Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kombi som banbil?
1, 2   >>
4150 besök totalt
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Kombi som banbil?

Någon som kör en kombi som banbil, och hur fungerar detta jämfört med sedanmodellen av samma bil?.

Jag har alltid tyckt att Volvos 855 i BTCC var tuff. Skulle vara kul o höra om det finns många kombi-banbilar? .. länkar ? bilder ? info ?

Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jag har kört en del med min A6 Avant och det fungerade väl hyfsat.

Finns ju en del RS4:or som kör också, även om det är få som kör riktigt snabbt med dom här i Sverige
av någon anledning...

FredrikB
Olofström
Här sen Feb 2003

De var väl inget snällt att länka till en bild där de brinner ur avgasröret och bärgaren är parkerad jämte

Här på NUrburgrings GP-slinga gör den sig bättre

Mer bilder finns på www.dc-racingteam.com under Bildarkivet 2002

Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

FredrikB skrev:
De var väl inget snällt att länka till en bild där de brinner ur avgasröret och bärgaren är parkerad jämte

Som Saabentusiast tyckte jag att jag kunde vara lite elak... De som känner mig vet att jag alltid försvarar en saabbaserad race-satsning... thumbs up

Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
den där saaben var riktigt läcker

på nått sätt har jag alltid tyckt att kombi-bilar oftast är snyggare än sina sedaner. Det gäller speciellt Audis bilar.

David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002

Att en kombibil inte var perfekt bevisar ju Volvo eftersom de bara hade 850 kombin första året de körde BTCC. Andra året bytte de till sedanen, om jag inte minns fel så var det bättre på map vridstyvhet och aerodynamik.

Eskilstuna
Här sen Feb 2004

AndreasNystrom skrev:
på nått sätt har jag alltid tyckt att kombi-bilar oftast är snyggare än sina sedaner.

I beg to differ betänk Volvo 240 och 740. Inga snygga bilar direkt, men i kombiversion sketfula

Däremot tycker jag att SAAB 9-5 bara duger i kombiversion.
De nyare BMW-arna tycker jag jag nästan är snyggast i Touringversion...

Själv kör man ju 320 Touring för att den är snyggast... att den är billigare än sedanen i försäkring spelar knappt nån roll

Skänninge
Här sen Maj 2003

David Söderblom skrev:
Att en kombibil inte var perfekt bevisar ju Volvo eftersom de bara hade 850 kombin första året de körde BTCC. Andra året bytte de till sedanen, om jag inte minns fel så var det bättre på map vridstyvhet och aerodynamik.

Trodde dom slutade köra med kombi för att det blev förbjudet i reglementet?
(kan ha fel )

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jarl har byggte en Alpina B6 på E30 touring... Går fint thumbs up

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

I ERF har det rullat 2 Volvo 245 de senaste åren. Klart potenta bilar, men varför de valt kombikarossen vet jag inte. Dock valde det ena teamet att bygga en ny kaross inför 2003 och då blev det (ännu) en 240 sedan.

Ume
Här sen Jul 2003

Citat:
"betänk Volvo 240 och 740. Inga snygga bilar direkt, men i kombiversion sketfula"

Måste säga att jag tycker tvärt om!!!!
Volvos kombibilar är de enda som är snygga i 700 serien iaf???
Dock är väl 240:n snyggare sedan (om den kan bli snygg??) kanske
Men av de nyare finns de väl några fina sedaner?
Hmm... C70:n och S60:n!

Men annars är det ganska många i t.ex Volvo TPC som kör kombi med gott resultat på bana.
Dock bara på banträffar vad jag vet men det finns en del som kör iaf!

Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Trådstartare
lättare att få plats med mittmotor om man väljer kombikaross oxå ;D

Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Eric Josefsson skrev:
David Söderblom skrev:

Trodde dom slutade köra med kombi för att det blev förbjudet i reglementet?
(kan ha fel )

Nästan men inte riktigt. Det blev tillåtet att ha större vingar på bakluckan och då gick det inte att åka kombi längre om man skulle utnyttja dem.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

finns en FET Ford Sierra kombi långloppsbil te salu i Halmstad - den som står i gokarthallen.

70 000 e begärd.

110 km/h i ettan gör den visst

perfekt shopping bil ju

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Med ett förflutet som fortåkare på landsvägen.......tycker jag att tex Volvo 245an är bättre balanserad än sedanen.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Vill väl inte gå så långt som att kalla mitt skåp "banbil" men den fyller sitt syfte ganska bra, dvs hjälpa mig ha skoj på bana då&då.

Har inte kört varken 406 sedan eller coupé på bana, men ett par st. har sagt att de känns något framtunga och överstyrda med sexorna. Jag tycker inte jag har det problemet, kanske tack vare "ryggsäcken". Å andra sidan har kombin en hel del extra kilon att släpa på, så jag tvivlar på att den är snabbare på varvet.

Det är ju svårt att säga säkert utan att ha jämfört, men jag tror iaf inte att kombin är tråkigare att köra än sina smidigare syskon. Den behöver iofs styvas upp och fixas lite från original åtminstone för "känslan" medan coupén är lite sportigare satt från från början, även om det är en GT och ingen sportbil.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Är det inte ofta/ibland som kombivarianterna av en modell har en vägegenskapsmässigt "sämre" hjulupphängning bak än seden/coupevarianterna av samma bil? Detta för det ska själva mindre plats i skuffen.

Vill minnas att fallet är så med Golf IV. Vi hade en helt standard 1.6 vanlig 5 dörrrars Golf och min far hade en 1.8T kombi. Utan att ha kört någon av dom på bana så anser jag ändå att vår 1.6:a hade markant bättre uppträdande. Har för mig att det skillde en hel del i bakvagnen på dom två.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:
Är det inte ofta/ibland som kombivarianterna av en modell har en vägegenskapsmässigt "sämre" hjulupphängning bak än seden/coupevarianterna av samma bil? Detta för det ska själva mindre plats i skuffen.

Vill minnas att fallet är så med Golf IV. Vi hade en helt standard 1.6 vanlig 5 dörrrars Golf och min far hade en 1.8T kombi. Utan att ha kört någon av dom på bana så anser jag ändå att vår 1.6:a hade markant bättre uppträdande. Har för mig att det skillde en hel del i bakvagnen på dom två.

BMW 5-serie touring (E39) är väl så? Liggande stötdämpare?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Re:

AndreasNystrom skrev:
lättare att få plats med mittmotor om man väljer kombikaross oxå ;D

Hmm... Någom som testat det konceptet?

Kristoffersson Engineering
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Jag körde min Omega kombi på Kinnekulle när jag tog licens, det var bekvämt med AC och radio
Glömde dock att stänga av antispinn så det gick lite trögt ur kurvorna

Den bilen har samma delade bakvagn som sedanmodellen, enda som skiljer är att kombin har lite kortare stötdämpare som är vinklade mer inåt. Sedanen har längre dämpare som är monterade rakt upp.
Min bil är en Sport, så den ska ha lite hårdare dämpare och 15 mm sänkning från fabrik, gör ju om 1800 kg bil till rena racern...

Allvarligt talat så borde det väl inte vara några problem att rejsa med en kombi, men de är ju generellt sett tyngre än sedan/coupékarosser.
Vridstyvheten går att fixa med en välbyggd skyddsbur.

Allmänt banåkaforum
Kombi som banbil?
1, 2   >>
4150 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande