara med bra acceleration på rakorna Detta oavsett hur dålig utgång du får.

Mantorp är en konstig bana helt klart, kan nog vara Sveriges tråkigaste uppförsbacke.

Har funderat på att släpa ner min bruks Polo GTI med 125hk och 1100kg till Nürburgring för att lära mig banan men det konstiga chassiet avskräcker mig lite.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Andreas Millbro skrev:
Tror du att du hade haft tokskoj på rakorna på de banorna med 170hk i din CSL? (Samma vikt effekt som 125hk och 1100kg)

Jag älskar o köra min Citroen C1, skulle gärna prova den på t.ex. Sviestad precis som den är. Det den lider mest av är att man måste köra mjukt in i böjar för att undvika att den börjar understyra, man måste rätta mun efter matsäcken. Men planerar man ingången i en kurva, rätt fart o vinkel och lite gasuppsläpp så sätter den sig finfint.

Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Vilken bil som är rolig att köra på bana beror naturligtvis på mycket mer än bara vikt och effekt. Visst kan du ha buskul med en bil med lite färre kusar i, precis som olika bilar är olika roliga på vanlig väg. Är den kul att köra idag kommer den vara kul att köra på bana med lite uppgraderingar, som du tänkt dig.

Med risk att vara lite vardagstrist levererar jag lite helt andra aspekter också (egna åsikter):
- En bil du inte är så rädd om / har råd att smälla är roligare på banan - Man vågar pressa den till 100% istället för att sluta vid 90%.
- En bil som du kan / har råd att bygga vidare på och förbättra är roligare än en som du inte får plocka ur inredningen ur eller som måste rulla till jobbet på måndag morgon. Det blir roligare om du gradvis kan förbättra bilen allt eftersom du lär dig köra bättre och hittar bilens svaga punkter.
- En bil du har råd att regelbundet sätta nya däck, bromsar och liknande på är roligare, för den blir det faktiskt av att du kör på bana. Även en mäktig Lambo är ganska trist om man inte har råd att köra den...

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Andreas Millbro skrev:
Den dagen du börjar mäta varvtider inser man att det finns oändligt med tid att spara med bra acceleration på rakorna Detta oavsett hur dålig utgång du får.
om du är ute efter att fixa din dåliga körning med mer effekt i garaget så kommer du alltid att vara långt efter, eftersom det alltid går att fixa mer effekt på nåt vis. Men att optimera din körning för varje given förutsättning (dvs inte bara skruva på laddtrycket om du vill ha lite lägre tid), är ju lite mer utmanade (jo, det går att tävla i bästa dynoqueen också, och det finns utmaningar då också).

Det finns många som gått från långsammare tävlngsklasser till snabbare (på hobbynivå) som erkänner att de körde snyggare och bättre i de långsammare klasserna, eftersom du inte kan rädda din klantighet med brutal acceleration.
Det är ju inte sällan som du med lågeffektbil "kör över" de effektstarkare i mitten på kurvan eftersom de fokuserar mer på inbromsning och acceleration ut, inte på minhastigheten (ballongspåret ger inte bästa förutsättningarna för dragracestart, om jag tillåts att måla onödiga extremer).
Det är olika körsätt och olika utmaningar, men det kan vara minst lika skoj, och låg vikt och låg effekt ger mycket billigare slitage/underhåll.

Men visst är jag färgad av tävlande med ett reglemente, inte av skojigaste/snabbaste hobbybil utan begränsningar.

Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Man kan ha roligt med lite effekt men det blir ännu roligare med mer

Däremot tror det är roligare att köra tävling med relativt lite effekt jämfört med att inte tävla i en effektstark bil.

Roligast är förstås att tävla i en bil med massa effekt men då blir det rätt dyrt

Jag skulle välja lite mindre effekt om det skulle göra att man kan köra oftare

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Re:

Som svar på frågan så ser det tillräckligt kul ut. Vikten är vad de flesta skriver nyckelfaktorn.

obizzz skrev:
...

