Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
nybörjar banbil
14 besök idag (13269 totalt)
Lohan

Här sen Mar 2011
Inlägg: 14


Trådstartare
Hej! funderat ett tag på att skaffa en banbil den måste även gå att ha på gatan för jag har tyvärr inte råd att äga två bilar.. tänkte nån bil med lite potential som jag och min far kan hjälpas åt och uppgradera. Har kollat runt lite men hittar inga bilar som ja direkt fastnat vid.. vill helst köpa en billig bil som jag sedan kan lägga lite pengar på budget runt 15 000:-

Dom ja kollar på

Honda civic
bmw 3-serien
alfa 75
gti
gsi
audi 80?

sen har ja en till fråga till er som redan kör hur många hästar måste man ha för att det ska räknas som "roligt" t.ex är en bil på 900kg på 140hk FWD en rolig bil på banan? med lite väghållnings uppgraderingar.

Tack!

_________________
Johan Westin
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



CRX av den äldre generationen också.

100hk och 1000kg kan var hur skoj som helst, det blir billigt i slitagedelar också.
FWD är ju bara annorlunda, men det finns många objekt som kan bli lätta och skoj till låg kostnad.

Ska det vara billgt är det bättre att titta på vikten än effekten.

När ska det bli en sticky i denna forumdel med en tabell över nybörjarobjekt för varje tänkbar budget?
Det är ju tvåsiffrigt med "vilken bil"-trådar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Niklas Falk skrev:
CRX av den äldre generationen också.

100hk och 1000kg kan var hur skoj som helst, det blir billigt i slitagedelar också.
FWD är ju bara annorlunda, men det finns många objekt som kan bli lätta och skoj till låg kostnad.

Ska det vara billgt är det bättre att titta på vikten än effekten.

När ska det bli en sticky i denna forumdel med en tabell över nybörjarobjekt för varje tänkbar budget?
Det är ju tvåsiffrigt med "vilken bil"-trådar.


Nånstans i den mörka forntiden försökte jag starta en slutgiltig tråd med listning av alla tänkbara bilar men den tråden rann ut i sanden. I slutänden kan man ju ha kul på bana med i princip det mesta thumbs up


Johan, din lista ser bra ut thumbs up Lätta bilar är oftast ett plus för driftsekonomin (däck, broms m.m.) och lätta bilar är ofta extraskoj att köra.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746



Lohan skrev:

Honda civic Bevisligen en potent runt-runt bil! Enormt med eftermarknads delar, dock kanske inte mest i Sverige? Delar kan eventuellt behöva importeas.
bmw 3-serien Även den bevisligen en poten banåkarbil, enormt utbud av både nytt och begagnat! Mycke "know how" på forum osv. Inte den billigaste att försäkra.
alfa 75 Lite ovanligare, men bra grundkonstruktion. Inte mest med eftermarknads utbud kanske.
gti Tonvis med eftermarknads grejer och know how!
gsi ofta lite förbisedd men är hellre vassare än Golf GTi 16v, har en väldigt bra motor! Bra utbud av eftermarknads delar och rätt bra med know how också. Rekomenderar starkt www.Opelsportclub.com om du köper en GSi! (16v ska det förståss vara )
audi 80? Bra bruksbil, men kombon bruks/ban är jag osäker på... Rätt tung i förhållande till sin storlek och därmed lite halvslö då motorerna inte är dom starkaste! om man inte tittar på V6orna då, men då börjar försäkringar och bränsle kosta rätt bra.


Jag hade valt mellan Hot Hatch'isarna. Civic VTi, Golf GTi MK2 16v och Kadett GSi 16v. Dessa hittar man dessutom väldigt ofta med väghållnings satser redan monterade! Hit hör ju även Pug 205 GTi!

Ett par alternativ som är lite större och bekvämare samt kanske bättre som bruksbil vid sidan om skulle vara:

Vectra 2000/GT16v
Honda Accord (som jag har för mig finns med 160hk VTi motorn?)
Mercedes 190 kanske?
405 Mi16

Hit hör ju även BMW E36 och Alfa 75 egentligen då dom är rymligare än hatchback'sen.


Kostnad till kul faktor tror jag dock att Kadett GSi 16v eller Golf GTi 16v ligger bäst till.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Brukar vi inte alltid komma fram till samma lista när det gäller de 10 lämpligaste billiga instegsbanåkabilarna.

