Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
ålderskrav för overaller förlängt av SBF
1 besök senaste veckan (2627 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Trådstartare

http://www.sbf.se/2011/04/21/allt-inom-norm-1986-forlangt/

gäller dom som har den äldre typen. godkänd tom 31/12 2012.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Jocke G.
Eksjö
Här sen Mar 2005

Jo visst.
Men hur blir det sedan, efter 2012-12-31??
Det framgår inte...

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Jocke G. skrev:
Jo visst.
Det framgår inte...
Citat:
Alltså: All personlig utrustning enligt TR6 nationellt för Rally, Racing och Rallycross får användas till och med 31 december 2012. Därefter gäller norm 8856-2000.

Jocke G.
Eksjö
Här sen Mar 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
Jocke G. skrev:
Jo visst.
Det framgår inte...
Citat:
Alltså: All personlig utrustning enligt TR6 nationellt för Rally, Racing och Rallycross får användas till och med 31 december 2012. Därefter gäller norm 8856-2000.

Jo jag såg det med.
Men det jag funderade på är om det kommer att införas en tidsbegränsning efter 31/12 -12.
5 år? 10 år? Tills vidare?
Det finns ingen vidare information om framtiden...

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Jocke G. skrev:
Det finns ingen vidare information om framtiden...
om det kommer en ny standard från FIA så kommer SBF att använda den, men hur lång övergångsperiod det blir då får vi väl se.
Det var 14 år mellan 1986 och 2000, men hur länge du kan använda en overall (som är hel och ren) enligt 8856-2000 vet ingen idag. Jag tror inte att den standarden kan användas ända till 2025 (dvs 25 år som för 1986-overallerna), nåt nytt borde komma i god tid tills dess.

SBF är ju bara mottagare av FIAs regler i stort sett, på gott och ont, men de gånger som det knåpats ihop egna nationella regler så har det inte blivit så bra över tid (när man ändå märker att det är lämpligast att följa FIA och de som anpassat sig till den nationella specialaren känner sig lurade).
Det finns grenar där SBFs utskott är starka med goda anledningar väljer egna nationella lösningar (där FIA är otillräckliga), men det gäller inte Racing.

Jocke G.
Eksjö
Här sen Mar 2005

En liten tröst är det tills vidare i alla fall.
Med tanke på att FIA höjt priset på våra HTP många gånger om...
Den nya kostnaden för HTP:n plus 5-års regel på all personlig utrustning, inklusive stol, bälten,
hjälm och HANS, tror jag hade påverkat utvecklingen av historisk racing mycket negativt.
Representanten från historiska utskottet hade det varmt om öronen då allt detta diskuterades...
Men nu är det bara att se fram mot en ny säsång!

Fixhult
Här sen Apr 2004

Suck, det är ingen åldersgräns på personlig utrustning, det är en tidningsanka.
Försök att hitta utgångsdatum på overallen eller nån text om det i ett reglemente. Att man stänger dörren för en gammal standard är ju inget anmärkningsvärt i mina ögon (men man kunde gjort det smidigare).

En vanlig vagnbok kostar idag 4780kr (plus reseersättningar till besiktningsmannen*5) för fem år (men den årliga avgiften stiger hela tiden så den som börjar på ny bok iår kostar förmodligen över 5k innan den är slut). HTP går på lite mer, men det är inte astronomisk skillnad (det är väl ingen kontroll varje år?.

Vill du bara köra en tävling vart femte år så är det dyrt att köra historiskt, visst.
Kör du nån tävling varje år så skiljer det inte så mycket från annan racing (inget utgångsdatum på stol och bälte för övriga, och tankar mm, men det är ju ingen ändring från tidigare).

Jocke G.
Eksjö
Här sen Mar 2005

Jag vet att det inte finns någon tidsgräns på vår utrustning.
Men det vi fick från SBF via historiska utskottet var att det fanns en vilja från FIA att införa en tidsbegränsning på all säkerhetsutrustning.
om det bara handlade om att fasa ut en standard och införa en ny så är det inga problem.
Men det var inte så vi fick det presenterat...
Vet inte om SPVM fick annan information och om nu det vi (medlemmar i RHK) fick var felaktigt från början så är det ju tråkigt för det har upprört en hel del människor.

Den nya obligatoriska HTP:n som införs nästa år kommer att ligga på ca 8k med en uppdatering var 5:e år för ca 4k.
De riktigt gamla bilarna blir något billigare medan extremare blir betydligt dyrare.
Vi har bara fått ungefärliga kostnader.

Detta är inget som kommer påverka mitt tävlande men det som diskuterades var hur det påverkar de som kanske bara åker en tävling om året.
Det vore synd om alla dessa faktorer skulle påverka deltagarantalet negativt.
Men det ser ju ljusare ut nu.
och vi vet vad som gäller i ett antal år framöver..

