| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
125hk roligt ??
|
<< 1, 2 4128 besök totalt |
|
Jag tror att du kan ha riktigt skoj med en sådan bil.
Själv har jag kört med 131 hk/1150 hk (innan lättning) och haft kanonkul. |
|
Du kan ha galet skoj!
Jag hade ca 130 hk i min förra BMW 1602, den vägde runt 1100 kg. Och var riktigt kul att svänga med! Börja med dessa livsviktiga mods: 1) Bättre bromsvätska. 2) Bättre bromsbelägg fram. 3) R-däck. (Håller mkt bättre än gatdäck = mer ekonomiskt. Och roligare, det är inge kul när gatdäck överhettar...) _________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
|
Självklart en smaksak vad man gillar för typ av bilåka
För mig gäller och har alltid gällt: Hellre maximalt lätt bil och lite effekt, före tung bil med mycket effekt. Att åka en bil där fel bromspunkt och spårval kompenseras med mer fart på rakan känns inte lika utmanande, även om acc kan ge en viss adrenalinkick. Den roligaste bil jag rejsat hade drygt 110 hk på 410 kg, åt andra hållet är 470 hk och 1200 kg det hårigaste jag rejsat med. 110 hk var i det fallet betydligt roligare och gav mer feebck i körningen. Åka fort rakt fram kan man lika gärna göra med SAS eller X2000, precis lika spännande, tycker jag... om man ska åka på kontinentala banor förstår jag om man vill ha lite mer mos i grejorna, på våra mickey mouse tracks är prestandan mellan ratt och ryggstöd mer avgörande än vad som finns under locket. De som har svårt med Anderstorps eller Mantorps rakor vill jag påstå inte är tillräckligt fokuserade och tappar tioendelar på resten av varvet av samma anledning. Det är i varje fall min kopp te. men alla triggas vi av olika utmaningar... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
|
Fördelen med lite effekt är ju att det blir billigt med däck. Det är väl iofs en sanning med modifikation - bra varvtid kostar däck, så det är inte bara lite motor som gör det.
125hk och 1100kg - är det en Porsche 924?? Sen är det ju så att potentialen för kul är lite olika beroende på vad det är för bil. Inte märke eller modell, utan mer hur mycket bruksmässiga egenskaper den måste ha kvar. En bil som inte behöver funka som bruksbil har ju många frihetsgrader som gör den lämplig för banåka.... Rensa ur ALLT. Komfort? På en banbil? Nä, skit i det.... Det enskilt bästa jag gjort, väghållningsmässigt, var att byta alla bussningar. Enorm skillnad - på däckslitage... Det kostar inte mycket om man gör det själv och det räntar duktigt på däck-kontot! Ut på bana. Man blir en duktig pilot även om man inte har 800 turbo hästar i baken.... En baksida är att man potentiellt alltid kommer att få tänka "jaja, men jag har ju bara 125hk" när man ska jämföra varvtider med andra - kan vara svårt med vettig referens till ens eget tempo. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
|
Jag har kört väldans massa varv med en bil med den effekten och liknande vikt (min gamle blåa 924). Jag hade vansinnigt kul i den bilen, så länge balansen är trevlig (vilket den var i min bil) så går det ha ritkigt kul. Den bilen gick riktigt kul, lätt att styra balansen med lift-off och gas, samtidigt som den var ruskigt billig att hålla igång. Hyffsat snabbt men aldrig snabbast
. Enda moddarna var r-däck (mycket neg camber) och bra pads (renoverade bromsar ser jag som standardförfarande). Men man ska ju inte plöja ner löljligt mycket pengar, men med små moddar kan man fortfarande ha skitskoj !
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
|
Du kan ha hur kul som helst och då på banor där det inte är så långa rakor. Har du den vikt och effekten men med ett bra chassi och däck kommer du långt, har du dessutom bra bromsar kommer du att ha ändå roligare.
Jag körde min bruksbil i brist på banbil med 101hk/1300kg (fwd) med endast coilovers, r-däck och bra bromsvätska bra många varv i 35 gradig värme (utan oljekylare ) på Kinnekulle förra sommarn och jag hade rikigt kul ändå (utom ut på långa rakan). Det var den mest lättkörda bil jag testat på bana och det gick att få några rätt fina tider och vara med och tampas.
_________________ Pontus "Widde" Dalgärde Kör blå Astra GSI. 2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63 |
|
jag lånade en polares lättade pegga 205 GTI på mantorp för några år sedan, visst gick den fort om man ser till hur lite effekt, men 10-12 varv på en heldag var lagom innan jag slutade köra för dagen.... då kände jag mig rätt nöjd,
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
|
15 varv brukar man väl klara av på ett 20 minutersrace på våra mickey mouse banor?
Hur är det egentligen med körkonditionen?
Kul när det går på tvären? Är det så kul att få en innefektiv exit?
Smaken är som baken heter det visst
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
|
Bry dig inte om effekthysterin som härjar i vårt avlånga land! Mycke effekt har inget med körglädje att göra om det inte är rakt fram vi pratar
Själv har jag haft bl a en Kadett GT sedan, 115hk tjänstevikt 1110kg. Med sänksats enbart (en H&R sats förvisso, inte en noname) kunde jag om jag kände för det kasta ut baken och sladda i kurvor t ex. Visst kan de kännas lite segt på långa rakor men i kurvorna spelar effekten ingen större roll då du inte står på full gas, om det inte är drifting du kör, direkt ofta
Jag har även provat konbana med en 80ias Kadett 1.2S med hisnande 58 vilda shetlands ponnys med helt std chassie (12 000mil hade bilen gått) på konbana och körde ett tag jämnt med en Golf 4 GTi fast än däcken jag hade nog var sen -94! (tills fröken i GTi'n slutade fegköra och satte en tid 4sek (på en ~2min bana) snabbare än min ) Även den bilen var riktigt kul faktiskt! Bromsarna gick då inte varma
Sen ska jag även säga att även om jag provkört både M3 E46, Evo 6 TME med steg 1 trim och provåkt en Gallardo så är den bil JAG fått mest körglädje av en Kadett C med samma effektmonster till 1.2a som i den framhjulsdrivna 80ian jag just nämnde! Vintertid var den enormt skoj!
Jag skulle säga att riktig körglädje uppnår du då du kan pressa bilen till dess yttersta, och då chassiet behöver mer hästar för att hålla högre fart i kurvorna, DÅ har du för lite sås under huven
Intet sagt att mer effekt som regel är roligare i stort, men det är absolut inte en faktor som avgör om man kan ha kul med en bil på bana Jag skulle inte bli förvånad om du kommer kunna köra ifrån betydligt snabbare bilar i kurvorna effekten till trots! På en av OSC's banträffar t ex var det en Corsa med 1.2a på 60hk som skuggade en Calibra med 115+ och även körde om och ifrån förutom på dom längre rakorna.
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
![]() |
Allmänt banåkaforum
125hk roligt ??
|
<< 1, 2 4128 besök totalt |