1. En "färdigkittad" E30 318is
2. En "färdigkittad" E30 318is
3. En "färdigkittad" E30 318is
4. En "färdigkittad" E30 318is
5. En "färdigkittad" E30 318is
6. En "färdigkittad" E30 318is
7. En "färdigkittad" E30 318is
8. En "färdigkittad" E30 318is
9. En "färdigkittad" E30 318is
10. En "färdigkittad" E30 318is




Skojar lite... Men faktum är att det inte är så dumt. Hittar man en lite bananpassad 318is till rätt pris är det rätt ok. Massa delar i omlopp och mycket kunskaper bl.a. här på rejsa.
Annars finns det ju gott om "hot hatcher" i lämpliga prisklasser.
Ju mer banfärdig bilen är ju bättre ur kostnadssynpunkt.


Det där med hur mycket effekt man behöver beror på vem man frågar...
Personligen har jag haft skitkul när jag kört bilar med runt 100 drivhjulshästar.
Började mitt banåka i forntiden med ungefär den effekten i en klunsig Volvo 240. Det var sjukt kul.
Jag är lite kluven till effektraseriet... Två svarta sträck ut ur kurvorna är inte lösningen på allt.

_________________

Rice and shine
Citera
Martin Fåglefelt
Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1047



318is e30 - 10-20000kr.
Dämpare - 4000
R-däck, nya/begagnade... (eller bra vanliga däck)... 3-5000...

Skitbra recept...

Jag kör idag en 328Ci e46, med coilovers, och helt okej däck...
Den är inte tråkig... men om du jämför rolighetsfaktorn i det hela så är de i helt olika divisioner...e30 är roligare....
Min is hade jag andra stötdämpare på och R-däck, och den var verkligen jätterolig, både som bruksbil och busbil. Det finns även ett chip som flyttar varvstoppet 500varv uppåt...då blir den ännu roligare....

Annars har ju jag en 205Gti till salu... framhjulsdriven och rolig.. 122hk på 890kg eller vad den kan väga (se den under säljes, så har jag gjort smygreklam här)

Jag personligen hade köpt en 318is. Men det är för att jag inte gillar framhjulsdrivet... men gör man det, så finns det massa att köpa. bland annat 205Gti...

_________________
Martin Fåglefelt
VW Passat 2.0tdi 4motion -14
BMW 530 E60 -04 (till salu)
Volvo C30 -10 DrivE
0725-423500
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Audi 80 skulle jag nog ta bort men annars funkar nog det mesta. Som de säger så är det bra med lätt bil som blir billigt i däck och bromsar.

Skulle nog satsa på att i första hand hitta en GTI som är i gott skick rost och karossmässigt. En växelåda, fjädring, bromsar, inredning som är dålig går ganska lätt att fixa men även en lätt krock typ stötfångare, skärm på en i övrigt fin bil skulle jag ta i stället för en bil som är risig.

Favoriter är nog Golf, kadett, peugeot 205 då det finns massor av delar och kunnande på marknaden till dom.
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242



Nu är jag väldigt jävig men du har en bakhjulsdriven bil med diffbroms och bra viktfördelning på listan, den är dessutom en väldigt kul som rondellsmiskare. Det verkar visserligen inte vara något snack om att det går att åka lika snabbt med framkrafs nuförtiden men det ÄR väldigt mysigt med bakhjulsdrift. jag röstar på Alfa 75 eller 318. Eller varför inte en banbyggd alfetta, såna verkar det ju finnas rätt gott om...

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

I slutänden så är det rätta köpet helt enkelt det där "rätta objektet" man råkar hitta till salu. Oberoende bilmärke.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242



Magnus Thomé skrev:
I slutänden så är det rätta köpet helt enkelt det där "rätta objektet" man råkar hitta till salu. Oberoende bilmärke.


Ja och framför allt om man har en budget att förhålla sig till. Det är inte billigt att bygga banbil... mycket bättre att köpa färdigt.

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242




_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
{BÅGEN}
Göteborg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 176



Detta kanske kan vara något om man vill ha en "köra bana med en gång" bil





S: Honda Civic ee9 VT 1991
Kaross: 24000mil Motor: ca 18000mil, kamrem o spännare är byt.
Effekt / Vridmoment:150 hk / 144 Nm

Motor, växellåda och avgassystem
B16a1 Vtec Hårda polyurethane motor
Y2 växellåda
2.5" rostfritt system med racekissie

Effekt och prestanda (ingående)
150hk/144Nm
Aem Cold Air Intake

Chassi:
D2 Coilovers med 36 hårdhetsläge.
Megan Racing Fjäderbenstag fram och bak
Energy Suspension i hela chassit inkl trialning arms och toe armar
Ingalls Camberleder Fram, Inställningsbara mellan -1.50º to +1.50º
ESR Camberstag Bak, Inställningsbara mellan -2° to +3

Fälgar, däck och bromsar:
Bana: 15" 7" guldlackerade med 205-50-R15" Toyo R888
Gatan:15" BSA Motoring med Championsdäck :P 195/50/15"
2 kolvs Legendok med EBC 282mm skivor
Hel s Stålbromsslangar

Interiör / Inredning:
Sparco r375 mocca ratt
Momo stol

batteriet är flyttad bak. rensat på nästan allt inredning, men finns kvar o följer med.
Fler bilder finns: http://www.garaget.org/?car=168200

Pris: 26000:- med allt som nämns ovan eller bud. 23000:- utan R888 hjulen.