Tyresö
Här sen Feb 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
Suck, det är ingen åldersgräns på personlig utrustning, det är en tidningsanka.
Försök att hitta utgångsdatum på overallen eller nån text om det i ett reglemente. Att man stänger dörren för en gammal standard är ju inget anmärkningsvärt i mina ögon (men man kunde gjort det smidigare).

En vanlig vagnbok kostar idag 4780kr (plus reseersättningar till besiktningsmannen*5) för fem år (men den årliga avgiften stiger hela tiden så den som börjar på ny bok iår kostar förmodligen över 5k innan den är slut). HTP går på lite mer, men det är inte astronomisk skillnad (det är väl ingen kontroll varje år?.

Vill du bara köra en tävling vart femte år så är det dyrt att köra historiskt, visst.
Kör du nån tävling varje år så skiljer det inte så mycket från annan racing (inget utgångsdatum på stol och bälte för övriga, och tankar mm, men det är ju ingen ändring från tidigare).

Det är korrekt Niklas, finns ingen specifik åldersgräns för overaller. Men det är ingen tidiningsanka utan kommer av bristfällig tolkning och information från SBF. Jocke har helt rätt i detta. Jag har hittat en hel del som är besynnerligt i regelhanteringen, och dito information inte bara i detta case. ÖHT är det min åsikt att just informationshantering är ett stort problemområde i hela beslutskedjan från FIA och nedåt.
Ett exempel: Hur många olika regelverk ska en utövare av historisk racing läsa för att få alla relger kring bilens och den personliga säkerhetsutrustningen läsa? Hur ska novisen veta vart och hur han hittar detta?

De administrativa kostnaderna skiller sig inte så värst mellan HTP och Svensk vagnbok, även om skillanden ökar med FIA:s senaste påhitt. Men du har fulsltändigt fel beträffande att det inte finns någon ådersgräns för stol bälte och (säkerhets)tankar. (vet itne vad du fått det ifrån?) Där gäller enligt FIA 5 år från angiven tillverkningsår, vilket också markeras med en label. Jag har både stolar och bälten där det tydligt står not valid efter 31/12 2011. Helt enligt gällande FIA reglemente. För säkerehtstankar kan man få förlängt ytterligare 2 år, efter att tillverkaren besiktigat och godkänt tanken för detta, vilket skriftligt ska redovisas vid besiktning.
I Sverige har man valt att inte tidigare tillämpa denna 5 års gräns. Om du anser det är en besvärlig särregel för oss utövare, må vara din ensak, men så länge du inte ska tävla internationellt har jag svårt att se vad olägenheten ligger i detta. Nu verkar det emellertid som förbundsstyrelsen lyssnat på sina medlemmar och iaf några utskott som tillskrivit förbundet i dessa frågor.
Alltså tolkar jag det som vi har 2 säsonger på oss att byta ut personlig utrusnting från gamla 86 standarden till 2000. En human väg att uppdatera en mycket gammal standard anser jag.
Vad gäller stolar, bälten och tankar tycker jag SBF skrivningar är lite otydliga, frånsett att Historiska Utskottet gjort ett utmärkt arbete och redovisat precis de nackdelar Jocke redvisar, vilket förbundstyrelsen lyssnat på.
Så åtminståne för Historisk bilsport är SBF:s belsut även i dessa frågor mycket positiva.
Vad gäller stolar och bälten i övrig racing är jag inte uppdaterad om vi i Sverige fortsätter med att inte tillämpa 5 års gränsen, men inför 2000 märkning som lägsta tillåta standard. Men det vore ju en rimlig tolkning baserat på hur det ser ut för historiskt på antionell nivå.

Jag har inte satt mig in i hur det ser ut generellt med beslutet, men för hsitorisk racing har SBF fattat betydligt mer rimliga beslut än FIA gjort. i gengäld får vi acceptera att leva med FIA.s HTP lekstuga. Allt handlar ju om att ge och ta.
Sedan ska man ha i huvudet att FIA är tillsynsorgan för internationell motorsport och dito utbyte. De olika ländernas ASN har motsvarande ansvar/befogenheter på nationell nivå. Man kan i sammanhanget reflektera över om FIA i sin regelutformnignen ens har ambitionen att, eller ska ta hänsyn till nationell klubb och breddmotorsport?
Det vore intressant att ställa den frågan direkt till FIA, för olika länder tolkar detta synnerligen olika.
Men man kanske inte ska ge sig in i ett getingbo utan skyddsutrusntign (FIA godkänd sådan, så klart )

Avslutar meden inbjudan från Classic Endurance Series, appropå nya FIA standards....

Contröle Technique / Scrutineering
 PTH Passeport Technique Historique / HTP : Historic Technical Passport.
 Casque et combinaison homologués FIA 2010 / FIA 2010 approved helmet and overalls.
 Gants et sous-vêtements ignifugés / Fireproof gloves and underwear..

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Bosse L skrev:
... Men du har fulsltändigt fel beträffande att det inte finns någon ådersgräns för stol bälte och (säkerhets)tankar. (vet itne vad du fått det ifrån?) Där gäller enligt FIA 5 år från angiven tillverkningsår, vilket också markeras med en label. Jag har både stolar och bälten där det tydligt står not valid efter 31/12 2011. Helt enligt gällande FIA reglemente. För säkerehtstankar kan man få förlängt ytterligare 2 år, efter att tillverkaren besiktigat och godkänt tanken för detta, vilket skriftligt ska redovisas vid besiktning.
Det är just undantaget för åldersgränsen för stolar och bälten som står i TR, vilket borde gälla "vanlig" nationell Racing (om det inte står annat i klassreglementen). Att ni som kör Historiskt har kört utan undantag på ett antal områden vet jag. Just tankar går ju att komma runt om man kör vanligt nationellt, genom att köra med mindre än 30 liter ("egen konstruktion"), men det hjälper ju inte de som ibland vill köra längre.

Det blev en himla röra när ny information kom ut i vinter, eftersom det blandades friskt mellan ändringar för dagen, eventuella ändringar framöver och HNRS på toppen på det.
Visst struntar FIA centralt i annat än de klasser de kan suga på (stora) pengar, men det behöver ju inte bli bättre om varje ASN totar ihop egna breddregler, om de kunde synka lite med varandra hade inte skadat. Men det är inte lätt att motivera "lägre" säkerhet.

FIA 2010 är ju skoj, det kräver ju hjälm "mm" av avsevärd investering (det är ju bara toppmodellerna).
Men overaller med "FIA 2010", vilken standard syftar de på då (för hjälmar finns det 8858-2010, men för overaller inget nyare än 8856-2000 vad jag kan hitta)?... Det är inte bara en översättnignsgroda (ännu en grund till missförstånd)?

Sen får vi se vilka saker som tillkommer (eller undantag som blir borttagna). Just för 2011 verkar det för egen del som jag inte hade ens behövt köpa nya handskar (vilket jag var tvungen till under nån månad) och förmodligen är det bara HNRS som tillkommer 2013.

Analysen att det inte kan bli nån åldersgräns på FIA 8856-2000 är rätt enkel, det finns ingen (obligatorisk) åldersmärkning (tex tillverkningsår). Skulle det tillkomma krav på utbyte av kläder så behövs det en ny standard (även om det bara är frågan om att sätta dit ett årtal), och då samma procedur som vid förra standardbytet...

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Ja visst är det intressant med informationssoppan
Beträffande FIA 2010 är det nog ingen översättnigsggroda, då arrangören är 100% franskspråkig, liksom orignalspråket för all FIA relatertad verksamhet. (trots att vitlöksnarkomanerna inte haft någon ledande roll i bilsporten sedan en mentalt störd korpal från Österike hälsade på i Paris...)
Troligen som alltid är den tvetydiga information beroende på FIA:s totala oförmåga att ge korrekt och tydlig information. (Jag har inte heller grottat runt för att hitta någon ny okänd FIA-standard, så i sak tror jag som du)

Beträffande ananalysen om åldersintervall för personlig utrustning har jag kommit tillsamma slutsats som du.
Men det är ju själva f-n att regelverket ö..h.t. ska behöva analyseras och tolkas på en sådan viktig punkt. Det borde stå i klartext vad som gäller. Själv lider jag av en lättare dyselxi, vad FIA och vissa av SBF:s utskott lider av undandrar mig sin bedömningsförmåga.

Beträffande bränsletankar. Försök övertala någon av alla de som kör långlopp att det är lätt att komma runt regelverket
Har haft utförlig kommunikation med ett par tillverkare av både tankar och säkerhetsskum, i både racerbils- och flygindustri. Låt mig sammanfatta denna med att FIA reglerna har NOLL relevans sett till säkerhets- och produktegenskaper.

Det är tur att man själv är en bildåre, annars hade man inte stått ut i detta dårarnas paradis

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Bosse L skrev:
Ja visst är det intressant med informationssoppan
Jag hoppas att detta inte är nån nyhet eftersom det står i protokollet från Förbundsstyrelsen 03/11 (dvs mars).

§67a kan ju vara en textsnutt värd att läsa om man kör Historisk Racing endast Nationellt
(citat menat som informationsspridning, inte som tullande på SBF's copyright, men jag vet att det finns de som inte tycker om att protokoll syns utanför Bo)
Citat:
a) Förbundsstyrelsen tog del av skrivelse från Historiska utskottet daterat 2011-03-29 med begäran om undantag för kravet på åldersgräns för FIA godkända stolar och bälten vid nationella tävlingar med historiska bilar. Förbundsstyrelsen beslutade att tillstyrka Historiska utskottet ansökan.
(färgmarkerigingen är mitt försök att förtydliga)

Så det borde mao vara grönt att köra med gammal stol och gammalt bälte i Historisk Nationell Racing, tills vidare (skicket styr).
Men tankar är fortfarande färskvaror, tills nån lyckas övertyga nån på SBF att de inte förlorar skick med ålder nationellt.

Men observera att detta inte finns i nåt officiellt Meddelande, så det bör nog ses som en dispens, som ingen ska få reda på alltför lätt... (undrar om FIA-Paris kan slå SBF på fingrarna och jag härmed är delatig i att de får reda på det...) eller så ser man det som att Nationell HTP-racing får köra efter nationella undantagsregler för just Stolar och Bälten (dvs samma som står i TR för alla oss andra).

2 steg fram och 1,9 tillbaka kanske man kan kalla det
Det vore ju bättre om saker som detta var uppe för diskussion (med berörda) redan när reglementesplanerna dras upp innan nyår. FIA släpper ju sina ändringar i november om jag minns rätt, sen startar pillet med att få in dem i de nationella varianterna.
Men vilka av de berörda vill joxa med sånt här runt jul... Man känner sig ju inte berörd förrän poletten trillar ner två veckor innan start. (eller ännu värre, i besiktningskön)

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Nä det är ingen nyhet för mig. Grottade i detta långt innan det var uppe till offentlig debatt.
(något jag msåte göra som delaktig i RHK:s framtidsgrupp)
Ställ dig däremot frågan hur normalutövaren ska hålla sig uppdaterad i diverse regelförändringar. ibland måste man läsa FS protokoll, ibland HU, ibland tekniska, ibland säkerhet, ibland miljö och så viare. Dessutom måste du logga in på Bilsport online. I historiska våra kretsar är medelåldern så hög att vare sig datorvana eller dator i sig är något man kan/får förutsätta, eller kräva att utövaren ska ha tillgång och förmåga till.
Ren och skär föreningsdemokrati alltså. Bara för att du och jag bränner tid på diverse forum, letar i SBF protokoll och liggar in och ut på diverse racingsajter, kan man inte förutsätta det gäller alla utövare.
Men framförallt informationsstrukturen i bilsporten är enligt modellen:
"jag har tappat något, kan du leta efter det? istf jag tappade en nyckelknippa med en blå nyckel och en röd nyckelring, kan du leta efter den"
Du förutsätts veta vart och när du ska leta, utan att veta vad du ska leta efter, om du förstår vad jag menar?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Bosse L skrev:
Du förutsätts veta vart och när du ska leta, utan att veta vad du ska leta efter, om du förstår vad jag menar?
Jodå, att regler hierarkin inte alltid följs gör ju att det inte går att hitta allt heller.

Att hitta dispenser är ju lagom skoj, speciellt om de är beviljade på tidigt nittiotal.

Men denna lite hemliga informationsstruktur är ju ärvd lite från FIA. Tex banlicenser går ju inte att jämföra, eftersom det då kan komma fram att vissa banor avkrävs miljoninvesteringar medan grannbanan får två års dispens från samma identiska avvikelse.

Varför reglementes jox inte bearbetas "klart" förrän i mars-april har jag svårt att förstå, men som sagt, det är svårt att hitta energin när det inte brinner i knutarna.
Jag vill inte påstå att jag skulle gjort det oändligt mycket bättre (eller ens lyckats påverkar det i rätt riktning om jag blev kastad in i smeten), men det känns som de nationella avvikelserna ger oss mer knas än vinst på sikt. Möjligen de enkla tydliga (som att gå på skicket för stol och bälte) ger oss nåt, men hjälmarna känns som att det inte finns nåt anledning än att gå direkt på FIAs röra (det blir ju inte bättre med en egengjord majonnäs på toppen).

Men en riktlinje om hur framtida ändringar hos FIA skall hanteras vore inte dumt (fem års eftersläpning nationellt tex).

Jocke G.
Eksjö
Här sen Mar 2005

Re:

Bosse L skrev:
Ställ dig däremot frågan hur normalutövaren ska hålla sig uppdaterad i diverse regelförändringar. ibland måste man läsa FS protokoll, ibland HU, ibland tekniska, ibland säkerhet, ibland miljö och så viare. Dessutom måste du logga in på Bilsport online.
Bara för att du och jag bränner tid på diverse forum, letar i SBF protokoll och liggar in och ut på diverse racingsajter, kan man inte förutsätta det gäller alla utövare.

Vi som inte har tid alt ork tackar och bockar att ni letar rätt på det...
Det är som sagt inte kul att upptäcka i besiktningskön att man missat ngn vital information.

1 besök senaste veckan (2627 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande