| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
c eller b ?
|
2843 besök totalt |
|
c eller b ?
hej alle roadsportare jeg har köpt en lotus elise 135 sport og vil gerne pröve at köre i roadsport c men som jeg läser det skal jeg have meget ballastvägt med?? Alt er så class b men der er motoren vist for klen til ?? Hvad ville i göre ? og regnes bilens vägt altid som faktiskt vägt eller efter regpapperna til vagndok. _________________ niels hansen |
||||
|
Vikten vägs när som helst under race/kval, oftast efter avslutat körpass, det är ju då du är som lättast.
Vikten är med förare, precis i samma skick som du rullat över mållinjen. En Elise med 135bhp i specifikation blir 737kg i B (om vi räknar med 5% för datorstyrt sprut och inga tillägg för ABS eller diffusor osv). Lägger vi på ABS (vet inte om den har det) och Diffusor (vi brukar kalla Elisens originalgrejer för det, iaf på S2) så blir det 811kg. http://www.spvm.se/index.php?page=ro Visst hade det varit bättre med 150-160hk, men Eliser har den stora fördelen att de är väldigt fina körmaskiner utan alltför mycket modifieringar (och det är mycket mer än effekten som lönar sig att fila på), och i B är vi flera som har långt till optimum när det gäller vikt/effekt, så det är inget hinder för deltagande. När du sen får blodad tand så finns det många vägar att gå. Jag kommer själv att köra med minst 30hk underskott i år, och börja med C-motorn, med endast 25kg mindre än när jag körde C. |
||||
|
Klart du skall hänga med i B
C är numera ett miata-rejs med några få undantag ( inget fel i det...!! )
Vi behöver fler i B
Var hittar vi definition på en diffusor ? _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
|
Re:
|
||||
|
hej igen og tak for alle råd og ideer . Det bliver nok til roadB men at drille alle miataerne i C havde også väret kul ! ? Som en hand i et getingebo ? men kommer du/i til Rk näste söndag kan vi jo tales ved der ? Men först skal jeg have min licens i juni ? Vi höres
_________________ niels hansen |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
c eller b ?
|
2843 besök totalt |