_________________
Mattias Bågenholm
-Göteborg-
Medlemsansvarig och kassör i Hondaklubben.
www.Hondaklubben.com
Citera
Tiger68
Moholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 10



Jag har kikat lite på Volvo 850 GLT klassen, jag vet inte vad en färdig banbil skulle kosta, men det är ju en stabil bil, som väl matchar BMW's 3 serie. Och vill man mäta sig förarmässigt så är ju det en rolig klass att köra eftersom förutsättningarna är så lika mellan bilarna. Även om man inte har "maxat" sitt bygge enligt reglementet.
Vill man inte köra den klassen så funkar ju ändå 850:n bra och det finns hur mkt delar som helst. de tidiga GLT-modellerna -92-93 har de vassaste kammarna dessutom och är extra spänstiga i fjädring, och låga från början. De senare har inte riktigt lika låga sättning och är lite mjukare. De ligger på 170hk original, dessutom.

Saab 900 OG, NG är ju något som kan fungera också, tar man en 900 med 2,3i motorn så ligger den på nästan 150hk. Med lite pulande kan man lätt få upp effekten på den till 170-190hk.

Annars om man vill ha en lite mindre bil så är ju VWGolf ett smart val, eller varför inte krypa ända ner i en liten Polo :-P Vikt som en bit folie :-P

Skulle jag välja bakhjulsdrift skulle det defenitivt bli en BMW 3-serie.
Det finns hur mkt som helst med delar till de bilarna, och är inte svindyra heller.
Alfan är enligt min erfarenhet dyrare i delar än BMW, men det kan ju mer bero på mina kontakter kanske.

För övrigt har jag själv åkt mest Saab under alla år, mest pga billiga delar via kontakter.
och sedan när man lärt sig en bil och vart felen kan finnas, och hur men enklast och billigast åtgärdar detta, gör det ju inte svårare att fortsätta med samma märke. Men nu åker jag 850-GLT -92 och det är en riktigt rolig bil att köra, trots automatlåda. Nästa blir manuell, och troligen en T-modell. :-P

Har dessutom ett 9000-bygge på G. 2,3T 225hk+ ;-P
Ska bli preppad låda på den dessutom.
En rolig bil att åka på bana med. men den är ju lite större förståss, men de tidiga CC modellerna från 85-92 är ju lite mindre i formatet än CS-modellerna, och de går att få ner rejält i vikt också.

Peugeot 205 är ju en rolig bil som finns som GTI, med rejäl motor, och är som en gokart att åka i "lätt överdrivet ;-)"

Vad tror ni om 850-GLT-klassen?
Hur billigt/dyrt är det att åka i den?
Självklart förstår jag att det kan bli hur dyrt som helst, men vad är rimlig budget för att överhuvudtaget åka i den klassen?

_________________
Patrik Markebro
Citera
Jorpa
Stockholm-Grödinge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 213



Man kan ha riktigt roligt med liten budget
Har inte 100% koll på vikt och effekt men misstänker att det handlar om ca 950-1000kg och ca 150Hk

Så här ser mina investeringar ut.

Bil 17000 (Scirocco -84)
Däck 4000 (Toyo R888)
Stol 1500 (Sparco Evo, begagnad)


Gotland Ring avverkades på 1.45.xxx förra säsongen utan sitta-still-stol och med full inredning.

_________________
Jhonny Kokko
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Tiger68 skrev:
Funderingar kring Volvo 850 med mera

En sak som jag personligen tycker är tradigt på bankörning är innerhjulsspinn. Jag tar nästan hellre lite lägre effekt om bilen inte har chassi som lyckas hålla drivande hjul i backen och/eller saknar diffbroms. Men det är ju en smaksak, vissa tar det säkert som en utmaning och i viss mån har jag flera gånger klurat på att jag borde öva och lära mig att bli bättre på att köra bilar utan diffbroms med lite för mycket pulver för vad det inre drivande hjulet klarar att få ner i backen, det är ju en konst i sig att köra fort ut ur kurvorna med det "problemet".