Sjukt bra skrivet. thumbs up . Jag vill också uppmuntra folk att sluta leva i fablernas värld och ge sig ut och köra. Så rätt svar på denna frågan är egentligen: "Skit i vad vi tycker, ut och kör med den så kommer du får svar!"

Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Re:

Eddie Varvstopp skrev:
Som svar på frågan så ser det tillräckligt kul ut. Vikten är vad de flesta skriver nyckelfaktorn.

obizzz skrev:
...

Sjukt bra skrivet. thumbs up . Jag vill också uppmuntra folk att sluta leva i fablernas värld och ge sig ut och köra. Så rätt svar på denna frågan är egentligen: "Skit i vad vi tycker, ut och kör med den så kommer du får svar!"

Håller med. thumbs up

Jag tror att det som är enklast och roligast att uppgradera är det som sitter mellan ratten och ryggstödet, kör mycket!

om det är så att man får problem med exempelvis bromsar eller däck som överhettar så tycker jag att det är det man ska börja med att se över på bilen. Det kan ju annars hindra en att köra så mycket som man önskar.

Citera
900rr
köping
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Tack för alla fina diskutioner..

Jag kommer nog troligt att köra denna på bana

det ska gåå fooort..
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Även med 125 häst passerar man 100m-skylten i slutet på A-torps flygraka i rätt bra fart Jag hoppas min 318Ti blir lika underhållande som min 924 var där i tidernas begynnelse, för då kan det bli en bra säsong.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
Andreas Millbro skrev:
om du är ute efter att fixa din dåliga körning med mer effekt i garaget så kommer du alltid att vara långt efter, eftersom det alltid går att fixa mer effekt på nåt vis. Men att optimera din körning för varje given förutsättning (dvs inte bara skruva på laddtrycket om du vill ha lite lägre tid), är ju lite mer utmanade (jo, det går att tävla i bästa dynoqueen också, och det finns utmaningar då också).

Kan inte påstå att jag försöker lösa min dåliga körning med mycket effekt, men när ratten är rak och det är en bra bit kvar till nästa kurva skadar inte mer effekt. Mycket effekt är ett lätt sätt att få snabba varvtider. Jag kör rätt snabbt i kurvorna jämfört med de flesta, har kollat på lite loggfiler och det ser bra ut. Men mer effekt betyder inte att du har tråkigare när du inte är på en raksträcka.

Sen blir banorna lite annorlunda att köra beroende på vilken acceleration du har på rakorna.
Vänstern efter hårnålen på Gotland Ring blir en lätt fullfartskurva med lite effekt, med mer effejt en mer utmanande kurva där det gäller att släppa av lagom och gå på gasen tidigt. Med mycket effekt måste man bromsa kraftigt inför den kurvan.

I min värld förtas upplevelsen av att ha prickat bromspunkten perfekt, bromsat hårt nära hjullåsning, svängt in perfekt, prickat apex, satt utgången perfekt när du golvar gasen och i princip ingenting händer och bilarna du precis skapade en lucka till seglar om på sidan av dig tack vare bättre acceleration på rakan.

Vill du ha lite slitage på bilen och billiga delar ska du ha en så lätt bil som möjligt.

höfläkt

Här sen Nov 2002

Re: 125hk roligt ??

900rr skrev:

Nej.

Det går, försutsatt att det är max 1100kg och att det är en bara av sådan typ (varför inte NS) innehållande fler kurvor än raksträckor
Sen hänger det lite på personen i fråga jag har svårt för undermotoriserade bilar.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Summering av svaren blir:

"Det beror på"

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kan väl uttrycka mig så här, ju fler hk ger högre skita på sig känsla på olämpliga ställen.
Bättre och lära sig styra och köra bil (mc/båt/etc) med svagare/långsammare motor så att man hinner lära sig hur man ska göra, dvs, lär dig krypa innan du går

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

om jag får välja mellan ett välbalanserat chassi och mycket motor så väljer jag det första.

Ska man ha en snabb bil rakt fram så är Top Fuel ett bra val.

125hk roligt ??
1, 2   >>
4128 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande