| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Corner exit oversteer och LSD preload
|
1018 besök totalt |
|
Igår på mantorp fick jag en liten aha-upplevelse. När jag går på gasen i utgången på kurvorna så brukar jag känna att jag tappar greppet bak. Jag brukar då vara lite mer försiktig på gasen, men igår så provade jag att istället gå på med ännu mer gas. Resultatet var att jag istället fick tillbaka greppet!? Jag funderar på om det är diffbromsen som då låser och jag därför får mer grepp? Jag vet inte om det är ett problem egentligen, eller om det bara är att lära sig att gasa mer, eller om det är att den låser för sent och om det är något man bör justera? Det pratas om preload och ramp-vinklar. Men hur jobbigt är de att justera och är det något man behöver bry sig om? _________________ N i c l a s E m d e l i u s Caterham CSR |
||
|
När du säger att du känner att du "tappar greppet", är det att baken glider ut tydligt eller att drivet inte "fäster" fullt ut eller nåt annat du känner?
På Kinnekulle i kvarnkurvan har jag märkt en lattjo grej som var väldigt tydligt i min förra bil (M3). Första halvan av uppförsbacken med halvdan stödgas så understyrde det en liten aning, lite smått smått såsigt beteende, sen halvägs upp i backen så kunde man kliva på gasen ganska ordentligt och då försvann understyrningen helt och bilen "satt sig" i kurvan (inte satt sig "på baken" men en krispig instyrning precis vart man pekade ratten och kanongrepp både fram o bak) _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Mer info tack!
Var på Jarlmark föreläsning, men det gick så fort och kommer inte ihåg häften. Men en grej var just ramper som i grund gör uppträdandet kantigt och preload som gör bilen konsekvens understyrd. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
|
Det känns som att den inte driver frammåt eftersom hjulen/hjulet spinner. Baken flyter ut också men det blir väl en naturlig effekt av minskat grepp då jag har överskridigt befintliga greppet. Det "mystiska" är att jag återfår greppet och ännu mer därtill när jag gasar ännu mer istället för att mer intuitivt minska lite på gasen. Därför misstänker jag att diffen inte låser förrän det är stor skillnad mellan de två hjulen, dvs den låser lite för sent.
Jag var också på Jarlmarks seminarium, annars hade jag nog inte funderat i dessa banor. Men det gick fort och var svårt att ta till sig allt som sades. Tyvärr vet jag inte vad jag har för typ av diff, men jag hittade en bra länk om clutch-diffar: http://slidewaysonline.com/wiki/inde Där låter det (om jag förstår rätt) som att jag antingen har för snälla ramp-vinklar, eller att ramperna är slitna. Men det kanske finns andra saker som kan ge ett liknande fenomen? Lite mer toe-in bak kanske? Eller så kanske jag bara behöver gasa mer
Edit: http://vimeo.com/22910446 Vid 1:28 när jag kommer ur hårnålen är det tydligt hur det släpper. Det är inte lika tydligt men det jag gör är att jag helt enkelt gasar mer så får jag grepp igen. _________________ N i c l a s E m d e l i u s Caterham CSR |
||
|
Re:
Bra info. Låter som du redan listat ut allt helt korrekt i mina öron iaf. Jag har iof tummen mitt i handen. Men att du först får innerhjulsspinn (inte nödvändigt tokspinn utan räcker ju att innerhjulet börjar "slippa" lite). Då får du ju plötsligt även en förslust av sidogrepp på det hjulet och då är det ju naturligt att det återstående hjulet får svårare att hålla i och du kan ev. få även att baken flyter ut mer eller mindre. Gasar mer, diffen låser, då försvinner "slippet" på innerhjulet och du får tillbaka mer sidogrepp. Intressant scenario som jag aldrig tänkt på. Är lite nyfiken på om du skulla få andra för mig okända bieffekter om du kunde justera/bygga om diffen så att den låste tdigare. Jag var också på Jarlmarks föreläsning. Oj vad massa intressant men inte tusan lyckades man memorera ens en bråkdel
_________________ Magnus Thomé
|
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1018 besök totalt |