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tiger68
Moholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 10



Magnus Thomé skrev:
Tiger68 skrev:
Funderingar kring Volvo 850 med mera

En sak som jag personligen tycker är tradigt på bankörning är innerhjulsspinn. Jag tar nästan hellre lite lägre effekt om bilen inte har chassi som lyckas hålla drivande hjul i backen och/eller saknar diffbroms. Men det är ju en smaksak, vissa tar det säkert som en utmaning och i viss mån har jag flera gånger klurat på att jag borde öva och lära mig att bli bättre på att köra bilar utan diffbroms med lite för mycket pulver för vad det inre drivande hjulet klarar att få ner i backen, det är ju en konst i sig att köra fort ut ur kurvorna med det "problemet".


Jag har ju inte direkt upplevt det problemet på asfalt med 850 GLT:n. Men med standard setup och smått kassa vintersulor utan dubb, har jag avklarat en sak som en som har mkt erfarenhet från racing, och som dessutom ansåg att det inte skulle gå. 1 däcken pallar det inte, 2 med racingdäck pallar inte fjädringen. hmm.. jaja, hur som helst jag vill inte testa med 5km/h högre hastighet för då sticker nog sulorna av fälgarna. Men innerhjulsspinn hade jag inte, det handlar ju om hur tung foten är också kanske.
Är man van att åka bakhjulsdrivet blir det hejdlös skillnad att åka odiffat framhjulsdrivet, men fort kan man åka det vågar jag nog påstå, linjevalet blir ju lite olika. Men frågan är då vart man kan börja sätta ner foten i förhållande till linjen. Men det är klart 850-GLT-classic kör väl kanske odiffat, men å andra sidan är det ju lika för alla:-P Chassiet tycker jag är rätt spänstigt i alla fall. Och med båge i så borde det ju sätta till, ytterligare lite till på innergummit. dämpare, cambervinklar osv, gör ju sitt till det med.

Är det varvtiden som är viktigast, eller att ha roligt?
Vad finns det för andra klasser som är lika jämbördiga, utan att kosta multum med pengar?
Opel Corsa?
Andra klasser som är relativt billig som insteg har ju så ojämbördiga bilar inom klassen, eftersom man kan göra så mkt mer än bara det som är nödvändigt, vilket ju inte 850GLT kostnadsmässigt kan mäta sig i. Visst får man kosta på lite, men som bromsar blir ju inte svindyra, men man kan få grymma hejdare för modellen som väl motsvarar rejsbromsar till en spottstyver. Har inte kollat om man får byta spridare, men får man inte byta till andra som ger mer kan man ju inte mosa på mer bränsle vilket i sig inte heller kan dra iväg en massa kosing på chippning/mappning.
Givetvis är en bakhjulsdriven rolig på sitt sätt, men en billig klass, och 100-150hk med rejäla däck lär ju inte ställa upp bilen i långa rallysladdar på asfalten. vill man åka på tvären får man väll satsa antingen på rally, power typ camaropcup, porsche carerra, eller drifting. inget av dem som lär vara direkt billigt. Annars kan man ju alltid dubba upp hyfsade och lagom dyra/billiga vinterdäck och åka isbana på vintern, det lär ju inte vara tråkigt i alla fall.
Fy skråen vad roligt man kan ha då. >:-)
BMW 3serien är ett mkt bra alternativ, men kostnadsmässigt i delar kanske inte det mest optimala vad jag erfar.

Vilka klasser är riktigt billiga att åka i?

Vad har en standard BMW 3serie för varvtider på knutstorp? 90-talare
Vad har en standard Volvo 850 GLT för tider på samma bana?
Motsvarande hk, och däck.

_________________
Patrik Markebro
Citera
joysam
Göteborg
Här sen Maj 2010
Inlägg: 45



Slår ett slag för Mazda 323 1.8i DOHC 1990-1994.

Billiga att köpa, billiga i drift.

Hur mycket du sedan vill uppgradera är ju givetvis upp till dig.

Men det är enkla, kul bilar om du vill prova på att köra bana/konbana.

Sedan tror även jag på Honda Civic eller någon annan japansk "Hot Hatch"

Mer om banäventyr med Mazda 323 kan du läsa här http://sistaaket.blogg.se

_________________
Jonny Sandström
http://sistaaket.blogg.se
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Tiger68 skrev:
Är det varvtiden som är viktigast, eller att ha roligt?


Har man roligt så blir det ju bra varvtider får man väl hoppas

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
nybörjar banbil
14 besök idag (13269 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande