| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Hur många kör i klass 6 (6b)
|
2163 besök totalt |
|
Hej Hur många kör i klass 6b, alltså med sina turbos? Det står att bilarna inte behöver vara modifierade för att vara med , det räcker med licens, vagnsbok, huvudströmbrytare , bur och rätt däck? Men när jag försökte leta på deras hemsida så hitta jag inget om den klassen men ser ändå på bilder att det finns några turbos som kör eller är dom i en modifierad klass och kör? _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||
|
Hej,
Jag tror inte at någon har kört standard 996TT. En del har kört med modifierade bilar på slicks/fria klassen. Egentligen har vi för många klasser (Porsche's policy) men det spellar inte någon jätte roll, det viktigaste är at du hittar någon at tävla med i.e. med samma varv tider, då blir det kul, oavset klass. Kolla på pcsr sida under resutat, gå in i mylaps och kicka på varv tiderna. Jag tror at du hittar några at tävla med, finns relativt många som kör i 1,27 till 1,31 tider på Mantorp till ex. Skulle gissa at du är någonstans där med din ? Kom och kör som funkis 1st och se hur dagen löper. Garanterat mycket kör tid men det krävs licens och en del erfarenhet. Ingen instruktion, inga koner, man skall ha lite rutin. Jag antar at du har det ! Vi ses _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||
|
Hejsan!
om det är några turbo som syns på bilder så är det högst troligt att det är funktionärer som är ute och kör. Vad jag kan komma ihåg så har det varit någon med en orginal GT3 och tävlat någon gång. Men du är varmt välkommen att komma och köra bara du uppfyller kraven på säkerhet och licens. Pelle M _________________ Pelle Mattsson Btg: 9:04:8 Scuderia Hanseat våren -09 |
||
|
Hej!
Tack för svaren nu fick jag lite mer kunskap om detta, låter jätte skoj. vad innebär funkis, jag läste och försökte tyda vad det stod för på hemsidan, men kom bara fram till att man är funktionär som hjälper till men det verkar vara mer än så ? Jo erfarenhet har jag, vad en turbo klarar på mantorp vet jag dessvärre in ännu men det finns säkert någon annan som vet
_________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||
|
Att vara funkis innebär att man får var med och vifta flaggor vid behov eller
hjälp till med upp linening och varvräkning vid race. Samt att man får köra med tidtagning och har samma uppbackning på säkerheten som vi har under race. Gå in på porschesportscup.se och titta under nyheter. där ligger tids schemat för helgens race. Pelle M _________________ Pelle Mattsson Btg: 9:04:8 Scuderia Hanseat våren -09 |
||
|
Tack, jag ska kolla in det.
Det står säkert på sidan jag kommer till att läsa strax men funkis körning är det någon som det brukar finnas tid till eller är det lite olika om funktionärerna får köra =)? _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||
|
Jag hitta information om funkis:
Förutom deltagande i Porsche Sports Cup Scandinavia som tävlande finns möjlighet att som medlem i PCS Racing träna på bana under s.k. funktionärskörning. Medlemsavgift PCS Racing: 700 SEK/år Anmälningsavgift serie: 0 SEK Startavgift: 1500 SEK/tävlingshelg Funktionärskörning: 800 SEK/tävlingshelg Men jag får inte riktigt klarhet i det ändå fullt ut
För att vara funktionär så betalar man 700kr per år, sen 800kr för en tävlingshelg så får man vara funktionär och sen köra på bana. Men det står inget om körningen, om hur länge man kör eller hur ofta. Antar att det är efter varje tävling? Måste bilen man kör med ha bur då också eller är dessa krav bara för tävling. _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||
|
Re:
På hemsidan http://www.porschesportscup.se/ så publiceras tidsschema inför varje tävlingshelg. Där kan du se när och hur långa körpassen är. oftast så brukar det bli väldigt mycket körning, och i högt tempo. Jag har kört mig trött vid ett antal tillfällen..
Ibland kan man ha otur med avåkningar/bärgningar/sanering - och då blir det givetvis mindre körtid. Du förväntas också själv vara en van banåkare, som håller högt tempo och inte strular till det vid omkörningar etc. och eftersom detta räknas som träning inför tävling, så gäller inga försäkringar på din bil. _________________ -- |
||
|
Tack för klargörandet !
Ska läsa på lite mer . Roligt att det är så pass mycket körtid och att det är bra tempo !
_________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
2163 besök totalt |