Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2269 besök totalt |
dubbeljusterbara dämpare... frågor...
Har blivit erbjuden ett par konidämpare för ett ganska hyffsat pris... Nu kan jag bara inte bestämma mig om det är något att satsa på eller om det finns bättre versioner? koni säger så här om dem:
För den som vill vara väldigt hjälpsam finns här även en pdf-fil o ladda ner med ännu mer info! http://www.koni.com/_racing/_damper_ Vad jag undrar: är det någon skillnad på dubbeljusterbara och dubbeljusterbara dämpare? gillar inte att det står att de kan användas till dragracing också... ![]() Vad händer när jag krämar på med hårda fjädrar på dessa eftersom de verkar vara anpassade för low rates...? Kan inte hitta någon info om vad de menar med low rates... low rates för en formel1 bil eller low rates för en volvo 340? ![]() ![]() Kommer att ligga kring 750 och 250 lbs/in... vad det nu är i SI enheter... ![]() |
||||
Re: dubbeljusterbara dämpare... frågor...
Du bör nog specificera frågan något om du vill ha några vettiga svar.
http://www.koni.com/_racing/_damper_ Längst ner på sidan finns en översättningstabell. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
ok.. ett försök till specificering..
vad jag undrar är: dubbeljusterbara dämpare som man kör med på strippen och dubbeljusterbara dämpare som man kör med på banan - skiljer det något på dessa i uppbyggnad och justermån? Kan tex en strippdämpare bara justeras mellan halvhård och väldigt hård tur samt halvlätt och jättelätt tur istället för jättelätt till väldigt hård tur och retur? eller har både strip och bandämpare samma justermåner? Nästa fråga: Vad händer om man åker med ett par dämpare som är 'avsedda för mjuka fjädrar' men istället har hårda fjädrar... hur uppför sig dämparen då? mina fjäderhårdheter - fram ca 130 N/mm bak ca 50 N/mm är detta generellt sett hårda eller mjuka fjädrar? |
||||
Rattlåsrejsing vet jag ingenting om. För att kunna svara på om dina fjädrar är hårda eller mjuka måste jag veta vilken utväxling du har mellan fjäder och hjul (eller spindelled). Det är fjädringskonstanten på hjulet (Wheel Rate) som är den intressanta när vi bedömer vertikalfjädringen. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Lite bra o ha formler:
odämpad egenfrekvens: f=sqr(k/m)/(2*pi) Dämpad egenfrekvens: f=sqr(k/m-(c/(2*m))²)/(2*pi) Kritisk dämpning: c=2*sqr(k*m) f(Hz) k(N/m) m(kg) c(N/(m/s)) _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re: dubbeljusterbara dämpare... frågor...
Dubbeljusterbara vs dubbeljusterbara, men i vad ??? menar du retur och kompression i båda fallen eller ? Enligt ditt citat (det engelska) så är det i kompression och retur separat ställbara. Och de fungerar enbart om det står vertikalt (eller möjligen ned till 45 graders vinkel). _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
eftersom jag är på en plats just nu där jag inte har tillgång till några 'bilanteckningar' är dessa mått tagna från huvet... Det kan slå på någon eller några centimetrar, men det ger i alla fall ett hyffsat riktvärde...
![]() ok... här kommer lite uppgifter: bakvagn - stel axel... spårvidd: 154 cm mätt från centrum till stötdämparfäste: 53 cm mätt från centrum till däckets mittpunkt: 77 cm fram: spårvidd från infästningspunkt på bärarm till däckets mittpunkt: 50 cm från infästningspunkt på bärarm till fjäderfäste: 31 cm om jag monterar coil overs i framvagnen kommer infästningspunkten dock att flyttas närmare styrspindeln, vilket medför att jag kan ha mjukare fjädrar, men detta påverkar inte wheel raten... rätt? alldeles för sent på natten för mig just nu ![]() Bamsefar: ja, när jag pratar om dubbeljusterbara menar jag komp och retur... dessa är separat justerbara... det som jag försöker få reda på är om dubbeljust för strippen har andra 'ventiler' inuti än dubbeljust för banåka... (pedagogik är INTE min sak märker jag ![]() |
||||
Jag räknar:
Massorna har du inte angivit, så här får jag gissa: Vikt fram=850 kg. Vikt bak=600 kg. Med dessa antaganden och de uppgifter du tidigare gett mig får vi, m.h.a. formeln: f=sqr(k/m)/(2*pi), följande resultat: odämpad egenfrekvens Fram=1.2 Hz odämpad egenfrekvens Bak=1.0 Hz Hade det varit en europeisk bil hade jag sagt: originalfjädrar! ![]() I det här fallet säger jag: Högst olämpligt för bankörning. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() ![]() hmmm..... bidde det inte mer? ![]() vikten är snarare kring 700 och 850.. fjädrar har jag inte köpt till dem än... men jag valde den hårdhet som jag hade på fjädrarna idag... med ett Hz kring 1,9 och 1,5 (låter väl mer lämpligt?).. vad får man för fjäderhårdheter då? och då behöver ju dämparna garanterat 'ventilas om'.... ![]() ![]() |
||||
Efter att ha varit i kontakt med stötdämparverksta'n (man kunde ju ringt från början... men man tänker ju aldrig så långt!
![]() tack ice för uträkningarna! jag hade räknat för längesedan på aktuell konfig och fick då nåt på 1,8 och 1,3 (med samma siffror), men jag lär ha räknat fel ![]() ![]() |
||||
Det är nog jag som skall börja samla frimärken. ![]() om vi antar att så är fallet, och använder de vikter du just angivit, får vi följande: odämpad egenfrekvens Fram=1.7 Hz odämpad egenfrekvens Bak=1.3 Hz Du e' inte så dum på o' räkna du! ![]() Baserat på dessa frekvenser, och antagandet att du har det bakre roll-centrat ~12" över backen och det främre roll-centrat ~4" under backen (det brukar hamna där om man sänker bilen ~20 cm) reviderar jag mitt utlåtande till: Bak ligger du nog ganska rätt, men fram tror jag det blir för mjukt. Se till att få ut Co:na så långt det går, så kanske du kan använda de fjädrar du har. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
citat:
från infästningspunkt på bärarm till däckets mittpunkt: 50 cm från infästningspunkt på bärarm till fjäderfäste: 31 cm Hmm skall man inte gämföra måtten mellan infästing bärarm till yttre kulbult(L1) och måtten bärarmsinfästing till centrom fjäder(L2)???? Lutar nu colovern/fjädern skall det vara det vinkelräta avståndet mellan coloverns infästningspunkter och bärarmsinfästningen som ger L2. L2/L1 ger rörelse förhållandet och (L2/L2)^2 ger fjäderkonstantens förhållande mellan hjul och fjäder. citat: Jag hade nämligen glömt en liten detalj, du har säkert två hjul per axel, eller hur? opps jävligt lätt hänt _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() ![]() sist jag kolla hade jag det, men jag har ockås svurit över det där! ombyggnation sker inte denna säsong... Och jag måste ändå skaffa fjädrar till dem, så jag har en chans till o pilla lite med siffrorna... coiloverna kommer sitta näst intill rakt både fram och bak, det är inte många grader det handlar om... |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2269 besök totalt |